Odpowiedzi_CKE_2009_Oryginalny_arkusz_maturalny_PR_Fizyka.pdf

(272 KB) Pobierz
untitled
Egzamin maturalny
maj 2009
FIZYKA I ASTRONOMIA
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Fizyka i astronomia – poziom rozszerzony
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 1.1
Korzystanie z informacji
Narysowanie toru ruchu ciała w rzucie ukośnym.
Narysowanie wektora siły działającej na ciało
w określonym punkcie toru jego ruchu.
0–2
1 pkt – naszkicowanie toru w kształcie paraboli (symetrycznego) od punktu A do B .
Tor musi być styczny do wektora prędkości w punkcie A i nie może się pokrywać
z wektorem prędkości lub zaczynać się na jego końcu.
1 pkt – narysowanie wektora siły pionowo w dół
Zadanie 1.2
Korzystanie z informacji Obliczenie czasu poruszania się ciała.
0–1
1 pkt – obliczenie czasu lotu piłki t = 3,2 s
Zadanie 1.3
Korzystanie z informacji
Obliczenie wartości prędkości początkowej jaką
nadano ciału.
0–1
1 pkt – obliczenie wartości prędkości początkowej v o = 20 m/s
Zadanie 1.4
Korzystanie z informacji
Obliczenie maksymalnej wysokości jaką osiągnęło
ciało.
0–2
1 pkt – zapisanie zasady zachowania energii lub równań ruchu
1 pkt – obliczenie maksymalnej wysokości h = 12,8 m
Zadanie 1.5
Tworzenie informacji
Wyprowadzenie równanie toru ruchu ciała.
0–2
1 pkt – wyznaczenie czasu z równania x ( t ),
x
t =
5
= )
Jeśli zdający prawidłowo obliczy jeden ze współczynników równania y(x) otrzymuje 1 pkt.
y
=
1
,
x
0
,
2
x
2
(
y
, +
x
2
1
,
2
x
13
1 pkt – uzyskanie zależności
2
0
2
204606506.007.png 204606506.008.png 204606506.009.png 204606506.010.png
Fizyka i astronomia – poziom rozszerzony
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 1.6
Korzystanie z informacji
Obliczenie maksymalnego zasięgu w rzucie ukośnym
z określoną wartością prędkości początkowej, przyjmując,
że ruch ciała odbywa się bez oporu powietrza.
0–2
1 pkt – wykorzystanie wzoru na maksymalny zasięg lub uwzględnienie zależności sin2α=1
1 pkt – obliczenie maksymalnego zasięgu z max ≈ 276 m
Zadanie 1.7
Korzystanie z informacji
Obliczenie liczby moli gazu znajdujących się
w naczyniu w danej temperaturze.
0–2
1 pkt – zastosowanie równania Clapeyrona i wyznaczenie zależności
pVM
m =
RT
1 pkt – obliczenie masy azotu m = 12,6 g
Gdy zdający wyznaczy tylko liczbę moli otrzymuje 1 pkt.
Zadanie 2.1
Tworzenie informacji
Wyjaśnienie, dlaczego właściwy kalorymetr składa się
z dwóch naczyń umieszczonych jedno wewnątrz
drugiego.
0–1
1 pkt – zapisanie wyjaśnienia np.:
taka budowa kalorymetru zapewnia dobrą izolację termiczną dzięki warstwie
powietrza znajdującej się między naczyniami.
Zadanie 2.2
Korzystanie z informacji
Narysowanie wykresu zależności temperatury cieczy
w naczyniu od czasu dla zawartych w tabeli danych
oraz przewidzenie i naszkicowanie dalszego przebiegu
krzywej na wykresie do chwili, w której temperatura
cieczy praktycznie przestaje się zmieniać.
0–4
1 pkt – opisanie i wyskalowanie osi temperatury
1 pkt – naniesienie punktów pomiarowych
1 pkt – narysowanie wykresu na podstawie danych pomiarowych
1 pkt – naszkicowanie linii przerywanej asymptotycznie zbliżającej się do t = 20 o C
t , °
555
550
445
440
335
330
225
220
115
0
110
220
330
440
550
660
770
880
990
100 1110 120
120
czas , min
, min
14
Linia przerywana nie może przeciąć wartości 20 o C, ale musi do niej się zbliżać.
100
czas
204606506.001.png 204606506.002.png 204606506.003.png
Fizyka i astronomia – poziom rozszerzony
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 2.3
Wiadomości i rozumienie
Ustalenie, jak zmieniała się szybkość przepływu ciepła
( ΔQ/Δt ) z naczynia z wodą do otoczenia w miarę
upływu czasu.
0–1
1 pkt – zapisanie odpowiedzi: szybkość przepływu ciepła (ΔQ/Δt) malała
Zadanie 2.4
Korzystanie z informacji
Oszacowanie ilości ciepła, które oddała woda
w określonym przedziale czasu.
0–2
1 pkt – odczytanie z tabeli ΔT = 8 o C i zastosowanie wzoru Q = m . c w . ΔT
1 pkt – obliczenie oddanego ciepła Q = 6720 J
Zadanie 2.5
Tworzenie informacji
Obliczenie oporu, jaki powinna mieć grzałka, aby
pracując w sposób ciągły utrzymywała stałą
temperaturę wody w naczyniu.
0–2
1 pkt – zapisanie wzoru na moc prądu i przekształcenie do postaci
R
2
=
U
P
1 pkt – obliczenie oporu grzałki R = 1,8 Ω
Zadanie 2.6
Korzystanie z informacji
Obliczenie temperatury zewnętrznej powierzchni
naczynia kalorymetru (z zadaną dokładnością),
wykorzystując wzór na szybkość przepływu ciepła
przez warstwę materiału.
0–2
1 pkt – przekształcenie podanego wzoru i obliczenie ΔT = 0,034 o C
1 pkt – obliczenie temperatury zewnętrznej powierzchni naczynia T = 89,966 o C
Zadanie 3.1
Wiadomości i rozumienie
Ustalenie, jakim zwierciadłem jest wewnętrzna
powierzchnia miski.
0–1
1 pkt – zapisanie odpowiedzi: zwierciadło wklęsłe i skupiające
Zadanie 3.2
Korzystanie z informacji
Obliczenie ogniskowej zwierciadła i wykorzystanie jej
do obliczenia innych wielkości.
0–2
1 pkt – obliczenie ogniskowej =
f
=
R
0,6 m
2
1 pkt – obliczenie odległości ogniska od sufitu d = 1,8 m
15
204606506.004.png 204606506.005.png 204606506.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin