Eko-Plotka_dla_dzieci.pdf

(109 KB) Pobierz
janusz-mat edu dla dzieci
Materiały edukacyjne dla dzieci.
Ziemia, wraz z otaczającym ją powietrzem i wodą jest naszym środowiskiem
naturalnym. To jest nasz dom . Zamieszkują go takŜe inni lokatorzy – rośliny,
zwierzęta. Ale to na nas, najmocniej wykorzystujących zasoby tego środowiska,
spoczywa obowiązek troski i dbania o kaŜdy jego element. Poznajmy czym jest to
środowisko, jak z jego zasobów korzystać i mu nie szkodzić, co robić gdy środowisko
zostanie zdewastowane, bądź naruszona zostanie równowaga biologiczna. Czasami
nasze małe działania mogą w sumie dać kolosalny efekt !
Zacznijmy naszą wielką wędrówkę, poznajmy wszystkie potrzeby naszego
środowiska naturalnego i to, co moŜemy dla niego zrobić.
Czy wiecie, co to jest ekologia ? Znacie to słowo z lekcji biologii, słyszeliście je
w radiu, telewizji, czytacie je w gazetach. Dokładnie jest to nauka o strukturze i
funkcjonowaniu przyrody . Zajmuje się wzajemnym oddziaływaniem na siebie
organizmów i ich wpływem na środowisko.
AŜ trudno sobie wyobrazić, Ŝe Ŝyjąc w Europie moŜna mieć wpływ na klimat
na biegunie, czy rozwój tropikalnych lasów w dalekiej Brazylii. A jednak tak jest!
Wystarczy, Ŝe sobie uświadomimy, Ŝe wszyscy oddychamy tym samym
powietrzem , a wiatry, parowanie i skraplanie się wody powoduje, Ŝe padający w
Polsce deszcz mógł powstać z wody Oceanu Atlantyckiego, zaś pył znad Sahary
moŜe zostać zawiany aŜ najdalsze krańce naszego kontynentu. Ś wiat jest jeden dla
nas wszystkich i wszyscy musimy dbać o niego.
Wielkim utrapieniem środowiska naturalnego, z którym samo ono juŜ nie moŜe
sobie poradzić są odpady. Przeciętnie kaŜdy mieszkaniec naszego kontynentu
produkuje dziennie 1,5 kg odpadów dziennie. Są to nie tylko odpady organiczne, z
którymi nasze środowisko dałoby sobie radę, często są to trudne lub niemoŜliwe do
zniszczenia odpady, które mogą zatruwać środowisko i tylko my moŜemy je
zlikwidować.
P OWIETRZE
Otacza Ziemię z kaŜdej strony, jest niezbędne do Ŝycia, wygląda..., właściwie
go nie widzimy gdy jest czyste. Miło oddychać świeŜym powietrzem w lesie, nad
morzem, w górach. Jednak czasami, gdy patrzymy z wysokiej góry na miasto
poniŜej, trudno nam dostrzec szczegóły, bo widok przesłania nam smog . To nie to
samo co smok, powiedzmy wawelski, ale równie groźny przeciwnik. W powietrzu
unoszą się pyły z kominów fabryk, wyziewy z tysięcy samochodów, kurz znad pól z
których zebrano zboŜe. W powietrzu znajdują się teŜ róŜne gazy niesprzyjające
ludziom, zwierzętom i roślinom. Te zanieczyszczenia powodują wiele chorób – bolą
nas oczy, wielu z nas ma alergie i choruje na astmę. Rośliny tracą liście od zatrutego
powietrza, gorzej rosną, często usychają.
Czy coś moŜemy zrobić? Tak, choć nie jesteśmy w stanie zatrzymać
wszystkich trucicieli powietrza to moŜemy uŜywać produktów, które nie zawierają
freonów, niszczących ochronną warstwę ozonu wokół ziemi. Pamiętajcie, Ŝeby nigdy
nie wypala ć trawy na wiosn ę – zanieczyszczamy w ten sposób powietrze i
niszczymy środowisko, w którym Ŝyją zwierzęta i rośliny. W płomieniach giną małe
zwierzęta, owady, ptaki – a one są takŜe mieszkańcami naszego świata, to nasi
sąsiedzi! Palenie śmieci z ogrodów teŜ bardzo zanieczyszcza powietrze, pamiętajmy,
Ŝe wśród palonych odpadów mogą być resztki chemicznych substancji, które przy
spalaniu wydzielają trujące opary!
W ODA
ChociaŜ zajmuje trzy czwarte powierzchni Ziemi i wydaje się, Ŝe nie da się jej
zanieczyścić jest inaczej. Tylko mały procent światowych zasobów wody nadaje się
bezpośrednio do spoŜycia, a woda jest niezb ę dna do Ŝ ycia dla wszystkich
mieszkańców Ziemi. Do naturalnych zbiorników wody wpływają ścieki wytwarzane
przez człowieka i zanieczyszczenia powstające w naturalny sposób na Ziemi.
Starajmy się, aby tych zanieczyszczeń powstających w wyniku działalności człowieka
było jak najmniej.
Czy widzieliście tzw. kwitnące sinice ? Brzegi morza, jezior i rzek czasami
pokrywa gęsta „zupa” glonów. Ten proces spowodowany jest nasyceniem wód
spływającymi ściekami z miast i wsi a takŜe wypłukiwaniem z pól nadmiaru nawozów
sztucznych. W wodach wzbogaconych w ten sposób w składniki pokarmowe
gwałtownie rozwijają się glony i zarastają wielkie obszary przy brzegach. Powoduje
to odbieranie tlenu rybom i roślinom Ŝyjącym w niŜszych częściach zbiorników
wodnych i moŜe prowadzić do wielkich zniszczeń. To jest efekt niekontrolowanej
działalno ś ci człowieka . Wielkie obszary naszego globu cierpią z powodu braku
wody zdatnej do picia. Nie mają jej rośliny i zwierzęta, nie mają jej ludzie. W
poszukiwaniu wody tysiące ludzi wędruje w cierpieniu. Czy myślicie o tym myjąc
codziennie zęby? A tak łatwo ograniczyć zuŜycie wody – zakr ę caj kran , gdy tylko
skończysz mycie lub gdy szorujesz zęby. Woda w szklaneczce wystarczy do
wypłukania ust! Równie dobrze umyjesz ciało pod prysznicem co i w kąpieli, a nawet
moŜesz to zrobić szybciej i przyjemniej.
Nie zanieczyszczaj wody wyrzucając do niej śmieci i odpady chemiczne.
Sprawdzaj, czy kran jest dobrze dokręcony i nie kapie – w ten sposób moŜna stracić
codziennie nawet kilkadziesiąt litrów wody.
O DPADY
Produkujemy je codziennie . Przeczytana gazeta, torebka po zakupach,
ogryzek jabłka, stary telewizor. RóŜne rodzaje odpadów zmuszają do róŜnych
sposobów postępowania z nimi. NajwaŜniejsza rzecz jaka kaŜdy z nas moŜe robić to
segregacja ś mieci . Podzielenie śmieci i wrzucenie ich do odpowiednio oznaczonych
pojemników pozwoli odzyska ć materiał z jakiego zostały zrobione lub przerobić je
na surowce do ponownego wykorzystania.
Pojemniki oznaczone są odpowiednimi kolorami – tego trzeba się nauczyć!
Pami ę taj, zawsze mo Ŝ esz po raz kolejny u Ŝ y ć ekologicznej torby na zakupy , kupi ć
produkty w opakowaniu, którego b ę dzie mo Ŝ na ponownie u Ŝ y ć , stosowa ć rzeczy
wielokrotnego u Ŝ ycia.
Materiały edukacyjne dla gimnazjalistów
Czy znasz zasad ę 3 X R (REDUCE – REUSE – RECYCLE)?
REDUCE OGRANICZAJ ILO ŚĆ ODPADÓW:
·
wybieraj produkty, które nie mają zbędnych opakowań,
·
unikaj kupowania towarów, które nie są niepotrzebnie pakowane w wiele
warstw, (np. pasty do zębów, która poza tubką zapakowana jest w kartonowe
pudełko),
·
konsekwentnie odmawiaj w sklepach przyjmowania plastikowych toreb
jednorazowego uŜytku i reklamówek – zaopatrz się we własną torbę płócienną
lub wykonaną z innego materiału albo np. koszyk z wikliny,
·
zredukuj ilo ść zuŜywanego przez siebie papieru w domu i szkole – drukując
bądź pisząc wykorzystuj obie strony kartki,
·
dziel si ę przeczytanymi gazetami i magazynami ze swoim sąsiadem lub
przyjacielem,
·
zamiast jednorazowych baterii kupuj baterie nadające się do ładowania, czyli
tzw. akumulatorki wraz z ładowarką – ich stosowanie jest tańsze i do tego
zmniejsza ilość trujących odpadów (np. kadmu czy rtęci).
REUSE – U ś YWAJ PONOWNIE:
·
kupione przedmioty u Ŝ ywaj ponownie , tak często jak to moŜliwe
(jednorazowe „reklamówki” na zakupy uŜywaj wielokrotnie, a butelki
plastikowe uŜyj do podlewania kwiatków),
·
niepotrzebne ksiąŜki, płyty, meble, stary sprzęt AGD czy RTV, komputer
oddaj potrzebuj ą cym (domy dziecka, domy samotnych matek, schroniska dla
bezdomnych),
·
w przypadku, gdy sprzęt nie nadaje się juŜ do uŜytku, kupując zostaw w
sklepie stary,
·
napoje kupuj w butelkach zwrotnych – unikaj jednorazowych butelek, puszek
czy kartoników (zgodnie z prawem w kaŜdym sklepie na półce obok produktów
zapakowanych w jednorazowe opakowanie musi się znaleźć analogiczny
produkt w opakowaniu zwrotnym),
·
wybieraj produkty o długiej Ŝywotności i unikaj tych jednorazowych , np.
naczyń, sztućców czy ręczników – poproś, by w miejscu, gdzie codziennie
jadasz, podawano Ci jedzenie w naczyniach wielokrotnego uŜytku.
RECYCLE – ODZYSKUJ
·
segreguj odpady – ponad 70% zawartości Twojego kosza to surowce
wtórne , które nadają się do ponownego przetworzenia , czyli recyklingu,
·
wybieraj produkty w opakowaniach odzyskanych, czyli po recyklingu,
·
unikaj produktów w opakowaniach, których nie da się przetworzyć (np. mleka i
soków w tzw. „kartonach”).
POJEMNIKI NA ODPADY:
NIEBIESKI
śÓŁTY
ZIELONY
BIAŁY
CZERWONY
BRĄZOWY
papier i tektura
śmieci metalowe
szkło kolorowe
szkło bezbarwne
łącznie zbierane odpady surowcowe
odpady ulegające biodegradacji
EKO ZNAKI:
Aluminium (alu) – produkt lub jego opakowanie wykonany jest z
aluminium.
ę kitny Anioł – produkty z tym znakiem mają lepszą
charakterystykę środowiskową od innych artykułów z tej grupy
towarów. W ocenie brane jest pod uwagę zanieczyszczenie
środowiska, hałas oraz moŜliwości powstawania substancji
szczególnie niebezpiecznych.
CE oznacza, Ŝe wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej.
117068047.008.png 117068047.009.png 117068047.010.png 117068047.011.png
 
Dbaj o czysto ść – opakowanie powinno trafić do kosza na odpady,
aby nie zanieczyszczało środowiska.
Znak Ozon friendly – produkt nie zawiera gazów zwanych
freonami, które niszczą powłokę ozonową.
Margerytka – produkty, które nieznacznie wpływają na jakoś
środowiska, znak stosowany w krajach UE.
Zielony Punkt – producent wniósł wkład finansowy w budowę i
funkcjonowanie systemu odzysku i recyklingu odpadów.
Opakowanie szklane – nadaje się do ponownego wykorzystania.
Nie testowane na zwierz ę tach – w fazie badań produkt nie był
testowany na zwierzętach. Najczęściej występuje na kosmetykach.
Recykling (trzy strzałki) – opakowanie nadaje się do ponownego
wykorzystania. Ten znak pojawia się na opakowaniach
papierowych, z tworzyw sztucznych i z aluminium.
117068047.001.png 117068047.002.png 117068047.003.png 117068047.004.png 117068047.005.png 117068047.006.png 117068047.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin