ZarzadzanieMarkeningiem.DOC

(206 KB) Pobierz
Marketingowe Zarządzanie Przedsiębiorstwem

www.student.e-tools.pl

Marketingowe Zarządzanie Przedsiębiorstwem

 

 

              PRZEDSIĘBIORSTWO – jest to jednostka gospodarcza, która tworzy i wykorzystuje zasoby materialne i niematerialne w celu sprzedawania oferty rynkowej lepiej i wydajniej niż czynią to konkurenci w celu osiągnięcia założonych (wyznaczonych) przez siebie celów (najczęściej kapitałowych).

 

              Przedsiębiorstwo składa się z ludzi – właścicieli kapitału, menadżerów, personelu i w gospodarce rynkowej jest:

 

ü                  samodzielne – samo decyduje czym się będzie zajmowało (określa cele, środki, efekty jakie osiąga).

ü                  samorządne – przedsiębiorstwa same rządzą sobą (czasami korzystają z konsultacji ale same decydują jakie będą rozwijały zasoby).

ü                  samo finansujące – przedsiębiorstwo, które nie pokrywa swoich kosztów przychodami bankrutuje (dzisiaj nie ma dofinansowania z budżetu).

 

Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem dotyczy głównie gospodarki rynkowej.

 

Zarządzanie to sposób określania i osiągania celów w otoczeniu rynkowym i można je podzielić na:

 

1.      Strategiczne

2.      Taktyczne

3.      Operacyjne

 

Zarządzanie zgodnie z podstawowymi funkcjami to:

 

ü      Planowanie

ü      Organizowanie

ü      Motywowanie

ü      Kontrolowanie

 

Modyfikując klasyczne funkcje mówimy, że aby planować najpierw trzeba:

 

ü      -analizować-dostarczająca informacji potrzebnych do planowania

ü      -planować

ü      -wdrażać-zawiera organizowanie i motywowanie

ü      -kontrolować-dostarcza przesłanek analitycznych

 

Zarządzanie marketingowe to zbiór reguł, którymi kieruje się przedsiębiorstwo.

 

 

Geneza koncepcji marketingowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

 

PRZEWAGA – oznacza bycie lepszym od kogoś lub czegoś pod jakimś względem.

 

Bycie lepszym postrzegane jest jako przewaga konkurencyjna (aby przedsiębiorstwo osiągnęło sukces na rynku musi posiadać przewagę konkurencyjną).

 

Przewaga konkurencyjna oznacza ofertę, która będzie postrzegana przez klientów jako lepsza.

 

Istnieją 2 nurty zarządzania marketingowego:

 

1.      Szkoła zasobowa zarządzaniapodejście patrzące przez pryzmat zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo.

2.      Szkoła pozycyjna zarządzaniapodejście, w którym przedsiębiorstwo ma przewagę nad rywalami wtedy gdy jest postrzegane na rynku jako lepsze (posiadające lepszą pozycję).

 

Geneza zarządzania przedsiębiorstwem w czasie.

 

Zarządzanie jako dyscyplina naukowa wywodzi się z USA. To właśnie tu był najlepszy grunt do rozwoju zarządzania, ponieważ brak było jakichkolwiek ograniczeń ze strony państwa czy prawa. Każdy kto posiadał (dobry) pomysł mógł go realizować. Istniejący wolny rynek (zawsze) tworzy konkurencję w każdej dziedzinie biznesowej. Ponieważ w USA od dziesiątków lat nie ma monopolu dlatego na tych rynkach istniała:

 

ü      Swoboda gospodarcza

ü      Wolny rynek

ü      Ustawa antymonopolowa

 

Te uwarunkowania spowodowały, że w USA zawsze była konkurencja a przedsiębiorstwa musiały rywalizować aby realizować swoje cele (maksymalizować zysk).

 

 

 

Rozwój koncepcji marketingowego zarządzania.

 

LATA  20  XX w.

 

Orientacja

Orientacja produkcyjna.

 

Relacja przedsiębiorstwo-rynek

(otoczenie rynkowe)

Przedsiębiorstwo realizuje swoje cele na rynku. Ponieważ to rynek (klient) przychodził do przedsiębiorstwa, głównym problemem zarządzania było wnętrze przedsiębiorstwa. Tak naprawdę rynek menadżerów nie obchodził bowiem głównym problemem była produkcja (chodziło o to aby wyprodukować jak najwięcej).

Rynek

Był to rynek producenta bowiem popyt przewyższał podaż

Przewaga konkurencyjna na rynku

Przewagę konkurencyjną osiągało to przedsiębiorstwo, które więcej produkowało (więcej czyli również taniej) ale jednorodnych produktów.

Przewaga konkurencyjna w zasobach

Przedsiębiorstwo, które miało większą produktywność mogło więcej wytwarzać i tym samym osiągało przewagę konkurencyjną

Sposób realizacji celów

Zysk był osiągany dzięki produktywności (kto więcej wyprodukował i to taniej osiągał wyznaczony cel)

 

 

LATA  30 do 50  XX w.

 

 

Orientacja

Orientacja sprzedażowa. Lepszy na rynku był ten kto posiadał produkt lepiej dostosowany do potrzeb i posiadał siłę zarządczą (czyli umiejętność sprzedania tego co umiem wyprodukować).

 

 

Relacja przedsiębiorstwo-rynek

(otoczenie rynkowe)

Nastąpiła zmiana orientacji w zarządzaniu (głównie w USA). Zmiana charakteru rynku wymusiła na menadżerach zmianę sposobu zarządzania przedsiębiorstwem. Potrafiono już na dużą skalę produkować ale coraz większą trudność sprawiała sprzedaż (magazynowanie produkcji). Zmiana orientacji zarządzania polegała na tym, że aby uzyskać przewagę konkurencyjną trzeba było (dużo) sprzedawać –ruszyć w rynek. W tych latach zaczęto tworzyć instrumenty marketingowe.

Rynek

Zmiana była wymuszona charakterem rynku rynek równowagi (popyt równoważył podaż)

Przewaga konkurencyjna na rynku

Lepsi byli menadżerowie, którzy potrafili jednorodny produkt sprzedać skuteczniej.

 

 

Przewaga konkurencyjna w zasobach

Polegała na utworzeniu zasobów produktywnych i ich powiększeniu o siłę sprzedaży (zasoby i instrumenty sprzedaży – angażowano akwizytorów, przedstawicieli, hurtownie w terenie, sieci sklepów). Wychodzono do klienta i oddziaływano na niego: wprowadzono raty, upusty. Pojawiły się nowe instrumenty konkurowania 4 P (cena, dystrybucja, promocja, produkt).

Sposób realizacji celów

Zysk był osiągany dzięki produktywności oraz umiejętności agresywnej sprzedaży.

 

 

Po latach 50  XX w.

 

 

Orientacja

Orientacja marketingowa. Polegała na takim zarządzaniu przedsiębiorstwem, które uwzględnia czynniki i wymusza relacyjny charakter (posiada charakter strategiczny).

 

 

 

 

 

Relacja przedsiębiorstwo-rynek

(otoczenie rynkowe)

Nastąpiło całkowite przeorientowanie. W ramach zarządzania menadżerowie interesowali się potrzebami, preferencjami oraz zainteresowaniem klienta. Nasilała się konkurencja o klienta bowiem rynek to nie tylko klienci ale również konkurenci (2 strony podażowa i popytowa). To otoczenie i czynniki decydują o sukcesie firmy. Czynniki:

Polityczne-stwarzają zagrożenia lub dają szansę

Ekonomiczne-mogą sprzyjać lub niweczyć sukces (cło, podatki, stopa % kredytu)

Społeczno kulturowe-demografia

Techniczno technologiczne-są rzeczą fundamentalną

Proces zarządzania rozpoczyna się od rozpoznania rynku i czynników rynkowych (np. ekologiczne).

W ramach tej orientacji patrzymy na przedsiębiorstwo w określony sposób.

1965 N. Borden zdefiniował 12 instrumentów marketingowych

1969 Mc Carthy określił 4 podstawowe (jako 4P).

Rynek

Rynek konsumenta, klienta, pośrednika. Podaż przewyższa popyt

Przewaga konkurencyjna na rynku

Przewaga konkurencyjna osiągana była za pomocą zintegrowanego zbioru instrumentów marketingowych.

 

Przewaga konkurencyjna w zasobach

Przewaga ta polega na posiadaniu zasobów, które pozwolą tworzyć skuteczne zbiory instrumentów marketingowych (sprawiających, że oferta będzie postrzegana jako lepsza od innych)

Sposób realizacji celów

Zysk jest osiągany poprzez satysfakcję klienta.

 

 

 

Działania marketingowe

Badania marketingowe

Instrumenty marketingu











...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin