PLAN PRACY
WYCHOWAWCZO –
OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ W GRUPIE I DZIECI 3 – LETNICH
NA MIESIĄC – PAŹDZIERNIK 2009
TEMATYKA :
I TYDZIEŃ - Przyszła do nas jesień.
II TYDZIEŃ - W co się bawić? – zgodna zabawa.
III TYDZIEŃ - Idziemy z wizytą na pocztę.
IV TYDZIEŃ - Jesień w lesie i w pogodzie.
Opracowała:
Anna Szeremeta
I TEMAT KOMPLEKSOWY – Przyszła do nas jesień!
PONIEDZIAŁEK
§ Zabawy swobodne dzieci wg ich pomysłów – budowanie, rysowanie, układanie, zabawy w kącikach tematycznych, gry stolikowe, itp. PP: VI/5
§ Zestaw zabaw ruchowych nr V „Jesienne spacerki” (wł.) – uczestniczy w zajęciach ruchowych PP: V/4
§ „Kto cię woła?” zabawa słuchowa, rozpoznawanie głosu kolegów z grupy. „Podajmy sobie ręce” zabawa integracyjna - rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.
§ Słuchanie opowiadania J. Tajc „Jarzębinka” w oparciu o historyjkę obrazkową. PP: XIV/5
§ Zabawy w ogrodzie lub w sali w zależności od pogody.
§ Utrwalenie etapów mycia rąk i korzystania z urządzeń sanitarnych. Myje ręce przestrzegając kolejnych etapów, samodzielnie korzysta z toalety. PP: II/1; II/3
§ „Ola i liście” – zabawa rytmiczna w formie opowieści ruchowej – osłuchanie z nową piosenką.
§ Wprowadzenie zabawy ruchowej z elementem skoku pt. „Zbieranie liści” – wyrabianie skoczności i zwinności.
WTOREK
§ Zabawy konstrukcyjne i manipulacyjne z wykorzystaniem plastikowych klocków. PP: X/1
§ Zabawy w kole przy wspólnym śpiewie piosenek „Kółko graniaste”, „Karuzela”, „Misie dwa”. PP: V/4
§ Rozmowa z dziećmi przy tablicy tematycznej na temat „Gdzie jest jesień?”. PP: III/1
§ Zabawy ortofoniczne, oddechowe i gramatyczne z dziećmi. Ćwiczenie mięśni warg, rozwijanie pojemności płuc.
§ Zabawy w ogrodzie przedszkolnym, obserwowanie zmian w otoczeniu, poznawanie i dostrzeganie wizualnych zmian: szare niebo, duże chmury...
§ Czynności samoobsługowe, kształtowanie nawyków kulturalnych podczas posiłków. Zwracanie uwagi na prawidłowe posługiwanie się sztućcami, sprzątanie po sobie. PP: II/2
§ „Koszyk Pani Jesieni” – wyklejanka z gotowych elementów (kolorowy papier). PP: IX/2
§ Zabawa dydaktyczna ćwicząca spostrzegawczość „Co schowano”.
ŚRODA
§ Zabawa dydaktyczna „Poznaj po głosie” - rozpoznawanie głosów kolegów przy zmieniającej się tonacji (szeptem – głośno). PP: III/2
§ „Odgłosy jesieni” – posługiwanie się pomocami akustycznymi (suche liście, woda, kasztany itp.)
§ Rozmowa połączona z obserwacją zainspirowana opowiadaniem „Kasztanowy ludek” A.Chodorowskiej. PP: XIV/5
§ „Kasztanowe ludziki” – kolorowanie przygotowanych szablonów ludzików. PP: IX/2
§ Zabawa matematyczna: „Liczymy kasztany i żołędzie” – określanie na oko wielkości zbiorów używając określeń: mniej, więcej, tyle samo.
§ Tworzenie kompozycji z kasztanów i żołędzi na dywanie.
§ „Nasz Kącik Przyrody” – prace społeczno-użyteczne z materiałem przyrodniczym.
§ Zabawa rytmiczno - ruchowa na tle piosenki „Kasztanki”.
§ Zabawy swobodne w ogrodzie przedszkolnym. Zwracanie uwagi na bezpieczeństwo.
CZWARTEK
§ Segregowanie okazów przyrodniczych w odpowiednich koszykach.
§ „Jesienne nastroje” – zabawa przy muzyce z zastosowaniem dowolnego ruchu. PP: VIII/2
§ Zabawa orientacyjno – porządkowa „Taniec liści”. PP: I/2
§ Zabawa dydaktyczna: „ Pokaż taki sam listek”.
§ „Jesienne krajobrazy” – spacer w pobliżu przedszkola - obserwowanie zmian w przyrodzie. PP: XI/1
§ Ćwiczenia artykulacyjne na sylabach szur, szur w oparciu o wiersz „Liście” M. Gerson – Dąbrowskiej. PP: III/1
§ Swobodne zabawy w sali. PP: VI/5
§ Kolorowanie kredkami kasztanka, dorysowywanie gałązki i listeczków.
§ „Określenie przestrzeni” – wprowadzenie kierunków od osi własnego ciała – spoglądanie, rzucanie woreczkiem, wskazanie i nazywanie kierunków: na, pod, obok, za mną, przede mną itp. w konkretnych sytuacjach.
PIĄTEK
§ Zabawa dydaktyczna „Dobieramy liście” – rozpoznawanie kształtu trzech liści z różnych drzew (jarzębina, dąb, kasztan).
§ Opowieść ruchowa „Jesienny spacer po parku”.
§ Zabawa muzyczno – ruchowa „Pokaz Jasiu …” – śpiew połączony z pokazywaniem części ciała człowieka. PP: VIII/1
§ „Jarzębina” naklejanie z kolorowego papieru listeczków i korali jarzębiny. PP: X/1
§ Czynności samoobsługowe w szatni – dziecko samodzielnie zakłada obuwie i wierzchnie nakrycie. PP: II/4
§ Spacer po ogrodzie przedszkolnym – obserwowanie drzew rosnących na przedszkolnym terenie; zbieranie kasztanów i liści do kącika przyrody. PP: V/3
§ Zabawa ruchowa „Jeżyk wśród liści” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.
§ Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. PP: I/1
II TEMAT KOMPLEKSOWY – W co się bawić? –zgodna zabawa.
§ Gry i układanki stolikowe rozwijające spostrzegawczość i zręczność palców. PP: VI/5
§ Zestaw zabaw ruchowych nr V „Jesienne spacerki” (wł.) (powt.) – uczestniczy w zajęciach ruchowych. PP: V/4
§ Słuchanie opowiadania pt. „W sklepie z zabawkami” Cz.Janczarskiego - zapoznanie z miejscem w którym można kupić zabawkę. PP: XIV/5
§ Zagadki słuchowe „Jaka to zabawka?” - rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez zabawki, naśladowanie ich na zgłoskach „pi”, „tut”, „put”.
§ „Lalka, klocki” - zamalowywanie farbami akwarelowymi zabawek do wyboru.
§ Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem gąbkowych klocków. PP: X/1
§ Zabawa tematyczna pt. „W kąciku lalek” lub „W kąciku samochodów”- dostarczanie i uściślanie wiadomości dzieci.
§ Zabawy w piaskownicy. PP: I/2
§ Swobodne gry i zabawy w kącikach zainteresowań podczas rozmów indywidualnych na temat podejmowanych ról. PP: VI/5
§ Rozmowa przy tablicy ściennej na temat „W co się bawić?” - poznanie z różnymi zabawami dzieci m in. w oparciu o opowiadanie Cz.Janczarskiego „Puff, puff, puff!”. PP: III/1 i XIV/5
§ Rysowanie kredkami świecowymi zainspirowane oglądaniem różnorodnych samochodów i lalek.
§ Słuchanie piosenki „Różowy miś”. PP: VIII/4
§ Zabawa rytmiczno - ruchowa na tle piosenki „Stary niedźwiedź”.
§ Opowieść ruchowa „Moje zabawki”.
§ Rysowanie kolorową kredą na asfalcie przedszkolnym na temat dowolny. PP: IX/2
§ Manipulowanie różnymi przedmiotami – zabawkami na dywanie, przy stolikach, rozwijanie zręczności, koordynacji ruchów oraz wyrabianie sprawności palców. PP: X/1
§ Zabawa dydaktyczna „Sufit – podłoga” z wykorzystaniem woreczków.
§ Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Chodzimy po szlaczku”” oraz przeskoku „Kolorowe szarfy”.
§ Zabawy rytmiczne przy muzyce: skoki pajaca, chód na piętach; reagowanie na przerwę w muzyce i podskoki w parach; słuchanie piosenki „Dom dla lalek”. PP: VIII/2
§ Zabawa integracyjna „Dłonie” – w kręgu przekazywanie sobie dotyku dłoni.
§ „Kto naprawi szkodę?” - ukazanie skutków niewłaściwej zabawy w oparciu o opowiadanie I.Salach. PP: IV/3
§ ...
Lolinda