Ojej!Franek!.doc

(67 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

          Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

                                           J. Cowley  -  „Ojej! Franek!”.

 

Cel ogólny: obserwowanie przyrody wiosennej na spacerach, podczas pobytu

                    na podwórku przedszkolnym.

 

Temat  tygodnia:Kolorowa wiosna

 

Litera tygodnia: „ F , f  ”

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Co to jest wiosna?

2. Jaka jest wiosenna pogoda?

3. Co się zmieniło w przyrodzie?

4. Jak namalować wiosnę? Przybory potrzebne do malowania.

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1. Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku.

   Cel operacyjny: - dziecko obserwuje kwitnące drzewa owocowe: wiśnia, śliwa,

                                 jabłoń, morela…, zauważa zmiany w pogodzie.

 

Działalność matematyczna:

1. Sprawne posługiwanie się nazwą figury geometrycznej przestrzennej: kula.    

   Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda kula, potrafi powiedzieć jak się nazywa.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Nazywanie przeżyć i uczuć postaci na podstawie wyrazu twarzy.

      Cel operacyjny: - dziecko zastanawia się co mogą czuć postacie na obrazkach,

                                    próbuje nazywać ich uczucia.

 

 

 

 

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

  *  Co to jest wiosna?

   *  Jaka jest wiosenna pogoda?

   *  Co się zmieniło w przyrodzie?

   *   Jak namalować wiosnę?

   Cel operacyjny: - dziecko doskonali mowę komunikatywną i uczy się

                                 sztuki dyskutowania

2.Urodziny litery „ F, f

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ F, f ”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.

   Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Zgadywanie, co zostało schowanie i jak to wyglądało.

    Cel operacyjny: dziecko zapamiętuje kilka przedmiotów, potrafi je wymienić.

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                 napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: farby, sztaluga

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy: kolory, pędzle

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać wyrazy: farbki, pędzle… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery „ F, f”  na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „F, f ”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ F, f ” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

 

 

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Ojej! Franek!” oraz innych książeczek ze Słonecznej

   Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Ojej! Franek

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   farby, pędzle, sztaluga, kartki...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: farby, pędzle

3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych

    do odczytywania wyrazów.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.

    Cel operacyjny: - dziecko próbuje negocjować w sytuacjach trudnych.

2. Rozumienie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”

    Cel operacyjny: - dziecko dba o swoje zdrowie.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Ogrodniczka”. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe przy

    piosence:

   a) Wystukiwanie rytmu piosenki : pięścią, wewnętrzną stroną dłoni, zewnętrzną

        stroną dłoni brzegiem dłoni.

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren  piosenkę.

2. Wykonywanie ćwiczeń i udział w zabawach rozwijających pamięć muzyczną.

   Cel operacyjny: dziecko powtarza dźwięki następujące po sobie.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Maluję obraz” – aktywność plastyczna – technika dowolna

    P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …

    Cel operacyjny: - dziecko samodzielne maluje otaczającą rzeczywistość.

2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym

    związanym z wiosną.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Kółko małe …” – gimnastyka podczas recytacji wiersza,

                                „Żaby i bociany” – improwizacja.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

 

    III      Odnajdywanie  swojego  miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Samodzielne przygotowywanie przyborów i pomocy do zajęć

    Cel operacyjny:  - dziecko potrafi przygotować przybory i pomoce do zajęć

                                    plastycznych: farby, pędzle, kartki, woda, bibuła, klej…

                                  

                                  

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Podziwianie obrazów w albumach.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.

 

Zabawy:

   1. Zabawa KLANZA:

      -  „Rundka” – każde dziecko po kolei w kręgu dokańcza zdanie zaczynającego się

                             od ustalonych wcześniej przez prowadzącego słów: np. „ Mój obraz

                             to: … (dziecko wymienia przedmioty na wymyślonym obrazie)

   2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:

      -  „Namaluj literkę „F, f    P: kasza manna, tacki.

   3. Zabawa  stymulująca  rozwój  językowy:

     - "Do czego służy?''- określanie podstawowych funkcji przedmiotów codziennego

          użytku. Pytamy dziecko do czego służy, np.

                  *  pędzel,

                  *  sztaluga,

                  *  bibuła,

                  *  wycinanka

 

 

   4. Zabawa ortofoniczna:

     - „Wystawa obrazów” - dzieci dzielimy na pięć zespołów, które będą poruszać się

                        tylko w wyznaczonym miejscu. Dzieci poruszają się w rytm

                         akompaniamentu (może być instrument perkusyjny). Na hasło

                         malujemy obraz dzieci zatrzymują się i w swoich grupach

                        przedstawiają jakąś scenkę zbiorową (obraz). Wychowawca wybiera

                        najciekawszy obraz, który w nagrodę zajmuje środkowe miejsce na sali.

                        Po każdej przerwie w akompaniamencie może wygrać inny obraz.

   5.Zabawy konstrukcyjne:

-           „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                   potrafi współpracować.

   6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

   7. Ćwiczenia relaksacyjne:

     -  „Krzyknij jeden raz”- ćwiczenie to połączone jest z ćwiczeniem oddechowym,

                         prowadzi się je przy nadmiernym napięciu mięśniowym lub wysokiej

                         pobudliwości grupy.

                         Dzieci siedzą w pozycji klęcznej, pośladki oparte na piętach, dłonie

                         swobodnie leżą na udach, głowa prosto. Po przyjęciu takiej postawy

                         wciągają nosem powietrze, następnie jednym krótkim krzyknięciem ha!

                        (głębokim, wyrwanym z wnętrza organizmu) wydychają powietrze,

                         wyrzucając z siebie nadmiar energii.

                         W czasie tego ćwiczenia nie należy uciszać dzieci, a nawet pobudzać

                         do spontanicznego wyrzucenia z siebie jednym krzyknięciem

                         nagromadzonej energii czy napięcia.

                        Ćwiczenie to można powtórzyć 2-3 razy, ponieważ wymaga ono dużej

                        koncentracji. Potem dzieci przestają być zainteresowane dokładnym jego

                        wykonaniem i zaczynają krzyczeć, przekrzykiwać się, niepotrzebnie

                        wysilając głos i napinając mięśnie. Poza tym większa liczba powtórzeń

                        nie jest wskazana, a przy zniekształceniu ćwiczenia może dać odwrotny

                        - od zamierzonego - skutek.

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin