DUŻA I MAŁA OJCZYZNA-turniej dla 1.doc

(69 KB) Pobierz
DUŻA I MAŁA OJCZYZNA

DUŻA I MAŁA OJCZYZNA

TEMAT DNIA : ORGANIZUJEMY TURNIEJ KLASOWY

ZAPIS W DZIENNIKU : Udział uczniów w turnieju klasowym pod hasłem : “CO WIEMY O NASZEJ OJCZYŹNIE?” Utrwalenie i sprawdzenie wiadomości uczniów o Polsce i mieście, w którym mieszkają. Znajomość symboli narodowych. Umiejętne korzystanie z dostępnych materiałów i pomocy.

CELE :

·         Sprawdzenie wiadomości z zakresu wiedzy o Polsce i rodzinnym mieście;

·         Rozbudzenie zainteresowań historią kraju i regionu;

·         Budzenie poczucia przynależności do społeczności : lokalnych, narodowych;

·         Kształtowanie właściwego stosunku do symboli narodowych;

·         Kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole, serdeczność i wzajemna pomoc

·         Wskazanie uczniom różnych form i sposobów ,za pomocą których można przekazać wiedzę.

METODY :

·         EKSPONUJĄCA

·         ROZMOWA

·         PROBLEMOWA

FORMY : praca w grupach i indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE : identyfikatory ,kolorowe papierowe kulki, testy wyboru, mapa, przewodniki turystyczne, atlasy, encyklopedia, podręcznik i ćwiczenia “JA, TY – MY”, kaseta z nagranym hymnem państwowym, dyplomy, duże arkusze papieru na prace plastyczne, karty pracy

 

 

OCZEKIWANE EFEKTY

UCZEŃ :

·         Zna położenie swego kraju, potrafi znaleźć Polskę na mapie Europy;

·         Zna symbole narodowe;

·         Potrafi pisać nazwy państw, miast, rzek wielką literą;

·         Potrafi zaśpiewać 1 zwrotkę i refren hymnu państwowego;

·         Rozumie czytany tekst;

·         Rozwiązuje problemy w sposób twórczy

·         Poszukuje alternatywnych rozwiązań;

·         Organizuje pracę własną i innych;

·         Zna zasady współpracy w grupie;

·         Słucha innych i bierze pod uwagę ich punkt widzenia;

·         Sięga do różnych źródeł informacji;

·         Ocenia siebie i innych zgodnie z przyjętymi normami.

 

ORGANIZACJA TURNIEJU

Uczniowie w tym dniu przychodzą odświętnie ubrani – utwierdzi to ich w przekonaniu, iż jest to wydarzenie szczególnie ważne.

I.        Wprowadzenie w tematykę zajęć :

1.      Przedstawienie głównych zadań turnieju

·         odgadywanie zagadek;

·         udzielanie odpowiedzi w teście wyboru;

·         układanie nazw miast z rozsypanek literowych;

·         układanie krótkiego wiersza lub zagadki o swoim kraju lub mieście;

·         śpiewanie hymnu narodowego;

·         opisywanie mapy Polski;

·         zadania matematyczne;

·         przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wiersza “Moja mała ojczyzna”.

2. Ustalenie zasad konkursu.

·         podział klasy na grupy ( losowanie kolorowych papierowych kulek – grupa czerwona, biała ,żółta i niebieska );

·         ustalenie i zapisanie zasad pracy w grupach:

·         współpracujemy,

·         słuchamy się wzajemnie,

·         jesteśmy grzeczni i uprzejmi,

·         sprawiedliwie oceniamy siebie i innych,

·         traktujemy turniej jak dobrą zabawę.

·         podział pracy w zespołach (samodzielnie przez uczniów):

·         wybór liderów,

·         wybór osób przedstawiających kolejne zdania,

·         wybór “ zwiadowców – szperaczy”,

·         wybór sekretarza,

·         wybór “projektantów – plastyków”.

PRZEBIEG TURNIEJU:

1.Wspólne odśpiewanie hymnu państwowego.

1.      Odgadywanie zagadek.

Nauczyciel głośno czyta zagadki, uczniowie – sekretarze zapisują odpowiedzi na kartkach.

* Pod Opolem woda modra,

pluszczą fale, płynie .....

(Odra)

*Srebrna woda z gór wytryska,

to jej starsza siostra.............

(Wisła)

* Choć dalekie – bliskie sobie,

bo w ......... zginą obie.

(Bałtyk)

*Pytanie nietrudne, to każdy z was

przyzna . Jak się nazywa nasza

Ojczyzna?

(Polska)

*Co to za miasto, w którym chmury

zawadzają o Pałac Kultury ?

(Warszawa)

*W państwowym godle umieszczony - 8p

głowa stworzona do korony.

(Orzeł)

*Biel na niej jest i czerwień,

powiewa, gdy wiatr się zerwie.

Wciągnięta na masztu szczyt

wisi od świtu po świt.

(Flaga)

*Ogoniasta panienka miecz i tarczę ma w rękach.

Chociaż nie jest rycerzem,

to stolicy nam strzeże.

(Syrenka)

2.      Test wyboru.

Każda z grup otrzymuje wydrukowany test. Uczniowie wspólnie dokonują wyboru prawidłowych odpowiedzi przez jej podkreślenie (należy określić czas rozwiązywania testu).

TEST

1.      Największe rzeki naszego kraju to:

·         Warta i Bug;

·         Wisła i San;

·         Wisła i Odra; 7p

·         Odra i Warta.

1.      Największe miasto w Polsce to :

·         Kraków;

·         Warszawa;

·         Opole;

·         Szczecin.

1.      Godłem naszej Ojczyzny jest :

·         orzeł w koronie na czerwonym tle;

·         pół orła, pół krzyża na czerwonym tle;

·         orzeł w koronie na białym tle;

·         złoty orzeł w czerwonej koronie.

1.      Barwy na naszej fladze to :

·         biel i fiolet;

·         błękit i biel;

·         biel i czerwień;

·         czerwień i błękit.

5. Nasze polskie morze to :

·         Morze Czarne;

·         Morze Bałtyckie;

·         Morze Czerwone;

·         Morze Białe.

6. Stolicą polskiej piosenki jest :

·         Wrocław;

·         Kraków;

·         Opole;

·         Gdynia.

7. Kraj , w którym mieszkasz nazywa się :

·         Moja Polska;

·         Rzeczpospolita Polska;

·         Kraj nad Wisłą;

·         Nasz dom.

Przedstawiciele grup zawieszają testy na tablicy , wspólne poprawianie błędów, punktacja.

PRZERWA ŚNIADANIOWA

4.Układanie z rozsypanek literowych nazw miast Polski. Za każde poprawnie ułożone miasto uczniowie otrzymują 1 punkt. Ograniczony czas wykonania zadania.

5.Zadaniem uczniów jest ułożenie krótkiego wierszyka o swoim kraju lub mieście.

Punktacja 1 – 3 p. Oceniają uczniowie.

6. Śpiewanie przez poszczególne grupy hymnu państwowego – 1 zwrotka i refren. Ocenia się znajomość słów, postawę , zaangażowanie. 1 – 2p

7. Uczniowie otrzymują mapki polski , które muszą opisać (kontury, zaznaczone największe rzeki, ważne miasta). Najwięcej punktów otrzymuje grupa, która wykonała polecenie najszybciej i najdokładniej, każda następna o 1p mniej.

8. Praca z ćwiczeniami JA, TY – MY , cz.4 s.69. Punktacja jak wyżej.

9. Odczytanie przez nauczyciela wiersza “ MOJA MAŁA OJCZYZNA” s.147.

Wspólna pogadanka na temat treści utworu.

Uczniowie wykonują pracę plastyczną w grupach. Sami decydują jaki fragment wiersza chcą zilustrować. Decydują także o technice , którą zastosują. Mogą to być farby, kredki, wycinanki lub też techniki mieszane.

Wystawa prac , omówienie i ocena.

 

 

 

PODSUMOWANIE I OGŁOSZENIE WYNIKÓW TURNIEJU

·         obliczenie punktów w grupach;

·         wyłonienie zwycięzców;

·         rozdanie dyplomów “ Dużo wiem o swoim kraju”;

·         udzielenie pochwał.

EWALUACJA

Uczniowie na kartkach z konturami mapy Polski rysują swój wyraz twarzy.

Jest to odpowiedź na pytanie :”Jak bawiłem się dzisiejszego dnia?”.

 WSPANIALE

 

 CZEGOŚ MI BRAKOWAŁO

 

 JESTEM NIEZADOWOLONY

 

 

 

...................................................................................................................................

Uczniowie podczas turnieju mogą korzystać z wszystkich materiałów zgromadzonych w klasie, ważne jest aby zmieścili się w czasie wyznaczonym przez nauczyciela.

 

http://www.wodip.opole.pl/~sp7opole/strona%20asi.htm

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin