Metoda glottodydaktyczna Bronisława Rocławskiego..pdf

(721 KB) Pobierz
?
Literka.pl - Metoda glottodydaktyczna Bronisława Rocławskiego.
Metoda glottodydaktyczna Bronisława Rocławskiego.
Data dodania: 2004-10-10 15:00:00
Glottodydaktyka daje ogromną szansę indywidualnego podejścia do dziecka. Każde
dziecko może kroczyć od kamienia do kamienia własną ścieżką, odczuwając ciepłą rękę
nauczyciela. Może czuć się bezpieczne, a jednocześnie szczęśliwe z pokonywania
trudności, z odkrywania tajemnic świata, z nabywania nowych umiejętności, które
wzbogacają sposób życia. Nauka czytania i nauka pisania stanowią dziś jeszcze
dla wielu dzieci znaczną przeszkodę na drodze ich szkolnej kariery. Główną przyczyną
niepowodzeń w tym zakresie jest brak określonej wiedzy u osób zajmujących się
edukacją językową dzieci. Również stosunkowo późne rozpoczynanie przygotowania
dzieci do nauki czytania i pisania, niewłaściwe metody, zawierające liczne błędy pomoce
dydaktyczne mają niekorzystny wpływ na edukację językową dzieci.
W stosunkowo krótkim czasie dziecko musi poznać wiele nowych zagadnień, wykształcić
wiele nowych umiejętności. Przejście od zabawy, która stanowi istotę zachowania się
dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, do nauki szkolnej odbywa się zbyt
gwałtownie.
Szkolna i pozaszkolna kariera dziecka w najwyższym stopniu zależy od wyników w nauce
czytania i pisania, a wybór metody należy uzależnić przede wszystkim od jej
skuteczności, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby i możliwości dzieci.
W ostatnich latach pojawiło się wiele nowych koncepcji nauki czytania, umownie
nazywanych„ metodami”, do których należy również metoda glottodydaktyczna
Bronisława Rocławskiego.
Profesor Bronisław Rocławski, językoznawca, logopeda, jest twórcą programu nauki
czytania i pisania w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a sukces w nauce
czytania i pisania– zdaniem B.Rocławskiego -zależy od autentycznego zainteresowania
samego dziecka otaczającym go światem, właściwej zachęty ze strony nauczyciela oraz
dostosowaniu zadań do indywidualnych możliwości dzieci.
Podstawą dobrej edukacji jest poznanie każdego z wychowanków.
Za najważniejsze narzędzie poznania dziecka uznać należy wszechstronną, opartą na
głębokiej wiedzy i doświadczeniu obserwację. Takie możliwości poznania dziecka mają
rodzice i nauczyciele. Obserwacja rodziców może być znakomitym uzupełnieniem
obserwacji dzieci przez nauczycieli. Poznawanie dziecka powinno więc być wspólnym
dziełem rodziców i nauczycieli, tak jak wspólnym dziełem powinno być wychowanie i
nauczanie. Stroną aktywną zawsze musi być nauczyciel, który gromadzi również
informacje o środowisku, w jakim dziecko się wychowuje.
W czasie pierwszych miesięcy pobytu dziecka w przedszkolu należy dokładnie
rozpoznać:
a)stan sprawności komunikowania się ( szczególnie stan percepcji i realizacji jednostek
166126286.001.png
językowych),
b)stan percepcji wzrokowej,
c)stan wierności i zakresu pamiętania jednostek językowych odbieranych słuchem i
wzrokiem,
d)stan syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej,
e)stan sprawności manualnej,
f)stan rozwoju społeczno-emocjonalnego,
g)stan rozbudzenia poznawczego,
h)stan zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.
W czasie codziennych kontaktów z dzieckiem zbieramy informacje o jego sposobie
komunikowania się z otoczeniem. Obserwujemy, czy nawiązuje kontakty, czy w
kontaktowaniu się przeważa gest, czy chętnie komunikuje się z innymi, czy jest tylko
odbiorcą informacji, czy również samo tworzy i przekazuje informacje otoczeniu. Należy
ustalić również stan słownictwa biernego i czynnego. Zwracamy uwagę na postać
ortofoniczną wyrazów. Odnotowujemy brak realizacji określonych fonemów, ustalamy
przyczyny tego stanu rzeczy. Sprawdzamy również stan słuchu fonemowego i
fonetycznego.
Jakość poznania przez dziecko świata zależna jest od stanu wzroku, którego badanie
przeprowadzić winni specjaliści. Rozszerzamy natomiast badanie na elementy graficzne,
które występują w czytaniu i pisaniu.
Każde badanie wymaga określonej wiedzy o dziecku, o jego świecie oraz drodze
poznania świata. W poznaniu świata ogromną rolę odgrywa pamięć, którą powinniśmy
rozwijać. Dotyczy to zarówno jednostek językowych odbieranych słuchem jak i wzrokiem.
Dziecko ćwiczy od urodzenia zdolność zapamiętywania sensownych wyrazów i obrazów,
które związane są ściśle z poznawaniem świata. W nauce czytania i pisania odwołujemy
się do dźwięków mowy, które same nic nie znaczą– są to sylaby, logotomy, fonemy.
Sprawdzamy umiejętność pamiętania przez dziecko ciągu głosek i identyfikacji litery,
której obraz wprowadzony został do pamięci.
Czytanie i pisanie w pismach alfabetycznych opiera się na dobrze ukształtowanej
syntezie i analizie złożonych jednostek języka. Najtrudniej przekazać dziecku informacje
o najmniejszych jednostkach dźwiękowych, czyli fonemach, które można utożsamiać z
potocznym rozumieniem głosek. Głoska w izolacji brzmi nieco inaczej niż w wyrazie czy
sylabie. Badania z zakresu syntezy i analizy słuchowej i wzrokowej wymagają od
nauczyciela dobrego przygotowania merytorycznego i metodycznego.
Sprawne pisanie pismem ręcznym wymaga sporych umiejętności manualnych. Potrzebne
są tu ruchy precyzyjne ręki, a szczególnie trzech palców prowadzących narzędzie do
pisania. Niezbędna jest dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa. Ustalenie stanu
sprawności manualnej jest więc konieczne do podjęcia ćwiczeń rozwijających analizator
kinestetyczno-ruchowy. Sprawdzamy również sposób trzymania narzędzia do pisania
oraz badamy siłę ścisku narzędzia i nacisku na narzędzie.
Edukacja w warunkach przedszkolnych i szkolnych przebiega w grupach. Zadaniem
nauczyciela jest poznać stan rozwoju społecznego i emocjonalnego dziecka, aby ustrzec
je przed konfliktami, jakie rodzić mogą warunki, w których dziecko realizuje własny
program rozwoju fizycznego i intelektualnego. Zaburzenia sfery emocjonalnej maja
ogromny wpływ na proces socjalizacji dziecka, który dokonuje się we wczesnym okresie
jego życia.
Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują znaczne różnice w stopniu rozbudzenia
poznawczego. Dla nauki czytania i pisania jego brak ma zawsze negatywne skutki.
Wczesne ustalenie stanu rozbudzenia poznawczego pozwala lepiej dobierać zabawy,
tworzyć klimat dla poznawania świata poprzez czytanie i pisanie o nim tekstów.
Niezwykle ważne jest więc poznanie świata dziecka i jego dalsze, wspólne odkrywanie.
W myśl założeń B. Rocławskiego nauka czytania powinna rozpoczynać się wówczas, gdy
zostanie ustalony poziom sprawności komunikowania się dziecka określony na podstawie
poziomu rozwoju percepcji, zasobu słownikowego, znajomości jednostek językowych
odbieranych za pomocą wzroku i słuchu oraz poziomu słuchu fonematycznego, a także
pamięci. Dopiero poznanie dziecka, jego faktycznych możliwości pozwala na rozpoczęcie
właściwych ćwiczeń doskonalących jego kompetencje językowe, które umożliwiają naukę
czytania i pisania
Doskonalenie sprawności narządów artykulacyjnych
Dbałość o stan języka dziecka jest podstawowym obowiązkiem środowiska, w którym
ono się wychowuje.Najlepiej dbamy o poprawny rozwój języka dziecka, dając jako wzór
własną, poprawną wymowę, ukazując piękno języka. Według B. Rocławskiego
kształcenie językowe jest procesem złożonym, długotrwałym i trudnym. Dlatego tak
istotne jest jak najwcześniejsze rozpoczęcie ćwiczeń i zabaw z dzieckiem. Odpowiedni
dobór ćwiczeń i zabaw powinien być uzależniony od poziomu rozwoju fizycznego i
psychicznego dziecka oraz od jego sprawności artykulacyjnej i słuchowej Zwracamy
dzieciom uwagę na narządy mowy, na ich pracę w czasie mówienia. Dzieci w zabawie
mogą odkrywać pracę wiązadeł głosowych, pracę warg i języka. Dla wzbogacenia tej
informacji wprowadzamy plansze ortofoniczne ukazujące układ artykulatorów w czasie
wymawiania samogłosek oraz spółgłosek. Szczególnie cenne będą ćwiczenia emisyjne,
które powinny być prowadzone codziennie. Pozycją chętnie wykorzystywaną do ćwiczeń
z dziećmi jest książeczka
M. Rocławskiej„ Zabawy usprawniające buzię i język dziecka”
Ćwiczenie sprawności analizatora słuchowego
O sukcesie w czytaniu i pisaniu rozstrzygać będzie stan przygotowania z zakresu syntezy
i analizy fonemowej.
Opanowanie analizy głoskowej jest podstawą nauki pisania, zaś synteza jest podstawą
nauki czytania. Synteza sylabowa towarzyszy dziecku od urodzenia, nie stanowi więc dla
niego większego problemu. Dzieciom, którym nie sprawia ona żadnej trudności,
podajemy dłuższe wyrazy oraz wprowadzamy syntezę z utrudnieniami. Po każdej
podanej przez nas sylabie dziecko musi klasnąć lub wykonać jakąś inną czynność, która
będzie absorbować umysł dziecka. Dbać należy o poprawną postać ortofoniczną
nadawanych sylab wymawianych przez dzieci w czasie analizy.
Synteza i analiza sylabowa to pierwszy krok na drodze do rozłożenia wyrazów na
najmniejsze jednostki. Poprzez rozłożenie wyrazów na sylaby ukazujemy ich linearną
postać. Syntezy: morfemowa, logotomowa i logotomowo-fonemowa znacznie zbliżają
dzieci do syntezy fonemowej, która stanowi jeden z głównych celów zabaw
przygotowujących do czytania.
Analizy fonemowej w początkowym okresie uczymy na śladach syntezy. Teraz dzieci
wystąpią w roli podających głoski do złożenia w sylaby. Proponujemy zabawy, w których
dzieci będą miały ustalić z jakich głosek składają się sylaby lub krótkie wyrazy.
Do syntezy i analizy fonemowej wprowadzamy wyrazy, które trudniej składa się z
fonemów lub trudniej rozkłada się na fonemy. Takimi wyrazami są wyrazy długie i mało
znane dzieciom. Dobre opanowanie syntezy ułatwi analizę.
Dużą uwagę zwracamy na prawidłowe wybrzmiewanie głosek. Podajemy wzory wymowy
w izolacji, zwracając uwagę na poprawną wymowę spółgłosek. Analizie i syntezie
fonemowej towarzyszy bierne poznawanie liter.
Wprowadzenie liter- wykorzystanie klockow LOGO oraz rozsypanek obrazkowych
Dotychczasowe zabawy miały na celu zbliżyć dzieci do obu światów: świata głosek i liter.
Litery stają się znakami bliskimi dzieciom poprzez stały kontakt z nimi w zabawach.
Słysząc głoskę dziecko musi zapamiętać ją jako zjawisko głosowe, literę natomiast jako
mało związany z rzeczywistością obrazek graficzny. Litera jest znakiem graficznym
fonemu. Jest wiele różnych fonemów. Dzieci wymawiają głoski i z nauczycielem szukają
ich graficznych symboli. Poszukiwania zaczynamy od samogłosek ( i, y, e, a, o, u, ą, ę, ).
Potem wiążemy odpowiednie litery z fonemami półotwartymi ( j, r, l, ł, m, n, ń ),
następnie z fonemami trącymi ( f, w, s, z, ś, ź, sz, ż, ch ), a na końcu z przytartymi ( j, r, l,
ł, n, ń ) i wybuchowymi ( p, b, t, d, k, g ).
Litery wprowadzamy według następującego schematu:
1.litery podstawowe małe pisane różniące się kształtem oznaczające samogłoski,
2.litery podstawowe małe pisane podobne oznaczające samogłoski,
3.litery podstawowe małe pisane oznaczające spółgłoski,
4.litery podstawowe wielkie pisane,
5.bloki literowe:
-l, t, ł, T
-d, b, p
-w, m, n
-W, M, N
6.litery niepodstawowe
Porównywanie liter powinno prowadzić do poznania ich cech dystynktywnych.
Pogłębiamy wiedzę dzieci o literach, zwracając uwagę na różnice i podobieństwa oraz
ułożenie w przestrzeni. Uświadomienie dzieciom związku między literami a fonemami
umożliwi wykorzystanie do zabaw klocków LOGO i rozsypanek obrazkowych.
Klocki LOGO
Służą do nauki wymowy, czytania, pisania, ortografii i matematyki. Ułatwiają
nauczycielom oraz rodzicom organizowanie dzieciom różnorodnych zabaw, których
celem jest doskonalenie mowy, a potem przygotowanie do czytania i pisania oraz
kształcenia świadomości i wrażliwości ortograficznej.
Dzieciom trzy-, cztero-letnim klocki LOGO ( duże drewniane ) służyć będą przede
wszystkim do zabaw konstrukcyjnych. Informujemy dzieci już wówczas, że na klockach
są litery. Zwracamy uwagę na zielony szlaczek („podstawkę”,„nóżkę”), które powinny
być zawsze na dole, gdy klocek stoi i od strony układającego, gdy klocek leży. Taki
sposób układania klocków zapewni poprawne spostrzeganie liter. Stosujemy też
różnorodne zabawy służące rozpoznawaniu liter. Dzieci mogą budować płotek z wielkich
liter drukowanych lub z wielkich liter pisanych, małych liter drukowanych lub małych liter
pisanych, z liter zawierających kółeczko, kropeczkę, laseczkę. W czasie zabaw uczymy
też dzieci układania klocków od lewej do prawej.
W zabawach stopniowo możemy rozszerzać pole obserwacji na dwa a nawet więcej
klocków. Stopień trudności zabaw powinien być odpowiedni do wieku rozwoju
intelektualnego dziecka. Do zabaw zachęcamy dzieci, nigdy jednak nie zmuszamy. W
zabawach posługujemy się normalnym słownictwem. Mówimy więc o literach, a nie o
znaczkach, mówimy o literze o, a, i, m, s. Nie używamy nazw liter: em, es, zet, jot, itp.
Do spółgłosek nie dodajemy samogłoski y, nie mówimy my, sy, py. Dzieciom starszym
pięcio-, sześcioletnim proponujemy zabawy małymi klockami LOGO, z których równie
chętnie budowane są przeróżne kompozycje.
Klocki LOGO służą też znakomicie uświadomieniu istnienia czterech wariantów jednej
litery ( mała i wielka pisana, mała i wielka drukowana ). Pokazujemy dzieciom, że każdy
z tych wariantów odnosi się do tego samego fonemu ( głoski ).
Rozsypanki obrazkowe
Mogłyby być nazwane także składankami lub układankami obrazkowymi. Rozsypanie
powinno poprzedzić składanie. Obrazki można podzielić na tyle części z ilu sylab,
morfemów, logotomów czy fonemów składają się wyrazy. Dziecko kontaktuje się
najpierw z obrazkami, które nie są pocięte. Powinno je dobrze poznać, umieć nazywać
to, co one przedstawiają. Pocięte na tyle części, z ilu sylab składa się wyraz
przedstawiony na obrazku, staną się rozsypankami obrazkowymi sylabowymi. Pocięte na
tyle części, z ilu głosek składa się wyraz przedstawiony na obrazku, staną się
rozsypankami obrazkowymi głoskowymi.
Do zabaw z zakresu syntezy morfemowej wyrazów potniemy obrazek na tyle części, z ilu
morfemów składa się wyraz ( np. dziad-ek, guz-ik ).Rozsypanki zawierają 60 obrazków w
większości jedno-, dwu-i trzysylabowych.
Rozwijanie sprawności ruchowej ręki
Dziecko, które biernie przyswoiło sobie litery i nauczyło się dzielić wyrazy na fonemy, na
pewno wyrazi chęć pisania. Należy dziecko nauczyć poprawnego trzymania pędzla,
ołówka czy kredki. Nie wolno dopuścić do utrwalenia się niewłaściwego sposobu
trzymania przyborów, dbamy też o właściwą postawę w czasie np. rysowania. Stała
troska o to, aby dziecko właściwie trzymało przybory do rysowania czy pisania, z biegiem
czasu doprowadza do zmniejszenia napięcia mięśni. Ruchy ręki stają się płynne. Do
celów zmniejszenia napięci mięśniowego można wykorzystać zadania opracowane przez
H. Tymichovą w pracy„ Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki”.
Kreślenie liter wymaga znacznego usprawnienia ręki. Do tych zadań przygotowujemy
dzieci, ucząc je kreślenia liter po śladach. Możemy mówić wprost, że kreślimy litery.
Dbamy od początku o właściwy kierunek kreślenia liter. Posługujemy się strzałkami
wskazującymi punkt wejścia do kreślenia i kierunek kreślenia danej litery. Grupujemy
litery według podobieństwa drogi kreślenia. W tym samym czasie pokazujemy dzieciom
wszystkie litery, których początkowa faza pisania jest taka sama.
Dzieci, które uwolniły mięśnie od napięć powodowanych początkowymi trudnościami i
osiągnęły pewną płynność w kreśleniu i łączeniu liter mogą pisać litery, sylaby, wyrazy i
zdania. Liniaturę wprowadzić możemy dopiero wtedy, gdy dziecko upora się już z
kierunkiem kreślenia i kreśli litery z pewną swobodą.
Czytanie techniką„ślizgania się”
Do techniki czytania B. Rocławski zalicza trzy sposoby: czytanie płynne, ślizganie się po
sylabach i ślizganie się po głoskach ( literach ). Ślizganie się jest pomostem do czytania
płynnego. Wszystkie inne sposoby spotykane dziś w praktyce szkolnej należy traktować
jako pseudotechniki i trzeba im się stanowczo przeciwstawiać, gdyż utrudniają one
dojście do techniki zwanej czytaniem płynnym. Szczególnie krytycznie należy odnieść się
do pseudotechniki zwanej głoskowaniem lub literowaniem.
W ślizganiu się dajemy szansę czytającemu na pokonanie trudności związanych ze
znajomością liter i syntezą fonemową ( głoskową ). Te złożone problemy wymagają
sporego wysiłku i dlatego należy rozłożyć je w czasie.
Do techniki «ślizgania się», dzieci są przygotowywane ćwiczeniami, w których wydłużane
są głoski w wyrazach. Ważne jest, aby dzieci przystępowały do czytania z chwilą
pojawienia się w zasięgu wzroku wyrazu. Czas ślizgania się nie powinien być dwu-,
trzykrotnie dłuższy od czasu, w jakim dziecko wymawia wyrazy w swobodnych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin