Eko-Plotka_dla_dzieci.pdf
(
109 KB
)
Pobierz
janusz-mat edu dla dzieci
Materiały edukacyjne dla dzieci.
Ziemia, wraz z otaczającym ją powietrzem i wodą jest naszym środowiskiem
naturalnym. To jest
nasz dom
. Zamieszkują go takŜe inni lokatorzy – rośliny,
zwierzęta. Ale to na nas, najmocniej wykorzystujących zasoby tego środowiska,
spoczywa obowiązek troski i dbania o kaŜdy jego element. Poznajmy czym jest to
środowisko, jak z jego zasobów korzystać i mu nie szkodzić, co robić gdy środowisko
zostanie zdewastowane, bądź naruszona zostanie równowaga biologiczna. Czasami
nasze
małe działania
mogą w sumie dać
kolosalny efekt
!
Zacznijmy naszą wielką wędrówkę, poznajmy wszystkie potrzeby naszego
środowiska naturalnego i to, co moŜemy dla niego zrobić.
Czy wiecie, co to jest
ekologia
? Znacie to słowo z lekcji biologii, słyszeliście je
w radiu, telewizji, czytacie je w gazetach. Dokładnie jest to
nauka o strukturze i
funkcjonowaniu przyrody
. Zajmuje się wzajemnym oddziaływaniem na siebie
organizmów i ich wpływem na środowisko.
AŜ trudno sobie wyobrazić, Ŝe Ŝyjąc w Europie moŜna mieć wpływ na klimat
na biegunie, czy rozwój tropikalnych lasów w dalekiej Brazylii. A jednak tak jest!
Wystarczy, Ŝe sobie uświadomimy, Ŝe wszyscy
oddychamy tym samym
powietrzem
, a wiatry, parowanie i skraplanie się wody powoduje, Ŝe padający w
Polsce deszcz mógł powstać z wody Oceanu Atlantyckiego, zaś pył znad Sahary
moŜe zostać zawiany aŜ najdalsze krańce naszego kontynentu. Ś
wiat jest jeden dla
nas wszystkich
i wszyscy musimy dbać o niego.
Wielkim utrapieniem środowiska naturalnego, z którym samo ono juŜ nie moŜe
sobie poradzić są odpady. Przeciętnie kaŜdy mieszkaniec naszego kontynentu
produkuje dziennie 1,5 kg odpadów dziennie. Są to nie tylko odpady organiczne, z
którymi nasze środowisko dałoby sobie radę, często są to trudne lub niemoŜliwe do
zniszczenia odpady, które mogą zatruwać środowisko i tylko my moŜemy je
zlikwidować.
P
OWIETRZE
Otacza Ziemię z kaŜdej strony, jest niezbędne do Ŝycia, wygląda..., właściwie
go nie widzimy gdy jest czyste. Miło oddychać świeŜym powietrzem w lesie, nad
morzem, w górach. Jednak czasami, gdy patrzymy z wysokiej góry na miasto
poniŜej, trudno nam dostrzec szczegóły, bo widok przesłania nam
smog
. To nie to
samo co smok, powiedzmy wawelski, ale równie groźny przeciwnik. W powietrzu
unoszą się
pyły
z kominów fabryk,
wyziewy
z tysięcy samochodów,
kurz
znad pól z
których zebrano zboŜe. W powietrzu znajdują się teŜ róŜne gazy niesprzyjające
ludziom, zwierzętom i roślinom. Te zanieczyszczenia powodują wiele chorób – bolą
nas oczy, wielu z nas ma alergie i choruje na astmę. Rośliny tracą liście od zatrutego
powietrza, gorzej rosną, często usychają.
Czy coś moŜemy zrobić? Tak, choć nie jesteśmy w stanie zatrzymać
wszystkich trucicieli powietrza to moŜemy uŜywać produktów, które nie zawierają
freonów, niszczących ochronną warstwę ozonu wokół ziemi. Pamiętajcie, Ŝeby nigdy
nie wypala
ć
trawy na wiosn
ę – zanieczyszczamy w ten sposób powietrze i
niszczymy środowisko, w którym Ŝyją zwierzęta i rośliny. W płomieniach giną małe
zwierzęta, owady, ptaki – a one są takŜe mieszkańcami naszego świata, to nasi
sąsiedzi! Palenie śmieci z ogrodów teŜ bardzo zanieczyszcza powietrze, pamiętajmy,
Ŝe wśród palonych odpadów mogą być resztki chemicznych substancji, które przy
spalaniu wydzielają trujące opary!
W
ODA
ChociaŜ zajmuje trzy czwarte powierzchni Ziemi i wydaje się, Ŝe nie da się jej
zanieczyścić jest inaczej. Tylko mały procent światowych zasobów wody nadaje się
bezpośrednio do spoŜycia, a woda jest
niezb
ę
dna do
Ŝ
ycia
dla wszystkich
mieszkańców Ziemi. Do naturalnych zbiorników wody wpływają ścieki wytwarzane
przez człowieka i zanieczyszczenia powstające w naturalny sposób na Ziemi.
Starajmy się, aby tych zanieczyszczeń powstających w wyniku działalności człowieka
było jak najmniej.
Czy widzieliście tzw. kwitnące
sinice
? Brzegi morza, jezior i rzek czasami
pokrywa gęsta „zupa” glonów. Ten proces spowodowany jest nasyceniem wód
spływającymi ściekami z miast i wsi a takŜe wypłukiwaniem z pól nadmiaru nawozów
sztucznych. W wodach wzbogaconych w ten sposób w składniki pokarmowe
gwałtownie rozwijają się glony i zarastają wielkie obszary przy brzegach. Powoduje
to odbieranie tlenu rybom i roślinom Ŝyjącym w niŜszych częściach zbiorników
wodnych i moŜe prowadzić do wielkich zniszczeń. To jest
efekt niekontrolowanej
działalno
ś
ci człowieka
. Wielkie obszary naszego globu cierpią z powodu braku
wody zdatnej do picia. Nie mają jej rośliny i zwierzęta, nie mają jej ludzie. W
poszukiwaniu wody tysiące ludzi wędruje w cierpieniu. Czy myślicie o tym myjąc
codziennie zęby? A tak łatwo ograniczyć zuŜycie wody –
zakr
ę
caj kran
, gdy tylko
skończysz mycie lub gdy szorujesz zęby. Woda w szklaneczce wystarczy do
wypłukania ust! Równie dobrze umyjesz ciało pod prysznicem co i w kąpieli, a nawet
moŜesz to zrobić szybciej i przyjemniej.
Nie zanieczyszczaj wody
wyrzucając do niej śmieci i odpady chemiczne.
Sprawdzaj, czy kran jest dobrze dokręcony i nie kapie – w ten sposób moŜna stracić
codziennie nawet kilkadziesiąt litrów wody.
O
DPADY
Produkujemy je
codziennie
. Przeczytana gazeta, torebka po zakupach,
ogryzek jabłka, stary telewizor. RóŜne rodzaje odpadów zmuszają do róŜnych
sposobów postępowania z nimi. NajwaŜniejsza rzecz jaka kaŜdy z nas moŜe robić to
segregacja
ś
mieci
. Podzielenie śmieci i wrzucenie ich do odpowiednio oznaczonych
pojemników pozwoli
odzyska
ć
materiał
z jakiego zostały zrobione lub przerobić je
na surowce do ponownego wykorzystania.
Pojemniki oznaczone są odpowiednimi kolorami – tego trzeba się nauczyć!
Pami
ę
taj, zawsze mo
Ŝ
esz po raz kolejny u
Ŝ
y
ć
ekologicznej torby na zakupy
, kupi
ć
produkty w opakowaniu, którego b
ę
dzie mo
Ŝ
na ponownie u
Ŝ
y
ć
, stosowa
ć
rzeczy
wielokrotnego u
Ŝ
ycia.
Materiały edukacyjne dla gimnazjalistów
Czy znasz zasad
ę
3 X R (REDUCE – REUSE – RECYCLE)?
REDUCE
–
OGRANICZAJ
ILO
ŚĆ
ODPADÓW:
·
wybieraj produkty, które nie mają zbędnych opakowań,
·
unikaj kupowania towarów, które nie są niepotrzebnie pakowane w wiele
warstw, (np. pasty do zębów, która poza tubką zapakowana jest w kartonowe
pudełko),
·
konsekwentnie odmawiaj w sklepach przyjmowania plastikowych toreb
jednorazowego uŜytku i reklamówek – zaopatrz się we własną torbę płócienną
lub wykonaną z innego materiału albo np. koszyk z wikliny,
·
zredukuj ilo
ść zuŜywanego przez siebie
papieru
w domu i szkole – drukując
bądź pisząc wykorzystuj obie strony kartki,
·
dziel si
ę przeczytanymi gazetami i magazynami ze swoim sąsiadem lub
przyjacielem,
·
zamiast jednorazowych baterii kupuj baterie nadające się do ładowania, czyli
tzw.
akumulatorki
wraz z ładowarką – ich stosowanie jest tańsze i do tego
zmniejsza ilość trujących odpadów (np. kadmu czy rtęci).
REUSE – U
ś
YWAJ PONOWNIE:
·
kupione przedmioty
u
Ŝ
ywaj ponownie
, tak często jak to moŜliwe
(jednorazowe „reklamówki” na zakupy uŜywaj wielokrotnie, a butelki
plastikowe uŜyj do podlewania kwiatków),
·
niepotrzebne ksiąŜki, płyty, meble, stary sprzęt AGD czy RTV, komputer
oddaj potrzebuj
ą
cym
(domy dziecka, domy samotnych matek, schroniska dla
bezdomnych),
·
w przypadku, gdy sprzęt nie nadaje się juŜ do uŜytku, kupując
zostaw w
sklepie
stary,
·
napoje kupuj w
butelkach zwrotnych
– unikaj jednorazowych butelek, puszek
czy kartoników (zgodnie z prawem w kaŜdym sklepie na półce obok produktów
zapakowanych w jednorazowe opakowanie musi się znaleźć analogiczny
produkt w opakowaniu zwrotnym),
·
wybieraj produkty o długiej Ŝywotności i
unikaj
tych
jednorazowych
, np.
naczyń, sztućców czy ręczników – poproś, by w miejscu, gdzie codziennie
jadasz, podawano Ci jedzenie w naczyniach wielokrotnego uŜytku.
RECYCLE
– ODZYSKUJ
·
segreguj odpady
– ponad 70% zawartości Twojego kosza to
surowce
wtórne
, które nadają się do
ponownego przetworzenia
, czyli recyklingu,
·
wybieraj produkty w opakowaniach odzyskanych, czyli po recyklingu,
·
unikaj produktów w opakowaniach, których nie da się przetworzyć (np. mleka i
soków w tzw. „kartonach”).
POJEMNIKI NA ODPADY:
NIEBIESKI
śÓŁTY
ZIELONY
BIAŁY
CZERWONY
BRĄZOWY
papier i tektura
śmieci metalowe
szkło kolorowe
szkło bezbarwne
łącznie zbierane odpady surowcowe
odpady ulegające biodegradacji
EKO ZNAKI:
Aluminium (alu)
– produkt lub jego opakowanie wykonany jest z
aluminium.
Bł
ę
kitny Anioł
– produkty z tym znakiem mają lepszą
charakterystykę środowiskową od innych artykułów z tej grupy
towarów. W ocenie brane jest pod uwagę zanieczyszczenie
środowiska, hałas oraz moŜliwości powstawania substancji
szczególnie niebezpiecznych.
CE
oznacza, Ŝe wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej.
Dbaj o czysto
ść – opakowanie powinno trafić do kosza na odpady,
aby nie zanieczyszczało środowiska.
Znak
Ozon friendly
– produkt nie zawiera gazów zwanych
freonami, które niszczą powłokę ozonową.
Margerytka
– produkty, które nieznacznie wpływają na jakoś
środowiska, znak stosowany w krajach UE.
Zielony Punkt
– producent wniósł wkład finansowy w budowę i
funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów.
Opakowanie szklane
– nadaje się do ponownego wykorzystania.
Nie testowane na zwierz
ę
tach
– w fazie badań produkt nie był
testowany na zwierzętach. Najczęściej występuje na kosmetykach.
Recykling
(trzy strzałki) – opakowanie nadaje się do ponownego
wykorzystania. Ten znak pojawia się na opakowaniach
papierowych, z tworzyw sztucznych i z aluminium.
Plik z chomika:
danawos
Inne pliki z tego folderu:
W_krasnolandii.doc
(50 KB)
Nasza Ziemia.ppt
(2801 KB)
112314.jpg
(56 KB)
global-kids-thumb119095.jpg
(48 KB)
environment_09.jpg
(68 KB)
Inne foldery tego chomika:
# WZORY ARKUSZY, KWESTIONAIUSZY, ANKIET ś
3-4 latki
Arkusze obserwacyjne przedszkole
barbórka - górnik
BOLEK I LOLEK W EUROPIE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin