BHP przy monitorach.doc

(60 KB) Pobierz

ROZPORZĄDZENIE  MINISTRA  PRACY  I  POLITYKI  SOCJALNEJ

 

z dnia 1 grudnia 1998 r.

 

w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

 

(Dz. U. Nr 148, poz. 973)

 

Na podstawie art. 23715 § 1 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:

 

§ 1. Rozporządzenie określa:

1) wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz er­gonomii dla stanowisk pracy wyposażonych w mo­nitory ekranowe,

2) wymagania dotyczące organizacji pracy na stano­wiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1) monitorze ekranowym — należy przez to rozumieć urządzenie do wyświetlania informacji w trybie al­fanumerycznym lub graficznym, niezależnie od metody uzyskiwania obrazu,

2) stanowisku pracy — należy przez to rozumieć prze­strzeń pracy, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty pracy, obejmującym:

a) wyposażenie podstawowe, w tym monitor ekra­nowy, klawiaturę lub inne urządzenia wejścio­we, jednostkę centralną lub stację dyskietek,

b) wyposażenie dodatkowe, w tym drukarkę, ska­ner, mysz, trackball,

c) wyposażenie pomocnicze, w tym stół, krzesło, uchwyt na dokument, podnóżek,

3) systemie komputerowym — należy przez to rozu­mieć urządzenia wchodzące w skład wyposażenia podstawowego i dodatkowego stanowiska pracy wraz z oprogramowaniem,

4) pracowniku — należy przez to rozumieć każdą oso­bę zatrudnioną przez pracodawcę, w tym prakty­kanta i stażystę, użytkującą w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

§ 3. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:

1) kabin kierowców oraz kabin sterowniczych maszyn i pojazdów,

2) systemów komputerowych na pokładach środków transportu,

3) systemów komputerowych przeznaczonych głów­nie do użytku publicznego,

4) systemów przenośnych nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy,

5) kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów,

6) maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.

§ 4. Pracodawca jest obowiązany organizować sta­nowiska pracy z monitorami ekranowymi w taki spo­sób, aby spełniały one minimalne wymagania bezpie­czeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 5. 1. Pracodawca jest obowiązany do przeprowa­dzania na stanowiskach pracy, wyposażonych w moni­tory ekranowe, oceny warunków pracy w aspekcie:

1) organizacji stanowisk pracy, w tym rozmieszczenia elementów wyposażenia, w sposób zapewniający spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy,

2) stanu elementów wyposażenia stanowisk pracy, za­pewniającego bezpieczeństwo pracy, w tym ochro­nę przed porażeniem prądem elektrycznym,

3) obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśnio­wo-szkieletowego pracowników,

4) obciążenia pracowników czynnikami fizycznymi, w tym szczególnie nieodpowiednim oświetleniem,

5) obciążenia psychicznego pracowników, wynikają­cego ze sposobu organizacji pracy.

2. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna być przeprowadzana w szczególności dla nowo tworzo­nych stanowisk oraz po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na podstawie oceny pracodawca jest obowiązany podejmować działania mające na celu usunięcie stwierdzonych zagrożeń i uciążliwości.

§ 6. Pracodawca jest obowiązany:

1) informować pracowników o wszystkich aspektach ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy na stano­wiskach pracy, w tym o wynikach przeprowadzonej oceny, o której mowa w § 5, oraz wszelkich środ­kach bezpieczeństwa i ochrony zdrowia,

2) przeszkolić pracowników w zakresie bezpieczeń­stwa i higieny pracy w trybie określonym w odręb­nych przepisach.

§ 7. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pra­cownikom:

1) łączenie przemienne pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała — przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze moni­tora ekranowego lub

2) co najmniej 5-minutową przerwę, wliczaną do cza­su pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

§ 8. 1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pra­cownikom zatrudnionym na stanowiskach z monitora­mi ekranowymi profilaktyczną opiekę zdrowotną, w za­kresie i na zasadach określonych w odrębnych przepi­sach.

2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracow­nikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowa­dzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowa­nia podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowe­go.

§ 9. 1. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Istniejące w dniu wejścia w życie rozporządzenia stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe powinny być dostosowane do wymagań określonych w rozporządzeniu nie później niż w ciągu 2 lat od dnia jego wejścia w życie, z wyjątkiem pkt 5.1 lit. f) i g) załącznika do rozporządzenia, które dotyczą nowo tworzonych stanowisk pracy.

 

Załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. (poz. 973)

 

MINIMALNE  WYMAGANIA  BEZPIECZEŃSTWA  I  HIGIENY  PRACY  ORAZ ERGONOMII,  JAKIE  POWINNY  SPEŁNIAĆ  STANOWISKA  PRACY WYPOSAŻONE  W  MONITORY  EKRANOWE

 

1. Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób roz­mieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika.

2. 1. Monitor ekranowy powinien spełniać następu­jące wymagania:

a) znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,

b) obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnie­nia lub innych form niestabilności,

c) jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,

d) regulacje ustawienia monitora powinny umożli­wiać pochylenie ekranu co najmniej 20o do tyłu i 5o do przodu oraz obrót wokół własnej osi co naj­mniej o 120o — po 60o w obu kierunkach,

e) ekran monitora powinien być pokryty warstwą an­tyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr.

2. 2. W razie potrzeby wynikającej z indywidual­nych cech antropometrycznych pracownika, powinna być użyta oddzielna podstawa monitora lub regulowa­ny stół.

2. 3. Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła.

3. 1. Klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia podstawowego stanowiska pracy.

3. 2. Konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowa­łaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pra­cy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności:

a) możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0÷15o,

b) odpowiednią wysokość — przy spełnieniu warun­ku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfa­numerycznych z literami A, S,..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.

3. 3. Powierzchnia klawiatury powinna być mato­wa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.

4. 1. Konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogod­ne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia mo­nitora ekranowego i klawiatury.

4. 2. Szerokość i głębokość stołu powinna zapew­niać:

a) wystarczającą powierzchnię do łatwego posługi­wania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy,

b) ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu,

c) ustawienie elementów wyposażenia w odpowied­niej odległości od pracownika, to jest w zasięgu je­go kończyn górnych, bez konieczności przyjmowa­nia wymuszonych pozycji.

4. 3. Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powin­na być taka, aby zapewniała:

a) naturalne położenie kończyn górnych przy obsłu­dze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,

b) odpowiedni kąt obserwacji ekranu monitora w za­kresie 20o÷50o w dół (licząc od linii poziomej na wy­sokości oczu pracownika do linii poprowadzonej od jego oczu do środka ekranu), przy czym górna krawędź ekranu monitora nie powinna znajdować się powyżej oczu pracownika,

c) odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu.

4. 4. Powierzchnia blatu stołu powinna być mato­wa, najlepiej barwy jasnej.

5. 1. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać:

a) dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółka­mi jezdnymi,

b) wymiary oparcia i siedziska, zapewniające wygod­ną pozycję ciała i swobodę ruchów,

c) regulację wysokości siedziska w zakresie 400÷500 mm, licząc od podłogi,

d) regulację wysokości oparcia oraz regulację pochy­lenia oparcia w zakresie: 5o do przodu i 30o do tyłu,

e) wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowied­nie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,

f)  możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360o,

g) podłokietniki.

5. 2. Mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia powinny być łatwo dostępne i proste w obsłudze oraz tak usytuowane, aby regula­cję można było wykonywać w pozycji siedzącej.

6. 1. Jeśli przy pracy istnieje konieczność korzysta­nia z dokumentów, stanowisko pracy należy wyposa­żyć w uchwyt na dokument, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika.

6. 2. Uchwyt na dokument powinien znajdować się przed pracownikiem — między ekranem monitora i kla­wiaturą, lub w innym miejscu — w pozycji minimali­zującej uciążliwe ruchy głowy i oczu.

7. 1. Na życzenie pracownika, a także gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczyn­kowe ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.

7. 2. Podnóżek powinien mieć kąt pochylenia w za­kresie 0o÷15o, a jego wysokość powinna być dostoso...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin