Cykl Sprawnościowy: INDIANIN
Opis (fabuła): Jesteśmy plemieniem indiańskim. Na pierwszej zbiórce młodzi Indianie (zuchy) przechodzą próbę dzielności i przyjmowane są do Wahpekute – szkoły złamanych strzał, w której dowiedzą się wszystkiego o życiu Indian. Młodzi przechodzą liczne próby i ćwiczenia, wykonują amulety chroniące przed złymi duchami, porozumiewają się gestami indiańskiej mowy. Przed ważnymi wydarzeniami w plemieniu odbywają się modły do Manitou. Kiedy mali Indianie nabiorą doświadczenia zostają wojownikami i mają prawo do noszenia indiańskich imion.
(Podczas realizacji tego cyklu wprowadzamy zasady prawa indiańskiego – Prawo Zucha).
Obrzędowość: Okrzyk: Indianie – HOWK!
Indianie – HOWK!
Indianie – HOWK! HOWK! HOWK!
Pozdrowienie: HOWK! + gest ręką
L.P.
TEMAT
GAWĘDA
FORMY PRACY
CELE
1
Zuch jest dzielny – indiańskie zawody sprawności i zręczności.
Opowieść o życiu Indian, o ich obrzędach, wyjaśnienie, czym jest Wahpekute.
Mini zawody sportowe sprawdzające szybkość, celność i zręczność. Próba kamiennej twarzy (wypicie soku z cytryny). BUM KALI KALI – modły do Manitou.
Pląs – my idziemy na lwy.
Przyjęcie młodych Indian do szkoły złamanych strzał.
- zapoznanie z drugim punktem Prawa Zucha
- zachęcenie do zdobywania sprawności
2
Zuch mówi prawdę + tworzenie obrzędowości indiańskiej.
Historia małego Indianina, który kłamał na temat wilka i bardzo źle na tym wyszedł.
Majsterka – wykonanie indiańskiej dekoracji zuchówki i pióropuszy indiańskich.
Teatrzyk samorodny – Inscenizacja gawędy.
GiĆ – Indianin
PiP – „Mały Indianin napiął mały łuk”.
- zapoznanie z 3 punktem Prawa Zuchowego oraz uświadomienie o konieczności mówienia prawdy i przyznawania się do swoich błędów.
3
Zuch pamięta o swoich obowiązkach
(walka o tereny łowieckie)
+ ustalenie nazw szóstek
O obowiązkach małych Indian i konfrontacja z obowiązkami dzieci
(na podstawie bajki Jana Brzechwy).
Majsterka – wykonanie indiańskiej broni.
Modły – BUM KALI KALI
Nauka mowy indiańskiej (gesty)
Gra terenowa o zdobycie totemu i terenów łowieckich.
Stworzenie szóstek indiańskich i ich nazw.
- przedstawienie 3 punktu P.Z.
- uświadomienie (za pomocą wiersza) jak ważne jest wykonywanie swoich obowiązków
4
Wszystkim jest z zuchem dobrze – wielka uczta przyjaźni.
Mini dyskusja: Z jakimi ludźmi czujemy się dobrze?
Jaki powinien być Indianin (zuch), z którym wszystkim jest dobrze?
GiĆ – rysowanie portretów idealnych Indian (zuchów).
Wykonanie plakatów z ludzkimi cechami: pozytywne i negatywne.
Kominek: Nauka piosenki „Wesołe nutki”, Fajka pokoju.
przedstawienie 5 punktu P.Z. _
uświadomienie, że warto jest być tolerancyjnym i otwartym na świat
5
Zuch stara się być coraz lepszy – Święto Słońca
Indiańska legenda o powstaniu tańca słońca.
Nauka tańca słońca.
Tworzenie słonecznej kroniki gromady.
Majsterka – wykonanie masek słońca.
GiĆ – jakie znasz drzewa+ którą szyszkę owiał dym?
- uświadomienie zuchom, że tym co robią i co potrafią mogą stawać się coraz leprze i mogą zmieniać świat na bardziej „słoneczny”.
6
Zuch kocha Boga i Polskę
Gawęda o Mieszku I i o tym jak udało mu się zjednoczyć zwaśnione plemiona.
Prace plastyczne metodą kolażu ze zdjęć i pocztówek z najciekawszymi zakątkami Polski.
Zwiedzenie pobliskiego kościoła.
Nadanie imion indiańskich, przyznanie barw gromady i sprawności INDIANINA.
- zapoznanie z częścią historii naszego kraju
- pokazanie zuchom kościoła „od kuchni”
- Przyznanie sprawności i zakończenie cyklu.
nillnisibene