Propozycje zadań do planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty wg powinności i wymagań z rozpo.doc

(28 KB) Pobierz
Propozycje zadań do planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty wg powinności i wymagań z rozporządzenia o awansie oraz sposoby ich dokumentowania

Propozycje zadań do planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty wg powinności i wymagań z rozporządzenia o awansie oraz sposoby ich dokumentowania.

§ 6, ust.1, p.1
Poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym (.......)

· Poznanie statutu szkoły.

· Poznanie innych dokumentów szkoły – program szkoły, plan rozwoju szkoły, program wychowawczy szkoły, WSO, wizji, misji szkoły (placówki) umiejętność ich wykorzystywania w planowaniu swojej pracy.

· Poznanie hierarchii władz oświatowych, samorządowych.

· Poznanie pracowników szkoły.

· Poznanie sposobów prowadzenia dokumentacji szkolnej i własnej (roczny plan pracy, miesięczny plan pracy, dziennik zajęć, karty uczniów, arkusze ocen, arkusze obserwacji).

· Rozmowy z opiekunem stażu, liderami, dyrektorem.

· Poznanie pracy zespołu wychowawczego.

· Poznanie pracy komisji przedmiotowych.

· Poznanie pracy rady rodziców, uczestniczenie w jej posiedzeniach.

· Poznanie aktów prawnych regulujących pracę szkoły (Ustawa o Systemie Oświaty; Karta Nauczyciela oraz rozporządzenia).

· Udział w kursie BHP.

· Rozmowy z opiekunem stażu, liderami, dyrektorem.

Sposoby dokumentowania: notatka opisująca poznane dokumenty, ich strukturę, najważniejsze grupy zagadnień; sprawozdanie z uczestniczenia w pracach zespołu wychowawczego, posiedzenia rady pedagogicznej, komisji przedmiotowych, rady rodziców.

§ 6, ust.1, p.4
Uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

· Aktywne uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej (przygotowanie i wygłoszenie referatu, pisanie protokołu, przygotowanie zestawień zbiorczych i zaprezentowanie, przygotowanie sprawozdania i przedstawienie).

· Udział w konferencjach.

· Udział w posiedzeniach zespołu przedmiotowego (prezentowanie opracowanych samodzielnie narzędzi pomiaru dydaktycznego).

· Obserwowanie lekcji koleżeńskich z pokrewnego bloku przedmiotów.

· Prowadzenie lekcji koleżeńskich.

· Prezentowanie przedmiotowego system oceniania na zespole przedmiotowym.

· Prezentowanie opracowanych narzędzi pomiaru dydaktycznego.

· Wygłoszenie referatu na posiedzeniu rady pedagogicznej.

Sposoby dokumentowania: referat; opracowane zestawienia zbiorcze; zaświadczenia udziału w konferencjach; opracowane samodzielnie narzędzia pomiaru: testy, ankiety, kwestionariusze, karty obserwacji lekcji koleżeńskich; konspekty prowadzonych lekcji.

§ 6, ust.2, p.3
Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.

· Nawiązanie współpracy z rodzicami (opiekunami uczniów) – pedagogizacja rodziców (referaty, prelekcje); rozmowy indywidualne; lekcje pokazowe (otwarte).

· Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów (wywiady środowiskowe, ankiety, kwestionariusze).

· Zapoznanie się z sytuacją szkolną uczniów (analiza dokumentów, opinie, orzeczenia, współpraca z PPP, etc.).

· Poznanie potrzeb uczniów (obserwacja, ankieta, rozmowa, współpraca z pedagogiem szkolnym).

· Udzielanie informacji o możliwościach rozwijania uzdolnień, zainteresowań.

· Poznanie problemów uczniów i poszukiwanie dróg ich rozwiązania (rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami, obserwacja uczniów, dyżur nauczyciela po lekcji).

Sposoby dokumentowania: notatki, opracowanie wyników ankiet, scenariusze lekcji, karta obserwacji

§ 6, ust.2, p.4
Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

Omawiając zajęcia zwracamy uwagę na: temat i cele lekcji i ich realizacja, metody i formy pracy, środki dydaktyczne, aktywność uczniów, indywidualizacja na zajęciach, dyscyplina na lekcji, postawa nauczyciela, konspekt lekcji, arkusz obserwacji.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin