WYŻSZA SZKOŁA PEDAGOGICZNA TOWARZYSTWA WIEDZY POWSZECHNEJ W WARSZAWIE
INSTYTUT PEDAGOGIKI
W WARSZAWIE
ROLA RODZINY W KSZTAŁTOWANIU WZORÓW SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
WARSZAWA 2001
PLAN PRACY
str.
SPIS TABEL...............................................................................................4
WSTĘP........................................................................................................7
ROZDZIAŁ I. ROLA RODZINY W KSZTAŁTOWANIU WZORÓW
SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO W ŚWIETLE
LITERATURY PRZEDMIOTU BADAŃ....................10
1. Pojęcie czasu wolnego...............................................................10
2. Funkcje czasu wolnego.............................................................14
3. Główne formy spędzania czasu wolnego................................17
4. Zadania rodziny w kształtowaniu się treści i form czasu wolnego......................................................................................23
5. Organizacja czasu wolnego przez szkołę i inne instytucje społeczne....................................................................................29
ROZDZIAŁ II. ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE BADAŃ
WŁASNYCH..................................................................37
1. Cel badań...................................................................................37
2. Problemy i hipotezy..................................................................38
2.1. Problemy badawcze...........................................................38
2.2. Hipotezy badawcze.............................................................40
3. Zmienne.....................................................................................41
3.1. Zmienna niezależna...........................................................41
3.2. Zmienne zależne.................................................................41
4. Metody, techniki, narzędzia badawcze...................................42
4.1. Metody badawcze...............................................................42
4.2. Techniki badawcze.............................................................43
4.3. Narzędzia badawcze...........................................................44
5. Teren badań i dobór populacji badawczej.............................45
5.1. Teren badań........................................................................45
5.2. Dobór populacji badawczej...............................................47
ROZDZIAŁ III. ROLA RODZINY W KSZTAŁTOWANIU
WZORÓW SPĘDZANIA CZASU WOLNEGO
W ŚWIETLE WŁASNYCH BADAŃ.......................49
1. Sposoby spędzania czasu wolnego przez uczniów klas I-III.49
1.1. Najczęstsze rodzaje i formy spędzania czasu wolnego...50
1.2. Ulubione miejsca spędzania czasu wolnego.....................62
1.3. Osoby, z którymi najchętniej spędzają czas wolny.........66
1.4. Pożądane sposoby spędzania czasu wolnego...................69
2. Rola i funkcje rodziny w organizowaniu czasu wolnego.......71
2.1. Wspólne spędzanie czasu wolnego rodziców i dzieci......71
2.2. Spędzanie czasu wolnego w wakacje i ferie.....................76
2.3. Upragniony sposób spędzania czasu wolnego
z rodziną............................................................................. 79
3. Funkcje szkoły i instytucji społecznych w organizacji czasu wolnego......................................................................................81
3.1. Udział szkoły i innych instytucji w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych........................................81
3.2. Pragnienia uczniów odnośnie zmian w szkole i na terenie wsi.........................................................................................84
3.3. Współpraca rodziców ze szkołą w organizowaniu czasu
wolnego................................................................................85
4. Uogólnienia i wnioski................................................................89
BIBLIOGRAFIA......................................................................................92
ANEKSY....................................................................................................95
Spis tabel
1. Tabela nr 1: Wykształcenie rodziców.
2. Tabela nr 2: Ilość dzieci, a wykształcenie i warunki materialno –
bytowe rodziców.
3. Tabela nr 3: Najczęstsze formy rekreacji ruchowej u dzieci.
4. Tabela nr 4: Liczebność rodziców i dzieci uczestniczących we
wspólnych formach zajęć ruchowych.
5. Tabela nr 5: Najczęstsze rodzaje i formy zajęć rekreacyjno –
ruchowych dzieci, a wykształcenie rodziców.
6. Tabela nr 6: Najczęstsze rodzaje i formy zajęć rekreacyjno –
ruchowych dzieci, a warunki materialno – bytowe
rodziców.
7. Tabela nr 7: Najczęstsze zajęcia ruchowo – rekreacyjne w szkole
w czasie wolnym.
8. Tabela nr 8: Udział dzieci w najczęstszych formach zajęć nie
zaliczanych do rekreacji ruchowej.
9. Tabela nr 9: Liczebność rodziców i dzieci uczestniczących w tych
samych zajęciach nie zaliczanych do rekreacji ruchowej.
10. Tabela nr 10: Najczęstsze formy zajęć nie zaliczanych do rekreacji
ruchowej, a wykształcenie rodziców
11. Tabela nr 11: Najczęstsze rodzaje i formy zajęć nie zaliczanych do
rekreacji ruchowej, a warunki materialno - bytowe
rodziny.
12. Tabela nr 12: Stosunek szkoły do zajęć nie zaliczanych do rekreacji
ruchowej.
13. Tabela nr 13: Ulubione miejsca spędzania czasu przez dzieci.
14. Tabela nr 14: Ulubione miejsca spędzania czasu wolnego,
a wykształcenie rodziców.
15. Tabela nr 15: Ulubione miejsca spędzania czasu wolnego, a warunki
materialno - bytowe rodziny.
16. Tabela nr 16: Szkoła, a miejsca spędzania czasu wolnego.
17. Tabela nr 17: Osoby, z którymi dzieci najchętniej spędzają czas wolny.
18. Tabela nr 18: Osoby, z którymi dzieci spędzają najchętniej czas
wolny, a wykształcenie rodziców.
19. Tabela nr 19: Pragnienia dzieci odnośnie zmian w domu.
w dni powszednie, a wykształcenie rodziców.
23. Tabela nr 23. Wspólne spędzanie czasu wolnego rodziców z dziećmi
w dni powszednie a warunki materialno – bytowe
24. Tabela nr 24: Wspólne spędzanie czasu wolnego w dni wolne od
pracy w świetle wypowiedzi dzieci.
i święta a wykształcenie rodziców.
26. Tabela nr 26. Wspólne spędzanie czasu wolnego w niedziele
i święta, a warunki materialno – bytowe rodziców.
29. Tabela nr 29: Miejsce pobytu dzieci w czasie wakacji i ferii,
a warunki materialno - bytowe
z rodziną.
uczniowskich w badanych szkołach w roku
1985 i 2000.
i okolicy.
wolnego, a wykształcenie rodziców.
36. Tabela nr 36. Miejsce pobytu dzieci w czasie wakacji i ferii,
a warunki materialno – bytowe.
...
olaholak