Dzień Marchewki - scenariusz imprezy przedszkolnej
Cel główny: Kształtowanie nawyków prozdrowotnych poprzez zabawę oraz sytuacje aktywizujące myślenie.Cele:• zwrócenie uwagi na walory odżywcze i smakowe warzyw, a zwłaszcza marchewki,• kształtowanie nawyku spożywania surowych warzyw w postaci surówek, soków itp.• kształtowanie swobodnej ekspresji tanecznej, ruchowej, rytmicznej• rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania,• kształtowanie postawy kulturalnego zachowywania się podczas występu• uwrażliwianie wszystkich zmysłów podczas zabaw, rozwiązywania zagadek i sytuacji aktywizujących myślenie• aktywizowanie dzieci nieśmiałych poprzez ruch i zabawę,Pomoce: • nagrania CD ( m.in. „Urodziny marchewki”, „Hymn zdrowych dzieciaków”)• naturalne okazy warzyw • pocięte obrazki przedstawiające marchewkę• zagadki ukryte w pudełkach po jajkach niespodziankach.Przebieg imprezy:1. Wstęp, powitanie dzieci, przedstawienie celu spotkania.2. Wybór króla i królowej balu: królem i królową balu zostają dzieci, które mają na sobie najwięcej koloru pomarańczowego. Nauczycielka ubiera dzieci w pelerynę i koronę. Król i królowa zasiadają na tronie.3. Zabawa przy piosence „Na marchewki urodziny”. Każda z grup tworzy koło. W środku każdego koła tańczy „marchewka”. Wszystkie dzieci tańczą w kole śpiewając piosenkę.4. Konkursy:• „Marchewkowy quiz” – chętne dzieci ( po jednym z każdej grupy) losują pytania. Odpowiedzi nagradzane są brawami. • „Koreczki” – dzieci z zawiązanymi oczami częstują się pokrojonymi w kostkę warzywami i nazywają je.• „Marchewkowe pole” – każde z dzieci zbiera do swojego koszyczka marchewki rozłożone na sali. Dla utrudnienia dzieci mają założone kucharskie rękawice.• „Marchewki w koszyczku” – dzieci z zawiązanymi oczami wyszukują za pomocą dotyku marchewki wśród warzyw znajdujących się w koszyczkach.• „Marchewkowy obrazek” – przedstawiciele grup układają na tablicy pocięty obrazek marchewki. Wygrywa ten, kto pierwszy ułoży obrazek.• „Kto pierwszy” – chrupanie marchewki. 5. Parada kukieł wykonanych przez rodziców w trakcie trwania balu.6. Degustacja soku z marchwi przygotowanego przez panie kucharki.7. Wspólna zabawa przy piosence „Hymn zdrowych dzieciaków”.8. Zakończenie – podziękowanie dzieciom za udział w zabawie. Przypomnienie o konieczności zjadania warzyw będących źródłem zdrowia.Konkursy urozmaicane są pląsami – dzieci bawią się przy muzyce.Pytania do Quizu:1. Czy marchewka to owoc, czy warzywo?2. Dlaczego powinniśmy zjadać dużo marchewki?3. Podaj przykład jednej potrawy z marchewki.4. Jaki kolor ma marchewka?5. Jak nazywa się zielona część marchewki?6. Jaka marchewka jest zdrowsza – surowa, czy gotowana?
Hanna Krzysztofik
Ostrowiec Świętokrzyski
annkrzpk3636