Propozycje ćw. percepcji i pamięci wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo ruchowej.doc

(43 KB) Pobierz
Propozycje ćwiczeń percepcji i pamięci wzrokowej oraz

 

Propozycje ćwiczeń percepcji i pamięci wzrokowej oraz

koordynacji wzrokowo ruchowej.

 

Percepcja wzrokowa -jest zdolnością spostrzegania i rozpoznawania rzeczywistości, umiejętności jej interpretowania, a także rozróżniania abstrakcyjnych symboli graficznych (np. figur geometrycznych, liter, cyfr).

 

Obserwacja

·         dokładna obserwacja bliższego i dalszego otoczenia, dostrzeganie różnic, określanie ich, np. obserwacja kolejno występujących po sobie pór roku, dostrzeganie zmian w zachowaniu ludzi i zwierząt, w przyrodzie;

·         rozpoznawanie i wskazywanie wybranych przez drugą osobę figur, symboli, znaków, np. pokaż znaki drogowe w kształcie trójkąta, pokaż przedmioty w kształcie litery "o" itd.;

·         obserwacja i naśladowanie ruchem wskazanego przez druga osobę kształtu, np. stań tak by twoja postać przedstawiała literę "t";

·         obserwacja układów figur, znaków, symboli i dostrzeganie zmian lub nieprawidłowości.

 

Wyszukiwanie

·         wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) w otaczającej dziecko rzeczywistości, na materiale proponowanym przez dorosłego;

·         wyszukiwanie par figur, liter, cyfr;

·         wyszukiwanie obrazków do wybranej litery, np. litera "k" - rysunek kota;

·         wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, dominach, w tle obrazka, w tekście;

·         wyszukiwanie symboli graficznych nienależących do podanego zbioru;

·         wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli;

·         wyszukiwanie symboli graficznych w plątaninach graficznych, labiryntach;

·         wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab, wyrazów pozornie podobnych -niepasujących do grupy;

·         wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie.

 

Układanie wybranych symboli graficznych

·         układanie symboli graficznych według wzoru, z pamięci, bez wzoru;

·         układanie figur, liter, cyfr z części według wzoru, na wzorze, bez wzoru;

·         układanie symboli graficznych z elementów przyrodniczych, patyczków;

·         domina z figur, literowe, (układane w taki sposób, aby sąsiadujące symbole były identyczne);

·         układanie symboli graficznych według poleceń (np. na górze, na dole);

·         domina, loteryjki wyrazowe (układane w taki sposób, aby ostatnia litera pierwszego wyrazu była identyczna jak pierwsza litera wyrazu następnego);

·         rozsypanki sylabowe - układanie wyrazów z sylab;

·         rozsypanki wyrazowe - układanie zdań z wyrazów.

 

Wyodrębnianie

·         wyodrębnianie całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);

·         wyodrębnianie liter w wyrazach.

 

Różnicowanie

·         różnicowanie i układanie według różnych kryteriów: wielkości, kształtu, koloru, kierunku i położenia;

·         różnicowanie obrazków pozornie takich samych;

·         różnicowanie liter o podobnym kształcie (np. n - u, p - b - d);

·         różnicowanie kształtów literopodobnych.

 

Segregowanie

·         segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (np. kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi);

·         segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter,

·         segregowanie wyrazów z samogłoską, spółgłoską: w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu).

 

Porównywanie i uzupełnianie wskazanych symboli graficznych

·         porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;

·         porównywanie par wyrazów, wskazywanie i nazywanie różniących je liter;

·         uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach, obrazkach;

·         uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolem;

·         uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;

·         uzupełnianie ciągów literowych według wzorów;

·         uzupełnianie zdań z lukami (wyszukiwanie brakujących wyrazów z rozsypanki)

·         uzupełnianie w wyrazach brakujących liter, sylab.

 

Odwzorowywanie

·         kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;

·         odwzorowywanie figur, cyfr, liter - na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru.

 

Czytanie

·         całościowe czytanie wyrazów (z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);

·         samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;

·         samodzielne czytanie prostych tekstów.

 

Opracowała mgr Aneta Loranty-Pacek

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin