Podstawy realizacji dźwięku.pdf
(
5454 KB
)
Pobierz
Spirit_g
Podstawy
r
r
r
ealizacji
ealizacji
dwiêku
dwiêku
Poradnik dla u¿ytkowników mikserów Spirit
A Harman International Company
1
Podstawy
ealizacji
SPIS TRECI
CZÊÆ 4: NAG£ANIANIE
A
Typowy koncert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
wstêp; mikrofony; przewody i po³¹czenia;
pod³¹czanie urz¹dzeñ efektowych i proceso-
rów; przygotowanie; przedzwanianie;
ustawianie ostatecznego brzmienia; unikanie
sprzê¿eñ
CZÊÆ 1: ZACZYNAMY
A
Do czego s³u¿y mikser? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
B
Jak dobraæ odpowiedni mikser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
C
Regulatory - opis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
wejcia mono; wejcia stereo; grupy; sekcja
g³ówna
B
Wiêksze koncerty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
obiekty redniej wielkoci; du¿e obiekty
C
nagrania koncertowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
D
Droga sygna³ów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
CZÊÆ 2: £¥CZENIE URZ¥DZEÑ Z
MIKSEREM
CZÊÆ 5: INNE ZASTOSOWANIA
A
Obs³uga monitorów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
B
Grupowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
A
Urz¹dzenia wejciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
B
Sprzêt wykorzystuj¹cy wejcia i wyjcia . . . . . . . . . . . . 9
CZÊÆ 8: W STUDIU
C
Urz¹dzenia wyjciowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
A
Podstawy i ergonomia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
CZÊÆ 3: REALIZACJA DWIÊKU
B
Magnetofony i media zapisu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
C
Mikser . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
A
Dobór w³aciwego mikrofonu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
rodzaje mikrofonów; pojemnociowe;
dynamiczne; elektretowe; ró¿ne charaktery-
styki kierunkowe
D
Proste nagrania wieloladowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
E
Proste zgranie z wieloladu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
F
U¿ycie specjalnego miksera In-line . . . . . . . . . . . . . 28
G
Nagrywanie instrumentów i g³osów . . . . . . . . . . . . . . 28
wokale; perkusja; gitara elektryczna; gitara
akustyczna; gitara basowa; instrumenty
klawiszowe
B
Ustawienia wstêpne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
ustawianie wzmocnienia; ustawianie
poziomów t³umików; ustawianie poziomów
wyjciowych
H
Planowanie sesji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
C
U¿ywanie korektorów miksera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
sta³a korekcja; u¿ywanie korektora z
przestrajanym pasmem rodkowym
I
Przygotowanie do zgrania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
J
Wywa¿anie zgrania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
D
U¿ywanie urz¹dzeñ efektowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
rodzaje efektów: pog³os, opónienie, echo,
chorus i flanger, przesuwnik widma;
przygotowanie pêtli efektów; wysy³ki Aux pre-
fade i post-fade
CZÊÆ 7: PRZEWODY I Z£¥CZA
Symetryczne i niesymetryczne wejcia
mikrofonowe;
symetryczne i niesymetryczne wejcia
liniowe; inserty; wyjcia z kompensacj¹ masy;
wyjcia ze zrównowa¿on¹ impedancj¹ . . . . . . . . . . . . 31
E
U¿ywanie procesorów sygna³owych . . . . . . . . . . . . . . 15
ró¿nica pomiêdzy procesorami sygna³owymi
a procesorami efektów; ró¿ne rodzaje
procesorów sygna³owych: korektory
graficzne, korektory parametryczne, bramki,
ekspandery, kompresor/limiter; przygotowa-
nie procesora sygna³owego
CZÊÆ 8: S£OWNIK POJÊÆ
Od A do Z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
F
Ustawianie ods³uchu dla wykonawców . . . . . . . . . . . 16
2
ZACZYNAMY
C. Regulatory opis
Teraz podamy Ci informacje o roli regulato-
rów, wejæ i wyjæ, jakie znajdziesz w
typowym mikserze. U¿yjemy dla przyk³adu
miksera Spirit Folio SX. Jeli wiesz ju¿, do
A. Do czego s³u¿y mikser?
Jeli wiesz ju¿, do
czego s³u¿¹ r
egulat
egulat
or
oor
y w st
y w st
andar
andar
do
ddo
wym
wym
Niezale¿nie do tego, jak wyrafinowane i drogie s¹ miksery,
wszystkie spe³niaj¹ jedn¹ podstawow¹ funkcjê: s³u¿¹ do
³¹czenia ze sob¹ wielu sygna³ów wejciowych w ¿¹danych
proporcjach. Miksery pozwalaj¹ ponadto na dodawanie
efektów do tych sygna³ów, jak równie¿ umo¿liwiaj¹ ich
odpowiednie przetwarzanie, kieruj¹c na zakoñczenie
gotowy materia³ dwiêkowy do odpowiedniego miejsca
przeznaczenia, którym mo¿e byæ wzmacniacz mocy lub
cie¿ki urz¹dzenia nagrywaj¹cego albo oba te odbiory
jednoczenie. Mikser to newralgiczne centrum dla
wszystkich róde³ sygna³u a wiêc najbardziej ¿ywotny
fragment Twojego systemu audio.
ê czêæ. Jeli
napotkasz na okrelenie szczególnie trudne,
szerzej bêdzie ono wyjanione w s³ownicz-
ku pojêciowym (czêæ 8).
ê czêæ.
A
B
WEJCIA MONO
A Mic In wejcie mikrofonowe
Tego wejcia XLR (tzw. Cannon) u¿yj do
pod³¹czenia swoich mikrofonów i di-boxów.
Okablowanie wejcia Mic In wyjanione
jest w czêci 7.
B Line In wejcie liniowe
To gniazdo wykorzystaj do pod³¹czenia
instrumentów o poziomie liniowym, jak
keyboardy, samplery czy maszyny perkusyj-
ne. Mo¿e ono równie¿ zostaæ wykorzystane
do pod³¹czenia powrotów z magnetofonów
wieloladowych lub innych urz¹dzeñ
nagrywaj¹cych. Wejcie liniowe nie zosta³o
skonstruowane dla mikrofonów i choæ
mo¿e zostaæ dla nich u¿yte, nie zapewni im
optymalnych warunków roboczych.
Okablowanie wejcia Line In wyjanione
jest w czêci 7.
C Insert Point punkt insertowy
Jest on u¿ywany do pod³¹czania w module
wejciowym zewnêtrznych procesorów
sygna³owych, jak kompresory czy limitery.
Punkt insertowy pozwala na umieszczenie
zewnêtrznych urz¹dzeñ w torze wejcio-
wym patrz rys 1.1.
C
B. Jak dobraæ odpowiedni
mikser
Miksery s¹ wykonywane w wielu ró¿nych wielkociach i w
wielu ró¿nych kategoriach cenowych, nic wiêc dziwnego,
¿e czasem trudno siê zorientowaæ, jaki model by³by
najodpowiedniejszy dla konkretnego rodzaju wykonywanej
pracy. Mo¿esz sobie jednak zadaæ kilka pytañ, które pomog¹
Ci w zawê¿eniu wyboru do najodpowiedniejszych modeli:
Do czego bêdê u¿ywaæ miksera np. do nagrañ
wieloladowych, nag³aniania koncertów, czy te¿ do
obu zastosowañ?
Jakie s¹ moje mo¿liwoci finansowe?
Ile mam róde³ dwiêku? Twój mikser powinien
posiadaæ przynajmniej tyle wejæ, ile jest róde³
dwiêku. Jeli planujesz kupiæ w przysz³oci wiêcej
sprzêtu, powiniene zainwestowaæ w dodatkow¹ liczbê
wejæ.
Jakie konkretne w³aciwoci miksera bêd¹ mi na pewno
potrzebne w pracy? Mo¿e to byæ np. korekcja, wysy³ki
Aux, lub wyjcia bezporednie Di Out dla wieloladu.
Czy mój mikser musi byæ ³atwy do przenoszenia?
Czy w miejscu, gdzie bêdê pracowa³, bêdzie dostêpne
zasilanie sieciowe?
Czy przeczyta³em tê broszurê od deski do deski?
Jeli mo¿esz satysfakcjonuj¹co odpowiedzieæ na te pytania,
oznacza to, ¿e jeste w stanie okreliæ dok³adnie, jaki mikser
jest Ci potrzebny.
MIC/LINE
PROCESOR
KOREKTOR
KOMPRESOR
BRAMKA
LIMITER
EKSPANDER
RYS 1.1
U¿ycie procesorów jest szerzej wyja-
nione w czêci 2 i 3, a w czêci 7
znajdziesz informacje dotycz¹ce ich
okablowania.
3
egulat
o
or
y w st
d
do
czego s³u¿¹ r
egulat
y w st
andar
mikserze, mo¿esz pomin¹æ t
mikserze, mo¿esz pomin¹æ t ê czêæ.
D Direct Out wyjcie bezporednie
Pozwala na wys³anie sygna³u prosto z
kana³u do magnetofonu wieloladowego, lub
te¿ do urz¹dzenia efektowego, gdy kana³
wymaga zastosowania oddzielnego efektu.
Wiêcej informacji na temat technik
studyjnych i po³¹czeñ znajdziesz w
czêciach 2 i 6.
E Gain Control regulator czu³oci
wejciowej
S³u¿y do ustawiania w³aciwego wysterowania
kana³u przez sygna³ mikrofonowy lub liniowy.
F HPF filtr górnoprzepustowy
Jak to sugeruje sama nazwa, ten prze³¹cznik
powoduje wyciêcie bardzo niskich czêstotliwo-
ci akustycznych, pozwalaj¹c czêstotliwociom
wy¿szym przejæ bez zmiany. Jest on szczegól-
nie u¿yteczny przy pracach nag³onieniowych,
poniewa¿ pozwala zredukowaæ wp³yw
zak³óceñ scenicznych i g³osek wybuchowych,
pogarszaj¹cych brzmienie mat eria³u; mo¿na
równie¿ poprawiæ przy jego u¿yciu brzmienie
mêskich g³osów, lub wyeliminowaæ przydwiê-
ki. Niektórzy producenci stosuj¹ dla tego filtru
okrelenie Low-cut dolnozaporowy. Patrz
rys. 1.2.
D
H Sekcja Aux
Na ogó³ te regulatory spe³niaj¹ dwie funkcje: po pierwsze,
pozwalaj¹ na regulacjê poziomu efektu (jak np. pog³os),
dodawanego do sygna³u wejciowego; po drugie, umo¿li-
wiaj¹ tworzenie niezale¿nych proporcji w torze ods³uchu
wykonawców, w studiu lub na scenie.
Jak u¿ywaæ torów Aux, jak ³¹czyæ je z zewnêtrznymi
urz¹dzeniami oraz o innych zastosowaniach dowiesz siê
wiêcej z czêci 3.
I Pan regulator panoramy
S³u¿y on do ustawienia po³o¿enia sygna³u w obrazie stereo;
mo¿e byæ równie¿ wykorzystany do skierowania sygna³u do
odpowiednich wyjæ grupowych (Group), wybranych
przyciskami komutacyjnymi (Routing Switches patrz
ni¿ej).
J Solo (PFL lub Solo in Place)
Przycisk PFL Solo pozwala na indywidualne ods³uchiwanie
sygna³ów wejciowych, co jest u¿yteczne przy lokalizacji
problemów lub przy ustawianiu czu³oci wejciowej i
korekcji.
PFL (ods³uch sprzed t³umika) to rodzaj ods³uchu solo,
pozwalaj¹cy na s³uchanie brzmienia PRZED T£UMIKIEM.
Mówi¹c inaczej, jeli poruszysz t³umikiem wejciowym w
trybie PFL, nie us³yszysz ¿adnej zmiany. Poniewa¿ g³onoæ
i efekty nie wp³ywaj¹ tu na sygna³, ods³uch PFL jest
u¿yteczny przy ustawianiu prawid³owych poziomów
przedwzmacniacza wejciowego.
Niektóre miksery Spirit posiadaj¹ ods³uch SOLO IN PLACE,
umo¿liwiaj¹cy ods³uch sygna³ów po t³umiku przy ich
rzeczywistym ustawieniu w panoramie stereo i wszystkimi
dodanymi efektami. Ten rodzaj Solo jest mniej odpowiedni
do ustawiania poziomów, lecz za to bardzo u¿yteczny
podczas wywa¿ania materia³u dwiêkowego.
K Przycisk Mute/Channel On-Off (wy³¹czanie
kana³u)
S³u¿y do szybkiego wyciszania kana³ów bez ruszania
t³umika. U¿yteczne jest to np. przy wstêpnym ustawianiu
kana³ów, które bêd¹ u¿ywane póniej (np. podczas
spektakli teatralnych lub przy emisji radiowej).
L T³umik
S³u¿y do ustawiania poziomu sygna³u wejciowego w
ca³kowitym materiale dwiêkowym; zapewnia równie¿
wizualne odwzorowanie ustawionego poziomu.
M Komutacja
Przy u¿yciu przycisków komutacyjnych sygna³ wejciowy
jest wysy³any do wybranych wyjæ miksera na ogó³
wyjcia g³ównego i wyjæ grupowych. Te przyciski s¹
u¿ywane w po³¹czeniu z regulatorem panoramy, który
zale¿nie od swojego po³o¿enia wysy³a sygna³y w odpowied-
nich proporcjach pomiêdzy lewym a prawym kana³em
wyjcia g³ównego, lub pomiêdzy parzystymi a nieparzysty-
mi wyjciami grupowymi.
E
F
G
RYS 1.2
H
G EQ sekcja korektora
Jest to na ogó³ najlepiej znany fragment
miksera, który pozwala na zmianê brzmienia
ka¿dego sygna³u wejciowego. Korektor jest
zazwyczaj podzielony na pasma, które s³u¿¹ do
regulacji okrelonych zakresów czêstotliwoci,
podobnie, jak w przypadku zwyk³ego
regulatora bar wy tonu w T woim zestawie hi-fi.
I rzeczywicie prosty dwupasmowy korektor
to niewiele wiêcej, ni¿ zwyk³y regulator bar wy
tonu. Im wiêcej pasm jednak posiada korektor,
tym bardziej jest wyrafinowany. Mikser SX
wyposa¿ony jest w korektory trójpasmowe, z
niezale¿nym regulatorem dla rodkowych
czêstotliwoci akustycznych. Pasmo rodkowe
jest przestrajane; daje Ci to wiêcej mo¿liwoci,
poniewa¿ mo¿esz dok³adnie wybraæ zakres
czêstotliwoci, który chcesz podbijaæ lub
podcinaæ.
Wiêcej szczegó³ów na temat korekcji
omówimy w czêci 3.
I
K
M
L
J
RYS 1.3
4
WEJCIA STEREO
GRUPY (SUBGROUPS)
T
Wzmacniacze gitarowe i ród³a dwiêku
zbierane pojedynczymi mikrofonami daj¹
wy³¹cznie sygna³y monofoniczne. Jednak
keyboardy, maszyny perkusyjne i inne media
elektroniczne posiadaj¹ prawdziwe wyjcia
stereofoniczne z oddzielnymi sygna³ami
lewego i prawego kana³u. Wejcia stereofonicz-
ne miksera s³u¿¹ do wygodnego pod³¹czania
sygna³ów obu kana³ów, które s¹ nastêpnie
wspólnie regulowane pojedynczym t³umikiem.
Wejcia stereo na ogó³ maj¹ skromniejsze
wyposa¿enie, ni¿ wejcia mono, poniewa¿
wiêkszoæ keyboardów jest z za³o¿enia
wyposa¿ona we wbudowane efekty i korekcjê.
Grupy pozwalaj¹ na logiczne przyporz¹dkowanie grup
instrumentalnych lub wokalnych do jednego t³umika
reguluj¹cego ich sumaryczn¹ g³onoæ, po uprzednim
wywa¿eniu proporcji pomiêdzy poszczególnymi instrumen-
tami. Grupy mog¹ byæ równie¿ wykorzystywane jako
dodatkowe wyjcia z niezale¿n¹ regulacj¹ poziomu,
nadaj¹ce siê znakomicie do sterowania grup g³onikowych
lub do nagrywania na jedn¹ cie¿kê kilku zmiksowanych ze
sob¹ instrumentów.
Pamiêtaj: Wejcia stereo mikserów Spirit z
gniazdami typu jack staj¹ siê monofoniczne,
gdy u¿yte jest tylko gniazdo lewego kana³u.
Wejcia z gniazdami typu cinch nie maj¹
takiej w³aciwoci.
RYS 1.5
T£UMIKI
WEJCIOWE
T£UMIKI
GRUPOWE
Pamiêtaj: Wejcia s¹
komutowane na grupy
poprzez przyciski komutacji
i regulatory panoramy
RYS 1.4
5
Plik z chomika:
hhrr
Inne pliki z tego folderu:
Szkoła improwizacji na klarnet.rar
(647041 KB)
Szkola_na_klarnet_T_Hejda_czI_HQ.rar
(24797 KB)
nuty_na_klarnet_od_darka_i_inne.zip
(14737 KB)
Umysł zen, umysł początkującego -Shunryu Suzuki.pdf
(859 KB)
Emisja głosu, Czesław Wojtyński, część druga.pdf
(24108 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
dz
Galeria
KOC KOMICZNY ODCINEK CYKLICZNY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin