Ubezpieczenia.doc

(68 KB) Pobierz
UBEZPIECZENIA I AWARIE

                      UBEZPIECZENIA  I  AWARIE

 

REGUŁY  PRZEWOZU  MORSKIEGO

 

Odpowiedzialność przewożnika za przewożony ładunek określają warunki konosamentowe.

Obowiązki przewożnika:

                      a.Uczynić statek zdatnym do żeglugi I przewozu ładunku.

                      b.Staranność przy za/podróży/wyładunku

                      c.Udowodnienie winy przewożnika spoczywa na przewożniku.

                      d.Po przyjęciu ładunku wydajemy załadowcy konosament.

Reguły nie mają zastosowania do ładunków pokładowych I żywych zwierząt.

 

UBEZPIECZENIA  STATKÓW

 

CASCO - Ubezpieczenia kadłuba I maszyn - LLOYD - dotyczy samego statku,

        (zderzenia,pożary,mielizna,szkody posztormowe,awaria wspólna,

         awarie maszynowe)

OC    - Ubezpieczenia odpowidzialności statku za szkody zewnętrzne - P.&I dotyczy

        szkód wyrządzonych przez statek środowisku I osobom 3-cim.

        Ochrania przed odpowiedzialnością za przewóz ładunku,zanieczyszczeniem

        środowiska,wypadki ludzkie - załogi,pasażerów,agentów,pilotów uszkodzenia

        urządzeń portowych,innych statków,usunięcia wraku.Ubezpieczenia stosuje się

        również do statków w budowie.

 

ROLA  KAPITANA

 

Działanie w interesie Armatora takie jakby ubezpieczyciela nie było - UMNIEJSZAĆ  STRATY.

1.Oceniać sytuację

2.Reprezentować interesy Armatora I Czarterującego

3.Zawsze odrzucać winę  własną

4.Zbierać oświadczenia I dokumenty

5.Stworzyć właściwy obraz wypadku

 

UWAGA: NIE PODPISYWAĆ  DOKUMENTÓW  NIEZROZUMIAŁYCH

       PO WYPADKU UWAŻAĆ  NA  OSOBY  TRZECIE  NA  STATKU.

       LISTY OBCIĄŻAJĄCE  PODPISUJEMY Z FORMUŁĄ „ FOR RECEIPT ONLY”

 

LIST  OBCIĄZAJĄCY - SZKODY STEVEDORSKIE

 

W portach polskich składamy na tej samej zmianie - potwierdzony przez Zarząd Portu (uszkodzenia statku).Powiadomić Dział Ubezpieczeń I Awarii.Domagać się usunięcia awarii w czasie postoju statku.Złożyć całą dokumentację - raport I Of..Of.wachtowego odpis z D.Okr.- do działu Ubezp. I Awarii.

 

W portach zagranicznych - powiadomić o uszkodzeniu Foremana,zapisać dokładną nazwę firmy stevedorskiej.Osoba która odebrała protest,podpisuje się pełnym nazwiskiem I stanowiskiem Powiadomić Agenta(podpis),odebrać gwarancję co do zapłaty za usunięcie szkód.List obciążający składamy w kolizjach bez kontaktu - nadmierna prędkość

obcego statku - opisujemy zacumowanie statku.

Zabezpieczyć dokumentację remontową - zakres prac I kosztów.Odpowiedzialność Czarterującego w przypadku całkowitego odrzucenia roszczeń przez firmę stevedorską.

   1.Timecharter  - statek jest w gestii Czarterującego,za wszelkie straty

                    wynikające z zatrudnienia statku plus szkody stevedorskie

                    odpowiedzialny jest Czarterujący.Protest do firmy stevedorskiej

                    powinien być wystawiony w imieniu Czarterującego,z notyfikacją o

                    zaistnieniu szkody bezpośrednio do niego.

                    W takim przypadku Czarterujący powinien zaaranżować  naprawę na

                    swój rachunek.

 

   2.Voyagecharter- Czarterujący występuje również jako zleceniodawca

                    usług stevedorskich.Dlatego celem zabezpieczenia

                    roszczeń bezpośrednio od Czarterującego wymagana jest

                    notyfikacja do Czarterującego o szkodach oraz

                    akceptacja lub nie przez firmę stevedorską.

                    Czynimy odpowiedzialnym Czarterującego gdy firma

                    stevedorska odrzuca roszczenia.

 

   3.Warunki liniowe - Armator statku podejmuje się przewozu ładunku

                       biorąc na siebie aranżację usług za/wyładunkowych

                       Armator jest zleceniodawcą.

 

 

STATEMENT  OF  FACT

 

 

Piszemy w przypadku gdy statek wyrządził szkodę.

Przy niewielkich rozmiarach szkody nie wołamy komisarza awaryjnego.

Dołączamy oświadczenia Of.wacht.,I Of.,Kpt.,Raport O Wypadku Morskim

Kartę Informacyjną N.,odpisy D.Okr.,D.Manewr.

UWAGA - wpisujemy klauzulę że nie przyznajemy się do winy(chociaż jest

ewidentna).

Przy nie przygotowanym nabrzeżu składamy list obciążający do Zarządu

Portu - również jeżeli mamy wątpliwość co do pracy portu,holowników itp.

 

 

PROTEST  MORSKI

 

 

Składamy gdy mamy:

1.Awarię  Wspólną

2.Poważne uszkodzenie ciała lub śmierć na statku

3.W związku z podejrzeniem o uszkodzenie ładunku.

4.Zatrzymanie statku

 

 

W kraju składamy w Urzędzie Morskim,za granicą w Konsulacie.

W proteście zaznaczamy na jaką okoliczność składamy protest.

Przy składaniu zabieramy D.Okr. + 2 świadków z załogi.

Potwierdzenie przyjęcia musi być zaznaczone w D.Okr.

Protest składamy w ciągu 24h w pierwszym porcie.

W związku z podejrzeniem o uszkodzenie ładunku - zawsze skladamy

Protest Morski.

NIE SKŁADAMY protestu gdy staek był bez ładunku,a został uszkodzony

w czasie sztormu lub brał udział w kolizji.

 

 

ZANIECZYSZCZENIE  OLEJOWE  WÓD

 

 

Certyfikat odpowiedzialności finansowej wymagany w USA od każdego statku.

Włączyć przedstawiciela P.& I.

 

 

WYPADKI LUDZKIE NA STATKACH

 

 

OC. Armatora

Ubezpieczenie marynarza powinno być załatwione przy podpiswaniu umowy

1.Wypadki - utrata zdolności do wykonywania zawodu - PERSONAL INSURANCE

2.Wypadki śmiertelne

3.Ubezpieczenie rzeczy osobistych

 

Zawsze możemy skorzystać z pomocy korespondenta PANDI - ubezpieczyciela -

zorganizowanie przekazania chorego - szpital,repatriacja w miejscach gdzie

nie mamy Agenta lub Konsula.

Statek(Armator) przejmuje odpowiedzialność za ludzi postronnych przebywają-

cych na statku - Agenta,stevedorów,pilota.

Wypadki na stoczni(doku) też wymagają dokumentacji I odrzucenia odpowiedzialności statku.

 

 

KOLIZJE

 

 

1.Kontakt z statkiem przeciwnym

2.Obciążenie go odpowiedzialnością za szkody.

3.Ewentualna pomoc.

4.Powiadomienie Armatora - Dz.Ubezp.i Awarii

5.W najbliższym porcie - oględziny

6.Bezpośrednio po kolizji zabezpieczamy D.Okr. + Brudnopis ,mapa,Dz.Man.

7.Sporządzamy oświadczenia świadków wypadku.

8.Raport + odpisy z D.Okr.,D.Manewr.

9.Raport o Wypadku Morskim

10.Wypadek nawigacyjny - Karta Inform.N

11.Wypadek z ludżmi - Karta Inform.L

 

 

AWARIA  WSPÓLNA

 

 

Jest to koncepcja podziału kosztów wydatkowanych dla ratowania wspólnego

mienia - jest to system rozliczeń kosztów ratownictwa.

Ma miejsce przy ratowaniu statku z ładunkiem,część kosztów po uratowaniu

statku przerzuca sil na ladunek.

Cechy to:

         1.Wspólne niebezpieczeństwo - statek,ładunek

         2.Dokonanie nadzwyczajnych poświęceń I wydatków w sposób rozsądny.

         3.Mienie musi być uratowane

Awarię deklaruje Armator,Kpt. pisze tylko PROTEST MORSKI na okoliczność

awarii - przed wyladunkiem ładunku.Podstawą do podziału strat stanowi

udział procentowy wartości statku I ładunku.

Dla zabezpieczenia udziału ładunku stosuje się BONY AWARYJNE I LISTY

GWARANCYJNE.

Awarią wspólną może być każda sytuacja w której wymagane jest ratownictwo

(awaria SG,steru,pożar),Schodząc z mielizny (statek z ładunkiem) - deklarujemy

Awarię Wspólna.

Pasażerowie nie uczestniczą w awarii wspólnej.Gdy statek zatonie - nie ma

instytucji AWARII WSPÓLNEJ.

 

Strony AWARII WSPÓLNEJ to:

                          1.Statek

                          2.Ładunek

                          3.Paliwo - przy timecharterach

                          4.Fracht - płatny w porcie dostawy

 

GRUPY KOSZTÓW:

 

1.Ratownictwa

2.Ładunku - odlichtunek,barki,dżwigi itp.

3.Statkowe - paliwo,smary,wyżywienie,woda,płace załogi.

4.Koszty holowania - piloci,cumownicy,agenci.

5.Dyspaczerskie - prawne

6.Koszty armatorskie - wysyłanie ludzi,teleksy itp.

 

Dzieląc koszty bierzemy pod uwagę wartość statku w porcie docelowym I

wartość ładunku w porcie docelowym.

Może nastąpić przewóz ładunku innym statkiem lub abandon podróży -

wszystkie koszty ponosi Armator.Właściciel ładunku stara się udowodnić,

że statek był niesprawny technicznie.

 

Należy sporządzic:

1.Szczegółowy Raport Kpt. od rozpoczęcia awarii do zakończenia.

  W przypadku nadgodzin załogi rozbijamy raport na funkcję I pracę.

2.Obliczamy dewiację w Mn,czas,koszty paliwa,smarów

3.Składamy Protest Morski

4.Dokumenty dotyczące wypadku - składanie przeciągać jak najdłużej

 

 

RATOWNICTWO

 

 

1.Korzystamy ze statku Armatora

2.Korzystamy ze statku polskiego

3.Korzystamy z Ratownictwa Polskiego

4.Korzystamy ze statku obcego

 

Formularz o ratownictwo w języku polskim lub Lloyda.

Przy ratownictwie statku I ładunku deklarujemy Awarię Wspólną.

Koszty liczone są od wartości statku,ładunku I frachtu

 

5.Notatki w D.Okr. I Brudnopisie - suche fakty.

6.Sporządzamy osobny raport

7.Forsujemy usługi holownicze a nie ratownictwo.

8.Kontrakt o Ratownictwo - ostateczność

9.Jak najmniej holowników

10.Koszty ratownictwa ne mogą przekroczyć wartości obiektu ratowanego

11.Jeżeli nie ma możliwości podpisania umowy to ustalamy to drogą

   radiową z wpisem do D.Okr.

   Najlepiej nagrać - Data,Godz,Przedmiot ratowany,Osoby,Swiadek

12.Opłaty za ratownictwo - 50% Armator,50% załoga.

13.Ratownik żąda zabezpieczenia finansowego - KWIT GWARANCYJNY -załatwia

   Agent.

14.Po zakończeniu akcji ratunkowej sporządzamy

   RAPORT KPT.

               - Podajemy suche fakty - prawdziwe bez swojej interpretacji

               - Po przyjściu ustalamy „swoich” ekspertów

               - Przez Agenta ustalamy kto jest kto

               - Do raportu dołączamy szkice,pomiary,zdjęcia,nagrania

                 wyciągi z Dz.Okrętowego I brudnopisów

- Przy zapisach w brudnopisie - ANALIZUJEMY FAKTY

 

DOKUMENTACJA  POAWARYJNA - UWAGI OGÓLNE

 

1.Dokument typu „odrzucenie odpowiedzialności” - zawsze obciążac stronę

  przeciwną - wywlekamy co się da.

2.Przy składaniu dokumentacji dysponować zeznaniami świadków,zdjęciami,

  szkicami itp.,czasami lepiej uczynić winnym kogoś ze statku - mniejsza

  kara - w porozumieniu z Armatorem.

3.Wyciągi I kserokopie z Dz.Okrętowych potwierdzać pieczęcią I podpisem.

 

UWAGA: NIE DOKONYWAĆ WPISÓW DO DZ.OKRĘTOWEGO NA GORĄCO - UWAGA NA OFICEROW.

 

4.Dołączamy również dokumenty z urządzeń samopiszących,prognozy pogody,

  mapki.

5.Przy pożarach,wybuchach - ustalamy szkody osobno za pożar,osobno wybuch.

6.Szkody wykazywac jak największe - nowe liny,dużo farby itp.

7.Listów obciążających które ktoś przynosi - nie przyjmujemy,nie podpisujemy

              

 

KLAJMY,ZALECENIA I UWAGI ŁADUNKOWE

 

 

1.Raport I Oficera do eksploatacji na temat ewentualnych szkód ładunku

2.Przy podejrzeniu o uszkodzenie ładunku - raport do Dz.Ubezp.

3.Nie przeładowywać statku

4.W raporcie I Of. Uwzględniać wszystko od rozpoczęcia załadunku do

  końca wyładunku plus zapis pogody.

5.Przy nanoszeniu uwag w Konosamencie - łączyć się z Eksploatacją

  ewentualna zgoda na wpis.

6.Wypadki robotników - bezwzględnie wołać przedstawiciela P.&I,zebrać

  oświdczenia oficerów,raport I Of.(dokumentacja b.szczegółowa)

7.Nie przyjmować listów gwarancyjnych - łączność z Eksploatacją

8.Na Kwicie Sternika uwagi nie są dokumentem.

9.Generalnie piszemy uwagi na Kwicie Sternika,na podstawie uwag Eksperta

  po uzyskaniu zgody Eksploatacji nanosimy e na B/L.

10.Przy przewozach stali - korozja z wżerami - kwalifikuje się do nanie-

   -sienia uwag na B/L.

11.Klajmy na wegiel - zatoka Meksyk.,Włochy - węgiel mokry - nanosić

   uwagę na B/L - po porozumieniu się z Eksploatacją.

12.Po stwierdzeniu dużej ilości wody w zęzach - uwaga w D.Okr.

13.Przy składaniu Protestu do firmy stevedorskiej - dokładna nazwa,kopie

   listów wysyłać razem z Raportem Eksploatacyjnym.

14.Przy przewozach soli - białkować ładownie,należy odnotować kolor soli

   na placu,sposób ładowania.

15.Konosamenty o innej formie - powiadomić Armatora,nie podpisywać,

   sprawdzić na jakim czarterze odbywa się przewóz.

16.Ładunek workowany - uwagi na Konosamencie,co I jaki % ładunku.

17.Co 3 miesiące próba szczelności ładowni - wpis do D.Okr.

18.Wentylowanie ładunku - kiedy I w jaki sposób.

19.Pomiary temperatury ładunku - wpis do D.Okr.

20.Nie podgrzewać paliwa >60’C. - zaparzenie ładunku.

21.Dokumenty na których jest wykazany brak ładunku - należy nanieść

   uwagę,że wydano całość ładunku I ładunek był liczony

   Większy klajm - powiadomić Dz Ubezp. I Awarii.

22.Nie podpisywać rozliczenia ładunku Eksperta gdy jest uwaga,że dane

   są w porozumieniu z I OF. I istnieją różnice w ilości.

23.Wszelkie uwagi odnośnie stanu technicznego statku wysyłać do Techn.

   I Eksploatacji.

   Wykonywać zdjęcia statku po zamustrowaniu – miejsca najbardziej skorodo-

   - wane,stan ładowni,stan uszczelnień – wpis do Dz.Okr. + protokół -

   załączniki wysłać do biura – Insp.Techniczny.

24.Jeżeli weżmiemy mniej ładunku niż w B/L pisać uczciwą ilość.

25.Przewozy drewna - zajrzeć do środka wiązki.

 

 

 

PROCEDURA NANOSZENIA UWAG

 

 

Chcąc nanieść uwagi odnośnie ładunku należy powiadomić Załadowcę

który moze zdecydować o nieładowaniu danej partii lub na załadunek z

uwagą.Uwagi powinny być zwięzłe,konkretne,nie mogą zawierać słów typu

niektóre,większość,część oraz sformulowań „ship not responsible for..”

Nanosimy również uwagi błache - bandówki,małe uszkodzenia skrzyń itp.

 

ROSZCZENIA  ŁADUNKOWE

 

2 grupy  strat - Roszczenia jakościowe I ilościowe

               - Wydatki towarzyszące,ponoszone wspólnie dla umniejszenia

                 strat.

 

Wykluczenia odpowiedzialności Klubu w przypadku:

               - Wydania ładunku bez przedstawienia Konosamentu

                 Ubezpieczyciel dopuszcza takie sytuacje - w zamian

                 za listy gwarancyjne - skonsultowane z Klubem I Armatorem.

               - Wyładunek ładunku w porcie innym niż w umowie - Armator

                 powinien zatwierdzić takie postępowanie.

               - Niezaładowanie partii ładunku na który wydano już dokument

- Gdy konosament jest antydatowany - powinien być z data

  zakończenia  załadunku.

- Nie zgłoszona dewiacja powodująca roszczenia z tytułu

  opóżnienia.

- Błędne opisy ilości,stanu,jakości ładunku(kwit sternika

  zabrudzony a Konosament czysty).

- Przyjęcie przez Armatora gorszych warunków przewozu

  od reguł H/V lub Hamb.

 

LISTY   GWARANCYJNE (rewersy)

 

Wyładowca bierze całkowitą odpowiedzialność na wypadek roszczeń odbiorcy

Kluby zabraniają takiej formy

 

POLISA

 

Podstawowy dokument Umowy Ubezpieczenia

 

Powinien zawierać:

                  1.Oznaczenie Ubezpieczyciela

                  2.Oznaczenie przedmiotu ubezpieczanego

                  3.Oznaczenie niebezpieczeństw objętych umową

                  4.Określenie czasu umowy

                  5.Sumę ubezpieczenia

                  6.Składkę

                  7.Miejsce I datę wystawienia

 

Polisa może być imienna,na okaziciela,na zlecenie.

 

 

KOLIZJA - ZDERZENIE NA MORZU

 

 

W wyniku kolizji straty powstające dzielimy na:

 

                  a.Wydatki związane z uszkodzeniami kadłuba.

                  b.Związane z ratownictwem

                  c.Roszczenia ładunkowe

                  d.Koszty związane z wypadkami ludzkimi.

                  e.Koszty związane z rozlewami paliwa.

                  f.Koszty powołania instytucji Awarii Wspólnej

                  g.Straty związane z wyłączeniem statku z eksploatacji.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin