kwiecień plan.doc

(224 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 4 i 5-letnich

 

 

 

 

Kwiecień 2009

 

 

 

Tematyka

1.             Zwierzęta wiosną.

2.               Święta Wielkanocne.

3.               Wokół Praw Dziecka.

4.               Dbamy o naszą planetę.

5.               Słyszę i widzę.

 

 

 

 

 

Opracowała: Magda Babiuch

 

 

Temat tygodnia: Zwierzęta wiosną.

 

Formy i środki realizacji.

 

Cele operacyjne, dziecko

 

Podst.

progr.

Temat dnia:

 

PONIEDZIAŁEK

 

 

 

,,Przyleciały boćki zza dalekich mórz”

 

1. Wraz z zespołem dzieci przeglądanie albumów z ptakami. (Tajemnice natury „Ptaki”). Wyszukiwanie sylwety bociana. Ciekawostki o życiu bocianów – oglądanie gniazd i miejsc, w których je zakładają.

 

2. Układanie sylwety bociana z figur geometrycznych – origami płaskie. (według wzoru dzieci 4 letnie, bez wzoru dzieci 5 letnie).

3. Recytacja wiersza B.S.Kossuth pt. „Boćki i żaby”. Pomoc kolorowych sylwet bociana i żaby. Omówienie treści wiersza.

 

4. Zabawa ruchowa „Bociek i żabki”.

 

5. Zajęcia muzyczno-słuchowo-ruchowe przy piosence „Boćki i żaby”. Zabawy inscenizowane z piosenką „Żabki” z wykorzystaniem masek.

 

6. Wyjście do ogrodu – pogadanka na temat bezpiecznego zachowania się podczas spaceru. Zabawa tropiąca w ogrodzie „Co się zmieniło?”.

-          obserwacja drzew i krzewów,

-          wypatrywanie ptasich gniazd,

-          porównywanie listków u różnych krzewów,

-          zerwanie gałązki forsycji i kasztanowca – do obserwacji w sali przedszkolnej,

 

 

- wspólnie z rówieśnikami ogląda ilustracje – komentuje je,

 

 

 

- nazywa podstawowe figury geometryczne układa z nich sylwetę bociana,

 

- rozumie treść wiersza, dyskutuje na jego temat,

 

 

- potrafi współdziałać z innymi dziećmi podczas zabawy,

- bierze udział w zajęciach wykonuje polecenia nauczycielki,

 

- przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa,

 

- obserwuje otoczenie, nazywa niektóre drzewa oraz krzewy,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia:

 

W  T  O  R  E  K

 

„Poznajemy dżdżownicę”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Wraz z zespołem dzieci oglądanie żywej dżdżownicy w szklanym pojemniku. Obserwacja wraz z komentarzami – jak wygląda dżdżownica, jak jest zbudowana, jak się porusza.

 

2. Zabawa badawcza: dwa sznurki (30 i 100cm) uświadomienie dzieciom, iż najdłuższa dżdżownica w Polsce osiąga taką długość jak krótszy sznurek, a najdłuższa na świecie taką jak dłuższy sznurek.

 

3. Wsłuchiwanie się w opowiadanie D. Gellner „Dżdżownica i lustro” z ksiązki „Witaj dżdżownico”. Rozmowa na temat opowiadania, pytania dot. spulchniania gleby przez dżdżownicę.

 

4. Zabawa ruchowa „Taniec dżdżownic” (na hasło „słońce” – dzieci kryją się, na hasło „deszcz” tworzą dżdżownicę – ustawiając się jedno za drugim.

 

5. Zabawy badawcze – założenie stanowiska do obserwacji dżdżownicy. Przygotowania: akwarium, ziemia – rozmowy na temat pożywienia dżdżownicy, obserwacja zachowania dżdżownicy. Wspólne wymyślenie imienia dla dżdżownicy.

 

6. Praca plastyczna – przy muzyce relaksacyjnej malowanie kredkami świecowymi oraz farbami (dzieci 5 letnie) wrażeń po spędzonym z dżdżownicą dniu.

 

7. Ewaluacja zajęć – ocena prac wypowiedzi dzieci na temat różnych działań.

 

- obserwuje dżdżownicę, komentuje jej budowę oraz sposób poruszania,

 

 

 

- rozumie jak długa jest najdłuższa dżdżownica w Polsce jak i na świecie,

 

 

 

 

- w skupieniu wysłucha opowiadania, weźmie udział w rozmowie,

 

- rozumie pojęcie „spulchniania” gleby przez dżdżownicę,

 

- bierze udział w zabawie ruchowej,

 

 

- współdziała z dziećmi, wykonuje polecenia nauczycielki,

 

 

 

 

 

- bierze udział w zajęciach plastycznych, prawidłowo posługuje się kredką oraz pędzlem,

 

- potrafi ocenić pracę kolegi,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia:

 

Ś R O D A

 

„Biedroneczko leć do nieba”.

 

 

Wg metody A.M. KNIESS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej

 

1.Obserwacja forsycji i kasztanowca – czy coś się zmieniło w wazonie?.

 

2. Zabawy i zajęcia ruchowe z zastosowaniem metody twórczej gimnastyki rytmicznej A.M. Kniessów. „Zabawy z wstążkami”. (konspekt).

 

3. Wyjście do ogrodu. Szukanie wiosennych kwiatów – poznawanie i utrwalanie ich nazw, wypowiadanie się na temat otoczenia, szukanie i obserwacja owadów, obserwacja biedronki siedzącej na zielonym liściu.

 

4. Zabawa ruchowa stonoga – do piosenki „Idzie sobie stonoga”.

 

5. Powrót do przedszkola – rozmowa na temat wyglądu biedronki – jak wygląda, czy to duży czy mały owad, czy biedronka fruwa, czy każda biedronka ma tyle samo kropek.

 

6. Ćwiczenia oddechowe przy wierszyku „Biedroneczko leć do nieba”.

 

7. Dorysowywanie biedronkom kropek (po tyle samo na każdym skrzydle, przeliczani kropek w pracach innych dzieci (dzieci 4 letnie), porównywanie kto dorysował więcej kto mniej (dzieci 5 letnie).

 

8. „Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów” zajęcia wg Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka” (temat „Stonoga).

 

- zauważa widoczne zmiany potrafi je opisać,

 

- bierze udział w zajęciach ruchowych – przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa,

 

- podczas spaceru potrafi nazywać kilka gatunków kwiatów,

- wypowiada się na temat otoczenia, obserwuje,

 

- bierze udział w zabawie ruchowej,

 

- poznaje różne ciekawostki na temat biedronek,

 

 

 

- prawidłowo wykonuje ćwiczenia ćw. oddechowe,

 

- prawidłowo trzyma kredkę, przelicza kropki,

- potrafi powiedzieć kto narysował więcej, a kto mniej,

 

 

- bierze udział w zajęciach matematycznych,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat dnia:

 

C  Z W A R T E K

 

„Ptasie gniazda”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazda”. Wzbogacanie wiadomości na temat ptaków i ich sposobów budowania gniazd. Jakie miejsca i jakie materiały. Próby zapamiętania nazw ptaków, występujących w opowiadaniu, a także miejsc i sposobu budowy gniazd.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin