WYKŁADY:
1.Podstawowe definicje i terminy związane z logistyką
2.Infrastruktura logistyki (systemy transportowe, gospodarka magazynowa, systemy opakowań).
3.Logistyki funkcyjne (funkcjonalne). Logistyka: zaopatrzenia, dystrybucji, produkcji
4.Logistyka zapasów, koszty procesów logistycznych.
LITERATURA:
1.Logistyka ponad granicami – S.Abt
2.Zarządznie logistyczne w przedsiębiorstwie – S.Abt
3.Logistyka – F.Beier, K.Rutkowski
4.Logistyka i zarządzanie łańcuchem podaży – M.Christopher
5.Wstęp do logistyki – L.Dwiliński
6.Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie – K.Ficoń
7.Logistyka jako zarządzanie łańcuchem dostaw – E.Golembska
8.Kompendium wiedzy o logistyce – E.Golembska
9.Logistyczna obsługa klientów – D.Kempny
10.Efektywność systemów logistycznych – Nowicka-Skowron
11.Systemy logistyczne – H.Pfohl
12.Lodistyka dystrybucyjna – K.Rutkowski
13.Logistyka w przedsiębiorstwie – Cz.Skowronek, Z.Sarjusz-Wolski
14.Logistyka w Handlu i przemyśle – H.G.Tonndorf
15.Logistyka firm japońskich – J.Witkowski
Logistyka – sterowanie, zarządzanie całym łańcuchem dostaw
Dostawy – zaopatrzenie (zakup), dystrybucja (sprzedaż)
Logistyka – zajmuje się przepływami fizycznymi surowców, materiałów, wyrobów, towarów, produktów, elementów, części itp., czyli przepływy fizyczne dóbr materialnych.
Symbolem logistyki jest pokonanie czasu i przestrzeni z punktu A do punktu B.
Dziś odbywa się to przy pomocy transportu, zwykle kołowego.
TIR – 24,35 x 24,35
Kontener 40’ – długość 12.960 mm
Przemieszczanie dóbr z podmiotu 1 do podmiotu 2. Dobra przechowujemy w magazynach.
Ekonomia – nauka zajmująca się zarządzaniem procesami gospodarczymi. Naczelnym kryterium jest minimalizacja kosztów.
Zarządzanie to:
1. Planowanie
2. Organizowanie
3. Motywowanie
4. Kontrola
Logistyka globalna, czyli finansowa
(globalizacja, UE w wydaniu światowym)
EURO-
LOGISTY-KA
Logistyka UE
MAKROLOGISTYKA
Logistyka państw, logistyka regionów wg UE
Logistyka sektorów, branż gospodarki
MEZOLOGISTYKA
MIKROLOGISTYKA
Logistyka przedsiębiorstw,
podmiotów gospodarczych
pieniądz (transformacja rynku
konsumenta na rynek producenta)
przepływy fizyczne strumienie informacyjno-
dóbr i usług decyzyjne
W gospodarce rynkowej najważniejsze są:
1. maksymalna sprzedaż
2. minimalne koszty
3. maksymalny zysk
Zacząć trzeba od maksymalizacji standardów obsługi klienta. Musi być też partnerstwo rynku.
Logistyka to integracja przepływów fizycznych i strumieni informacyjnych. Światem jednak rządzi pieniądz.
Podział:
1.
a) statyka (koszty)
b) infrastruktura
systemy systemy
transportowe magazynowe
opakowań informatyczne
2.
a) dynamika (zysk)
b) procesy logistyczne
Procesy fizyczne:
rynek zaopatrzenia
|
system zaopatrzenia (zakupy)
| - magazyn zaopatrzenia
system produkcji (usług, handlu, wdrażanie – wartość dodana)
| - magazyn dystrybucji
system dystrybucji (sprzedaż)
rynek zbytu
| | | |
odpady – wykorzystuje się w sposób racjonalny – utylizacja
Najważniejszym podmiotem gospodarczym jest gospodarstwo domowe (6-8,9 mln)
Transport – celowe przemieszczanie osób, towarów, usług, kapitału z punktu A do punktu B w celach zarobkowych (ekonomiczne) lub niezarobkowych (prywatne)
Transport był powodem rozwoju cywilizacyjnego.
I fala – społeczeństwo agrarne (rolnicze)
ziemia, żywność, transport biologiczny i naturalny
II fala – społeczeństwo industrialne (przemysłowe)
1492 r. – Kolumb – Indie
1789 r. – J. Swatt – wynalezienie silnika parowego,
kapitał i wyroby przemysłowe, transport techniczny
ziemia stała się globalną wioską
1945 r. – uruchomienie pierwszego komputera cyfrowego ENIAC w USA
początek globalizacji – internet / poczta mailowa w 1969 r. ,
przełomowy wynalazek – strony internetowe www. (wynalazł T.Bernes-Lee)
informacja – produktem globalnym, przedmiotem gromadzenia, przetwarzania, dystrybucji – jest zasobem nieograniczonym
1. Środowisko transportowe
a) powietrzny
b) lądowy
c) wodne
2. Zasięg działania
a) lokalny
b) krajowy
c) międzynarodowy
3. Przedmiot transportu
a) osobowy
b) towarowy
c) usługi
4. Forma płatności
a) państwowy
b) komunalny
c) prywatny
5. Dostępność użytkownika
a) publiczny
b) branżowy
c) własny
6. Organizacja przewozów
a) bezpośredni
b) pośredni
c) kombinowany
1. naturalna – właściwości fizyczno – chemiczno - biologiczne
2. ekonomiczna – funkcja wartości rynkowej ładunku (czy opłaca się transportować)
3. techniczna – parametry fizyczne ładunków
1. środki transportu
2. sieć komunikacyjna
a) elementy węzłowe (porty wodne, lądowe, powietrzne, kosmiczne)
b) elementy liniowe (szlaki komunikacyjne)
3. transport kosmiczny (cele naukowe, stacje kosmiczne, rakiety itp.)
4. transport powietrzny ( transport osobowy – samoloty, śmigłowce, sterowce itp.
i transport towarowy)
5. transport lądowy
a) kołowy (samochód, kolej)
b) przesyłowy
- rurociągi,
- instalacyjny,
- naturalny( biologiczny np. rzeka, układ pokarmowy, układ krwionośny)
c) pchany lub ciągniony (wózki, taczki)
6. transport wodny (śródlądowy, morski)
1. 1918/20 – 1935 w Polsce
2. II Rzeczpospolita – gospodarka morska
Gospodarka rynkowa – jedyny system jaki się sprawdził (dawniej gospodarka kapitalistyczna)
Na przestrzeni dziejów:
1.gospodarka naturalna
2.gospodarka niewolnicza
3.gospodarka feudalna (rolna, wszelka władza pochodzi od najwyższego, własność prywatna jest święta)
4.gospodarka kapitalistyczna
5.gospodarka rynkowa
1.naturalne prawa ekonomiczne – prawo podaży i popytu
2.konkurencja, walka z monopolami – demonopolizacja
konkurencja – nadwyżka produktów, bezrobocie (więcej rąk do pracy niż możliwości zatrudnienia)
3.dominacja rynku klienta nad producentem
4.prywatna własność
5.otwarta oferta
6.swoboda handlu zagranicznego
7.silna zależność od kapitału (od sfery finansowej)
8.nieograniczone dochody (właścicieli)
9.duża wrażliwość na postęp naukowo-techniczny
10.gospodarka rynkowa generuje globalizację – umiędzynarodowienie stosunków społecznych, ekonomicznych, międzyludzkich, gospodarczych, politycznych, handlowych i innych. Globalizację warunkuje rozwój technologii i nauki.
1.liberalna (USA) – kultura protestancka, najwyższą godnością praca
2.społeczna (UE) – kultura chrześcijańska, najwyższą godnością życie pozagrobowe
1.budowle magazynowe
2.place składowe
3.obsługa technologii zasobów
4.urządzenia i środki wyposażenia
5.środki manipulacji transportu wewnętrznego
6.fizyczne utrzymanie zapasów
Magazyny służą do utrzymywania i przechowywania zapasów.
Logistyka – zero zapasów.
Magazyny ze względu na konstrukcje
1.zamknięte
2.otwarte
3.półotwarte
1.przeznaczenie
2.parametry użytkowe
3.wyposażenie techniczne
Magazyny wysokiego składowania (wysokość min. 6 m)
Wyposażenie:
1.regały (manipulatory regałowe, układnice regałowe)
2.systemy komputerowe (identyfikacji, ewidencji)
1.Funkcje
-szybkość przepływu
-wydajność manipulacji
-bezpieczeństwo i ochrona
2.Rodzaje
-dźwignice (suwnice, wciągarki, dźwigienki...)
-przenośniki (taśmowe, liniowe, łańcuchowe...)
-wózki jezdniowe (z napędem, bez napędu)
1.urządzenia techniczne
-do składowania ładunków
-pomocnicze do manipulacji
2.aparatura i systemy
-kontrolno-pomiarowe
-klimatyzacyjno-wentylacyjne
-przeciwpożarowe
-techniczno-organizacyjne
1.Automatyzacja procesów
-bezpieczeństwo i ochrona towarów
-zautomatyzowanie manipulatory
-roboty magazynowe
2.Informatyzacja procedur
-identyfikacji, towarów, dostawców-odbiorców
-systemy księgująco-fakturujące
-monitoring zapasów i generowanie zamówień
1.rodzaj tworzywa (drewniane, metalowe, szklane, papierowe, tkaninowe...)
2.forma konstrukcyjna (worki, skrzynie, pudła, klatki, beczki...)
3.związki z produktem (bezpośredni, pośredni)
4.trwałość użytkowa (jednorazowa, wielorazowa)
5.forma rozliczeń (sprzedawane, pożyczane, zwrotne)
6.jednostka miary (jednostkowe, zbiorcze, transportowe)
-logistyczne
-produkcyjne
-usługowe
-marketingowe
-ochronne
-transportowe
-magazynowe
-manipulacyjne
-utylizacyjne
-informacyjne – sprawny przepływ informacji (bezpapierowy)
1. Logistyka zaopatrzenia
2. Logistyka produkcji
3. Logistyka dystrybucji
Rynek WD
System zaopatrzenia System produkcji System dystrybucji
Zaopatrzenie magazyn magazyn
zaopatrzenia dystrybucji
Zadanie logistyki zaopatrzenia
...
super_pliki