M.Mazurek – „Andrzejki”
Cel ogólny: poznanie zwyczajów i obrzędów ludowych : andrzejki oraz wróżb
związanych z nimi.
Temat tygodnia: „Wróżby, czary”
Litera tygodnia – „W , w”.
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1. Co to jest „wieczór andrzejkowy”?
2. Jakie znamy wróżby ( z kart, z ręki, horoskop, nasze znaki zodiaku…)?
3. Po co sobie wróżymy?
4. Jakie znamy wróżby andrzejkowe?
5. Jak sobie wróżymy?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie pogody jesienią, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i przeżyciami.
Charakterystyczne cechy pory roku: szarugi jesiennej.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi wymienić charakterystyczne zjawiska
pogodowe dla jesieni , potrafi wymienić charakterystyczne
cechy szarugi jesiennej.
2. Poznawanie właściwości świecy – topnienia i krzepnięcia jej w wodzie.
Cel operacyjny: - dziecko zna właściwości świecy.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Rozumienie swojego prawa do pomocy ze strony dorosłych w trudnych sytuacjach.
Cel operacyjny: - dziecko wie, że może w trudnej sytuacji liczyć na pomoc dorosłych
Działalność matematyczna:
1. Sprawne posługiwanie się nazwami: koło, kwadrat, trójkąt, kula, sześcian.
Cel operacyjny: - dziecko zna figury geometryczne, ich nazwy i wygląd.
Edukacja w zakresie mowy i myślenia:
1. Interpretowanie treści przekazywanych przez znaki słuchowe.
Rozpoznawanie i respektowanie sygnałów dźwiękowych oznaczających określone
czynności i zachowania, które zostały uwzględnione we wcześniejszych umowach.
Cel operacyjny: - dziecko rozumie, że odgłos bębenka oznacza, że przygotowujemy
się do zajęć i zbieramy wokół siebie zabawki.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym – nabywanie przekonania, że dziecko umie się
wypowiadać, że jest słuchane i akceptowane przez inne dzieci w grupie.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi powiedzieć:
* Co to jest „wieczór andrzejkowy”?
* Jakie zna wróżby ( z kart, z ręki, horoskop, nasze znaki zodiaku…)?
* Po co sobie wróżymy?
* Jakie zna wróżby andrzejkowe?
* Jak sobie wróżymy?
2.Urodziny litery „W, w”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera „W, w” rozpoznaje ją
na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: andrzejki…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
- dziecko potrafi napisać wyrazy: wróżby, świeca…
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
3.Pisanie litery „W, w” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi
na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „W, w”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „W , w” samodzielnie
lub po śladzie.
4. Odgadywanie zagadek ruchowych – rysowanie ręką, dłonią i palcem w powietrzu.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi odgadnąć zagadkę ruchową.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki
i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie
lub ze wsparciem nauczycielki książki „Andrzejki” i karty poetyckiej
oraz książki ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Andrzejki”
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
wróżby, andrzejki...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: świeca…
3. Prowadzenie dokładnych obserwacji otoczenia, kierowanie uwagi na szczegóły
różniące postacie, zjawiska. Globalne czytanie wyrazów. Zauważanie różnic
w formach graficznych całych wyrazów.
Cel operacyjny: - dziecko zauważa różnice i podobieństwa w wyrazach.
4. Utrzymywanie bliskiego i stałego kontaktu z książką ze Słonecznej Biblioteki.
Edukacja zdrowotna:
1. Stosowanie zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch”
- przestrzeganie zasad prawidłowego oddychania w pomieszczeniach, na powietrzu.
Cel operacyjny: - dziecko rozumie potrzebę prawidłowego oddychania.
2. Rozumienie szkodliwości hałasu dla naszego słuchu i zdrowia.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Nauka piosenki „Pan listopad”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren piosenki.
2. Śpiewanie piosenek indywidualnie, w małych zespołach.
Przygotowanie się do konkursu piosenki przedszkolnej „Przedszkolak 2003”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi śpiewać piosenki przedszkolne indywidualnie
i w małych zespołach.
3. Nabieranie większej sprawności i swobody w poruszaniu się przy muzyce.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi poruszać się zgrabnie przy muzyce na Balu w ulu.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Świecowa praca” – aktywność twórcza z wykorzystaniem topniejącej świecy
na temat Andrzejek
Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię.
2. Ozdabianie sali i innych pomieszczeń przedszkola na Bal w ulu”
3. Wsłuchiwanie się w odgłosy przyrody – szum wiatru, odgłosy deszczu (ulewa,
monotonne, spokojne stukanie kropel deszczu o okna, parapety)
4. Aktywne uczestnictwo w poznawaniu tradycji i zwyczajów związanych
z andrzejkami (wróżby andrzejkowe…)
Cel operacyjny: - dziecko poznaje miejscowy folklor.
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Taniec przy muzyce” – improwizacja,
„Tańczymy – nie tańczymy” – orientacyjno - porządkowa.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
Aktywność dramatyczna:
1. Występy w teatrzyku – pantomima. Temat dowolny.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przedstawić czynność za pomocą ruchów ciała..
IV Budowanie systemu wartości
1. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata – prezentowanie utworów literatury
pięknej. Wiersze J. Brzechwy.
Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.
Zabawy:
1.Zabawa KLANZA:
- „Gra z pudełkami” – dzieci to pudełka, które otwierają się i wychodzi z nich:
kotek, piesek, ryba, motyl...
2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę „W,w” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa badawcza:
- „Zabawy ze świecą” - badanie właściwości świecy - topnienie i krzepnięcie.
- „Dmuchanie na płomień świecy” – praca indywidualna.
4.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy.
6. Zabawa dydaktyczna:
- „Co schowała Kamila?” – dzieci odgadują jakie przedmioty
do wróżb chowa Kamila.
7.Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe.
8. Zabawa umuzykalniająca:
- „Smażenie naleśników” - dzieci leżą na wznak-na linii koła.
Na akcent-(odwracanie "naleśnika" na patelni) zmiana pozycji:
leżenie przodem z podpartą brodą, na boku i na plecach.
9. Zabawa terapeutyczna:
- „Ja kolor – ty wyraz” P: piłka
Nauczycielka rzuca piłkę do dzieci i wymawia kolor , a dziecko,
które otrzyma piłkę ma wymienić słowo związane z tym kolorem,
np.: zielona – kanapa, biała –gęś ... itd.
Załączniki:
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,
karta poetycka, tekst piosenki.
Literatura:
1.M. Mazurek – „Andrzejki”
2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
3.U.Smoczyńska-Nachtmann – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”
4. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”
5. H. Piliczowa – „ Zabawy umuzykalniając” (w: „Wychowanie w przedszkolu”)
7. M.Marciniak-„Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA”
8. A.Adamiec-„Zabawy badawcze" W:"Wychowanie w przedszkolu” 6/1993
9. Polscy autorzy – „Dla 6 – latków . Wiersze i opowiadania”
Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli
i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)
jardor