październik.doc

(144 KB) Pobierz
1

PAŹDZIERNIK-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich –wych. mgr Małgorzata Żmuda (gr.VIII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia-dziecko:

                                             Cykl tematyczny: „Jesienne zabawy”

1.„Las jesienią”

-poznawanie zasad gier planszowych, zapoznanie z instrukcją gry „Wyścig wiewiórek”;

-poznawanie charakterystycznych cech lasu i zmian zachodzących w lesie jesienią;

-poznawanie budowy lasu i wybranych gatunków drzew;

-dokonywanie analizy i syntezy wyrazów;

-poznawanie nowej piosenki;

-wprowadzenie nowej techniki plastycznej –rozdmuchiwania;

I. „Wyścig wiewiórek” –gra planszowa, postępowanie dzieci zgodnie z instrukcją, przestrzeganie reguł gry;

II. Wycieczka do lasu –obserwacja zmian zachodzących w lesie jesienią, zbieranie i gromadzenie w kąciku przyrody jesiennych „darów lasu”, zwrócenie uwagi na warstwowa budowę lasu (runo leśne, poszycie, drzewostan);

-poznawanie gatunków drzew najczęściej spotykanych w naszych lasach –podział drzew na liściaste i iglaste, wskazywanie różnic;

-analiza i synteza słuchowo-wzrokowa wyrazów (nazw drzew i ich wybranych części), podział na głoski i sylaby;

-osłuchanie z piosenką pt. „Jesienny deszcz” – omówienie treści piosenki i jej melodii, zabawy rytmiczno-ruchowe;

-malowanie jesiennego lasu techniką rozdmuchiwania, wykorzystanie do prac słomek do napojów, zastosowanie w pracy zmian położenia słomki i kierunku dmuchania;

 

matematyczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

-zna instrukcję do gry planszowej „Wyścigi wiewiórek”, potrafi rozgrywać grę na planszy,

-umie posługiwać się kostką do gry, prawidłowo przelicza oczka na kostce i pola gry na planszy;

-umie wymienić charakterystyczne cechy lasu, dostrzega zmiany zachodzące w lesie jesienią, dostrzega warstwową budowę lasu;

-potrafi rozpoznać wybrane gatunki drzew;

-dzieli nazwy drzew i ich części na głoski i sylaby, składa nazwy z sylab i głosek;

-opowiada treść piosenki, rozpoznaje jej melodię;

-umie tworzyć barwne plamy przy pomocy słomki;

2.„Zabawki Agaty”

-wprowadzenie pisanej i drukowanej litery „a”, „A”;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

-określenie głoski „a” jako samogłoski;

-ćwiczenie umiejętności globalnego czytania;

-ćwiczenia grafomotoryczne;

-kształcenie motoryki (ćwiczenia gimnastyczne);

I. Nauka krótkiej rymowanki „Mała Ala” na pamięć;

-Zabawa ruchowa z ćwiczeniem oddechowym „Fruwające piórka”;

II. Recytacja rymowanki „Mała Ala” –ustalanie, jaką głoskę najczęściej słychać w wyliczance;

-omówienie ilustracji w książce K.s.34,35 –ćwiczenia ortofoniczne;

-ćwiczenia w syntezie i analizie fonemowej –wyszukiwanie przedmiotów, w których nazwach pojawia się głoska „a”, ustalanie cech głoski „a”, prawidłowa artykulacja;

-poszukiwanie przez dzieci słów zawierających głoskę „a”;

-budowanie z kartoników modelu wyrazu –określanie miejsca głoski „a”, prezentacja i umieszczenie litery w miejscu odpowiadającej jej głoski;

-wskazywanie poznanych liter i układanie zdań do obrazków –Ćw.s.35 z.1-3;

-prezentacja prawidłowego zapisu małej i wielkiej litery, formowanie ich z plasteliny, pisanie po śladzie Ćw.s.36 z.1-2;

-kwiaty” –twórcza wizualizacja CD.11;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych;

 

 

językowa

 

 

 

teatralna

 

 

 

plastyczna

 

 

 

ruchowa

-potrafi dokonać syntezy i analizy sylabowej i fonemowej wybranych wyrazów;

-umie wyszukać przedmioty lub ilustracje przedmiotów, w których nazwach pojawia się głoska „a”;

-potrafi rozpoznać literę „a”, „A” drukowaną i pisaną i identyfikuje ją z głoską „a”;

-umie intuicyjnie rozpoznać głoskę „a” jako samogłoskę;

-potrafi wyszukać wyrazy zawierające literę „a”, „A”;

-układa zdania do obrazków;

-potrafi napisać małą i wielką literę po śladzie;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

3.„Jesienne widoki”

-dostrzeganie wartości i piękna przyrody w naturze, literaturze i sztuce;

-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

-swobodna interpretacja ruchowa utworu F. Chopina „Walc Des-dur”;

 

I. Zabawa w imiona” –ćwiczenie słuchu fonemowego;

-zabawy i ćwiczenia metodą kinezjologii edukacyjnej;

II. Prezentacja wiersza M. Kownackiej „Wszystko leci…” na tle muzyki –ukierunkowane wypowiedzi na temat treści wiersza;

-prezentacja zdjęć drzew –rozmowa na temat różnic w wyglądzie tych drzew, rozpoznawanie liści –z jakich drzew pochodzą, jakiego są koloru, dlaczego opadają? –klasyfikacja materiału przyrodniczego wg ustalonego kryterium;

-ćwiczenia w rozróżnianiu liści i owoców, przeliczanie Ćw. s.38;

-rozwiązywanie i próby układania jesiennych zagadek;

-swobodna interpretacja ruchowa utworu Chopina „Walc des-dur”

-„Jesienna kompozycja” –tworzenie dowolnych kompozycji z zasuszonych liści;

-ćwiczenia w dzieleniu wyrazów na sylaby Ćw. s.37;

językowa

 

 

przyrodnicza

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna

 

 

plastyczna

-potrafi wymienić kilka gatunków drzew (np. brzoza, dąb buk, sosna, kasztanowiec) i umie je rozpoznać na podstawie wyglądu liści, kory…

-charakteryzuje skutki nieprawidłowego zachowania się człowieka;

-samodzielnie „tańczy” do muzyki;

-zna rozwiązania zagadek, próbuje samodzielnie ułożyć zagadkę;

-umie wykorzystać materiał przyrodniczy jako tworzywo plastyczne;

-potrafi przelicza obiekty i porównuje ich wielkość;

-umie podzielić łatwe wyrazy na sylaby;

4.„Co gra jesienią?”

-formułowanie wypowiedzi na temat jesiennej pogody (wykorzystanie różnych form ekspresji: słów, mimiki, gestów);

-poznawanie dzieł sztuki: wybranych utworów muzyki poważnej i malarstwa;

-nauka piosenki „Jesienny deszcz”, rozbudzanie wyobraźni muzycznej;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

I. Słuchanie nagrań –określenie nastroju muzyki, rozmowa jak muzyka „maluje” pogodę CD.20, 56;

-obserwowanie pogody przez okno, rozmowa na temat kolorów jesiennej pogody;

II. „Barwy jesiennej pogody” –praca plastyczna –malowanie plamami (dłońmi, pędzlem lub kłębkami waty), wystawa prac;

-rozmowa o artystach malarzach (terminy: obraz, dzieło sztuki, muzeum, wystawa), oglądanie albumu z reprodukcjami;

-Ćw.s.44,45 –zapoznanie z obrazem V.van Gogha „Pokój artysty”;

-nauka słów i melodii piosenki „Jesienny deszcz”;

-zabawa z echem –ćwiczenia rytmiczne;

-„Grające gazety” –zabawy muzyczne;

-ilustracja piosenki na instrumentach perkusyjnych;

 

 

muzyczna

 

 

przyrodnicza

 

 

plastyczna

-próbuje określić nastrój muzyki;

-odtwarza kolejność wykonywanych czynności;

-umie opowiadać o jesiennej pogodzie;

-potrafi zaśpiewać piosenkę wraz z grupą;

-potrafi zilustrować piosenkę wykorzystując różne instrumenty perkusyjne;

-umie estetycznie wykonać pracę plastyczną;

-potrafi wysłuchać głoskę „o” w wyrazach;

-zna i rozumie terminy: obraz, dzieło sztuki, muzeum, wystawa;

-potrafi wykorzystać gazety do zabaw ruchowych;

5.„Lubimy spacerować i biegać”

-rozwijanie umiejętności czynnego spędzania wolnego czasu w rodzinie;

-doskonalenie umiejętności przeliczania i tworzenia zbiorów równolicznych z danymi;

-rozwijanie poczucia rytmu;

-wdrażanie do aktywnych form spędzania czasu;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

I. „Aktywnie spędzamy wolny czas” –ustalanie w grupach formy spędzania wolnego czasu, prezentacja rodzinnego wypoczynku, odgadywanie, co robią poszczególni członkowie danej rodziny;

-ćwiczenie pamięci wzrokowej –wymienianie szczegółów, które udało się dzieciom zauważyć po odwróceniu oglądanej ilustracji;

II. Słuchanie „Marsza Radetzkiego” –wymyślanie ruchów ciała do melodii CD.32, miarowe wystukiwanie rytmu muzyki marszowej na instrumentach perkusyjnych, rytmiczny marsz w różnych kierunkach, w parach, w kole (jak żołnierze);

-prezentacja w różny sposób serii dźwięków, układanie tylu klocków ile dźwięków usłyszą, ustalanie liczby obiektów Ćw.s.64;

-zabawa ruchowa przy utworze „Taniec kurcząt w skorupkach” CD.34, marsz w pulsie ćwierćnutowym, bieg w ósemkowym;

-echo rytmiczne z gestodźwiękami, ćwiczenia rytmiczne z użyciem instrumentów perkusyjnych i niekonwencjonalnych wymyślanie słów, sylab i rytmu;

-rysowanie oburącz do słuchanej muzyki –„Kreatywne bazgroły metodą kinezjologii edukacyjnej;

 

 

ruchowa

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna         

 

 

 

językowa                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

-wypowiada się na temat aktywnych form spędzania czasu w rodzinie;

-potrafi odtworzyć proste rytmy;

-sprawnie przelicza serie dźwięków i obiekty;

-potrafi porównać liczebność zbiorów;

-umie gestem zilustrować czynności związane z określonym zawodem;

-umie dostosować krok do rodzaju rytmu;

-potrafi rytmicznie naśladować czynności nauczyciela;

-samodzielnie tworzy słowa, sylaby i rytm;

- potrafi plastycznie zilustrować wrażenia muzyczne;

                                              Cykl tematyczny: „ Jesienna muzyka”

1.„Pogoda za oknem”

-kształcenie umiejętności klasyfikowania;

-obserwacja zjawisk przyrodniczych;

-dostrzeganie zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym;

-wdrażanie do higieny i dbania o zdrowie;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

-kształtowanie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne);

-ćwiczenia ortofoniczne;

I. „Jesienna pogoda” –zabawa ruchowa;

-ćwiczenia kinezjologii edukacyjnej P. E. Dennisona;

II. Wycieczka do lasu –obserwacja pogody, rozpoznawanie zjawisk przyrodniczych;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie;

-słuchanie tekstu „Z pamiętnika Agaty” K.s.36;

-rozmowa na temat niebezpieczeństw, jakie może powodować burza i zasad zachowania się podczas burzy i innych niebezpiecznych zjawisk przyrodniczych;

-„Ulewa”- zabawa ruchowa;

-rozmowa na temat zdrowego stylu życia i konieczności przestrzegania zasad higieny –omówienie ilustracji w książce K.s.37;

-„Co jest ciężkie, a co lekkie” -zabawa dydaktyczna doskonaląca umiejętność szacowania ciężaru;

-„Jesienne liście” – zabawa ruchowa;

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

 

 

matematyczna

-próbuje opisać napotkane zjawiska atmosferyczne;

-zna zasady zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym (np. podczas burzy, wichury);

-dba o swoje zdrowie i higienę;

-sprawnie reaguje na polecenia N.;

-zachowuje bezpieczeństwo podczas ćwiczeń w terenie;

-umie w...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin