30. ZAPAMIĘTYWANIE IMION
Grupa tworzy koło. Jeden z uczestników przedstawia się, mówiąc: mam na imię Tomek. Następna osoba mówi: Mam na imię Asia, a to jest Tomek. Kolejne osoby prowadzą dalej wyliczankę.
31. WSKAZÓWKI NA KARTECZCE
Liczba osób: dowolna
Pomoce: małe kartki, długopis, puszka
§ każdy uczestnik otrzymuje małą karteczkę i długopis
§ na karteczce zapisujemy swoje imię oraz jakąś cechę która umożliwia rozpoznanie nas (np. noszę okulary, mam rude włosy itp.
§ karteczki wrzucamy do puszki lub kartonika
§ pierwsza osoba losuje karteczkę i próbuje odgadnąć kto z grupy ją napisał
§ znaleziona osoba losuje drugą karteczkę itd..
Siadamy w kręgu, każdy po kolei wypowiada swoje imię jednocześnie wykonując jakiś gest. Prowadzący wypowiada imię kogoś z grupy, a wszyscy muszą wykonać gest który odpowiadał temu imieniu
Pomoce: duży arkusz papieru, małe karteczki, flamastry, klej/taśma klejąca
§ rysujemy na dużym arkuszu papieru słoneczko
§ każdy uczestnik wpisuje na promyczku swoje imię i przykleja do słoneczka
§ później wpisujemy w środku nazwę grupy
24. WYWIAD
Dzieci dobierają się w pary, opowiadają sobie jak najwięcej o sobie, po czym nawzajem przedstawiają się reszcie grupy
25. SŁOŃCE ŚWIECI DLA KAŻDEGO, KTO…
Pomoce: krzesła J
Ochotnik wychodzi na środek, wszyscy siedzą na krzesłach w kole, jest jedno krzesło mniej niż uczestników zabawy. Ochotnik mówi: słońce świeci dla każdego, kto…. /i tu wymyśla jedną cechę/ po czym osoby spełniające warunek zamieniają się miejscami.
26. UKŁON
Pomoce: prowadzący przygotowuje zestaw pytań
Uczestnicy siedzą w kole. Prowadzący podaje hasła, a osoby, których dotyczy wymienione kryterium wstają i wykonują zabawny ukłon. Prowadzący mówi:
Witamy wszystkich, którzy:
* mają na nogach sandały
* lubią chodzić do szkoły
* lubią lody
* są z nami pierwszy raz
* mają psa
* itd.
27. DZIEŃ SPORTOWY - ZABAWY NA SALI GIMNASTYCZNEJ
1) MUSZTRA : bieg wokół sali, przysiady, bieg w workach, bieg na czworakach itp. (→ posłuszeństwo)
2) ZWIĄZANE PARY: dwie związane ze sobą osoby mają wspólnie coś zrobić lub rozplątać się (→ współpraca)
3) ZAMKI I KSIĘŻNICZKI: dzieci tworzą trójki – dwie osoby trzymają się za ręce (zamek), a jedna stoi w środku (księżniczka); na hasło „ZAMKI” każdy zamek znajduje sobie inną księżniczkę (księżniczki się nie ruszają), na hasło „KSIĘŻNICZKI” – odwrotnie (→ umiejętność słuchania)
4) ROZMOWA BEZ SŁÓW: w parach dzieci próbują przekazać drugiej osobie jakąś informację lub uczucia bez używania słów
5) ”CO BY BYŁO GDYBY...?”
6) NIEDŹWIEDŹ I MYŚLIWY: wszyscy stoją w kole w absolutnej ciszy, w środku stoi myśliwy z zawiązanymi oczami, a niedźwiedź chodzi dookoła okręgu (na zewnątrz), gdy myśliwy usłyszy niedźwiedzia musi wskazać ręką w jego kierunku
7) ŚLEPIEC: - jedna osoba z zawiązanymi oczami opada do tyłu, a pozostali muszą ją łapać
- prowadzenie osoby z zawiązanymi oczami wzdłuż ławki
(→ zaufanie)
28. NIĆ PRZYJAŹNI
Potrzebne materiały: kłębek włóczki
Aby ratować wełnę i móc ją potem ponownie wykorzystać, osoba, która była w danej rundzie ostatnią, rozpoczyna zwijanie nitki, aż dojdzie do tego dziecka, od którego otrzymała kłębek. Wtedy przekazuje wełnę i ponownie mówi coś miłego. Ten zwija ją dalej, aż dojdzie znów do swojego poprzednika. Zabawa kończy się, kiedy animator otrzymuje zwinięty kłębek włóczki.
Wskazówki wychowawcze: W grę włączają się wszystkie dzieci (nawet te, które się jeszcze nie zaaklimatyzowały). Zabawa ta przyczynia się do poprawy relacji koleżeńskich w danej grupie.
29. PAPIER - KAMIEŃ - NOŻYCZKI
Ilość osób: pary
Zawodnicy stają na wprost siebie i chowają za siebie prawe dłonie; na trzy - cztery wyciągają przed siebie prawe ręce w jednym z trzech gestów: papier - dłoń wyciągnięta płasko, kamień - dłoń zaciśnięta, nożyczki - pięść zaciśnięta, ale wyprostowane dwa palce - wskazujący i środkowy. Możliwe kombinacje (bez uwzględnienia remisu):
papier - kamień wygrywa papier, bo owija kamień
papier - nożyczki wygrywają nożyczki, które tną papier
kamień - nożyczki wygrywa kamień, bo nożyczki tępią się na nim.
cornel3