Notatki do koła z ćwiczeń u Kumalli.doc

(68 KB) Pobierz
Tok zajęć

 

Tok zajęć

Opis Zadania

metoda

Czas/ilość

wskazówki

C

Z

Ę

Ś

Ć

 

W

S

T

Ę

P

N

A

 

1. organizowanie grupy i

sprawdzenie obecności

 

Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, podanie zadań zajęć

 

 

-

 

3 min

Dwuszereg przed prowadzącym, wyznaczenie drużyn, osób odpowiedzialnych za sprzęt

 

2. motywacja do zajęć

przygotowanie do nauczania zasad taktyki, ataku i wybranych elementów gry.

Opisowa, pokazowa

5 min

 

3. rozgrzewka

a) zabawa o chartka. Ożywiającym

 

 

b) ćwiczenia statyczne

 

„Berek – wąż” – dotknięta osoba łapie berka za rękę i wspólnie łapie kolejną osobę.

 

Krążenia ramion, nóg, tułowia we wszystkich płaszczyznach, bieg w miejscu, rozgrzanie palców

 

 

3 min

 

 

 

4 min

 

Ustawienie, rozsypka, wyznaczenie berka.

 

 

Ustawienie w kole.

 

 

 

 

 

 

G

Ł

Ó

W

N

A

 

4.Realiz. Zadania gł.

 

a)       zabawa rzutna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b)       gra z rzutna

 

 

 

 

 

 

Odbicia piłki ręką do partnera. Piłka nie może dotknąć podłoża. Która para najdłużej – dostaje punkt.

 

Jw. Tylko odbicia do partnera dłonią po koźle.

 

 

„traf do bramki” – strzały na bramkę. Dętkę należy podrzucić i uderzyć dłonią w kierunku bramki. Który zespół więcej bramek ten wygrywa.

 

„gra do 5 odbić” – zespół posiadający dętkę na wykonać 5 odbić między sobą, drużyna przeciwna ma to im udaremnić.

 

 

Zadaniowa, zespołowa

 

 

 

 

 

 

 

Zadaniowa, zespołowa

 

 

 

 

 

Zespołowa, zadaniowa

 

 

10 min

 

 

 

 

 

 

 

 

5 min

 

 

 

 

 

 

5 min

 

 

Podział grupy na pary, Dyżurni rozdają piłki dęte, ustawienie w parach naprzeciw siebie

 

 

 

 

 

 

Podział grupy na 2 zespoły, ustawienie: zespół w rzędzie naprzeciw swoich bramek, dętka na zespół.

 

 

 

 

Te same zespoły, ustawienie na całej Sali, prowadzący sędziuje i liczy punkty, dba o bezpieczeństwo.

.

 

K

O

Ń

C

O

W

A

 

5. zabawa uspakajająca

„literki” – na sygnał zespoły wspólnie układają z własnych ciał literę wypowiedzianą przez prowadzącego. Który zespół pierwszy, ten ma punkt.

Inwencji twórczej, praca zespołowa

2 min

Te same zespoły, co w grze drużynowej, prowadzący liczy punkty, ustawienie: 2 zespoły po 2 stronach boiska.

6. czynności organiz - porządkowe

Zbiórka, omówienie i podsumowanie zajęć, wyróżnienie osób najlepiej ćwiczących, wymiana uwag, pożegnanie

 

-

2 min

Ustawienie w kole, siad skrzyżny

Przykładowy tok zajęć. Temat: Wprowadzenie do gry w dętkę w formie zabawowej

 

 

Metodyka rekreacji droga postępowania oparta na zbiorze praktycznych wskazówek, zasad diagnozowania i prognozowania potrzeb oraz sposobów kierowania procesami rekreacji z wykorzystaniem form, środków i metod, pozwalających na uzyskanie optymalnego wykorzystania czasu wolnego dla utrzymania zdrowia, wypoczynku, rozrywki i samorealizacji.

 

Formy rekreacji:

- organizacyjne (spartakiady, zielone szkoły, wycieczki, spływy)

- aktywności fizycznej (fitness, tańce, sporty i sztuki walki, gry zespołowe)

- podziału grup (początkujące, średniozaawansowane, zaawansowane; wiekowa, płci, poziomu sprawności)

- porządkowe (podstawowe – szereg, rozsypka, szachownica; ćwiczebne – dwójki, grupy)

- prowadzenia zajęć (frontalna, w zastępach, strumieniowa, obwodów ćwiczebnych, indywidualna)

 

Klasyfikacja metod:

·         wychowania

·         przekazywania i zdobywania wiedzy

·         realizacji zadań ruchowych

·         nauczania ćwiczeń fizycznych

·         treningu rekreacyjno – zdrowotnego

·         opanowania czynności ruchowych

 

Zasady budowy toku zajęć:

FIZJO-ZDROWOTNA dobór ćwiczeń, gier i zabaw komplementarny do natężenia wysiłku na zajęciach, ruch powinien dostarczać wszechstronnych bodźców rozwojowych, ćwiczenia powinny wzmacniać odporność organizmu, rozwijać sprawność fiz i kształtować postawę ciała.

PEDAGOGICZNA informowanie o wiadomościach o wybranej formie rekreacji i nauczenie podstaw samooceny i samokontroli, rozwijanie pozytywnych cech osobowości, dobór metod i form do poziomu grupy.

PSYCHOLOGICZNA dążenie do pozytywnych emocji i zadowolenia z uczestnictwa, stosowanie systemu pochwał, nagród i wyróżnień.

ORGANIZACYJNA zorganizowanie grupy z ewentualnym zaznaczeniem podziału na formy ćwiczebne, dbanie o aspekty bezpieczeństwa.

 

Metody nauczania czynności ruchowych:

·         niespecyficzne – słowna, oglądowa, działania praktycznego

·         specyficzne – syntetyczna, analityczna, kompleksowa

 

Rozwój somatyczny – aktywność fiz stymuluje wzrastanie ciała, rozwój mięśni, funkcji zw z pobieraniem tlenu, jego transportem i wykorzystaniem, zapewnia harmonię rozwoju, mniejsze otłuszczenie ciała.

 

Trening zdrowotny a sportowy:

ZD: egalitarność, indywidualizacja, rywalizacja ze samym sobą, pokonywanie słabości i niedoskonałości, kształtowanie nawyku aktywności ruchowej.

SP: zorientowana na wynik, podklasa pracy, systematyczny i planowany, ukierunkowany na ciało, sterowany za pomocą określonych metod, elitarność.

 

Etapy treningu zdrowotnego:

·         okres ćwiczeń początkowych (stadium wdrażające do systematycznego treningu)

·         okres entuzjastycznych – przejściowe

·         okres racjonalnych – stadium „dojrzałe”

 

 

Ścieżka zdrowia – specjalnie wytyczona trasa, zaprogramowana i wyposażona w zestaw urządzeń do ćwiczeń oraz tablic objaśniających sposoby wykonywania ćwiczeń. Uczestnik we wszystkich sytuacjach podejmuje decyzje całkowicie samodzielnie, ograniczeniem jest tylko podana na tablicach informacja. Ścieżka ma zastosowanie w szkolnictwie, rekreacji dorosłych, rehabilitacji, treningu sportowym.

 

Rodzaje ścieżek:

*BIEGOWA (2-3 km, kilka odcinków, zalesiona, teren płaski, na przemian marsz bieg do wzrostu tylko biegu)

*SPRAWNOŚCIOWA (1.5 – 2.5 km, marsz/bieg/ćwiczenia, przyrządy przy trasie)

*ĆWICZEBNA (300-500 m, na niewielkich odległościach przyrządy do ćw)

*TESTOWA (6 punktów do kontroli: precyzji ruchu, muskulatury brzucha, skoczności, wytrzymałości, równowagi, siły)

*OBCIĄŻENIOWA (tor treningowy z większą liczbą ćw i prób wymagający dużej spraw i wytrzymałości fiz, przede wszystkim w treningu sportowym)

 

Diagnoza dotyczy:

·         OSOBICZNA potrzeb i możliwości rozwojowo – zdrowotnych uczestników, preferowanych form aktywności, poziomu umiejętności, poziomu sprawności i wydolności, stanu zdrowia rekreanta, predyspozycji intelektualnych i osobowościowych, stan wiedzy rekreanta o rozwoju fiz i jego czynnikach.

·         ŚRODOWISKOWA poznanie materialnej infrastruktury sportowo- rekreacyjnej środowiska, wiedza na tema...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin