J. Cowley - „Ojej! Franek!”.
Cel ogólny: obserwowanie przyrody wiosennej na spacerach, podczas pobytu
na podwórku przedszkolnym.
Temat tygodnia: „Kolorowa wiosna”
Litera tygodnia: „ F , f ”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Co to jest wiosna?
2. Jaka jest wiosenna pogoda?
3. Co się zmieniło w przyrodzie?
4. Jak namalować wiosnę? Przybory potrzebne do malowania.
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie wraz ze zmianą pory roku.
Cel operacyjny: - dziecko obserwuje kwitnące drzewa owocowe: wiśnia, śliwa,
jabłoń, morela…, zauważa zmiany w pogodzie.
Działalność matematyczna:
1. Sprawne posługiwanie się nazwą figury geometrycznej przestrzennej: kula.
Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda kula, potrafi powiedzieć jak się nazywa.
Edukacja w zakresie mowy i myślenia:
1. Nazywanie przeżyć i uczuć postaci na podstawie wyrazu twarzy.
Cel operacyjny: - dziecko zastanawia się co mogą czuć postacie na obrazkach,
próbuje nazywać ich uczucia.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :
* Co to jest wiosna?
* Jaka jest wiosenna pogoda?
* Co się zmieniło w przyrodzie?
* Jak namalować wiosnę?
Cel operacyjny: - dziecko doskonali mowę komunikatywną i uczy się
sztuki dyskutowania
2.Urodziny litery „ F, f ”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „ F, f ” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.
Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.
Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:
1. Zgadywanie, co zostało schowanie i jak to wyglądało.
Cel operacyjny: dziecko zapamiętuje kilka przedmiotów, potrafi je wymienić.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: farby, sztaluga…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: kolory, pędzle…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: farbki, pędzle… samodzielnie lub
z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „ F, f” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „F, f ”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ F, f ” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,
od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie lub ze wsparciem
nauczycielki książki „Ojej! Franek!” oraz innych książeczek ze Słonecznej
Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Ojej! Franek”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
farby, pędzle, sztaluga, kartki...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: farby, pędzle…
3. Oglądanie książek ze Słonecznej Biblioteki. Wyszukiwanie w tekście łatwych
do odczytywania wyrazów.
Edukacja zdrowotna:
1. Dbanie o własne zmysły i higienę układu nerwowego.
Cel operacyjny: - dziecko próbuje negocjować w sytuacjach trudnych.
2. Rozumienie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”
Cel operacyjny: - dziecko dba o swoje zdrowie.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Ogrodniczka”. Ćwiczenia ruchowo – słuchowe przy
piosence:
a) Wystukiwanie rytmu piosenki : pięścią, wewnętrzną stroną dłoni, zewnętrzną
stroną dłoni brzegiem dłoni.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenkę.
2. Wykonywanie ćwiczeń i udział w zabawach rozwijających pamięć muzyczną.
Cel operacyjny: dziecko powtarza dźwięki następujące po sobie.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Maluję obraz” – aktywność plastyczna – technika dowolna
P: papier kolorowy, farby, mazaki, bibuła, plastelina, kredki …
Cel operacyjny: - dziecko samodzielne maluje otaczającą rzeczywistość.
2. Zauważanie zmian o charakterze estetycznym w otoczeniu przyrodniczym
związanym z wiosną.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Kółko małe …” – gimnastyka podczas recytacji wiersza,
„Żaby i bociany” – improwizacja.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Samodzielne przygotowywanie przyborów i pomocy do zajęć
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przygotować przybory i pomoce do zajęć
plastycznych: farby, pędzle, kartki, woda, bibuła, klej…
IV Budowanie systemu wartości
1. Podziwianie obrazów w albumach.
Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.
Zabawy:
1. Zabawa KLANZA:
- „Rundka” – każde dziecko po kolei w kręgu dokańcza zdanie zaczynającego się
od ustalonych wcześniej przez prowadzącego słów: np. „ Mój obraz
to: … (dziecko wymienia przedmioty na wymyślonym obrazie)
2. Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „F, f” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa stymulująca rozwój językowy:
- "Do czego służy?''- określanie podstawowych funkcji przedmiotów codziennego
użytku. Pytamy dziecko do czego służy, np.
* pędzel,
* sztaluga,
* bibuła,
* wycinanka…
4. Zabawa ortofoniczna:
- „Wystawa obrazów” - dzieci dzielimy na pięć zespołów, które będą poruszać się
tylko w wyznaczonym miejscu. Dzieci poruszają się w rytm
akompaniamentu (może być instrument perkusyjny). Na hasło
„malujemy obraz” dzieci zatrzymują się i w swoich grupach
przedstawiają jakąś scenkę zbiorową (obraz). Wychowawca wybiera
najciekawszy obraz, który w nagrodę zajmuje środkowe miejsce na sali.
Po każdej przerwie w akompaniamencie może wygrać inny obraz.
5.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
6.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
7. Ćwiczenia relaksacyjne:
- „Krzyknij jeden raz”- ćwiczenie to połączone jest z ćwiczeniem oddechowym,
prowadzi się je przy nadmiernym napięciu mięśniowym lub wysokiej
pobudliwości grupy.
Dzieci siedzą w pozycji klęcznej, pośladki oparte na piętach, dłonie
swobodnie leżą na udach, głowa prosto. Po przyjęciu takiej postawy
wciągają nosem powietrze, następnie jednym krótkim krzyknięciem ha!
(głębokim, wyrwanym z wnętrza organizmu) wydychają powietrze,
wyrzucając z siebie nadmiar energii.
W czasie tego ćwiczenia nie należy uciszać dzieci, a nawet pobudzać
do spontanicznego wyrzucenia z siebie jednym krzyknięciem
nagromadzonej energii czy napięcia.
Ćwiczenie to można powtórzyć 2-3 razy, ponieważ wymaga ono dużej
koncentracji. Potem dzieci przestają być zainteresowane dokładnym jego
wykonaniem i zaczynają krzyczeć, przekrzykiwać się, niepotrzebnie
wysilając głos i napinając mięśnie. Poza tym większa liczba powtórzeń
nie jest wskazana, a przy zniekształceniu ćwiczenia może dać odwrotny
- od zamierzonego - skutek.
...
agacia_