Na rybach.doc

(63 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                           J. Eggleton  -  „Na  rybach”.

 

Cel ogólny: poznajemy mieszkańców mórz, rzek i jezior.

 

Temat  tygodnia: „Kto mieszka w wodzie?

 

Litera tygodnia: „ Ł, ł

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Kto mieszka w  wodzie?

2. Jakie znamy ryby? (karp, szczupak, węgorz, płotka, makrela…)

3. Czy mieszkańcy morza, rzek, jezior są groźni? Dlaczego?

4. Co jedzą mieszkańcy ryby i inni mieszkańcy wód?

5. Co to jest akwarium? Jakie znamy ryby akwariowe?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.

   Cel operacyjny: - dziecko dostrzega bogactwo barw, kształtów, zapachów

                                 w przyrodzie.

2. Wyjaśnienie pojęcia: ryby. Zapoznanie z nazwami ryb: karp, węgorz, szczupak.

   Cel operacyjny: - dziecko zna nazwy ryb: karp, szczupak…

 

Działalność matematyczna:

1. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi zapisywać działania matematyczne z użyciem

                                 znaków +, - , = (obliczanie)

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Odbieranie, rozumienie i wyrażanie treści przekazywanych przez niewerbalne

     środki wyrazu: ruch ciała, gest, mimikę…

      Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje stany emocjonalne postaci.

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

   *  Kto mieszka w  wodzie?

   *  Jakie znamy ryby? (karp, szczupak, węgorz, płotka, makrela…)

   *  Czy mieszkańcy morza, rzek, jezior są groźni? Dlaczego?

   *  Co jedzą mieszkańcy ryby i inni mieszkańcy wód?

   *  Co to jest akwarium? Jakie znamy ryby akwariowe?

   Cel operacyjny: - dziecko przekonuje się, że jest słuchane i akceptowane

                                 przez inne dzieci w grupie.

2.Urodziny litery  „ Ł, ł

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera  „ Ł, ł  rozpoznaje ją

                                na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.

   Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Dopasowywanie konturów do rysunków przedstawiających ryby.

    Cel operacyjny: dziecko dopasowuje prawidłowo kontur do obrazka.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                 napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: szczupak, rekin

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: ryba, ośmiornica

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: ryba, wieloryb… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „ Ł, ł”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „Ł, ł”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ Ł, ł ” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Na rybach” oraz innych książeczek ze Słonecznej

   Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Na rybach

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   rekin, wieloryb, ryby...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: ryby, żaby

3. Wymyślanie własnych opowiadań i tworzenie z nich książeczek.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o higienę osobistą.

    Cel operacyjny: - dziecko zwraca uwagę na czystość osobistą i schludny wygląd.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „A ja mam psa”.

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren  piosenkę.

2. Improwizacje muzyczne do tekstów książek ze Słonecznej Biblioteki.

   Cel operacyjny: dziecko wymyśla własna melodię.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Ryby w  wodzie” – aktywność plastyczna – technika dowolna

    P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …

    Cel operacyjny: - dziecko samodzielne dobiera elementy do pracy plastycznej.

2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym

    związanym z wiosną.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Taniec rybek” – przy muzyce,

                                „Pułapka ma myszy” – orientacyjno - porządkowa.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

    III      Odnajdywanie  swojego  miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Samodzielne przygotowywanie przyborów i pomocy do zajęć.

    Cel operacyjny:  - dziecko potrafi przygotować przybory i pomoce do zajęć

                                    plastycznych: farby, pędzle, kartki, woda, bibuła, klej…

                                  

                                  

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Egzekwowanie prawdziwości informacji podawanych przez dzieci..

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość.

 

Zabawy:

   1. Zabawa KLANZA:

      -  „Rundka” – każde dziecko po kolei w kręgu dokańcza zdanie zaczynającego się

                             od ustalonych wcześniej przez prowadzącego słów: np. „Jestem

                             wesoły, bo…(dziecko kończy zdanie)

   2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

      -  „Namaluj literkę „Ł ł     P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa  stymulująca  rozwój  językowy:

      - Ćwiczenie usprawniające rozumienie znaczenia pojedynczych wyrazów,

        jak i całych zdań.

        Przed dzieckiem układamy różne obrazki przedstawiające rośliny,

        przedmioty, zwierzęta i zadajemy pytania:

                 Gdzie jest statek?

                 Co zrobione jest z drewna?

                 Co jest zielone?

                 Co jest okrągłe?

                 Co skacze?

   4.Zabawy konstrukcyjne:

     -  „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

       Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                      potrafi współpracować.

   5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

 

 

   6. Zabawa pantomimiczna:

          - „Podróż”

·     Płyniemy łódka ( dwoje dzieci siada naprzeciwko siebie w rozkroku,   podaje sobie ręce- tworzy łódź, w środku leżą maskotki, które bezpiecznie mają przepłynąć)

·     Na łące: naśladowanie tańca motyli, żabek , bocianów, pszczółek ( do muzyki, w zależności od pokazywanej ilustracji)

·     Przedzieranie się przez krzaki ( pokaz ruchem )

·     Podnoszenie ciężkich kamieni

·     Przeskoki przez kałuże

·     Przechodzenie przez kłujące kamyki

·     Przejście przez tunel ( dzieci ustawiają jedno za drugim, stają w rozkroku, tworząc tunel, pod którym kolejno przechodzą dzieci i stają na końcu)

·     Przejście przez błoto (pokaz ruchem ciała)

·     Mycie – zabawa „Pralka”(dzieci stoją bardzo blisko siebie, nauczycielka „sypie proszek do pralki, żeby wyprać ich po wycieczce”, następnie  „naciska przycisk” i..., dzieci naśladują ruchem ciała wstrząsy pralki podczas prania), cykl „prania” można powtórzyć 2-3 razy

·     Odpoczynek – zabawa „Głaskanie” – dzieci siadają z maskotką, włączona spokojna muzyka, przytulają i głaszczą maskotkę, mogą cichutko mówic jej miłe rzeczy.

   7. Zabawa rozwijająca twórcze myślenie:

       - „Podobieństwa”- wyszukiwanie podobieństw między dwoma przedmiotami.

                    Podobieństwa powinny się opierać na wspólnych cechach

                    poszczególnych obiektów, które trzeba wcześniej wyabstrahować

                     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin