kalkowska-Rozwijanie dziecięcego liczenia.doc

(5488 KB) Pobierz
Zajęcia otwarte z udziałem rodziców i nauczycieli w kl

Zajęcia otwarte z udziałem rodziców i nauczycieli w kl. I c w dn. 22 marca 2007 r.

przeprowadzone przez B. Kalkowską i B. Pabin

 

Rozwijanie dziecięcego liczenia

    

     Celem zajęć jest doskonalenie techniki liczenia w zakresie 20 z wykorzystaniem gier matematycznych.

 

Wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej jednym z najlepszych sposobów wspomagania rozwoju umysłowego dzieci jest konstruowanie i rozgrywanie gier matematycznych.

Gry:

-          uczą dzieci panowania nad sobą,

-          wyrabiają refleks,

-          kształtują umiejętności interpersonalne,

-          rozwijają pamięć, mowę, myślenie,

-          doskonalą umiejętności matematyczne.

 

Pomoce dydaktyczne: kości do gry, karty ( talia od dwójek ), domino, kartoniki z działaniami, puzzle matematyczne, kartoniki z liczbami do przypięcia, lizaki z liczbami, guziki i plansza do gry w guziki, nagrania muzyczne, miseczki z fasolkami ( do przyznawania sobie punktów ), pamiątkowe karteczki dla dzieci do klasowej Księgi Przygód Czarnych Jagódek oraz podziękowania dla rodziców.

Do przeprowadzenia gier ustawiono w klasie 7 stanowisk, przy każdym siedzi para: dziecko i rodzic, na stoliczkach są też przygotowane duże przykrywki od pudełek po butach, aby rzucając kostkami zapobiec spadaniu kostek ze stoliczków.

 

     Przebieg zajęć

 

  1. Muzyczne powitanie: ♪ ♫ ♫

Dzień dobry, witamy

dobry humor mamy,

dzień dobry witamy,

zapraszamy Was!

Dzień dobry, witamy,

więc sobie pogramy,

dzień dobry, witamy,

zapraszamy Was!

 

2.       Gry rozwijające dziecięce liczenie z wykorzystaniem kości. r r r

 

A/ „Kto ma więcej” ( dodawanie w zakresie 12 )

     Grający rzucają 2 kostkami. Gracz, którego suma wyrzuconych oczek jest większa otrzymuje punkt.

     (są to fasolki w miseczkach). Po upływie ok. 4 min. gracze podliczają zdobyte punkty – liczą fasolki.

B/ „Kto ma mniej” ( odejmowanie w zakresie 6 )

     Grający rzucają 2 kostkami. Gracz, którego różnica wyrzuconych oczek jest mniejsza otrzymuje punkt –

      (są to fasolki). Po czasie ok. 4 min. odbywa się przeliczanie zdobytych punktów.

C/ „Wojna” ( dodawanie w zakresie 12 )

     Każdy z graczy ma 10 kości. Grający rzucają kolejno 2 kostkami. Osoba, która wyrzuci większą sumę

     zabiera kości swoje i przeciwnika. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej kości. Po określonym czasie gry

     zawodnicy liczą swoje kości i wyłaniają zwycięzcę.

D/ „Zbieramy 10” ( dodawanie w zakresie 10 )

     Uczestnicy rzucają 10 kostkami jednocześnie. Wyrzucone liczby grupują w dziesiątki. Kto ma więcej

     dziesiątek wygrywa, zawodnicy też przyznają sobie punkty.

 

3.      Zabawa muzyczno-ruchowa z liczbami. ♫ ♪ ♪

Uczestnicy zabawy mają przyczepione kartoniki z liczbami od 0 do 10. Poruszają się w rytm muzyki, a na przerwę w muzyce dobierają się parami tak, aby suma ich liczb wynosiła tyle, ile widzą na lizaku pokazanym przez nauczyciela, np. 8, 10, 13, 15 itp.

 

4.      Gry z wykorzystaniem kart. ♦ ♥ ♠ ♣

 

A/ „Szereg” ( dodawanie w zakresie 20 )

     Układamy karty w szeregu od najmniejszej do największej w czterech rzędach (wg koloru, as jest

     liczbą 1). Dzieci kolejno zabierają z szeregu, te karty, których suma jest równa np. 11, 14, 16 itp.

     Wygrywa ten, kto ma więcej 11 czy 14 itd.

B/ „Dwójki” ( odejmowanie w zakresie 10 )

     Karty dzielimy po równo. Pierwszy gracz kładzie kartę. Zadaniem drugiego jest położenie takiej karty,

     aby różnica wynosiła 2. I tak na zmianę. 

 

5.      Zabawa muzyczno-ruchowa z liczbami. ♫ ♫ ♪

      Dzieci i rodzice poruszają się w rytm muzyki z przypiętymi liczbami od 0 do 20. Na przerwę w muzyce

muszą dobrać się parami tak, aby suma lub różnica była liczbą pokazaną na lizaku przez nauczyciela.

 

6.        Gry z wykorzystaniem domina. cc cc

 

A/ „Do 13” ( dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 )

     Zawodnicy losują kostki domina ( 1 zestaw – 28 płytek domina ), które leżą tak, by kropki były

     niewidoczne. Potem liczą sumę kropek i podają ile brakuje do 13. Komu brakuje najmniej do 13

     otrzymuje punkt ( fasolkę ). Gdy wyczerpie się ustalony limit czasowy, wszyscy podliczają swoje punkty.

B/ „Do 20” ( dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 )

     Gracze losują po 2 kostki domina, obliczają sumę kropek. Komu brakuje do 20 najmniej, ten otrzymuje

     punkt. Po upływie odpowiedniego czasu podliczane są punkty.

 

7. Inne gry i zabawy matematyczne. ☺ ☺

 

A/ „Kto pierwszy ten lepszy”

Nauczyciel pokazuje kartoniki z działaniami na dodawanie i odejmowanie w zakresie 20. Uczestnicy dysponują zestawem liczb od o do 20. W parach ( rodzic i dziecko ) obliczają pokazane działanie i podnoszą kartonik z odpowiednia liczbą. Pierwsze trzy pary dostają po 2 punkty, pozostali po 1 punkcie.

B/ „Puzzle matematyczne”

     Każda para otrzymuje zestaw składający się z działań oraz puzzli. Trzeba rozciąć pomieszany

     obrazek i szybko nakleić na polu z odpowiednim wynikiem. Pierwsze trzy pary...2 pkt. ( załącznik nr 1 )

C/ „Gra w guziki

     Pracujemy w parach. Do gry wykorzystujemy planszę przygotowaną przez nauczyciela (załącznik nr 2).

     Uczestnicy pstrykając w guzik, trafiają nim w odpowiednie pole. Każdy strzela do tarczy 3 razy i oblicza

     sumę uzyskanych punktów. Wygrywa ten, kto zdobył najwięcej punktów.

 

8.      Zabawa muzyczno-ruchowa z liczbami. ♫ ♪ ♪

Zabawa nosi tytuł „Mniejsza, większa”. Uczestnicy poruszają się po sali przy akompaniamencie muzyki. Każdy ma kartonik z liczbą od 0 do 13. Na przerwę w muzyce wszyscy łączą się w pary z osobą stojącą

najbliżej. Porównują, która z liczb jest mniejsza, a która większa. Osoba z większą liczbą staje wyprostowana, a osoba z mniejszą liczbą kuca przed nią. Potem prowadzą rozmowę typu:

-          Jestem od ciebie większa o np. 6 albo

-          Jestem od ciebie mniejsza o np. 3 itp.

 

9.      Podsumowanie zajęć, wspólne wykonanie przy muzyce pląsu Woogie - boogie. ( załącznik nr 3 ). ♪ ♫ ♫













10. Wręczenie dzieciom pamiątkowych kartek do klasowej Księgi Przygód Czarnych Jagódek , rodzice otrzymują dyplomy z podziękowaniem. ( załącznik nr 4 i nr 5 ).

                

 

Załącznik nr 2              tarcza do Gry w guziki

 

    

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin