Odwiedziny św. Mikołaja - scenariusz zajęć
Scenariusz zajęć przeprowadzonych przez Lidię Jurkowską w grupie 3,4,5,1 w dniu 04.12.2009TEMAT: „Odwiedziny świętego Mikołaja"CELE: zapoznanie z osobą świętego Mikołaja (także z historyczną postacią) rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni: na, pod, za, obok; rozwijanie myślenia, umiejętności odpowiadania na pytania „ trudne" np.: „ Co znaczy być dobrym?, integracja grupy poprzez zabawy w parach, rozwijanie sprawności manualnych (łączenie punktów, wydzieranka, pastelowanie) rozwiązywanie zagadek tematycznych, usprawnianie mowy w ćwiczeniach, ortofonicznymi.POMOCE:-ilustracje do zagadek (sanki, renifer, prezent itp.)- sylwety do teatrzyku, czapka Mikołaja i „pluszowy but" - na cukierki, karty z zadaniami dla każdego dziecka- instrument muzyczny - dzwoneczki i tamburyno,- maskotka Mikołaja- ilustracje: szafa, stół, krzesło, drzwi- kaseta magnetofonowa z nagraniem odgłosów różnych dzwonków Literatura:-ABC., program wychowania przedszkolnego" -„Środowisko społeczne" Iwona Ryz -„Zagadki tematyczne" -„Prawdziwa historia o św. Mikołaju"PRZEBIEG ZAJĘCIA:1. ZABAWA Z ĆWICZENIAMI ORTOFONICZNYMI- „Koło się zamyka"- IDĄ MAŁE JEŻE" (zamykamy koło wchodzą wszyscy do środka jak przy „ baloniku") - mówiąc SZU SZU SZU-„ IDĄ MAŁE MRÓWKI" - TUP TUP TUP __- „IDĄ MAŁE GĄSKI-GĘ GĘ GĘ2. ZAPRASZAM DZIECI NA KRZESEŁKA„Posłuchajcie, co to za dźwięk? - dzieci zamykają oczy (DZWONECZKI „ Z czym wam się kojarzy lub z kim?"- jeśli dzieci nie odgadną „zadaję" zagadkę słowną - o św. Mikołaju <=odsłaniam rysunek św. Mikołaja3. SWOBODNE WYPOWIEDZI DZIECI na w.w. temat- „ Co wiecie o św. Mikołaju?- „Skąd przybywa?" (z Laponii, z Bieguna Północnego)- „Po co przychodzi?" (dać prezenty)- Jak wygląda?- GDZIE ZOSTAWIA PREZENTY? (pod choinką, w skarpecie, pod poduszką)- Kiedy przychodzi? (6 grudnia)= Czy wiecie skąd się wziął zwyczaj dawania prezentów?4. Zaproszenie do teatrzyku - „Prawdziwa historia o świętym Mikołaju" = do teatrzyku zaprasza => „mały Mikołajek — maskotka"5. Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat usłyszanej historii: = Kim był św. Mikołaj?= Był biedny czy bogaty? = Co on zrobił? = Jaki był?= Dlaczego warto być dobrym?I stąd wziął się zwyczaj DAWANIA PREZENTÓW6. ZABAWA RUCHOWA „Wieziemy prezent"w parach „zaprzęgi" == na przerwę. W muzyce zatrzymujemy się, odwracamy do siebie i wrzucamy worek do komina" mówiąc : „SZU SZU"7. Rozmowa przy tablicy: „List od św. Mikołaja"OTWIERAM KOPERTĘ => Czytam list od Mikołaja „Drogie Dzieci, bardzo sięśpieszyłem po drodze ważne przedmioty zgubiłem!Jeśli zagadki rozwiążecie i je odnajdziecie to niespodziankę dostaniecie"ZAGADKI: 1." Zakładam ją na głowę, jest cała czerwoniutka za to w głowę mi cieplutko.." <= CZAPKAW szafie ukryta( => Jedno z dzieci kierując się wskazówkami nauczycielki SZUKA W SALI UKRYTEJ CZAPKI!=>PRZYPINA RYSUNEK na tablicy mówiąc „czapkę znalazłem pod stołem")<=PREZENTY2 "Rozdaję je grzecznym dzieciom chowam w miejscach różnych kształt mają- kwadratowy lub podłużny"=DZIECKO wybrane szuka „prezentu" - przypina obrazekPOD KRZESŁEM 3. „Mikołajkowi pomagamy zawsze sobie radę damy „ <=( ELF)PRZED DRZWIAMI 4„Mikołaj do nich wsiada i do dzieci się skrada"<= (SANKI)8. ZABAWA RUCHOWA „ Mikołaj i dzieci"Gdy nauczycielka odwraca się przodem W CZAPCE MIKOŁAJOWEJ dzieci „nieruchomieją", gdy tyłem - dzieci biegają i skaczą.9. PRACA PRZY STOLIKACH = Każde dziecko (3,41.) dostaje kostkę z Mikołajem „dziurkowanym" - dziecko łączy punkty następnie wypełnia kolorowymi ścinkami papieru (wyklejanka)10. ZAKOŃCZENIE : Dziękuję WSZYSTKIM DZIECIOM IMIENNIE za udział w zajęciach!- w nagrodę niespodzianka od Mikołaja- „Jest w bucie w kąciku łobuza" = Rozdaję dzieciom CUKIERKI!
Lidia Jurkowska
Zagórzany
annkrzpk3636