Temat: Oliwą ognia nie ugasisz!- o tym, jak postępować w sytuacjach konfliktowych w oparciu o „Bójkę” Bo Carpelana
Cele lekcji:
· Ogólny- Uczeń rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową, wie, że człowiek nigdy nie powinien dochodzić swoich racji przy pomocy rękoczynów
· Operacyjne:
1. Poziom wiadomości: Uczeń wie czym charakteryzuje się narracja pierwszoosobowa oraz trzecioosobowa, potrafi wskazać typ narracji występujący w tekście.
2. Poziom umiejętności- Uczeń potrafi przekształcić narrację trzecioosobową w pierwszoosobową i na odwrót; Uczeń poszerza swój zasób słownictwa o takie zwroty jak- szczerzyć zęby, miotać się, drwić, szydzić, drzeć się jak wrona.
3. Poziom postaw- Uczeń jest wrażliwy na przemoc, wie , że agresja nigdy nie prowadzi do rozwiązania problemu, ale wręcz go potęguje, potrafi rozwiązać problem przy pomocy rozmowy.
Metody kształcenia:
· Praca z książką
· Metoda pogadanki
· Drama
· Drzewko decyzyjne
Forma organizacyjna
· Praca zespołowa
· Praca grupowa
· Praca samodzielna
Środki i materiały dydaktyczne:
· H. Dobrowolska, Jutro pójdę w świat. Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej, WsiP, Warszawa 2007
· Schemat drzewka decyzyjnego
Bibliografia metodyczna:
· Nauczanie języka polskiego w klasie 5, pod redakcją Bożeny Chrząstowskiej i Edwarda Polańskiego, WSiP, Warszawa 1985.
· J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki w edukacji. Część II, Letter Quality,Suwałki 2000
· W. Okoń ,Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1995
· B. i A. Surdej, Jutro pójdę w świat. Klasa 5. Przewodnik dla nauczyciela, WSiP-n, Warszawa 2007.
Bibliografia merytoryczna:
· A. Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego ,Antykwa, Kraków 1997.
· H.Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego ,Wydawnictwo Literackie, Kraków, Wrocław 1984.
Budowa lekcji
Przebieg lekcji
Uwagi
Wprowadzenie
Praca z książką
Pogadanka
· Przywitanie klasy, odczytanie listy obecności.
· Sprawdzenie zadania domowego- Kilku wybranych uczniów streszcza przeczytane w domu opowiadanie pod tytułem „Bójka” Bo Carpelana.
(1. Spotkanie Juliusa z Sixtenem przed budynkiem szkoły.
2. Wyzwiska pod adresem Juliusa, odebranie chłopcu okularów.
3.Bezskuteczna próba odzyskania okularów przez Juliusa.
4.Pobicie Sixtena.
5.Entuzjastyczna reakcja tłumu gapiów- próba wniesienia
zwycięzcy na rękach do budynku.
6 Zażenowanie i zdezorientowanie Juliusa.
7.Zajęcie miejsca w klasie.
8.Wyrazy uznania ze strony Martena.
9. Trudności w skupieniu się chłopca na lekcji.
10.Użycie w stosunku do Sixtena obelg, opuszczenie klasy.
11. Przyjście Juliusa do domu.
12.Zrelacjonowanie mamie wydarzeń, jakie miały miejsce w szkole.
13.Rozmowa z Sixtenem.
14.Powrót Juliusa do domu.)
· Upewnienie się, czy wszystkie wyrazy są dla uczniów zrozumiałe- szczerzyć zęby(uśmiechać się bezmyślnie, w sytuacji gdy nie ma ku temu powodu ), miotać się (wykonywać szybkie, nagłe, chaotyczne ruchy), drwić(wyśmiewać się z kogoś) , szydzić(kpić, wyśmiewać się z kogoś) , drzeć się jak wrona(głośno krzyczeć).
Pytania do tekstu-
· Kiedy i w jakim miejscu rozgrywają się opisane wydarzenia?( w marcu, rankiem, na szkolnym podwórku)
· Wymień bohaterów opowiadania, którzy z nich to bohaterzy pierwszoplanowi a którzy drugoplanowi?(Pierwszoplanowi- Julius, Sixten, drugoplanowi- Marten, Nauczyciel, Mama )
10 minut
Opracowanie
Drama
Drzewko decyzyjne
· Odczytanie przez prowadzącego fragmentu narracji.
1. Który z wymienionych przez was wcześniej bohaterów wypowiada te słowa? (Nie wypowiada ich żaden z wymienionych bohaterów)
2. Kim więc jest ta tajemnicza osoba? ( Jest nią narrator)
3. Kto to jest narrator?(Narrator- wymyślona przez autora fikcyjna osoba, która opowiada o postaciach i wydarzeniach. Występuje w opowiadaniach, powieściach i baśniach.)
4. Jak nazywamy wypowiedź narratora?(Wypowiedź narratora nazywamy narracją. Narracja- relacja narratora o przedstawionych zdarzeniach, a także jego opisy i komentarze)
· Wyłonienie spośród uczniów chętnego chłopca i dziewczynki do odegrania krótkiej scenki- Julius opowiada mamie o wydarzeniach, jakie rozegrały się przed szkołą .
· Zwrócenie uwagi uczniom na to, że kolega biorący udział w scence wcielił się w postać narratora -Jak nazywamy taki typ narracji który zaprezentował wasz kolega? (narracja pierwszoosobowa inaczej pamiętnikarska) Jaki typ narracji występuje w opowiadaniu „Bójka”?( narracja trzezcioosobowa)
· Zapisanie tematu lekcji.- Oliwą ognia nie ugasisz!- o tym jak postępować w sytuacjach konfliktowych w oparciu o „Bójkę” Bo Carpelana.
· Podział klasy na 5-cio osobowe grupy.
· Wręczenie każdej z grup schematu drzewka decyzyjnego.
· Wyjaśnienie na czym będzie polegało ich zadanie- uzupełnienie drzewka decyzyjnego będącego zapisem rozważań na temat -W jaki sposób rozwiązywać konflikty? Prezentacja wyników wspólnej pracy, przez przedstawicieli poszczególnych grup.
5 minut
5minut
(uczniowie uczą się przekształcać narrację trzecioosobową w pierwszoosobową)
15 minut
Utrwalenie
· Zapisanie wniosku wynikającego z rozwiązania drzewka decyzyjnego- Bójka nie jest właściwym sposobem rozwiązania problemu. Bez względu na przyczynę, świadome zadawanie bólu fizycznego drugiej osobie zasługuje na bezwzględne potępienie!
Konflikty powinno się rozwiązywać poprzez rozmowę, zachowując spokój, uzasadniając swoje racje odpowiednimi argumentami.
· Jak powinien był zachować się Julius by uwolnić ...
Kaacha91