Opracowanie i wdrozenie programu.doc

(71 KB) Pobierz
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych bezpośrednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. § 8 ust. 2 pkt 4a.

Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych,  opiekuńczych lub innych związanych bezpośrednio  z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. § 8 ust. 2 pkt 4a.

 

Opracowanie i wdrożenie własnego programu przyrodniczo – ekologicznego dla uczniów kl. 1-3 ,, I ty możesz zostać ekologiem ”

 

Konkurs „Wiedzy o odpadach”, którego byłam  koordynatorem zainspirował mnie do opracowania  i wdrożenia programu przyrodniczo- ekologicznego                 „I ty możesz zostać ekologiem”. Został pozytywnie zaopiniowany  przez dyplomowaną nauczycielkę przyrody i zatwierdzony do realizacji w listopadzie 2006r. na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Program poszerzał treści  edukacji środowiskowej o treści przyrodnicze i ekologiczne. Zamierzone cele edukacyjne programu  realizowałam w czasie 2 lat.( w roku szkolnym 2006/2007  oraz   2007/2008).                                                                                                             Ogólnymi celami programu było: zapoznanie z różnorodnością  świata przyrody, dostrzeganie jego  piękna, popularyzacja zachowań ekologicznych oraz  rozwijanie zdolności poznawczych dziecka .                                          Wyznaczyłam  następujące cele szczegółowe :

1.     Obserwacja zjawisk i procesów przyrodniczych w bezpośrednim kontakcie z przyrodą.

2.     Poznanie warunków panujących w lesie, życia zwierząt i roślin oraz wpływu człowieka na środowisko leśne.

3.     Wyrabianie  poczucia szacunku  dla zawodu leśnika.

4.     Poznanie niezwykłych właściwości wody oraz sposobów jej oszczędzania.

5.     Segregowanie śmieci i wskazanie możliwości wykorzystania odpadów.

6.     Podnoszenie aktywności ruchowej poprzez różne formy rekreacji                      i propagowanie zdrowego stylu życia.

7.     Wdrażanie postaw przyjaznych środowisku poprzez sztukę ,poezję, piosenkę.

8.Wyrabianie trwałych zainteresowań i nawyków ekologicznych.                             9. Umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, współdziałanie                                                                                             pracy zespołowej, w grupie.                                                                      

Treści nauczania podzieliłam na kręgi tematyczne:                                               - Przyroda w naszej okolicy                                                                                     - Ekologia w naszym otoczeniu                                                                                   - Człowiek elementem środowiska ekologicznego                                                       

Realizując program zorganizowałam wiele ciekawych działań  dydaktyczno- wychowawczych ( procedury osiągania celów):                                                                                                              

1. Akcja „ Sprzątanie Świata”– moi uczniowie co roku we wrześniu biorą aktywny udział w tej akcji, najczęściej sprzątamy teren wokół szkoły.             We wrześniu 2006r sprzątaliśmy las, segregując śmieci do różnych worków.                                                                                                    2. Zbiórka kasztanów i żołędzi – jesień 2007r. – przekazaliśmy je do Nadleśnictwa, jako pokarm dla zwierzyny leśnej w okresie zimy.                                              3. „ Owocowy dzień”- cały rok szkolny2007/2008 - po przeprowadzeniu                  pogadanki pielęgniarki na temat  ekologicznego i zdrowego odżywiania się uczniowie na pierwszej lekcji  wybranego dnia jedli przyniesione                             z domu owoce lub warzywa.                                                                                              4. Dokarmianie ptaków „ Ptasie pogotowie ratunkowe”- od grudnia do lutego2007r. - dzięki pomocy rodziców zrobiliśmy karmniki, które ustawiliśmy w różnych miejscach przy szkole. Przez cały okres zimy uczniowie mojej klasy przynosili ziarno, okruchy, słoninkę. W grudniu 2006r. dzieci wraz z klasą młodszą przygotowały przedstawienie” Witaj Zimo”, w którym pokazały uroki zimy oraz w jaki sposób można pomóc zwierzętom przetrwać zimowe dni.                                                                                  5. Światowy Dzień Ziemi – już od kilku lat byłam współorganizatorką obchodów tego dnia i wraz z dziećmi przygotowywałam przedstawienia, bogate w treści ekologiczne i prozdrowotne, przeznaczone dla dzieci młodszych. (kwiecień 2007 rok – inscenizacja „ Wiosna na świecie” ; kwiecień 2008 rok – wystawienie ekologicznej bajki „Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków” ).                                                                                                6. Konkursy plastyczne – uczniowie mojej klasy brali udział we wszystkich konkursach, które zorganizowało Nadleśnictwo Suchedniów w roku szkolnym 2006/2007 i 2007/2008. Wyróżnienie otrzymali w konkursach: „Leśne skarby jesieni” ( jesień 2006). W szkole w październiku 2006 r. zorganizowałam konkurs ekologiczny „Jak segregujemy odpady”  oraz byłam koordynatorem konkursu zorganizowanego przez UTYLIZATORA. Kilkoro uczniów                             z mojej klasy otrzymało piękne atlasy przyrodnicze, a szkoła jako placówka  wygrała rzutnik pisma wraz z ekranem.                                                                       W maju 2008r. zorganizowałam i przeprowadziłam szkolny  konkurs plastyczno - ekologiczny „Poznajemy przyrodę naszych parków krajobrazowych”, w którym udział brała cała klasa, kilkoro uczniów zdobyło cenne nagrody, zakupione przez Nadleśnictwo Suchedniów.                                                                                                                        7.   Stały kącik w gazetce szkolnej „Ploteczki z trójeczki”                             (w specjalnej rubryce " Z pamiętnika małego przyrodnika",                                  a w następnym roku „I ty możesz zostać ekologiem” ), prezentowane  były prace i opracowania przygotowywane samodzielnie przez  moich uczniów, dotyczące naszego środowiska  oraz ochrony przyrody.                                                                                8.  Spotkania z ciekawymi ludźmi np.                                                                      -  z urzędniczką, zajmującą się  w Urzędzie Miasta i Gminy Suchedniów zagadnieniami ochrony środowiska,                                                                                                   - z leśnikiem, ( październik 2006r. - wycieczka do lasu)                                               - w marcu 2008r poznanie pracy leśnika za biurkiem oraz  oglądanie filmu przyrodniczego w Nadleśnictwie „ Wiosna w Parku Drawieńskim , „Zwierzęta leśne”, a także 1 czerwca - spotkanie w Leśnej Klasie )                                                                            - wywiad z pracownikiem Zakładu Gospodarki Komunalnej- październik 2006 r.                                                                                                                                  - z hodowcą dzików w Mostkach w październiku 2007r.                                                                                                                   - z pielęgniar( pogadanka na temat: „ Jak prawidłowo dbać o zdrowie”  listopad 2007r.)                                                                                                                     9. Wycieczki - do lasu, nad rzekę, na łąkę, do parku. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie o różnych porach roku.  Szczególnie ciekawa okazała  się wycieczka do lasu.  Dzieci oglądały  i rozpoznawały drzewostany, porównywały liście pod względem wielkości, kształtu, koloru. Zbierały najciekawsze okazy liści, które po powrocie zasuszały i wykorzystywały do prac plastycznych.                                                                                                                   W maju 2008r. zorganizowałam wycieczkę do „ Szkoły Wrażliwości” gospodarstwa agroturystycznego w Kapkazach. Jest to niezwykłe miejsce                 w regionie świętokrzyskim , gdzie spotykają się dzieci i młodzież                        z artystami i miłośnikami sztuki ludowej. Zajęcia, w których uczestniczyli              moi uczniowie to:                                                                                                                                                - słuchanie opowieści opartej na motywach świętokrzyskich bajek                          i legend,                                                                                                                                   - warsztaty ceramiczne – lepienie z gliny postaci świętokrzyskiego czarta,              - obejrzenie gospodarstwa ekologicznego: zapoznanie ze sposobami       powstawania domowego i zdrowego sera, degustacja wypieków z sera oraz  szukanie ziół i wykorzystywanie ich do parzenia herbaty.                                             10. Gazetki tematyczne, prace plastyczne, wystawki, albumy, różnego rodzaju gry i zabawy dydaktyczne - zagadki, układanki, rebusy, krzyżówki.                                                                                                    11. Wykorzystywanie  w czasie zajęć dydaktycznych   szereg różnorodnych pomocy dydaktycznych - książki, czasopisma, płyty  z piosenkami ,kasety magnetofonowe, ilustracje, gry dydaktyczne  o  wydźwięku ekologicznym.                                                         

Uczniowie prowadzili  różnorodną dokumentacje z przebiegu obserwacji przyrodniczych: karty pracy, notatki przyrodnicze, zielniki, albumy, itp.                       W niektóre prace zaangażowani byli również rodzice czy rodzeństwo. Stworzyło  to możliwość wspólnej pracy, zabawy, a tym samym współpracy ze szkołą. Starałam  się rozbudzać zainteresowania dzieci proponując im szereg prac dodatkowych, nieobowiązkowych. Tym samym dawałam możliwość wykazania się uczniom szczególnie zdolnym i pracowitym. Zadania dodatkowe mobilizowały uczniów do śledzenia prasy, czytania książek tematycznych, wyszukiwania ciekawostek przyrodniczych, rysunków, zdjęć, pisania sprawozdań, artykułów przyrodniczych do gazetki szkolnej. Każda tego typu praca dawała  uczniom  radość i satysfakcję, była również pozytywnie oceniana,                               a czasami nagradzana. Równie ważny, w edukacji ekologicznej dzieci obok form pracy, jest dobór stosowanych  metod.  Najczęściej wykorzystywałam następujące  metody:  pogadankę, pracę z książką, obserwacje, pedagogikę zabawy, gry dydaktyczne,  inscenizację, „ Burzę mózgów”, metody audiowizualne, oraz metodę projektów.

Po wdrożeniu programu przewidywane osiągnięcia - uczeń potrafi:                             - określić, co to jest przyroda,                                                                                 - nawiązać emocjonalną więź  ze środowiskiem, czuć się jego częścią,                 - prezentować walory przyrodnicze okolicy Suchedniowa,                                        - rozpoznawać podstawowe gatunki roślin i zwierząt najbliższego środowiska,                                                                                                                - omówić zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym,                                 - wskazać cechy szczególne wybranych elementów krajobrazu naturalnego              w swojej okolicy,                                                                                                                  - określić znaczenie wody w życiu organizmów żywych, wskazać formy ochrony środowiska w najbliższej okolicy,                                                                             - wyjaśnić pojęcia z zakresu ochrony środowiska,                                                                     - zapobiegać dewastacji środowiska,                                                                                      - wskazać wpływ człowieka na stan środowiska,                                                                         - wymienić chronione rośliny i zwierzęta,                                                                                - przygotować odpowiednie pożywienie dla zwierząt leśnych,                                                 - wspólnie przygotować apel,                                                                                                -racjonalnie wykorzystywać wodę w domu i w szkole,                                                          - segregować odpady,                                                                                                             -wykonywać prace twórcze,                                                                                                                                        - opiekować się zwierzętami,                                                                                                  - wymienić elementy środowiska,                                                                                             - uważnie słuchać,                                                                                                                  - prawidłowo się zachowywać,                                                                                                         - samodzielnie wykonać zdrowy posiłek i estetycznie go podać,                                               - zaplanować zdrowy styl życia,                                                                                          - wyjaśnić, jaki wpływ na organizmy żywe mają zanieczyszczenia,                                         - korzystać z różnych źródeł informacji,                                                                                   - aktywnie spędzić swój wolny czas,                                                                                      - czytać ze zrozumieniem i wybierać najważniejsze informacje.                            

Ewaluacji dokonałam  na podstawie: obserwacji dzieci w czasie zajęć i zabaw, samooceny po skończonych zajęciach, rozmów indywidualnych, sprawdzianów i testów, prac plastyczno- technicznych, zaangażowaniu i udziału w akcjach proekologicznych. Przeprowadziłam również ankietę wśród rodziców moich wychowanków. Ankieta zawierała pięć pytań:                                                                            1. „Czy Państwa dziecko chętnie uczestniczyło w zajęciach?”                                    -  16 osób zakreśliło odpowiedź  „tak”, 1 osoba „raczej tak”.                                                                      2. „ Czy Państwa zdaniem zwiększyło się zainteresowanie dziecka ekologią?”                   - 13 osób zakreśliło odpowiedź „tak”, 4 osoby „raczej tak”.                                                3.Czy państwa dziecko posiada nowe umiejętności związane z ochroną środowiska ?                                                                                                                            - 16 osób stwierdziło, że „tak”, 1 osoba nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.                                                                                                                       4. „Jeśli posiada, to proszę określić jakie”……………………………..                                                                                                                                                 -  umiejętność segregowania odpadów ( 11 osób),                                                 - zwraca większą uwagę na czystość środowiska ( 2 osoby),                                - ochrona przyrody ( 4 osoby),                                                                                      - zna zwierzęta, drzewa ( 2 osoby),                                                                                          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin