Regulamin Multimedia.pdf

(163 KB) Pobierz
Multimedia 07-08
6 Zasady oceny brzmienia i obrazu w kategorii Multimedia
6.1 Ogóle zasady dotycz ą ce oceny kategorii Multimedia
Zawody w kategorii multimedia wychodzą naprzeciw rosnącemu zainteresowaniu samochodowymi
systemami multimedialnymi. Celem tej kategorii jest: rozrywka.
Zasady oceny dźwięku i obrazu zostały stworzone po to, aby rozróŜnić sposób sędziowania kategorii
multimedia od zwykłej oceny jakości dźwięku, poniewaŜ nie mogą one być oceniane według tych
samych zasad. NaleŜy teŜ zachować szczególną ostroŜność aby nie stawiać w gorszej sytuacji
zawodników nie posiadających pełnego, wielokanałowego systemu.
Zawodnik decyduje, z którego miejsca będzie odbywała się ocena. Jednak musi to być siedzenie
zatwierdzone przez badanie techniczne danego kraju oraz musi słuŜyć do przewozu osób. Na
przykład kinowy fotel na tyle vana, dodatkowe siedzenie bez pasów bezpieczeństwa są niedozwolone.
Zawodnik ma prawo przykryć okna w samochodzie, celem zmniejszenia ilości światła dochodzącego
od środka, moŜe to polepszyć sędziowanie kolorów. Jest to dozwolone zarówno podczas imprez na
zewnątrz jak i wewnątrz hali.
Oficjalne DVD do oceny kategorii multimedia będzie przedstawione przez EMMA. Oficjalne wskazówki
jak uŜywać aktualnej płyty DVD będą opublikowane razem z tymi zasadami. EMMA zastrzega sobie
prawo do zmiany materiału DVD w trakcie trwania sezonu zawodów. Celem odnowienia informacji w
tej sprawie naleŜy odwołać się do strony www.emmanet.com
Ocena kategorii multimedia jest podzielona na pi ęć rozdziałów
5.1. Scena dźwiękowa i pomieszczenie
Max. 105 punktów
5.2. ZrównowaŜenie tonalne
Max. 135 punktów
5.3. Jakość obrazu i doznania multimedialne
Max. 70 punktów
5.4. Obsługa systemu
Max. 6 punktów
5.5. Elementy dodatkowe
Max. -24 punktów (ujemne)
Suma
Max. 316 punktów
6.1.1. Weryfikacja podł ą czenia zasilacza
·
Zanim rozpocznie się ocena multimedia, sędziowie sprawdzą czy jest podłączony zasilacz i
ewentualnie poproszą zawodnika o odłączenie.
·
Zabronione jest uŜywanie zasilacza podczas oceny
·
Sędziowie odnotują w arkuszu ocen, Ŝe zasilacz nie jest podłączony.
6.2 Scena d ź wi ę kowa i pomieszczenie
6.2.1. Poziom 360 (0-25 punktów)
Poziom 360 odnosi się do tego, jak dobrze system przedstawia poziom dźwięku wokół słuchającego.
W trakcie poruszania się dźwięku wokół słuchającego, poziom dźwięku nie powinien się zmieniać.( na
przykład dźwięk jadącego samochodu z lewej do prawej, czy pociągu przemieszczającego się z tyłu
do przodu, powinien pozostawać na tym samym poziomie)
Wskazówki do oceny
20-25 punktów
Brak zmiany poziomu
15-19 punktów
Niewielkie zmiany poziomu
10-14 punktów
Wyraźne zmiany poziomu
5-9 punktów
Bardzo duŜe róŜnice poziomu
0-4 punktów
Całkowita usterka
106835691.030.png 106835691.031.png 106835691.032.png 106835691.033.png 106835691.001.png 106835691.002.png 106835691.003.png 106835691.004.png 106835691.005.png 106835691.006.png 106835691.007.png 106835691.008.png 106835691.009.png 106835691.010.png 106835691.011.png 106835691.012.png 106835691.013.png 106835691.014.png 106835691.015.png 106835691.016.png 106835691.017.png 106835691.018.png 106835691.019.png 106835691.020.png 106835691.021.png 106835691.022.png 106835691.023.png 106835691.024.png 106835691.025.png 106835691.026.png 106835691.027.png 106835691.028.png 106835691.029.png
Uwaga:
W pełnym multimedialnym (wielokanałowym) systemie, dźwięk surround powinien być takŜe słyszalny
za słuchającym. W przypadku jeŜeli nie ma dźwięku dochodzącego zza słuchającego, wynik powinien
oscylować pomiędzy 5-14 punktów, w zaleŜności od zachowania reszty systemu.
Przykład dla poziomu 360:
Perfekcyjna scena, ale brak surround => wynik 10-14 p wyraźne róŜnice poziomów
Poziom kanału centralnego za niski/wysoki, brak surround=> wynik 5-9 p duŜe zróŜnicowanie
6.2.2. Ruch 360 (0-25 punktów)
Ruch 360 określa w jaki sposób system jest w stanie odtworzyć pozycje dźwięku dookoła
słuchającego. Poruszający się wokół słuchającego dźwięk powinien być płynny, bez wraŜenia
przeskakiwania w trakcie poruszania się dźwięku.(np. kiedy UFO przelatuje z lewej na prawą, lub
kiedy pociąg przejeŜdŜa z tyłu do przodu, ruch powinien być płynny i realistyczny.)
Wskazówki do oceny
20-25 punktów
Płynny ruch
15-19 punktów
Drobne luki
10-14 punktów
DuŜe luki
5-9 punktów
Dźwięk przeskakuje od głośnika do głośnika
0-4 punktów
Brak ruchu (jakby mono)
Uwaga:
W pełnym multimedialnym (wielokanałowym) systemie, dźwięk surround powinien być takŜe słyszalny
za słuchającym. W przypadku jeŜeli nie ma dźwięku dochodzącego zza słuchającego, wynik powinien
oscylować pomiędzy 5-14 punktów, w zaleŜności od zachowania reszty systemu.
6.2.3. Jako ść pomieszczenia-Sub (0-10punktów)
NaleŜy zwrócić uwagę na zdolność subbasu do wypełnienia całego pomieszczenia. Subbas powinien
być słyszalny/odczuwalny w całym pomieszczeniu, ale nie łatwo lokalizowany. Jest to zupełnie inaczej
niŜ przy ocenie jakości dźwięku, gdzie bas najniŜszy powinien być umiejscowiony przed słuchającym.
LFE(Wzmocnienie niskich częstotliwości) i jego integracja. LFE jest bardzo waŜną częścią systemu
multimedialnego. Zwracamy uwagę na miejsce odcięcia kanału sub/LFE w odniesieniu do reszty
systemu (zwykle około 50-100Hz); nie powinno tu być Ŝadnych podbić ani zmian w poziomie.
Wysoko zostaną ocenione systemy z wyraźnie słyszalnym/wyczuwalnym basem najniŜszym, bez
moŜliwości lokalizowania go.
Wskazówki do oceny
10 punktów
Doskonała integracja kanału sub/LFE
7-9 punktów
Blisko doskonałości (brak większych błędów)
4-6 punktów
Jeden ewidentny błąd (przesterowany bas/łatwo lokalizowany/podbicia itd.)
1-3 punktów
Kilka błędów, twoja sztuczna szczęka zaczyna grzechotać
0 punktów
Brak Sub/LFE
6.2.4. Jako ść pomieszczenia-scena przednia (0-10 punktów)
W tym miejscu oceniamy scenę dźwięku w odniesieniu do monitora/obrazu. Wysoką ocenę dostaną
systemy, w których przednia scena dźwiękowa pokrywa się z miejscem wyświetlanego obrazu,
zarówno w poziomie, pionie jak i głębi.
Powinno odnosić się wraŜenie „ tam gdzie obraz, tam dźwięk”. NaleŜy szukać systemu, który daje
moŜliwość oddania wraŜenia, bycia „częścią akcji dziejącej się na ekranie”. NaleŜy takŜe zwrócić
uwagę na odległość do sceny przedniej, która w idealnej sytuacji powinna być w tej samej odległości
co ekran.
Punkty odejmujemy gdy:
·
Ekran jest zamontowany nisko na konsoli środkowej, a dźwięk jest nad deską rozdzielczą
·
JeŜeli środek sceny jest przesunięty w lewo lub prawo względem ekranu (środek jest
odtwarzany z boku ekranu)
·
JeŜeli dźwięk jest przesunięty w głąb(Np. siedząc na tylnej kanapie i mając przed sobą ekran
w zagłówku, dźwięk dochodzi do nas z deski rozdzielczej)
·
JeŜeli wysokość przedniej sceny jest niestabilna.
·
Wąska scena przednia (odległość od lewej do prawej, podobnie jak szerokość sceny w SQ)
·
Zła „synchronizacja ruchu ust” ( dźwięk i obraz nie są w fazie)
Itd.
Uwaga:
·
Na szerokość sceny nie moŜe wpływać mała szerokość ekranu. Mały ekranie nie jest
wytłumaczeniem dla wąskiej sceny
Jakość obrazu nie jest sędziowana w tym rozdziale.
Wskazówki do oceny
10 punktów
Doskonała scena przednia
7-9 punktów
Blisko doskonałości (brak większych błędów)
4-6 punktów
Jeden ewidentny błąd (obraz nie w linii dźwięku, niestabilna scena, „zła
synchronizacja ruch ust”, itd.)
1-3 punktów
Kilka błędów
0 punktów
Brak sceny przedniej (dźwięk dochodzi tylko z tyłu)
6.2.5. Jako ść pomieszczenia-Surround (0-10)
Zdolność systemu do przekazania informacji surround jest waŜna dla dobrej jakości pomieszczenia.
Wysokie oceny otrzyma system dający poczucie „duŜego pomieszczenia” za słuchającym. NaleŜy
zwrócić takŜe uwagę na odległość sceny surround.
Wskazówki do oceny
10 punktów
Doskonałe wraŜenie surround
7-9 punktów
Blisko doskonałości (brak większych błędów)
4-6 punktów
Niewyraźne wraŜenie surround/Surround wyraźnie odseparowany od sceny
przedniej
1-3 punktów
trudno ustalić, czy jest w ogóle jakieś surround
0 punktów
Brak surround (dźwięk tylko z przodu)
6.2.6 Separacja systemu (0-25 punktów)
To z grubsza moŜna porównać do charakterystyki rozmieszczenia z kategorii SQ. Obraz pokazywany
na ekranie powinien być tak samo zdefiniowany na scenie dźwiękowej. NaleŜy zwrócić uwagę na
skupienie i separację poszczególnych pozycji, oraz separację lewego/prawego kanału surround.
Uwaga:
·
NajwaŜniejsza jest wyraźnie zdefiniowana separacja na scenie przedniej; delikatny brak
separacji w kanałach surroud jest dopuszczalny i nie spowoduje odebrania duŜej ilości
punktów
Wskazówki do oceny
20-25 punktów
Rozmieszczenie jest wyraźnie określone dla całego systemu
15-19 punktów
Kanały Surround tracą skupienie/pozycję
10-14 punktów
Scena przednia traci skupienie/pozycję
5-9 punktów
Głos centralny traci skupienie/pozycję
0-4 punktów
Brak separacji (jakby mono)
6.3 Tonalno ść i zrównowa Ŝ enie tonalne
System multimedialny powinien odtworzyć nagranie tak realistycznie i autentycznie jak tylko to jest
moŜliwe. JeŜeli jest to nagranie na Ŝywo, powinno tak brzmieć, jeŜeli jest to studyjne nagranie,
powinno odzwierciedlać zamierzenia producenta nagrania. Dlatego EMMA uczy sędziów multimedia
aby w pełni zrozumieli jak EMMA Multimedia DVD została nagrana i jak powinna brzmieć. To jest
·
wartościowe narzędzie, które pozwala dokonać oceny tonalności w czterech słyszalnych zakresach
częstotliwości:
·
Bas najniŜszy
·
Bas średni
·
Tony średnie
Tony wysokie
Oraz ogólne zrównowaŜenie tonalne pomiędzy tymi pasmami
Podczas oceny tonalności, sędziowie w szczególności skoncentrują się na kaŜdym paśmie, nie
zwracając uwagi na zrównowaŜenie tonalne i całe spektrum dźwięku.
Natomiast pod pojęciem ogólne zrównowaŜenie tonalne, oceniane będzie jak, dodane razem cztery
wyŜej wymienione zakresy częstotliwości, budują pełny obraz przypominający jak to tylko moŜliwe
oryginalne nagranie EMMA Multimedia DVD.
5.4.2 0-15 Bas najni Ŝ szy
5.4.2 0-15 Bas ś redni
5.4.2 0-15 Tony ś rednie
5.4.2 0-15 Tony wysokie
NaleŜy zwrócić uwagę na tonalność systemu na wszystkich pozycjach (włącznie z surroud) i jego
zdolność do realistycznego odtworzenia. Trzeba pamiętać, Ŝe materiał z DVD audio lub wideo moŜe
być przesadzony w zaleŜności od zmiksowania. Tonalność systemu multimedialnego niekoniecznie
musi być porównywana do systemu SQ.
Aby uzyskać więcej szczegółów dotyczących tonalności (dla muzyki), naleŜy szukać w rozdziale SQ.
Wskazówki do oceny
15 punktów
Doskonale
13-14 punktów
Bardzo dobry dźwięk, prawie doskonale
10-12 punktów
Dobry dźwięk, prawie bez błędów
7-9 punktów
Przeciętny dźwięk
4-6 punktów
Słaby dźwięk i/lub duŜe błędy
1-3 punkty
Nie akceptowalny, charczący dźwięk
0 punktów
Brak dźwięku
6.3.1 Zrównowa Ŝ enie tonalne
6.3.2 Ogólne zrównowa Ŝ enie tonalne-normalny poziom gło ś no ś ci (0-25)
6.3.3 Ogólne zrównowa Ŝ enie tonalne-wysoki poziom gło ś no ś ci (0-25)
NaleŜy zwrócić uwagę na ogólne zrównowaŜenie tonalne i tonalność na normalnej, relatywnie duŜej
głośności. ZrównowaŜenie tonalne przy niskim poziomie nie będzie oceniane.
Więcej informacji o zrównowaŜeniu tonalnym, naleŜy szukać w rozdziale SQ
Wskazówki do oceny
24-25 punktów
Doskonale
21-23 punktów
Bardzo dobre zrównowaŜenie, prawie doskonale/realistycznie
16-20 punktów
Dobre zrównowaŜenie, minimalne odchyłki/ubarwienia
11-15 punktów
Przeciętne zrównowaŜenie, kilka odchyłek/ubarwień. Np. bas za głośny
4-6 punktów
Słabe zrównowaŜenie, części pasma wyraźnie zagłuszają inne
6-10 punktów
Nie akceptowalne zrównowaŜenie. Np. trudno ustalić czy jest jakiekolwiek
zrównowaŜenie tonalne
0 punktów
Brak dźwięku
6.3.4 Dopasowanie głosu/barwy (0-25)
Dopasowanie głosu/barwy nie powinno się róŜnić w zaleŜności od miejsca na scenie. Dźwięk
reprodukowany przez wszystkie kanały powinien do siebie pasować. Np. Niski głos dorosłego
męŜczyzny z lewej nie moŜe przechodzić w młodzieńczy głos po prawej.
·
NajwaŜniejsze jest tutaj dopasowanie na scenie przedniej; delikatne róŜnice w kanałach
surround są akceptowalne i nie spowodują odjęcia duŜej ilości punktów
Wskazówki do oceny
20-25 punktów
Doskonałe dopasowanie przez cały system
15-19 punktów
Drobne róŜnice w dźwięku Surround
10-14 punktów
Słabe dopasowanie surround
5-9 punktów
Delikatne róznice w scenie przedniej
1-4 punktów
Słabe dopasowanie sceny przedniej
0-punktów
Brak dźwięku
Uwaga:
·
Dopasowanie powinno być sędziowane na podstawie lokalizacji głośników, które słyszymy.
Np. JeŜeli brak jest głośników surround, punkty zostaną odjęte w innej sekcji
6.4
Jako ść obrazu i doznania multimedialne
Monitor słuŜący do oceny obrazu powinien zostać wskazany przez zawodnika (jeśli jest ich kilka).
Podczas oceny moŜe być włączony tylko jeden monitor.
6.4.1 Detale i rozdzielczo ść (0-15)
NaleŜy zwrócić uwagę na zdolność ekranu do przekazywania duŜej ilości detali oraz zdolność do
wyświetlania obrazu w rozdzielczości, która czyni go bardzo realnym. Np. trzeba zwrócić szczególną
uwagę na detale takie jak; włosy, płatki śniegu, krople deszczu, detale na ścianie oraz czy na obrazie
nie widać poszczególnych pikseli.
DuŜy ekran nie zawsze jest lepszy. Większy ekran wymaga większej rozdzielczości. Punkty
nie zostaną odjęte za zły współczynnik kształtu obrazu (rozciągnięty/zmniejszony obraz. Np.
4:3 na ekranie 16:9)
Wskazówki do oceny
13-15 punktów
Doskonały obraz/ bardzo realistyczny
9-12 punktów
Prawie doskonały (brak większych błędów)
6-8 punktów
Przeciętny / jeden ewidentny błąd
1-5 punktów
PoniŜej przeciętnej / kilka błędów
0 punktów
Brak obrazu
6.4.2 Kontrast i jasno ść (0-15)
NaleŜy zwrócić uwagę na zdolność monitora do reprodukcji detali na jasnym i ciemnym tle ekranu.
Np. chmury na niebie, ruchy cieni, samochód na ciemnej ulicy)
Wskazówki do oceny
13-15 punktów
Doskonały obraz/ bardzo realistyczny
9-12 punktów
Prawie doskonały (brak większych błędów)
6-8 punktów
Przeciętny / jeden ewidentny błąd
1-5 punktów
PoniŜej przeciętnej / kilka błędów
0 punktów
Brak obrazu
6.4.3 Kolory
NaleŜy zwrócić uwagę na zdolność monitora do reprodukcji naturalnych kolorów, które nie powinny
być blade, bez połysku czy przesadzone. Częstą niedoskonałością są rozlewające się kolory przy
wysokim kontraście.
Wskazówki do oceny
13-15 punktów
Doskonały obraz/ bardzo realistyczny
9-12 punktów
Prawie doskonały (brak większych błędów)
6-8 punktów
Przeciętny / jeden ewidentny błąd
1-5 punktów
PoniŜej przeciętnej / kilka błędów
0 punktów
Brak obrazu
Uwaga:
·
Uwaga:
·
Zgłoś jeśli naruszono regulamin