DUŻA I MAŁA OJCZYZNA
TEMAT DNIA : ORGANIZUJEMY TURNIEJ KLASOWY
ZAPIS W DZIENNIKU : Udział uczniów w turnieju klasowym pod hasłem : “CO WIEMY O NASZEJ OJCZYŹNIE?” Utrwalenie i sprawdzenie wiadomości uczniów o Polsce i mieście, w którym mieszkają. Znajomość symboli narodowych. Umiejętne korzystanie z dostępnych materiałów i pomocy.
CELE :
· Sprawdzenie wiadomości z zakresu wiedzy o Polsce i rodzinnym mieście;
· Rozbudzenie zainteresowań historią kraju i regionu;
· Budzenie poczucia przynależności do społeczności : lokalnych, narodowych;
· Kształtowanie właściwego stosunku do symboli narodowych;
· Kształtowanie umiejętności zgodnej współpracy w zespole, serdeczność i wzajemna pomoc
· Wskazanie uczniom różnych form i sposobów ,za pomocą których można przekazać wiedzę.
METODY :
· EKSPONUJĄCA
· ROZMOWA
· PROBLEMOWA
FORMY : praca w grupach i indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE : identyfikatory ,kolorowe papierowe kulki, testy wyboru, mapa, przewodniki turystyczne, atlasy, encyklopedia, podręcznik i ćwiczenia “JA, TY – MY”, kaseta z nagranym hymnem państwowym, dyplomy, duże arkusze papieru na prace plastyczne, karty pracy
OCZEKIWANE EFEKTY
UCZEŃ :
· Zna położenie swego kraju, potrafi znaleźć Polskę na mapie Europy;
· Zna symbole narodowe;
· Potrafi pisać nazwy państw, miast, rzek wielką literą;
· Potrafi zaśpiewać 1 zwrotkę i refren hymnu państwowego;
· Rozumie czytany tekst;
· Rozwiązuje problemy w sposób twórczy
· Poszukuje alternatywnych rozwiązań;
· Organizuje pracę własną i innych;
· Zna zasady współpracy w grupie;
· Słucha innych i bierze pod uwagę ich punkt widzenia;
· Sięga do różnych źródeł informacji;
· Ocenia siebie i innych zgodnie z przyjętymi normami.
ORGANIZACJA TURNIEJU
Uczniowie w tym dniu przychodzą odświętnie ubrani – utwierdzi to ich w przekonaniu, iż jest to wydarzenie szczególnie ważne.
I. Wprowadzenie w tematykę zajęć :
1. Przedstawienie głównych zadań turnieju
· odgadywanie zagadek;
· udzielanie odpowiedzi w teście wyboru;
· układanie nazw miast z rozsypanek literowych;
· układanie krótkiego wiersza lub zagadki o swoim kraju lub mieście;
· śpiewanie hymnu narodowego;
· opisywanie mapy Polski;
· zadania matematyczne;
· przedstawienie środkami plastycznymi ilustracji do wiersza “Moja mała ojczyzna”.
2. Ustalenie zasad konkursu.
· podział klasy na grupy ( losowanie kolorowych papierowych kulek – grupa czerwona, biała ,żółta i niebieska );
· ustalenie i zapisanie zasad pracy w grupach:
· współpracujemy,
· słuchamy się wzajemnie,
· jesteśmy grzeczni i uprzejmi,
· sprawiedliwie oceniamy siebie i innych,
· traktujemy turniej jak dobrą zabawę.
· podział pracy w zespołach (samodzielnie przez uczniów):
· wybór liderów,
· wybór osób przedstawiających kolejne zdania,
· wybór “ zwiadowców – szperaczy”,
· wybór sekretarza,
· wybór “projektantów – plastyków”.
PRZEBIEG TURNIEJU:
1.Wspólne odśpiewanie hymnu państwowego.
1. Odgadywanie zagadek.
Nauczyciel głośno czyta zagadki, uczniowie – sekretarze zapisują odpowiedzi na kartkach.
* Pod Opolem woda modra,
pluszczą fale, płynie .....
(Odra)
*Srebrna woda z gór wytryska,
to jej starsza siostra.............
(Wisła)
* Choć dalekie – bliskie sobie,
bo w ......... zginą obie.
(Bałtyk)
*Pytanie nietrudne, to każdy z was
przyzna . Jak się nazywa nasza
Ojczyzna?
(Polska)
*Co to za miasto, w którym chmury
zawadzają o Pałac Kultury ?
(Warszawa)
*W państwowym godle umieszczony - 8p
głowa stworzona do korony.
(Orzeł)
*Biel na niej jest i czerwień,
powiewa, gdy wiatr się zerwie.
Wciągnięta na masztu szczyt
wisi od świtu po świt.
(Flaga)
*Ogoniasta panienka miecz i tarczę ma w rękach.
Chociaż nie jest rycerzem,
to stolicy nam strzeże.
(Syrenka)
2. Test wyboru.
Każda z grup otrzymuje wydrukowany test. Uczniowie wspólnie dokonują wyboru prawidłowych odpowiedzi przez jej podkreślenie (należy określić czas rozwiązywania testu).
TEST
1. Największe rzeki naszego kraju to:
· Warta i Bug;
· Wisła i San;
· Wisła i Odra; 7p
· Odra i Warta.
1. Największe miasto w Polsce to :
· Kraków;
· Warszawa;
· Opole;
· Szczecin.
1. Godłem naszej Ojczyzny jest :
· orzeł w koronie na czerwonym tle;
· pół orła, pół krzyża na czerwonym tle;
· orzeł w koronie na białym tle;
· złoty orzeł w czerwonej koronie.
1. Barwy na naszej fladze to :
· biel i fiolet;
· błękit i biel;
· biel i czerwień;
· czerwień i błękit.
5. Nasze polskie morze to :
· Morze Czarne;
· Morze Bałtyckie;
· Morze Czerwone;
· Morze Białe.
6. Stolicą polskiej piosenki jest :
· Wrocław;
· Gdynia.
7. Kraj , w którym mieszkasz nazywa się :
· Moja Polska;
· Rzeczpospolita Polska;
· Kraj nad Wisłą;
· Nasz dom.
Przedstawiciele grup zawieszają testy na tablicy , wspólne poprawianie błędów, punktacja.
PRZERWA ŚNIADANIOWA
4.Układanie z rozsypanek literowych nazw miast Polski. Za każde poprawnie ułożone miasto uczniowie otrzymują 1 punkt. Ograniczony czas wykonania zadania.
5.Zadaniem uczniów jest ułożenie krótkiego wierszyka o swoim kraju lub mieście.
Punktacja 1 – 3 p. Oceniają uczniowie.
6. Śpiewanie przez poszczególne grupy hymnu państwowego – 1 zwrotka i refren. Ocenia się znajomość słów, postawę , zaangażowanie. 1 – 2p
7. Uczniowie otrzymują mapki polski , które muszą opisać (kontury, zaznaczone największe rzeki, ważne miasta). Najwięcej punktów otrzymuje grupa, która wykonała polecenie najszybciej i najdokładniej, każda następna o 1p mniej.
8. Praca z ćwiczeniami JA, TY – MY , cz.4 s.69. Punktacja jak wyżej.
9. Odczytanie przez nauczyciela wiersza “ MOJA MAŁA OJCZYZNA” s.147.
Wspólna pogadanka na temat treści utworu.
Uczniowie wykonują pracę plastyczną w grupach. Sami decydują jaki fragment wiersza chcą zilustrować. Decydują także o technice , którą zastosują. Mogą to być farby, kredki, wycinanki lub też techniki mieszane.
Wystawa prac , omówienie i ocena.
PODSUMOWANIE I OGŁOSZENIE WYNIKÓW TURNIEJU
· obliczenie punktów w grupach;
· wyłonienie zwycięzców;
· rozdanie dyplomów “ Dużo wiem o swoim kraju”;
· udzielenie pochwał.
EWALUACJA
Uczniowie na kartkach z konturami mapy Polski rysują swój wyraz twarzy.
Jest to odpowiedź na pytanie :”Jak bawiłem się dzisiejszego dnia?”.
WSPANIALE
CZEGOŚ MI BRAKOWAŁO
JESTEM NIEZADOWOLONY
...................................................................................................................................
Uczniowie podczas turnieju mogą korzystać z wszystkich materiałów zgromadzonych w klasie, ważne jest aby zmieścili się w czasie wyznaczonym przez nauczyciela.
http://www.wodip.opole.pl/~sp7opole/strona%20asi.htm
biedroneczkaaa