Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych. § 8 ust. 2 pkt. 4c
1.Zorganizowanie i prowadzenie gromady zuchów.
Moja przygoda z zuchami rozpoczęła się w październiku 2006 roku, kiedy nawiązałam współpracę z panią podharcmistrz ZHP, która prowadziła gromadę zuchową w sąsiedniej szkole. To ona zainspirowała mnie do stworzenia takiej gromady w mojej placówce. Byłam również zafascynowana działalnością harcerzy i zuchów, ich otwartością, pomysłowością, serdecznością. Lubię przebywać z dziećmi, poznawać je bardziej, rozwijać ich zainteresowania, kierować rozwojem i razem z nimi ciekawie spędzać czas. W tym celu nawiązałam kontakt z komendantką Hufca Kielce – Powiat i powstała gromada próbna, która po trzech miesiącach stała się formalną gromadą zuchową, podlegającą Gminnemu Związkowi Drużyn w Suchedniowie. Zaczynem gromady stali się uczniowie, których byłam wychowawczynią. Były to dziewczęta i chłopcy z ówczesnej klasy drugiej, mający 8 lat. Wyróżniali się wśród innych pracowitością, odpowiedzialnością, posłuszeństwem i chęcią do wspólnej zabawy. Zbiórki zuchowe pozwalały dzieciom na wspólne spędzanie czasu w trakcie ulubionych gier i zabaw. Dobierane były w ten sposób, aby przy okazji zabawy dzieci nauczyły się czegoś pożytecznego. Na pierwszą zbiórkę dzieci przyszły z wielką ciekawością, zaimponowało im to, że mogą wspólnie podejmować decyzje, ustalać plan naszych spotkań oraz poznawać zwyczaje i obrzędy zuchowe. Wspólnie wybraliśmy nazwę dla naszej gromady - "Leśne duszki". Podzieliliśmy się na szóstki i wybraliśmy pierwszych szóstkowych. Tak zaczęła się nasza wspólna zuchowa przygoda. Raz w tygodniu przez dwie godziny bawiliśmy się, uczyliśmy się i poznawali prawa zucha. Gromada liczyła wówczas 14 zuchów.
Celem pracy wychowawczej w gromadzie zuchowej jest:1. Harmonijny rozwój dziecka : duchowy, intelektualny, fizyczny.2. Pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej, w rozróżnieniu dobrych i złych czynów.3. Przybliżenie pojęcia POLSKA, wyzwolenie pierwszych uczuć patriotycznych.4. Rozwój prawidłowych postaw względem rodziców ( pomoc w domu, obowiązki, opiekuńczość ).5. Kształtowanie postawy użyteczności i chętnej pomocy w oparciu o odkrywane przez zucha potrzeby innych ludzi.6. Umiejętne współżycie z rówieśnikami - koleżeńskość.7. Kształtowanie zaradności i samodzielności.8. Wyzwolenie inicjatywy twórczej.9. Umożliwienie aktywnego działania.10. Wprowadzenie w tajniki przyrody.
W styczniu 2007r. i w styczniu 2008r. uczestniczyliśmy w uroczystej Wigilii w Szkole Podstawowej nr1, gdzie spotkali się harcerze i zuchy z naszego hufca. Przygotowaliśmy z tej okazji krótką część artystyczną. W lutym 2007r. z okazji Dnia Myśli Braterskiej odbyła się integracyjna zbiórka z zuchami „Białe Orły” ze Szkoły Podstawowej nr1. Dzieci integrowały się poprzez różne zabawy i pląsy, śpiewały wesołe piosenki oraz nauczyły się prawdziwej musztry. W dowód przyjaźni zuchy z mojej gromady podarowały swoim kolegom z sąsiedniej szkoły własnoręcznie wykonane niespodzianki.
Zuchy opracowały na zbiórkach piramidę zdrowia i przedstawiły ją na Olimpiadzie Zdrowia, która odbyła się w kwietniu 2007roku. Samodzielnie przygotowały zagadki dotyczące zdrowego i prawidłowego odżywiania oraz przeprowadziły zgaduj- zgadulę na apelu .
Pokazały się w przedstawieniu na Dzień Leśnika( czerwiec 2007r.) jako „Leśne Duszki” i przedstawiły prośby dotyczące ochrony lasu przez dzieci. W drugim roku prowadzenia gromady zuchowej chyba najważniejszą uroczystością była Obietnica Zuchowa. W maju 2008r. razem z innymi suchedniowskimi zuchami i harcerzami uczestniczyliśmy w rajdzie ekologicznym na Wykus. Tam przy ognisku śpiewaliśmy piosenki ekologiczne, harcerskie. Odbył się również konkurs związany z ochroną środowiska , w którym zuchy wykazały się dużą wiedzą ekologiczną. Podczas wakacji 2008 r. byłam z moimi zuchami na biwaku harcerskim, zorganizowanym przez Gminny Związek Drużyn w Suchedniowie. Dzieci były zafascynowane spaniem w namiotach, pełnieniem wart, spożywaniem posiłków na świeżym powietrzu i świetnie bawiły się razem z innymi zuchami i harcerzami. Nasza gromada cieszyła się sporym zainteresowaniem w szkole i jesienią 2008roku kolejne zuchy zasiliły nasze szeregi. Na zbiórkach zuchy rozwijają swoje indywidualne zainteresowania, a także obserwują najbliższe środowisko społeczno- przyrodnicze. Dzieci chętnie uczestniczą w zbiórkach, oczekują na nie. Poznawane wiadomości, zdobywane sprawności zachęcają ich do robienia czegoś samodzielnie, uczą odpowiedzialności, zaradności oraz powodują, że dzieci starają się wywiązywać z powierzonych im zadań. Przynależność do gromady jest motywacją do prawidłowego zachowania w czynnościach dnia codziennego. Jesienią 2008r. odbyło się integracyjne ognisko z harcerzami z naszej szkoły. Zuchy aktywnie uczestniczyły również w akcji charytatywnej na dzieci ubogie oraz na rozbudowę kościoła na Świętym Krzyżu. W kwietniu 2009roku już po raz drugi odbyła się w szkole Obietnica Zuchowa, na której niektóre zuchy oprócz znaczka zuchowego otrzymały pierwsze gwiazdki. W naszej gromadzie była to niezwykła uroczystość, gdyż gościliśmy zuchy ze Szkoły Podstawowej z Łącznej, które razem z moimi zuchami przystąpiły do
Obietnicy Zuchowej. Zanim jednak to nastąpiło obie gromady ( „Leśne Duszki” i „Małe Jodełki”) zmagały się z różnymi zadaniami i wykazały się dobrą
znajomością prawa zucha. W czasie zbiórki nie zabrakło wspólnych zabaw, piosenek, pląsów zuchowych oraz słodkiego poczęstunku, który zafundowało kierownictwo Piekarni nr.1 w Suchedniowie.
Efekty:
Myślę, że powołanie gromady zuchowej„ożywiło” znacznie życie szkoły, zintegrowało najmłodszych. Uczniowie mieli możliwość ciekawie i aktywnie spędzić swój czas wolny, nie nudząc się. Utworzenie gromady zuchowej spopularyzowało ruch harcerski wśród dzieci i ich rodziców. Idea ruchu harcerskiego wpaja w młodego człowieka same „dobre cechy”- uczciwość, sumienność, rzetelność, odpowiedzialność i wiele innych. Co w obecnych czasach jest bardzo ważne. Zbiórki pozwoliły również na podniesienie wiedzy, umiejętności, rozwinięcie zainteresowań zuchów oraz na twórcze ich wykorzystanie. Poprzez wycieczki i rajdy zwiększyła się sprawność fizyczna dzieci i promowanie zdrowego wypoczynku. Nastąpiło również wzbogacenie przeżyć estetycznych poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą. Uczniowie zwiększyli poczucie własnej wartości, przejęli pozytywne wzorce zachowań co procentować będzie w przyszłości.
Działanie gromady zuchowej promuje również szkołę w środowisku oraz kultywuje różnym tradycjom np. Andrzejki, Wigilia, Obietnica Zuchowa czy udział w uroczystościach kościelnych.
2. Działania na rzecz środowiska- organizowanie akcji charytatywnych.
Wraz z dziećmi co roku uczestniczę w wielu akcjach społecznych i charytatywnych. Uczniowie biorą udział w ekologicznej akcji "Sprzątanie Ziemi", dzięki której teren wokół szkoły jest zawsze czysty i schludny. W styczniu 2007r brałam aktywny udział w WOŚP kwestując wraz z moimi uczniami oraz zuchami na rzecz dzieci poszkodowanych w wypadkach oraz na naukę udzielania pierwszej pomocy. W szkole przeprowadziliśmy zbiór maskotek, a pieniądze ze sprzedaży również zostały przeznaczone na ten cel. Przygotowaliśmy również na podsumowanie „Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy” przedstawienie w Domu Kultury pt. „Karnawał u Smurfów”. 14 października 2007 roku oraz 12 października 2008 roku wraz z uczniami z mojej klasy przygotowałam oraz przeprowadziłam uliczną kwestę
pieniężną. Zebrane środki zasiliły fundusz stypendialny dla uzdolnionej i niezasobnej młodzieży z małych miast i wsi Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia” z Warszawy.
Efekty: Akcje charytatywne służą zauważaniu potrzeb innych ludzi, rozbudzają wrażliwość na drugiego człowieka, niosą mu pomoc. Tak aktywne włączanie się dzieci w ich różnorodność, świadczy o niezwykłej wrażliwości społecznej młodego pokolenia. Taką postawę starałam się zaszczepić u najmłodszych dzieci i mam nadzieję, że przeniesie się ona na ich dorosłe życie. Przy okazji takich akcji następuje lepsze poznanie się nauczyciela – wychowawcy i ucznia – wychowanka. Dzięki tym działaniom dzieci stały się lepsze dla samych siebie, co przyniosło korzyści dla mnie, a tym samym wpłynęło na podwyższenie jakości pracy szkoły. Ważną rolę wychowawczą odgrywa efekt końcowy samodzielnych działań- satysfakcja z dobrze wykonanego dzieła i radość z sukcesu.
3. Propagowanie edukacji czytelniczej -Upowszechnianie idei i realizacja zadań Fundacji ABC XXI – „Cała Polska czyta dzieciom”
W październiku 2007 r. nasza szkoła przystąpiła do programu „Czytające szkoły”. Jestem współkoordynatorem tego przedsięwzięcia razem z opiekunką Koła Przyjaciół Książki, nauczycielem biblioteki. W ramach tego programu codziennie odbywa się głośne czytanie dzieciom w klasach 0 – III, w bibliotece i świetlicy szkolnej. Po skończonej lekturze dzieci rysowały, wymyślały zabawy, tworzyły nowe zakończenie książki.
Polskie szkoły, które wprowadziły codzienne głośne czytanie, obserwują przede wszystkim: poprawę poziomu wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów , większą skłonność do refleksji i krytycznego myślenia, poprawę wzajemnych relacji pomiędzy uczniami i nauczycielami oraz wzrost czytelnictwa. Głośne czytanie dziecku jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią. W czytanie dzieciom zaangażowani są nie tylko nauczyciele, ale również rodzice i dziadkowie, którzy często zapraszani są na zajęcia edukacyjne, gdzie
mają okazję poczytać swoim pociechom. W tym roku szkolnym z okazji Dnia Babci i Dziadka, w trakcie uroczystego spotkania moich wychowanków ze swoimi „dziadkami” czytana była bajka Ch.Peraulta „ Czerwony Kapturek”. Czytanie dzieciom nie musi jednak odbywać się tylko w szkole. W roku szkolnym 2007/2008 rozpoczęliśmy wraz z trzecioklasistami i Kołem
Przyjaciół Książki ( kl. V –VI) współpracę z Samorządowym Przedszkolem w Suchedniowie. Nasi uczniowie nie tylko czytali swoim młodszym kolegom, ale inscenizowali znane bajki, układali zagadki dla przedszkolaków oraz brali udział we wspólnych zabawach integracyjnych. W grudniu 2008 r. odwiedziliśmy Nadleśnictwo Suchedniów. Spotkaliśmy się tam z panią leśnik. Dzieci obejrzały filmy przyrodnicze pt. „Dzik Ryjo” i „Leśna wycieczka”. Następnie pani leśnik z wielkim zaangażowaniem przeczytała nam ciekawostki z życia dzików z książki pt. „Zwierzęta Polski”. Spotkanie zakończyło się słodkim poczęstunkiem i wspólną fotografią. Każde dziecko otrzymało na pamiątkę książkę przyrodniczą pt. „Las”.
W marcu odwiedziliśmy Zakłady Wyrobów Kamionkowych „Marywil” w Suchedniowie. „Pchłę Szachrajkę” J. Brzechwy oraz „Kubę i Bubę” G. Kasdepke czytali : pan prezes „ Marywilu” i jego pracownicy. Mieliśmy też okazję zwiedzić halę produkcyjną i wystawę produkowanych wyrobów. Szczególnie podobała nam się figura ks. Jerzego Popiełuszki. Wszyscy zostali poczęstowani słodkościami. Na pamiątkę naszej wizyty ofiarowano naszej szkole zegar ścienny. 7 kwietnia w Dniu Służby Zdrowia gościliśmy w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej „Promyk” w Suchedniowie. Lekarze i pielęgniarki przeczytali dzieciom fragmenty książki ” L. Carrolla „Alicja w krainie czarów”. Dla pracowników przychodni przygotowaliśmy koszyczki –niespodzianki, a sami również zostaliśmy obdarowani miłymi upominkami. Wszyscy uczniowie z mojej klasy przedstawili humorystyczną scenkę o witaminach, która bardzo spodobała się widzom. Odwiedziliśmy następnie gabinety lekarskie, rozmawialiśmy z pielęgniarkami i lekarzami , którzy z dużym zaangażowaniem opowiedzieli nam o swojej pracy. Niektórzy z moich uczniów po tej wizycie zapragnęli zostać w przyszłości lekarzami. Od wielu lat współpracujemy również z Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną w Suchedniowie. Po uroczystym pasowaniu na czytelnika biblioteki
w kwietniu 2009 r. uczniowie mojej klasy zwiedzili pomieszczenia biblioteki publicznej, zapoznali się z księgozbiorem i zasadami wypożyczania książek. W maju tradycyjnie gościmy w murach MGBP, gdzie z okazji akcji „Poczytajmy razem” dzieciom czytają znani suchedniowianie. W maju odwiedziliśmy również Urząd Miasta i Gminy Suchedniów. Dzieci z zapartym tchem wysłuchały pięknych, polskich legend, dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy o pracy Urzędu, poznały herb naszego miasta. Pierwszaki odważnie zaprezentowały wiersze znanych polskich poetów, ale największy aplauz wzbudziła inscenizacja „Rzepki” J. Tuwima w wykonaniu dzieci. Uczniowie zostali obdarowani upominkami, sami również wręczyli pracownikom Urzędu prace plastyczne, wykonane w szkole.
Systematyczne czytanie rozbudziło w dzieciach zainteresowanie książkami, ukształtowało umiejętności językowe, wzbogaciło słownictwo, zmobilizowało do samodzielnego czytania. Nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami umożliwiło bezpośredni kontakt dzieci ze środowiskiem lokalnym, jak również z życiem społeczno-gospodarczym i kulturalnym naszego miasta. Uczniowie poznali pracę ludzi w różnych zawodach i ich osiągnięcia. Wycieczki do znanych w mieście instytucji wzbudziły przywiązanie do ojczystych stron, do swojego kraju, ukształtowały postawę patriotyzmu dziecięcego. Dzieci nabyły większego doświadczenia w kontaktach międzyludzkich, uczyły się właściwego działania w grupie i miały możliwość szerszego zaprezentowania swoich umiejętności artystycznych.
4. Prowadzenie koła ortograficzno-literackiego, doskonalenie kompetencji ortograficznych uczniów.
Ortografia zawsze sprawiała dzieciom dużo problemów, więc aby utrwalać poznawane na zajęciach zasady utworzyłam w roku szkolnym 2006/2007 oraz 2007/2008 kółko ortograficzne dla chętnych dzieci z mojej ...
malawodniczka