[] Obsługa techniczna wyposażenia elektrycznego - Zbigniew Polak - Poradnik dla ucznia.pdf

(1479 KB) Pobierz
Technik_mechanik_lotniczy_314[05].Z2.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Zbigniew Polak
Obsługa techniczna wyposażenia elektrycznego
314[05].Z2.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
396881877.002.png 396881877.003.png 396881877.004.png
Recenzenci:
mgr inż. Mirosław Bienias
mgr inż. Arkadiusz Pawlik
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Zbigniew Polak
Konsultacja:
mgr inż. Ryszard Dolata
dr inż. Andrzej Rypulak
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 314[05].Z2.03
„Obsługa techniczna wyposażenia elektrycznego, zawartego” w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik mechanik lotniczy.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Charakteryzowanie elementów układów elektroenergetycznych statków
powietrznych
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
19
4.1.3. Ćwiczenia
19
4.1.4. Sprawdzian postępów
24
25
4.2.1. Materiał nauczania 25
4.2.2. Pytania sprawdzające 35
4.2.3. Ćwiczenia 35
4.2.4. Sprawdzian postępów 39
4.3. Charakteryzowanie układów rozruchowych oraz zapłonowych 40
4.3.1. Materiał nauczania 40
4.3.2. Pytania sprawdzające 49
4.3.3. Ćwiczenia 49
4.3.4. Sprawdzian postępów 56
4.4. Charakteryzowanie instalacji przeciwpożarowych 57
4.4.1. Materiał nauczania 57
4.4.2. Pytania sprawdzające 61
4.4.3. Ćwiczenia 62
4.4.4. Sprawdzian postępów 64
4.5. Charakteryzowanie instalacji przeciwoblodzeniowych 65
4.5.1. Materiał nauczania 65
4.5.2. Pytania sprawdzające 68
4.5.3. Ćwiczenia 68
4.5.4. Sprawdzian postępów 72
4.6. Charakteryzowanie urządzeń oświetleniowych 73
4.6.1. Materiał nauczania 73
4.6.2. Pytania sprawdzające 78
4.6.3. Ćwiczenia 79
4.6.4. Sprawdzian postępów 81
5. Sprawdzian osiągnięć 83
6. Literatura
87
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
4.2. Współpraca źródeł energii elektrycznej oraz podstawowe struktury
układów elektroenergetycznych statków powietrznych
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o podstawowych urządzeniach
elektrycznych statku powietrznego i kształtowaniu umiejętności montowania i sprawdzania
układów elektrycznych.
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
- cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
- materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
- zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy już opanowałeś określone treści,
- ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
- sprawdzian postępów,
- sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
- literaturę uzupełniającą.
314[05].Z2
Budowa i eksploatacja statków powietrznych
314[05].Z2.01
Charakteryzowanie konstrukcji
i instalacji płatowców
314[05].Z2.02
Stosowanie podstawowych
technik wytwarzania
314[05].Z2.03
Obsługa techniczna
wyposażenia
elektrycznego
314[05].Z2.04
Obsługa techniczna
wyposażenia
awionicznego
314[05].Z2.05
Obsługa techniczna
silników lotniczych
314[05].Z2.06
Diagnozowanie
i naprawa statków
powietrznych
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
396881877.005.png
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej, powinieneś umieć:
- charakteryzować źródła pozyskiwania energii elektrycznej,
- posługiwać się terminologią dotyczącą elektryczności,
- wyjaśniać budowę i zasadę działania chemicznych źródeł prądu,
- wyjaśniać budowę i zasadę działania termopar,
- charakteryzować podstawowe zjawiska zachodzące w polu elektrycznym, magnetycznym
i elektromagnetycznym,
- określać podstawowe wielkości charakteryzujące energię elektryczną,
- charakteryzować elementy obwodu elektrycznego,
- obliczać wielkości elektryczne w obwodach elektrycznych prądu stałego i przemiennego,
- wyjaśniać zjawiska zachodzące w obwodach elektrycznych podczas stanów
nieustalonych,
- wyjaśniać zasady działania i bezpiecznego użytkowania maszyn i urządzeń elektrycznych
oraz zabezpieczeń zewnętrznych i automatycznych,
- odczytywać schematy elektryczne i elektroniczne,
- identyfikować materiały przewodzące, izolacyjne, magnetyczne i konstrukcyjne oraz
wskazać ich zastosowanie,
- charakteryzować metody pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych,
- wyjaśniać działanie i zastosowanie elementów elektrycznych,
- rozróżniać połączenia odbiorników w trójkąt i gwiazdę w obwodach prądu trójfazowego,
- wyjaśniać zasadę działania i zastosowanie wybranych maszyn elektrycznych oraz
sterowanie parametrami ich pracy,
- korzystać z katalogów i innych źródeł informacji zawierających parametry,
charakterystyki i zastosowania elementów oraz układów i urządzeń elektrycznych,
- charakteryzować zjawiska zachodzące w półprzewodnikach,
- określać cechy charakterystyczne i właściwości diod,
- szacować parametry elektryczne diod łączonych szeregowo i równolegle,
- dobierać diodę i tranzystor na podstawie ich symbolu,
- charakteryzować działanie tranzystora,
- charakteryzować działanie i zastosowanie układów scalonych,
- charakteryzować działanie bramek logicznych,
- charakteryzować i wykorzystać proste obwody drukowane,
- charakteryzować serwomechanizmy elektryczne,
- korzystać z różnych źródeł informacji,
- obsługiwać komputer,
- współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
396881877.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin