J. Eggleton - „Na rybach”.
Cel ogólny: poznajemy mieszkańców mórz, rzek i jezior.
Temat tygodnia: „Kto mieszka w wodzie?”
Litera tygodnia: „ Ł, ł ”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Kto mieszka w wodzie?
2. Jakie znamy ryby? (karp, szczupak, węgorz, płotka, makrela…)
3. Czy mieszkańcy morza, rzek, jezior są groźni? Dlaczego?
4. Co jedzą mieszkańcy ryby i inni mieszkańcy wód?
5. Co to jest akwarium? Jakie znamy ryby akwariowe?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie przyrody wiosną i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
Cel operacyjny: - dziecko dostrzega bogactwo barw, kształtów, zapachów
w przyrodzie.
2. Wyjaśnienie pojęcia: ryby. Zapoznanie z nazwami ryb: karp, węgorz, szczupak.
Cel operacyjny: - dziecko zna nazwy ryb: karp, szczupak…
Działalność matematyczna:
1. Rozwiązywanie prostych zadań tekstowych.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zapisywać działania matematyczne z użyciem
znaków +, - , = (obliczanie)
Edukacja w zakresie mowy i myślenia:
1. Odbieranie, rozumienie i wyrażanie treści przekazywanych przez niewerbalne
środki wyrazu: ruch ciała, gest, mimikę…
Cel operacyjny: - dziecko rozpoznaje stany emocjonalne postaci.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :
* Kto mieszka w wodzie?
* Jakie znamy ryby? (karp, szczupak, węgorz, płotka, makrela…)
* Czy mieszkańcy morza, rzek, jezior są groźni? Dlaczego?
* Co jedzą mieszkańcy ryby i inni mieszkańcy wód?
* Co to jest akwarium? Jakie znamy ryby akwariowe?
Cel operacyjny: - dziecko przekonuje się, że jest słuchane i akceptowane
przez inne dzieci w grupie.
2.Urodziny litery „ Ł, ł ”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ Ł, ł ” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.
Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.
Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
1. Dopasowywanie konturów do rysunków przedstawiających ryby.
Cel operacyjny: dziecko dopasowuje prawidłowo kontur do obrazka.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: szczupak, rekin…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: ryba, ośmiornica…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: ryba, wieloryb… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „ Ł, ł” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „Ł, ł”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ Ł, ł ” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,
od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem
nauczycielki książki „Na rybach” oraz innych książeczek ze Słonecznej
Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Na rybach”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
rekin, wieloryb, ryby...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: ryby, żaby…
3. Wymyślanie własnych opowiadań i tworzenie z nich książeczek.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o higienę osobistą.
Cel operacyjny: - dziecko zwraca uwagę na czystość osobistą i schludny wygląd.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „A ja mam psa”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenkę.
2. Improwizacje muzyczne do tekstów książek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: dziecko wymyśla własna melodię.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Ryby w wodzie” – aktywność plastyczna – technika dowolna
P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …
Cel operacyjny: - dziecko samodzielne dobiera elementy do pracy plastycznej.
2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym
związanym z wiosną.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Taniec rybek” – przy muzyce,
„Pułapka ma myszy” – orientacyjno - porządkowa.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Samodzielne przygotowywanie przyborów i pomocy do zajęć.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przygotować przybory i pomoce do zajęć
plastycznych: farby, pędzle, kartki, woda, bibuła, klej…
IV Budowanie systemu wartości
1. Egzekwowanie prawdziwości informacji podawanych przez dzieci..
Cel operacyjny: - dziecko poznaje prawdę jako wartość.
Zabawy:
1. Zabawa KLANZA:
- „Rundka” – każde dziecko po kolei w kręgu dokańcza zdanie zaczynającego się
od ustalonych wcześniej przez prowadzącego słów: np. „Jestem
wesoły, bo…(dziecko kończy zdanie)
2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „Ł ł ” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa stymulująca rozwój językowy:
- Ćwiczenie usprawniające rozumienie znaczenia pojedynczych wyrazów,
jak i całych zdań.
Przed dzieckiem układamy różne obrazki przedstawiające rośliny,
przedmioty, zwierzęta i zadajemy pytania:
Gdzie jest statek?
Co zrobione jest z drewna?
Co jest zielone?
Co jest okrągłe?
Co skacze?
4.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
6. Zabawa pantomimiczna:
- „Podróż”
· Płyniemy łódka ( dwoje dzieci siada naprzeciwko siebie w rozkroku, podaje sobie ręce- tworzy łódź, w środku leżą maskotki, które bezpiecznie mają przepłynąć)
· Na łące: naśladowanie tańca motyli, żabek , bocianów, pszczółek ( do muzyki, w zależności od pokazywanej ilustracji)
· Przedzieranie się przez krzaki ( pokaz ruchem )
· Podnoszenie ciężkich kamieni
· Przeskoki przez kałuże
· Przechodzenie przez kłujące kamyki
· Przejście przez tunel ( dzieci ustawiają jedno za drugim, stają w rozkroku, tworząc tunel, pod którym kolejno przechodzą dzieci i stają na końcu)
· Przejście przez błoto (pokaz ruchem ciała)
· Mycie – zabawa „Pralka”(dzieci stoją bardzo blisko siebie, nauczycielka „sypie proszek do pralki, żeby wyprać ich po wycieczce”, następnie „naciska przycisk” i..., dzieci naśladują ruchem ciała wstrząsy pralki podczas prania), cykl „prania” można powtórzyć 2-3 razy
· Odpoczynek – zabawa „Głaskanie” – dzieci siadają z maskotką, włączona spokojna muzyka, przytulają i głaszczą maskotkę, mogą cichutko mówic jej miłe rzeczy.
7. Zabawa rozwijająca twórcze myślenie:
- „Podobieństwa”- wyszukiwanie podobieństw między dwoma przedmiotami.
Podobieństwa powinny się opierać na wspólnych cechach
poszczególnych obiektów, które trzeba wcześniej wyabstrahować
...
agacia_