INDIANIN.DOC

(32 KB) Pobierz
Cykl Sprawnościowy:

Cykl Sprawnościowy: INDIANIN

 

Opis (fabuła): Jesteśmy plemieniem indiańskim. Na pierwszej zbiórce młodzi Indianie (zuchy) przechodzą próbę dzielności i przyjmowane są do Wahpekute – szkoły złamanych strzał, w której dowiedzą się wszystkiego o życiu Indian. Młodzi przechodzą liczne próby i ćwiczenia, wykonują amulety chroniące przed złymi duchami, porozumiewają się gestami indiańskiej mowy. Przed ważnymi wydarzeniami w plemieniu odbywają się modły do Manitou. Kiedy mali Indianie nabiorą doświadczenia zostają wojownikami i mają prawo do noszenia indiańskich imion.

(Podczas realizacji tego cyklu wprowadzamy zasady prawa indiańskiego – Prawo Zucha).  

 

Obrzędowość: Okrzyk: Indianie – HOWK!

                                        Indianie – HOWK!

                                        Indianie – HOWK! HOWK! HOWK!

                        Pozdrowienie: HOWK! + gest ręką

 

L.P.

  TEMAT    

GAWĘDA

FORMY PRACY        

CELE

1

Zuch jest dzielny – indiańskie zawody sprawności i zręczności.

Opowieść o życiu Indian, o ich obrzędach, wyjaśnienie, czym jest Wahpekute.    

Mini zawody sportowe sprawdzające szybkość, celność i zręczność. Próba kamiennej twarzy (wypicie soku z cytryny). BUM KALI KALI – modły do Manitou.

Pląs – my idziemy na lwy.

Przyjęcie młodych Indian do szkoły złamanych strzał. 

-         zapoznanie z drugim punktem Prawa Zucha

-         zachęcenie do zdobywania sprawności

2

Zuch mówi prawdę + tworzenie obrzędowości indiańskiej.

Historia małego Indianina, który kłamał na temat wilka i bardzo źle na tym wyszedł. 

Majsterka – wykonanie indiańskiej dekoracji zuchówki i pióropuszy indiańskich.

Teatrzyk samorodny – Inscenizacja gawędy.

GiĆ – Indianin

PiP – „Mały Indianin napiął mały łuk”. 

- zapoznanie z 3 punktem Prawa Zuchowego oraz uświadomienie o konieczności mówienia prawdy i przyznawania się do swoich błędów.

3

Zuch pamięta o swoich obowiązkach

(walka o tereny łowieckie)

+ ustalenie nazw szóstek

O obowiązkach małych Indian i konfrontacja z obowiązkami dzieci

(na podstawie bajki Jana Brzechwy).

Majsterka – wykonanie indiańskiej broni.

Modły – BUM KALI KALI

Nauka mowy indiańskiej (gesty)

Gra terenowa o zdobycie totemu i terenów łowieckich.

Stworzenie szóstek indiańskich i ich nazw.

-         przedstawienie 3 punktu P.Z.

-         uświadomienie (za pomocą wiersza) jak ważne jest wykonywanie swoich obowiązków

 

 

4

 

 

 

Wszystkim jest z zuchem dobrze – wielka uczta przyjaźni.

 

 

 

Mini dyskusja: Z jakimi ludźmi czujemy się dobrze?

Jaki powinien być Indianin (zuch), z którym wszystkim jest dobrze?

 

 

 

GiĆ – rysowanie portretów idealnych Indian (zuchów).

Wykonanie plakatów z ludzkimi cechami: pozytywne i negatywne.

Kominek: Nauka piosenki „Wesołe nutki”, Fajka pokoju.

 

 

 

przedstawienie 5 punktu P.Z. _

uświadomienie, że warto jest być tolerancyjnym i otwartym na świat

5

Zuch stara się być coraz lepszy – Święto Słońca

Indiańska legenda o powstaniu tańca słońca.

Nauka tańca słońca.

Tworzenie słonecznej kroniki gromady.

Majsterka – wykonanie masek słońca.

GiĆ – jakie znasz drzewa+ którą szyszkę owiał dym?

- uświadomienie zuchom, że tym co robią i co potrafią mogą stawać się coraz leprze i mogą zmieniać świat na bardziej „słoneczny”.

6

Zuch kocha Boga i Polskę

Gawęda o Mieszku I i o tym jak udało mu się zjednoczyć zwaśnione plemiona.

Prace plastyczne metodą kolażu ze zdjęć i pocztówek z najciekawszymi zakątkami Polski.

Zwiedzenie pobliskiego kościoła.

Nadanie imion indiańskich, przyznanie barw gromady i sprawności INDIANINA.

-         zapoznanie z częścią historii naszego kraju

-         pokazanie zuchom kościoła „od kuchni”

-         Przyznanie sprawności i zakończenie cyklu.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin