Cele: - kształtowanie pojęć dotyczących orientacji w przestrzeni: przed, obok, za,- utrwalenie schematu własnego ciała,- stworzenie okazji do liczenia i porównywania wielkości, oraz segregowania przedmiotów,- rozbudzenie aktywności dzieci poprzez działanie,metody: podająca, poszukująca, ekspresyjna, praktycznametoda E. Gruszczyk - Kolczyńskiejformy: zbiorowa, grupowa, indywidualna,środki dydaktyczne: frotki, dywaniki, misie - maskotki, lusterka, koła - liczmany rożnej wielkości, koperty, wiersz, nagrania muzyczne,Przebieg: 1. Powitanie:- witam wszystkich, którzy siedzą prosto,- witam wszystkich, którzy mają dobry humor, - witam wszystkich, którzy lubią kiedy przychodzi Mikołaj,- witam wszystkich, którzy pomachają do mnie prawą ręką,2. „Tu mam ręce” - ilustracja ruchowa wiersza.Tu mam ręce, tu mam nogi, a pośrodku brzuszek.Tu mam głowę, a na głowie z obu stron mam uszy.Moje ręce klaszczą klask, klask, klask.Moje nogi tupią tup, tup, tup.W głowie mam pomysłów, że ho, ho.Buzia śpiewa głośno la, la, la.Tu mam brodę, tu mam nosek, tu jest moje czoło.Jak zobaczę się w lusterku, śmieję się wesoło.3. Zabawy z lusterkiem.Dzieci otrzymują lusterka od n- la. Na polecenie dzieci biorą lusterka do rąk i przeglądają się w nich. Nauczycielka kieruje ich spostrzeżeniami mówiąc:- W lusterku widzisz swoją twarz... Jesteś piękny, uśmiechnij się... Trzymaj lusterko w lewej ręce , prawą będziesz pokazywał, to co powiem..- Pogłaszcz swoje włosy... Spójrz do lusterka... popatrz na swoje włosy, popatrz na ich długość, kolor...Czoło, pogłaszcz je i popatrz do lusterka. Pomrugaj oczami i popatrz w lusterko... przyjrzyj się ... w jakim są kolorze. Dotknij powieki, rzęs, brwi.- Nos. Dotknij go... przyciśnij.. przesuń palcem do czoła.- Usta. cmoknij... pokaż język... schowaj język... jeszcze raz obejrzyj swoje usta. Przesuń palcem po górnej wardze..., a teraz po dolnej.- Uszy, dotknij jedno ucho, teraz drugie, pomasuj je...- A teraz będziemy robić miny do lusterka. Jest nam wesoło, uśmiechamy się... Mamy kłopoty i martwimy się... Teraz jest Ci smutno, tak smutno, ze chcesz płakać, pokaż to miną.... Wszystko dobrze się kończy, uśmiechasz się... Jaka wesoła mina...- Teraz popatrz na siebie i powiedz sobie coś miłego.4. „ Magiczna liczba ”- zabawa przy piosence.Wykonywanie ćwiczeń naprzemiennych / elementy kinezjologii edukacyjnej/.5. Pod jakim adresem mieszkają misie? - przypomnienie adresu przedszkola.6. Zabawy z misiem na dywaniku. /Dzieci biorą swojego misia i siadają we wskazanym miejscu/ • określanie podobieństw miedzy misiem a człowiekiem,• wskazywanie przez dzieci części ciała misia / n- lka recytuje wiersz „Tu ma nogi”/• „Pobaw się z misiem”- wykonywanie poleceń n- lki:- weź misia na ręce, przytul go, powiedz misiowi coś miłego po cichu na uszko,- usiądź z misiem na dywaniku, - posadź misia przed sobą,- posadź misia za sobą,- posadź misia obok siebie,- podnieś misia do góry,- posadź misia na dole na dywaniku, - sam usiądź za dywanikiem,- podaj misiowi swoją prawą rękę i zaproś go do tańca, użyj magicznego słowa, 7. „Taniec z misiem” - zabawa ruchowa przy muzyce.Dzieci tańczą ze swoim misiem przy muzyce. Na przerwę wykonują polecenia nauczycielki.- stań z misiem na środku dywanika,- stań z misiem za dywanikiem,- stań z misiem przed dywanikiem- stań z misiem obok dywanika,- podziękuj misiowi, usiądź za dywanikiem,- posadź misia z prawej strony dywanika.8. Koperty niespodzianki- segregowanie i przeliczanie liczmanów,9. Niespodzianka dla misia - układanki z kół.
beata.j22