Wykład_03_TQM.pdf

(371 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Wyk³ad_03_TQM.ppt
Strategie logistyczne
TQM
Politechnika Poznańska
Politechnika Poznańska
Adam Redmer
Wydział Maszyn
Wydział Maszyn
Roboczych i Transportu
Roboczych i Transportu
IMR i PS
IMR i PS
ul. Piotrowo 3, pokój 832
tel. 665 21 29, faks: 665 27 36
E-mail: adam.redmer@put.poznan.pl
Przebieg zajęć
Wprowadzenie
Nazwa i istota TQM
Rys historyczny
Kluczowe pojęcia
Cele i główne elementy TQM
Realizacja TQM
Etapy
Czas
Efekty jakościowe i ilościowe
Przyczyny, zakres i możliwości stosowania TQM
Szanse powodzenia
Przykład – rynek motoryzacyjny
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 2
1
402118470.039.png 402118470.040.png 402118470.041.png 402118470.042.png 402118470.001.png
Literatura
Oakland J.: Total Quality Management . Butterworth-Heinemann, Oxford, 1989
Steinbeck H.: Total Quality Management . Kompleksowe zarządzanie jakością .
Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa, 1998
Wawak S.: Zarządzanie jakością – teoria i praktyka .
Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2003
Ciesielski M. (red.): Logistyka we współczesnym zarządzaniu .
Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2003
Ciesielski M. (red.): Logistyka we współczesnym zarządzaniu .
Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań, 2003
Muhlemann A., Oakland J., Lockyer K.: Zarządzanie . Produkcja i usługi .
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995
Łuczak J., Bramorski T.: QS-9000 – System jakości dostawców na rynek
motoryzacyjny , Wydawnictwo One Press, Kraków, 2002
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 3
TQM
Total Quality Management
Kompleksowe zarządzanie
jakością / przez jakość
jakością / przez jakość
W.E. Deming, J.M. Juran, P.B. Crosby oraz ISO 8420 – 1992
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 4
2
Kompleksowe zarządzanie
402118470.002.png 402118470.003.png 402118470.004.png 402118470.005.png 402118470.006.png
Rys historyczny
Lata 60-te – Japonia
KOŁA JAKOŚCI
KOŁO JAKOŚCI jest to grupa pracowników spotykająca się
z własnej woli w regularnych i częstych przedziałach czasu,
w celu dyskutowania nad problemami napotykanymi podczas pracy, pod
kątem odkrycia sposobów ich rozwiązania, z pełnym poparciem
kierownictwa
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 5
Istota
TQM – metoda zarządzania organizacją
oparta na zaangażowaniu i współdziałaniu
wszystkich pracowników, której centralnym punktem
zainteresowania jest jakość
ISO 8420
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 6
3
402118470.007.png 402118470.008.png 402118470.009.png 402118470.010.png 402118470.011.png 402118470.012.png 402118470.013.png 402118470.014.png 402118470.015.png 402118470.016.png 402118470.017.png 402118470.018.png 402118470.019.png 402118470.020.png 402118470.021.png 402118470.022.png 402118470.023.png 402118470.024.png
Kluczowe pojęcia
Jakość – nadawanie się do użycia lub uzyskania celu (J.M. Juran,
lata 40-ste XX wieku)
Jakość – zespół cech wyrobu lub usługi, wpływających na ich zdolność
do zaspokojenia potrzeb (Europejska Organizacja Sterowania Jakością –
EOQC, 1972)
Jakość –zespół charakterystyk jednostki, które wpływają na jej
zdolność do zaspokojenia stwierdzonych i przewidywanych potrzeb
(Międzynarodowa Organizacja Standaryzacji – ISO, norma 8420, 1992)
Łac. qualitas (Cyceron, 106 – 43 p.n.e.)
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 7
Cel i zakres
TQM ma na celu zapewnienie przedsiębiorstwu długotrwałego
sukcesu oraz przynoszenie korzyści członkom organizacji
i społeczeństwu, przez osiąganie zadowolenia klientów
TQM obejmuje:
doskonalenie wyrobów
doskonalenie usług
doskonalenie pracy
oznacza to jakość: środków i przedmiotów pracy, technologii, zarządzania
oraz kwalifikacji pracowników
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 8
4
402118470.025.png 402118470.026.png 402118470.027.png 402118470.028.png 402118470.029.png
Istota – raz jeszcze
TQM – jest specyficznym ujęciem
kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa
stawiającym na podmiotowość
zatrudnionych tam ludzi
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 9
Główne elementy TQM
orientacja na klienta i na jakość kierowania przedsiębiorstwem
opracowanie i wdrożenie strategii jakości z określeniem wymiernych
celów
zaangażowanie kierownictwa i pracowników przez komunikację,
kształcenie, uznanie (motywowanie) i przekazywanie kompetencji
udostępnianie zasobów niezbędnych do osiągnięcia wyznaczonych
celów
ulepszanie i skracanie administracyjnych i produkcyjnych procesów
w przedsiębiorstwie
określanie i podnoszenie poziomu zadowolenia klientów
i pracowników firmy, jak również wizerunku firmy w opinii publicznej
analizowanie wyników przedsiębiorstwa i osiąganych wskaźników
oraz porównywanie ich z założonymi celami
Adam Redmer / Strategie logistyczne: TQM 10
5
402118470.030.png 402118470.031.png 402118470.032.png 402118470.033.png 402118470.034.png 402118470.035.png 402118470.036.png 402118470.037.png 402118470.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin