ROZWÓJ MOWY DZIECKA
wiek
fakty
Niepokojące objawy
Od urodzenia do drugiego miesiąca życia
Dziecko wydaje wiele różnorodnych dźwięków: płacz, krzyki, kasłanie, chrząkanie, reaguje odgłosami zadowolenia na karmienie, około 6 tygodnia pojawia się uśmiech, pierwsze spółgłoski i samogłoski
-brak dźwięków przypominających samogłoski
-brak reakcji na głośny dźwięk
- dziecko nie spogląda na Ciebie gdy do niego mówisz
Od trzeciego do czwartego miesiąca życia
Dziecko wydaje piski, chichoty, w ciągu dnia pojawiają się spółgłoski, uśmiecha się gdy Cię widzi, eksperymentuje z własnym dźwiękiem i ustami, niekiedy zmienia wysokość głosu. Pojawia się tzw. gardłowe rrr
- brak dźwięków przypominających spółgłoski i samogłoski
- dziecko nie uśmiecha się
-dziecko nie obraca główki w kierunku źródła dźwięku
Od piątego do szóstego miesiąca życia
-dziecko ćwiczy dotychczasowe dźwięki w najróżniejszych kombinacjach, zaczyna łączyć spółgłoski z samogłoskami „ge, ge, ge”, „mem mem”, różnicuje wysokość dźwięków,
-dziecko nie używa samogłosek i spółgłosek
-nie przerywa zabawy żeby posłuchać dźwięków
-nie reaguje gaworzeniem na twój głos
Od siódmego do ósmego miesiąca życia
Dziecko zaczyna naśladować ton głosu dorosłych, dalej eksperymentuje z dźwiękami, pojawiają się pierwsze sylaby „dadada”, chętnie „opowiada, wyraża wszystkie głoski, w ósmym miesiącu pojawia się szeptanie-dziecko odkrywa że może cicho gaworzyć, słucha siebie z uwagą
- dziecko nie łączy dźwięków podczas gaworzenia
- brak reakcji na własne imię
-dziecko nie lubi interaktywnych zabaw
0d dziewiątego do dziesiątego miesiąca życia
- dziecko naśladuje mowę dorosłych, wykorzystuje dźwięki, spojrzenia, gesty żeby się komunikować, najczęściej obserwowane sylaby to „ma ma”, „da da, „ta ta”, „ba ba”, dziecko zna już niektóre pojęcia (zabawki, wie kto jest mamą, tatą)
- dziecko nie uśmiecha się, nie lubi wspólnych zabaw
- nie używa sylab
-nie odpowiada na mowę dorosłego, nie naśladuje dźwięków dorosłego
- nie używa gestu do komunikowania się nie rozumie często używanych słów „papa”, mama, tata
Od jedenastego do dwunastego miesiąca życia
Dziecko naśladuje rytm i brzmienie głosu, naśladuje mimikę, używa coraz bardziej złożonych gestów, pojawiają się wyrazy dźwiękonaśladowcze „mau”, brrum”, dziecko zaczyna rozumieć zakaz, pojawia się pierwsze słowo, dziecko szybciej reaguje na swoje imię, zaczyna rozpoznawać niektóre części ciała,
- dziecko nie używa dźwięków i gestów aby otrzymać to co chce
- rzadko gaworzy
- nie patrzy na osoby które do niego mówią
- nie rozumie prostych często używanych słów
-nie reaguje na swoje imię
Od trzynastego do czternastego miesiąca życia
Dziecko ćwiczy poznane słowa i miesza je z wymyślonymi wyrazami, czasem używa jednego słowa do opisania różnych przedmiotów, potrafi wskazywać ludzi, zabawki, ubrania, rozszerz repertuar dźwięków, uzupełni ciągi sylab o słowa
- nie używa ciągu sylab
-nie wskazuje ulubionych zabawek, nie podaje uproszczonych nazw
- nie inicjuje kontaktu werbalnego
- nie używa gestu
Od piętnastego do osiemnastego miesiąca życia
Do około 18 miesiąca dziecko wymawia około 10 wyrazów, są dzieci które w tym czasie używają już 50 wyrazów, dziecko używa wiele gestów, dźwięków i protosłów, wymawia słowa wyraźniej ale często opuszcza końcówki, dziecko rozumie coraz więcej słów, powoli zaczyna grupować słowa w kategorie zabawki, ludzie, ubrania,
- dziecko nie używa pojedynczych słów
- dziecko nie zachęca dorosłego do oglądania książeczek
- silną złością reaguje gdy inni nie rozumieją o co mu chodzi
- nie naśladuje odgłosów zwierząt
Nie lubi zabaw, wydarzeń towarzyskich
- nie informuje o swoich pragnieniach i potrzebach
Od dziewiętnastego do dwudziestego czwartego miesiąca życia
Słownik dziecka bardzo szybko się rozwija, każdego dnia malec uczy się od 5-10 słów, dziecko zaczyna używać wypowiedzi złożonych „daj sok”, „ idę spać”, malec rozumie dłuższe zdania, potrafi odpowiadać na proste pytania, rozumie proste zagadnienia dotyczące ilości(jeden, dużo), kierunki góra-dół, niektóre kolory, całym ciałem reaguje na rytm muzyki
- nie używa zwrotów złożonych z dwóch słów
- nie wykonuje prostych poleceń
-okazuje frustracje podczas komunikowania swoich potrzeb
-podczas zabawy nie angażuje wyobraźni (nie karmi lalki, nie układa misia do snu)
-nie potrafi w sposób efektywny stosować gestów
0d drugiego do trzeciego roku życia
Dziecko stosuje ponad 900 słów, buduje zdania złożone z 3-4 słów, stosuje zdania zawierające podmiot i orzeczenia, nadal może upraszczać niektóre dźwięki, często stosuje pytania, zna proste zaimki i przyimki, przeczenia, przekształca niektóre wyrazy-wypowiedzi mogą być prześmieszne, pojawia się zabawa symboliczna
- słownik czynny dziecka mniejszy niż 50 wyrazów
-rzadko używa wyrażeń składających się z dwóch słów
-nie zadaje pytań
- nie odpowiada na proste pytania
- mowa dziecka jest niezrozumiała dla obcych
- nie lubi zabaw wymagających wyobraźni
Od czwartego do piątego roku życia
Malec opowiada długie historie, mówi o swoich uczuciach, definiuje przedmioty na podstawie ich funkcji, ma podstawową orientację w najbliższym otoczeniu (zna adres, wymienia członków rodziny, imiona dzieci z przedszkola), rozumie polecenia składające się z 3 części, rozumie pojęcia „przed”, „po”, w wieku pięciu lat odróżnia stronę prawą i lewą, rozumie pojęcia „dziś”, „jutro”, „wczoraj”, „noc”, „dzień”, opanował kolory, kształty, proste przeciwieństwa, przyimki
- dziecko zadaje niewiele pytań,
-ma problemy z formułowaniem zdań
- nie potrafi powtórzyć prostej historyjki
- nie potrafi mówić o przeszłości i przyszłości
- nie potrafi wykonać złożonych poleceń
Od piątego do szóstego roku życia
Zakres słownictwa dziecka zazwyczaj obejmuje o 2600 słów, dziecko układa zdania złożone, malec wymienia dni tygodnia, liczy do 30, potrafi zapoczątkować i podtrzymać rozmowę, uwielbia żart, proste gry słowne, wydłuża się uwaga, potrafi filtrować informacje, potrafi przytoczyć historyjkę składającą się z kilku części
- nie potrafi wypowiadać imienia, podać podstawowych informacji o sobie
-nie potrafi skupić się na danej czynności dłużej niż kilka minut
- irytuje się podczas wspólnego czytania
-nie radzi sobie z rymowaniem, rozpoznawaniem dźwięków
UWAGA! Pojawienie się jednego lub dwóch niepokojących objawów nie musi oznaczać problemów rozwojowych. Powyższe informacje nie mogą zastąpić specjalistycznego badania, dlatego jeśli niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka skontaktuj się ze specjalistą
Kaaroollcia