doskonalenie_doradcow_zawodowych z uwzględnieniem wielokulturowości.pdf

(858 KB) Pobierz
Jadwiga Krlikowska
Jadwiga Królikowska
Dorota Madej-Popowska
Doskonalenie doradców
zawodowych z uwzględnieniem
aspektu wielokulturowości
pakiet organizacyjno-edukacyjny
295099657.034.png 295099657.035.png 295099657.036.png 295099657.037.png 295099657.001.png 295099657.002.png 295099657.003.png 295099657.004.png 295099657.005.png 295099657.006.png 295099657.007.png 295099657.008.png 295099657.009.png 295099657.010.png 295099657.011.png 295099657.012.png 295099657.013.png 295099657.014.png 295099657.015.png 295099657.016.png 295099657.017.png 295099657.018.png 295099657.019.png 295099657.020.png 295099657.021.png 295099657.022.png 295099657.023.png 295099657.024.png 295099657.025.png 295099657.026.png 295099657.027.png 295099657.028.png 295099657.029.png 295099657.030.png 295099657.031.png 295099657.032.png
Doskonalenie doradców zawodowych z uwzględnieniem aspektu wielokulturowości.
Pakiet organizacyjno-edukacyjny
Jadwiga Królikowska
Dorota Madej-Popowska
Korekta językowa: Małgorzata Koroś
© Copyright by Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej ,
Warszawa 2007
ul. Spartańska 1B
02-637 Warszawa
tel. (48 22) 844-34-38
fax (48 22) 646-52-51
e-mail: sekret@koweziu.edu.pl
http://www.koweziu.edu.pl
Publikacja została zrealizowana w ramach projektu Międzykulturowe Centrum Adaptacji
Zawodowej .
Projekt ten został zrealizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL .
ISBN: 978-83-88780-82-0
Drukarnia:
P.H.U. Krystel
ul. Andersa 13
00-159 Warszawa
Słowo wstępu, czyli…
o Projekcie Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej
Projekt Międzykulturowe Centrum Adaptacji Zawodowej realizowany jest w ramach
tematu A programu Inicjatyw Wspólnotowych EQUAL „Ułatwianie wchodzenia i powrotu na
rynek pracy osobom mającym trudności z integracją lub reintegracją na rynku pracy, celem
promowania rynku pracy otwartego dla wszystkich”.
Cel
Celem Projektu jest przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu poprzez
zwalczanie dyskryminacji na rynku pracy i ułatwianie wchodzenia na ten rynek osobom
odmiennym kulturowo przybywającym do Polski jako imigranci, uchodźcy lub
repatrianci .
Cel ten jest realizowany poprzez wieloaspektowe poradnictwo, szkolenia, kursy
kwalifikacyjne, a także poprzez działalność wydawniczą oraz lobbingową.
Partnerzy
Cel ten wspólnie realizuje Partnerstwo, które tworzą Uniwersytet Warszawski (UW),
będący jednocześnie Administratorem Partnerstwa, oraz Krajowy Ośrodek Wspierania
Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU), Warszawskie Centrum Pomocy
Rodzinie (WCPR), Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu La Strada
oraz Centrum Kształcenia i Rehabilitacji Sp. z o.o. (CKiR), a także Stowarzyszenie
Interwencji Prawnej (SIP). Działalność Partnerstwa koncentruje się wokół biura
Międzykulturowego Centrum Adaptacji Zawodowej znajdującego się przy ulicy Ogrodowej
28/30 w Warszawie.
1
Beneficjenci Projektu
Projekt skierowany jest do dwóch grup beneficjentów. Jedną z nich stanowią
beneficjenci bezpośredni, czyli uchodźcy, repatrianci i imigranci, drugą zaś instytucje
świadczące szeroko rozumianą pomoc środowiskom migracyjnym oraz pracodawcy.
Zadania Partnerów
Zadania Partnerów w Projekcie wynikają ze specyfiki działalności statutowej
instytucji partnerskich. Ze względu na tę specyfikę Partnerzy działają na rzecz beneficjentów
bezpośrednich lub pośrednich, bądź na rzecz obydwu tych grup.
Tabela1. Zadania partnerów w Projekcie
Partner
Beneficjenci bezpośredni
Beneficjenci pośredni
Uniwersytet
Warszawski
kursy adaptacyjne, kursy
zawodowe
studia podyplomowe
szkolenia
poradnictwo prawne, zawodowe,
psychologiczne
seminaria
KOWEZiU
szkolenia
publikacje
seminaria
WCPR Klub Uchodźcy
rekrutacja beneficjentów
La Strada Wietnamski Telefon Zaufania
CKiR kursy zawodowe
SIP
seminaria
ekspertyzy
Ramy czasowe Projektu: luty 2006 – marzec 2008.
2
295099657.033.png
CZĘŚĆ I
Kompetencje międzykulturowe osób pracujących z osobami odmiennymi
kulturowo na przykładzie studiów podyplomowych „Wspieranie osób
odmiennych kulturowo na rynku pracy” w Instytucie Profilaktyki
Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego
Jadwiga Królikowska
Studia podyplomowe spełniają zadanie tworzenia społeczeństwa opierającego swoje
funkcjonowanie na wiedzy i ceniącego kształcenie w toku całego życia. Zakładają potrzebę
stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wieloaspektowego rozwoju osobistego.
Kształcenie podyplomowe wzmacnia wcześniej zdobytą wiedzę i ją aktualizuje o nowe treści
i metody. Dostarcza najnowszej wiedzy wynikającej z bieżących badań naukowych,
doświadczeń społecznych i analitycznego przetwarzania praktyk stosowanych
w społeczeństwie. Kształcenie podyplomowe odpowiada na potrzebę ogólnego rozwoju
intelektualnego oraz chęć zdobywania wiedzy mającej bezpośrednie zastosowanie praktyczne.
Służy osobom czynnym zawodowo w ujrzeniu własnej działalności zawodowej w szerokim
kontekście rozwoju technologicznego świata, i na tle przemian cywilizacyjnych
i kulturowych. Jest kształceniem równocześnie specjalistycznym, ale możliwym jedynie gdy,
jest wspomagane rozwojem ogólnym, udostępniającym zasoby wiedzy kontekstualnej.
Wyraźniej niż na innych poziomach edukacji, kształcenie podyplomowe ma charakter
bardziej zindywidualizowany, zakładający samodzielność słuchaczy w poszukiwaniach
intelektualnych i konfrontacji własnych doświadczeń zawodowych z wynikami analiz
naukowych. Program studiów podyplomowych zawierający treści w zakresie kształcenia
międzykulturowego opiera się na założeniu, że ma systematyzować, wzmacniać
i kierunkować wiedzę ogólną o kulturze posiadaną przez słuchaczy. Uniwersyteckie
kształcenie podyplomowe jest najbliższe interaktywnemu współdziałaniu nauczających
i uczących się, gdzie wykładowca kieruje programem nauczania zaspokajającym
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin