Artykuł - Mój pomysł na lekcje języka angielskiego (numer 52008).pdf

(985 KB) Pobierz
untitled
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
Mój pomysł na lekcje
języka angielskiego
Praca otrzymała I nagrodę w konkursie na scenariusz zajęć zintegrowanych
„Jak uczyć dzieci języków obcych”.
Dzieci w młodszym wieku szkolnym chętnie się uczą,
przyswajają sobie nowe wiadomości i nabywają nowych
umiejętności. Oczekują od nauczyciela nie tylko ciekawych
zajęć, ale także zrozumienia, wsparcia i pomocy.
n Krystyna Dąbek
dzi do szkoły i zaczyna równocześnie
uczyć się języka polskiego (w piśmie, mowie)
ijęzyka obcego. O ile języka ojczystego uczy
się według określonych zasad, poznaje litery,
dokonuje analizy i syntezy, czyta, pisze, o ty-
le języka obcego uczy się, wsłuchując się
wjego melodię, poznając nowe słówka,
zwroty. Stopniowo przechodzi do używania
krótkich komunikatów językowych. Naucza-
nie języka obcego w klasach I–III wymaga
dobrej znajomości możliwości psychofizycz-
nych ucznia oraz metod pracy stosowanych
właśnie na tym etapie nauczania. Uważam,
że nauczanie języka obcego w tym właśnie
okresie jest jednym z trudniejszych zadań,
przed którym stoi nauczyciel. Nie można
przecież siedmioletniemu dziecku dać do sa-
modzielnego przeczytania tekstu w języku
obcym i poprosić go o zaznaczenie prawdzi-
wych lub fałszywych odpowiedzi (byłoby to
możliwe już w klasach wyższych). Wezwanie,
przed którym stoi nauczyciel, jest bardzo
wielkie. To od jego pomysłowości zależy
sposób prezentacji materiału oraz jego prak-
tyczne zastosowanie przez małego ucznia.
Dziecko na tym etapie uczy się przez dzia-
łanie, przeżywanie. Czyli należy stwarzać mu
takie sytuacje dydaktyczne, które pozwolą
uaktywnić różne sfery i zastosować naturalny
w tym okresie dynamizm. Zajęcia nie mogą
być statyczne. Dziecko nie powinno siedzieć
przez 45 minut nieruchomo w ławce. Uczeń
musi brać aktywny udział w zajęciach, czuć
się „głównym aktorem spektaklu” reżysero-
wanego przez nauczyciela.
Uczniowie zapamiętują materiał w różny
sposób: jedni są wzrokowcami, inni słuchow-
cami, a jeszcze inni kinestetykami. Materiał
podany przez nauczyciela powinien uwzględ-
niać różnorodne techniki uczenia, aby umoż-
liwić zapamiętanie wszystkim uczniom. A to
znowu wymaga dużego zaangażowania
wprzygotowanie się do każdych zajęć, wy-
pracowania wielu pomocy, środków dydak-
tycznych, które wspomogą nauczanie.
5/2008
11
D ziecko w wieku siedmiu lat przycho-
121960533.013.png
 
Starałam się tak organizować zajęcia, aby
dzieci miały okazję do słuchania, mówienia, po-
ruszania się, śpiewania, rysowania, malowania,
zabawy, prowadzenia konwersacji z poznanymi
zwrotami ( What’s your name? My name’s Ba-
sia). Wklasie drugiej stwarzałam okazję do czy-
tania krótkich zdań lub wyrazów, pisania (uzu-
pełnianie luk lub pisanie po śladzie).
Czytanie tekstów ze zrozumieniem w ję-
zyku obcym jest dla dzieci bardzo trudne,
ponieważ dopiero nabywają one umiejętno-
ści czytania w języku ojczystym, podobnie
jak pisania.
Wczasie zajęć stwarzałam dzieciom moż-
liwość posługiwania się etykietkami. Ucznio-
wie etykietowali dany przedmiot, obrazek,
dzięki temu poznawali globalny zapis wyrazu
(ćwiczenia te można zaliczyć do kształtowa-
nia umiejętności czytania).
Chciałabym przedstawić scenariusze za-
jęć, które przeprowadziłam w klasie II.
Uczeń:
wypowiada się na dany temat,
używa odpowiednich przymiotników
( long, small, big ),
uczestniczy w grach i zabawach,
uzupełnia i opisuje w mowie obrazki,
stosuje w mowie czynnej poznane struk-
tury gramatyczne ( it has got.., it is ...).
Słownik czynny ucznia
good morning/hello,
names of animals (a cat, a dog, a duck…),
names of the body part,
big/small,
long/short,
yellow, black, red, blue…
has got, have got,
is/are,
I am, you are, hi is…
Słownik bierny ucznia:
sit down/stand up,
please, tell me…
give me,
Temat: Describing animals
Opis znanych zwierząt. Swobodne
wypowiedzi na temat ich wyglądu.
Użycie przymiotników.
Cel główny: Wypowiedzi na temat
ulubionych i znanych zwierząt
show me,
draw,
try,
choose.
Metody: słowne, problemowe, waloryza-
cyjne, praktyczne
I. INTRODUCTION
Greeting the children (powitanie)
– Hello! (T
CH)
– Hello! (T
CH)
CH
(Teacher shows the pictures, children say the names of animals.)
– This is a duck; this is a dog; this is a cat… (CH
CH, CH
T)
Who am I? (kim jestem; nauczyciel szepcze do ucha ucznia nazwę zwierzęcia, uczeń na-
śladuje jego głos, dzieci odgadują, jakie to zwierzę.)
(Teacher whispers to child name of animal and child imitates its voice.)
12
Życie Szkoły
On the carpet (zabawa na dywanie)
T
121960533.014.png 121960533.015.png
– Woof! Woof!
– This is a dog.
– Sy! Sy!
– This is a snake… (CH
CH, CH
T)
Puzzle (Puzzle w różnych kolorach leżą na dywanie, nauczyciel pyta o kolor poszczegól-
nych elementów.)
– What colour is it? (T
CH)
– It’s yellow. (CH
T)
– What colour is it?...
(Dzieci odwracają elementy
składanki, tworzą cały obraz.)
What is this? (T
CH)
This is a cat. (CH
T)
Zabawy ruchowe
– Imitate the cat’s walk.
– Jump up like a cat.
Malujemy plakat (Nauczyciel przypina czysty arkusz papieru do tablicy i podaje in-
strukcje w języku angielskim dotyczące wyglądu kota.)
– This cat has got big, round head; this cat has got big green eyes; this cat has got small ears
and small black nose; this cat has got long, brown moustache; this cat is grey... (T
CH)
(Dziecko maluje dany element, powta-
rza jego nazwę, dzieci robią to samo
wswoich zeszytach.)
Tell me the names
– Dzieci wymyślają imiona dla swoich kotków, przedstawiwją je.
– My cat’s name is.../ this is my cat, his/her name is.../ this is... (CH
CH, CH
T)
Sing a song
Miaow! Miaow!
I am a cat!
I am very small cat!
Miaow! Miaow!
I am a ginger cat!
Ihave got a long tail!
Catch the ball (Nauczyciel rzuca piłkę do dziecka, mówi zdania dotyczące wyglądu ko-
ta, dzieci wykrywają zdania prawdziwe, poprawiają błędy w zdaniach fałszywych.)
– This cat is big or small.
5/2008
13
II. PRESENTATION
III. PRACTICE
121960533.001.png 121960533.002.png
DZIELIMY SIĘ DOŚWIADCZENIAMI
– This cat is black or ginger.
– This cat has got long or short tail (T
CH).
Picture (Nauczyciel pokazuje duże obrazki kotów, dzieci próbują opisać ich wygląd.)
– I can see a cat.
– This cat is big.
– This cat has got four legs… (CH
CH, CH
T)
Part of body
– Dzieci nazywają części ciała kota.
– A head (CH
T)
– Legs
– A tail
What’s my name? (Dzieci otrzymują 3 obrazki z kotami, słuchają zdań wypowiadanych
przez nauczyciela i odgadują, o którym kocie nauczyciel mówi.)
– Kik has got long moustache and white shoes.
– Mat has got wide ears and short tail.
– Graw has got green eyes and a big head.
KIK
MAT
GRAW
My work on the lesson
–samoocena (Jeżeli dziecko uważa, że pracowało aktywnie i sumiennie, dostaje duży
obrazek.)
14
Życie Szkoły
121960533.003.png 121960533.004.png 121960533.005.png 121960533.006.png 121960533.007.png 121960533.008.png 121960533.009.png 121960533.010.png 121960533.011.png
Temat: My animals. What kind of
animals do you like the best?
Praktyczne stosowanie poznanych zwro-
tów w języku angielskim.
Cel główny: Konstruowanie krótkich,
logicznych wypowiedzi ustnych z praktycz-
nym stosowaniem poznanego słownictwa
Uczeń:
names of animals,
farm animals, home animals, zoo animals,
run, jump, swim, fly,
first, second, third,
is/are, has got/have got, can do some-
thing.
Słownik bierny ucznia:
read the text,
konstruuje proste zdania oznajmujące,
sit down, stand up,
stosuje poznane struktury gramatyczne
oraz poznane słownictwo,
try to guess,
tell me, answer for the question,
czyta krótkie, proste zdania, zwroty,
throw the ball,
liczy, śpiewa, bawi się.
Słownik czynny ucznia:
go bowling.
Metody: słowne, problemowe, waloryza-
cyjne, praktyczne
good morning/hello,
Greeting the children (powitanie)
– Hello/hello! (T
CH, CH
T, CH
CH)
Sing a song (śpiewanie piosenki)
Good morning children, hello to you!
It’s nice to see you, how are you? (T
CH)
Good morning teacher, hello to you!
It’s nice to see you, how are you? (CH
T)
Exercise
Do tablicy przypięte są kartki z zapisanymi liczbami, nauczyciel prosi uczniów, aby
uporządkowali je od najmniejszej liczby do największej (T
CH)
3 5 6 2 4 1
– The first number is number one.
– The second number is number two… (CH
T, CH
CH)
Tell me the colour each of the numbers and turn over them. (T
CH)
Number one is yellow.
Number two is green… (CH
T, CH
CH)
M Y P E T S
Read it please. (T
CH) Dzieci czytają powstały zwrot.
Zabawy ruchowe (Dzieci naśladują sposób poruszania się poszczególnych zwierząt.)
– Iam akangaroo. I can jump very high. (T
CH)
Children jump up very high.
5/2008
15
I. INTRODUCTION
121960533.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin