Miesięczne plany pracy dla grupy 5-latków.
Opracowała
mgr Elżbieta Kucera
nauczycielka Przedszkola nr 4 w Zawierciu (woj. Śląskie)Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na miesiąc wrzesień.
Tematyka:
Ø Jestem przedszkolakiem.
Ø Moja rodzina i ja.
Ø Jak podróżujemy?
Ø Zbliża się jesień.
Data
Wychowanie zdrowotne.
Wychowanie społeczno-moralne.
Wychowanie umysłowe.
Wychowanie estetyczne.
muzyka plastyka -
technika.
Zajęcia popołudniowe. Gry i zabawy dydaktyczne i tematyczne.
1. 09. piątek
Zwracanie uwagi dz. na uważne poruszanie się w sali, na schodach i po całym przedszkolu.
Tworzenie atmosfery sprzyjającej pozostawaniu dz. samodzielnie w przedszkolu, łagodzącej skutki stresu spowodowanego rozłąką z rodzicami.
„Od dziś jestem przedszkolakiem” – powitanie dz. w przedszkolu. Zapoznanie ze znaczkami indywidualnymi i półkami w szatni i klasie. Inicjowanie zabaw i zachęcanie do samodzielnego ich wybierania. Wyrabianie ufności dz. do nauczycielki i pań pomagających. Zwracanie uwagi na konieczność zaopiekowania się dziećmi nowoprzybyłymi w nawiązaniu do wiersza I. Salach „Nowy kolega”.
Zabawy ruchowo-naśladowcze i pląsy tworzące atmosferę radości i chęci do wspólnej zabawy.
4. 09.
poniedziałek
Nawiązywanie kontaktu z dziećmi wrażliwymi i nieśmiałymi, trudniej znoszącymi rozłąkę z domem.
„Kolorową piłkę mam” - zabawy muzyczno-ruchowe. Rozpoznawanie znaczków indywidualnych.
Układanie z kolorowych klocków (dużych i małych) budowli, pojazdów, figur.
5. 09.
wtorek
Zabawa ruch.
„Czy umiesz, tak jak ja?” ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Przypomnienie dzieciom zasad i zwyczajów zgodnego współdziałania i kulturalnego zwracania się do siebie. Opiekowanie się dziećmi nowoprzybyłymi, integracja z grupą
„Moje wspomnienia z wakacji” – prowadzenie rozmów z dziećmi na temat piękna naszego kraju w oparciu o ilustracje i widokówki. Zachęcanie do samodzielnych wypowiedzi dz., dzielenie się wrażeniami i odczuciami.
„Zgadnij kim jestem?” -– zagadki pantomimiczne i słowne.
6. 09. środa
Zabawy samorzutne w budynku i na dworze wymagające różnorodnych form ruchu.
Rozmowy indywidualne i w małych grupkach dz. w czasie zabaw dowolnych.
„Urządzamy naszą salę” – wspólne zagospodarowywanie kącików zabaw i zainteresowań. Segregowanie pomocy wg ich przeznaczenia, nabywanie przekonania o konieczności poszanowania wspólnej własności.
„Mój kącik zabawek” – rysowanie kredkami
„Latająca serwetka” – ćw. oddechowe. Rozwijanie pojemności płuc, nabywanie nawyku nabierania powietrza nosem i wypuszczania ustami.
7. 09. czwartek
Zabawa orientacyjno porządkowa „Zapamiętaj swoją parę”
Szczególne zwracanie uwagi na bezpieczeństwo w czasie zabaw.
Nabywanie nawyku odnoszenia zabawek na swoje miejsce.
„Jestem miły i chcę cię poznać” – ułatwianie dz. poznania i zapamiętania imion nowych kolegów i koleżanek. Zachęcanie do głośnego i wyraźnego wymawiania imienia własnego i kolegi w toku zabawy z piłką.
„Jaki to dźwięk?” – ćwiczenia słuchowe; rozpoznawanie dźwięków z otoczenia. Wzmacnianie poczucia wartości dz. przez uświadomienie mu, jak dużo wie.
8. 09. piątek
Zabawy kołowe i z elementem naśladowczym.
Nabywanie umiejętności współżycia w grupie i właściwego stosunku do dorosłych.
„Mój świat” – dowolne rysowanie kredkami ołówkowymi. Zapoznanie ze sposobem trzymania kredki i techniką rysowania (kruchość kredek, dobieranie kolorów, nacisk na kartkę itp.) Porządkowanie stołu po rysowaniu.
Doskonalenie pracy mięśni dłoni w toku lepienia z plasteliny na temat dowolny.
11. 09.
Zestaw ćw. gimnastycznych wg K. Wlaźnik
Zachęcanie dz. do spełniania stałych obowiązków w domu i w przedszkolu dotyczących dbałości o własne ubranie oraz otrzymywanie porządku wokół siebie.
„Rodzinna fotografia” – opowiadanie dz. na temat własnej rodziny na podstawie przyniesionych zdjęć; określanie stopnia pokrewieństwa. Wdrażanie do pewnej dyscypliny wypowiedzi, nie przeszkadzanie sobie nawzajem. Budowanie poprawnych, spójnych logicznie wypowiedzi wielozdaniowych.
Budowanie z klocków plastykowych i drewnianych. Zapoznanie ze sposobem konstruowania w zależności od rodzajów klocków. Odkładanie zabawek na miejsce.
12. 09. wtorek
Zabawa ruch. z elementem podskoku „Lalki i pajace.”
„Moja mama pracuje w domu” – odgadywanie i samodzielne tworzenie zagadek pantomimicznych. Rozwijanie wyobraźni i celowości ruchu.
„Moja rodzina” – malowanie farbami. Zapoznanie z techniką. Doskonalenie precyzyjnych ruchów ręki.
„Czarodziejski worek” – zab. dyd. Rozpoznawanie znanych przedmiotów dotykiem.
13. 09. środa
Zestaw ćw. gimn. wg. K. Wlaźnik.
Wdrażanie do przestrzegania zasad higieny.
„Tak wygląda dzień w moim domu” – układnie obrazków historyjki obr. wg kolejności działań w ciągu dnia.
Dowolny rysunek dziecka – obserwacja dz. pod kątem sprawności motorycznej. Nauka trzymania kredki.
14. 09. czwartek
Zasady zgodnej zabawy, wdrażanie do dzielenia się zabawkami. Sprzątanie zabawek na swoje miejsce.
„To jestem ja” – poznawanie przez dotyk i nazywanie części ciała z wykorzystaniem piosenki „Hoki-poki”. Wystukiwanie rytmu piosenki na bębenku.
Lepienie z plasteliny trójmiarowych p[postaci ludzkich.
„Jak zachowuję się w domu” rozmowa kierowana wdrażająca dz. do szanowania rodziców i okazywania im tego.
15. 09. piątek
Zabawa ruch. w formie opow. ruch. „Moje zabawki”
Szanowanie wytworów pracy kolegów i własnej, zbieranie prac do teczek.
„Tu laleczki, a tam miśki” – rozmowa połączona z działaniem. Segregowanie zgromadzonych zabawek i wyszukiwanie im miejsca. Próby określania ilości zabawek „na oko” , mało, dużo. Nabywanie swobody w wypowiadaniu myśli oraz umiejętności zadawania pytań.
Zabawy dowolne dz. – obserwacja zachowań społecznych.
18. 09. poniedziałek
Zestaw ćw. gimnastycznych „Spotkanie przyjaciół” met. R. Labana.
Bliższe zaznajomienie się z pracą wykonywaną przez różnych ludzi – kolejarz.
„Jedziemy pociągiem. Na dworcu” – zapoznanie z pracą kolejarza, wyglądem dworca i jego funkcjonowaniem. Wymienianie czynność, które trzeba wykonać przed podróżą i zasady bezpi...
Mirada