O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku - teatrzyk sylwet. Scenariusz zajęcia dla dzieci 3-4 letnich
Cel ogólny: Zapoznanie dzieci, w oparciu o tekst, że sposobami przygotowania się zwierząt do nadchodzącej zimy.Cele szczegółowe: dzieci:rozpoznają i nazywają ptaki; wróble, wrony, rozumieją potrzebę dokarmiania ptaków w trudnych warunkach, posługują się liczebnikami głównymi do 4, ilustrują ruchem słowa piosenki.Pomoce: obrazki ptaków (wrony, wróble) dla każdego dziecka, miski w dwóch kolorach, szablon karmnika, szarfy,nagranie odgłosów ptaków, piosenka „Biegały ptaszki" sylwety postaci do teatrzyku, scenografia do tekstu.Przebieg zajęcia:1.Krótka rozmowa wprowadzająca do tematu. Zaproszenie dzieci do obejrzenia teatrzyku pt: „O wróbelku Elemelku, pustym brzuszku i rondelku” wg H. Łochockiej.2.Udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu:Kto był głównym bohaterem opowiadania?Czy Elemelek dobrze przygotował się na przyjście zimy?Co zrobiła wiewiórka?Kto pomógł ptaszkom?3.Wysłuchanie piosenki pt: „ Biegały ptaszki” - źródło „Moje 5 lat – zajęcia muzyczno-ruchowe”cz.1. Omówienie treści – zabawa ruchowo-naśladowcza do słów piosenki."Biegały ptaszki, biegały po śniegu jak płótno białym. Stukały dzióbkiem w okienko: - Rzućcie nam prosa ziarenko! Ziemia na kamień zmarznięta. - Czy o nas nikt nie pamięta? Wybiegły dzieci z przedszkola, sypią ziarenka na pole. Ptaszki ziarenka zebrały i dalej - frrr – poleciały"4.Ćwiczenia słuchowe: rozpoznawanie i nazywanie ptaków – nagranie z płyty.5.Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wrony i wróbelki”-na podłodze rozłożone są obrazki wron i wróbli. Podczas melodii dzieci w dowolny sposób poruszają się po sali. Na przerwę w muzyce podnoszą obrazek ptaka wskazanego przez n-la i wykonują ustalone ruchy:wróble - skaczą obunóż – ćwir, ćwir, ćwir wrony – biegają – kra, kra, kra.6.Ćwiczenia w segregowaniu i klasyfikowaniu:-zadaniem dzieci jest pozbieranie z podłogi ptaków i umieszczenie ich w miskach wcześniej oznaczonych np.: czerwona – wróble, zielona – wrony.7.Zabawa matematyczna „ Karmimy ptaszki” - praca na dwóch poziomach.Na tablicy przypięty jest szablon karmnika.3-latki będą umieszczać 1 wróbelka i 1 miseczkę dla niego, głośno liczyć do 1,4-latki przeliczą ilość ptaszków i miseczek w karmniku ( po 4 sztuki). Zwrócenie uwagi na stosowanie przez 4- latków określenia „tyle samo”8.Zabawa ruchowa bieżna przy muzyce „Ptaszki do gniazd”.Dzieci – ptaszki- „fruwają” po całej sali wokół porozkładanych na podłodze szarf tworzących gniazdo. Kiedy usłyszą padający deszcz (podkład muzyczny) muszą odnaleźć swoją szarfę, tam przykucnąć i przeczekać ulewę. Zabawę powtarzamy kilka razy.9.Ewaluacja.Wszystkie dzieci zostają nagrodzone wesołą buzią, którą przypinają na tablicę obok swojego znaczka rozpoznawczego.
Ewa Stellmacher
Ząbkowice Śląskie
annkrzpk3636