Sofokles Antygona.txt

(58 KB) Pobierz
Sofokles

"Antygona" Sofokles

Antyczna tragedia.
Pocz�tek tragedii zwi�zany jest z kultem Dionizosa, boga winnej latoro�li. Co 
roku odbywa�y si� 
uroczysto�ci w trakcie kt�rych wykonywano ch�raln� pie�� zwan� dytyrambem. 
Pocz�tkowo j� 
improwizowano, ale pomi�dzy VII a VI w. p.n.e.,  odziani w sk�ry ko�le pasterze 
�piewali ju� 
utwory specjalnie na ten cel uk�adane przez poet�w. W�wczas to zapewne powsta�o 
okre�lenie 
"tragedia" ("tragos" - kozio� i "oide" - pie��) i z ch�ru wydzieli� si� 
przewodnik. Tespos z Ikarii w VI 
w. p.n.e. przeciwstawi� ch�rowi "odpowiadacza" - pierwszego aktora, za� 
Ajschylos, pierwszy 
wielki tragediopisarz grecki, - drugiego. Obecno�� na scenie trzeciego aktora 
zawdzi�czamy 
Sofoklesowi, tw�rcy wieku V p.n.e.
Konkurs dramatyczny sta� si� wa�nym elementem marcowych "Wielkich Dionizj�w", 
kt�re trwa�y 
trzy dni. Ka�dego jeden poeta prezentowa� tetralogi� (cykl czterech sztuk) 
z�o�on� z trzech tragedii i 
dramatu satyrycznego. Spektakle odbywa�y si� na okr�g�ym placu - orchestrze 
(taneczni), w g��bi 
kt�rej sta� budynek, z kt�rego wychodzili aktorzy. Nazywano go skene (barak) i 
on da� pocz�tek 
wyrazowi "scena".  Aktorzy wyst�powali w maskach i butach na koturnach.
"Antygona" przyk�adem tragedii klasycznej
1. �r�d�em fabu�y - mitologia;
2. Istot� utworu:
? konflikt tragiczny ( pomi�dzy ustanowionym przez cz�owieka prawem pa�stwowym, 
reprezentowanym przez Kreona a prawem boskim na kt�re powo�uje si� Antygona),
? fatum jako si�a, kt�ra sprawia, �e bohaterowie musz� si� znale�� w sytuacji 
tragicznej;
3. Wina tragiczna:
? Antygony - narusza kr�lewski nakaz, ale pragnie uszanowa� prawa boskie,
? Kreona - wydaje bezwzgl�dny rozkaz, ale jest przekonany, �e ma obowi�zek 
ukara� 
zdrajc� ojczyzny i �e zgodne jest to z wol� bog�w;
4. Ironia tragiczna - dzia�ania Kreona pzrynosz� skutki sprzeczne z jego 
zamiarami, im bardziej stara 
si� wykonywa� obowi�zki w�adcy, tym szybciej zmierza ku nieuchronnej 
katastrofie;
5. Bohaterowie:
? pochodz� z najszlachetniejszych rod�w, zajmuja wysoka pozycj� spo�eczn� 
(Kreon, 
Antygona, Ismena, Hajmon, Eurdyka to rodzina kr�lewka),
? s� szlachetni
 - Kreon my�li przede wszystkim o interesie pa�stwa, jest sprawiedliwy,
 - Antygon� cechuje wielka odwaga i determinacja w obronie wyznawanych warto�ci,
? nieobce sa im wady i s�abo�ci czyni�ce postacie dramatu bliskimi cz�owiekowi
 - Kreon w swym zaslepieniu nie beirze pod uwag� zdania najbli�szych,
 - Antygona jest okrutna wobec siostry, skazana na smier� �a�uje, �e musi 
umrze�;
6. Ch�r: 
? stale obecny na scenie,
? pe�ni funkcje
 - informuj�c o wcze�niejszych wydarzeniach (parados),
 - wyjasnia sens tego, co dzieje si� na scenie (stasimon I, eksodos),
 - ocenia post�powanie bohater�w (stasimon II),
 - bierze udzia� w akcji (epejzodion V) 
7. Ograniczona liczba aktor�w na scenie (opr�cz Ch�ru njwy�ej trzech);
8. Jedno�� nastroju (powaga i wznios�o��);
9. Jedno�� stylu (brak indywidualizacji j�zykowej - styl retoryczny);
10. Budowa akcji:
? ci�g wydarze� po��czonych �cis�ymi zwi�zkami przyczynowo-skutkowymi 
uk�adaj�cych 
si� w kolejne fazy:
 - wprowadzenei (prologus),
 - zawi�zanie (epejzodion I),
 - rozwini�cie (epejzodion II, III, IV),
 - perypetia (epejzodion V wydaje si�, �e wszystko sko�czy si� dobrze),
 - katastrofa i rozwi�zanie (eksodos);
11. Trzy jedno�ci:
? akcji (jeden w�tek, brak scen epizodycznych),
? miejsca (przed pa�acem kr�lewskim),
? czasu (brak luk czasowych; akcja dramatu trwa tyle czasu, ile spektakl).
Streszczenie.
Prologos: akcja toczy si� przed pa�acem kr�lewskim w Tebach. Antygona rozmawia z 
siostra, 
Ismen� na temat rozkazu wydanego przez kr�la, Kreona. Postanowi� on mianowicie z 
honorami 
obej�� si� z cia�em Etoklesa (obro�cy miasta), ale zakaza� pogrzebu drugiemu z 
braci - 
Polinejkesowi (naje�d�cy). Antygona postanawia pochowa� brata i prosi o pomoc 
siostr�. Ismena 
odmawia. Wchodzi ch�r.
Parados: na wezwanie Kreona zebra� si� Ch�r Starc�w Teba�skich. �piewa on 
radosn� pie�� ku 
czci niedawnego zwyci�stwa.
Epejzodion I:
Kreon og�asza oficjalnie sw� decyzj�. Nagle wchodzi stra�nik z wie�ci�, �e kto� 
pochowa� cia�o 
Polinejkesa. Przodownik widzi w tym integracj� bog�w, ale Kreon uwa�a, �e 
przest�pstwo po-
pe�niono dla pieni�dzy i kategorycznie ��da schwytania winnego.
Stasimon I: Ch�r �piewa pie�� pochwaln� s�awi�c pa�stwo jako najwy�szy przejaw 
cywilizacji. W 
zwi�zku z tym z�amanie prawa uznaje za objaw zdrady ojczyzny. Stra�nik wprowadza 
schwytan� 
Antygon�.
Epejzodion II: Dziewczyna zosta�a schwytana w chwili, gdy pr�bowa�a doko�czy� 
obrz�dy 
pogrzebowe. Kreon i Antygona tocz� dysput�, w trakcie kt�rej ka�de uzasadnia swe 
post�powanie. 
Kreon - w�adca, uwa�a, �e dobro pa�stwa wymaga, aby zdrajca ojczyzny zosta� 
ukarany. Dlatego 
te� zabroni� poch�wku Polinejkesowi. Antygona natomiast, broni�c praw boskich, 
uwa�a, �e nikomu 
nie wolno �ama� praw nakazuj�cych grzeba� zmar�ego. �wi�te zasady s� dla niej 
wy�sze ni� prawo 
wyznaczane przez cz�owieka. Kreon podtrzymuje sw� decyzj� ukarania siostrzenicy, 
podejrzewa 
r�wnie� Ismen� o wsp�udzia� w przest�pstwie. Ismena gotowa jest wzi�� na siebie 
wsp�odpowiedzialno��, ale Antygona z pogarda odrzuca jej pomoc.
Stasimon II: Ch�r wyra�a wsp�czucie dla Antygony. Uznaje jej win�, ale widzi j� 
w perspektywie 
cierpie� i grzech�w przekl�tego rodu Labdakid�w. Pojawia si� Hamon, syn Kreona.
Epejzodion III: Hajmon kocha Antygon� i wyst�puje w jej obronie. Zarzuca ojcu 
up�r i tyrani�, 
bowiem lud, na kt�ry si� powo�uje Kreon, stoi po stronie dziewczyny. Ojciec w 
roz�aleniu oskar�a 
go o s�abo�� i postanawia ukara� Antygon� przez zamurowanie �ywcem.
Stasimon III: Ch�r �piewa o pot�dze bogini mi�o�ci, Afrodyty, za kt�rej 
przyczyna powstaj� spory 
w rodzinach. Stra� wprowadza Antygon�.
Epejzodion IV: Bohaterka �egna si� z �yciem. �al jej wszystkiego, czego nie 
zd��y�a zazna�: mi�o�ci, 
ma��e�stwa, macierzy�stwa. Ch�r jej wsp�czuje przypominaj�c jednak o kl�twie 
ci���cej nad 
rodem. Kreon przerywa lament rozkazuj�c przyspieszy� wyrok.
Stasimon IV: Ch�r wspomina Danae, Likurga, syn�w Fineusa, kt�rzy podobnie jak 
Antygona 
�ywcem zostali zamkni�ci w grobowcu - w ten spos�b podkre�laj�c, �e nikt nie 
umknie prze-
znaczeniu. Wchodzi niewidomy wr�bita, Tejrezjasz.
Epejzodion V: Tejrezjasz rozg�asza, i� ptaki i psy, kt�re �ywi�y si� porzuconym 
cia�em Polinejkesa 
skala�y �wi�tynie. Rozgniewani bogowie nie chc� s�ucha� mod��w i przyjmowa� 
sk�adanych ofiar. 
Radzi wi�c kr�lowi, aby odwo�a� dwoje decyzje. Kreon odmawia, bowiem jest 
przekonany, �e 
wr�bita zosta� przekupiony przez wrog�w. Rozgniewany Tejrezjasz zapowiada 
�mier� Hajmona. 
To dopiero przekona�o kr�la i za rad� Przodownika Ch�ru nakazuje uwolni� 
Antygon� i pochowa� 
Polinejkesa.
Stasimon V: Ch�r �piewa hymn ku czci patrona Teb, Dionizosa prosz�c boga o 
pomoc.
Eksodos: Pos�aniec przynosi wie�� o �mierci Hajmonda. Na pro�b� kr�lowej, 
Eurydyki, opowiada, 
�e Kreon po pochowaniu Polinejkesa nakaza� otwarcie grobowca Antygony a tam 
zasta� syna 
tul�cego cia�o ukochanej, kt�ra powiesi�a si�. Na widok ojca m�odzian rzuci� si� 
na� z mieczem, a 
gdy chybi�, pope�ni� samob�jstwo. Zrozpaczona Eurydyka wybiega. Kreon wnosi 
cia�o syna, a 
Pos�aniec powraca, by oznajmi� mu, �e �ona r�wnie� pope�ni�a samob�jstwo, 
pchn�a si� no�em. 
Kreon rozpacza nad bezmiarem swoich win. Ch�r �piewa o bogach, kt�rzy zsy�aj� 
kar� za pych� i 
przez cierpienie ucz� rozumu i miary. 
Konstrukcja utworu i jej styl.
"Antygona" jest tragedi� - powa�nym utworem scenicznym, kt�rego motyw przewodni 
stanowi 
nieprzezwyci�ony konflikt pomi�dzy d��eniami wybitnej jednostki a si�ami 
wy�szymi (losem, 
prawami historii, interesem spo�ecznym, prawami natury). Zatem podstawow� 
kategori� estetyczna 
stanowi tu tragizm po��czony z wznios�o�ci�. Bohaterowie wyrastaja ponad 
przeci�tno��, ale ich 
losami kieruje pzreznaczenie (fatum).
Budow� akcji charakteryzuje zasada trzech jedno�ci: - miejsca, - czasu (czas 
fabu�y nie 
przekracza 24 godzin), - fabu�y (jeden w�tek pozbawiony scen epizodycznych, z 
bohaterami, 
kt�rych pojawienie si� przybli�a rozwi�zanie konfliktu)

Osoby dramatu:

ANTYGONA c�rka Edypa
ISMENA jej siostra
CH�R teba�skich starc�w
KREON kr�l Teb
STRA�NIK
HAIMON syn KREONA
TYREZJASZ wr�bita
POS�ANIEC
EURYDYKA �ona KREONA

Rzecz dzieje si� przed pa�acem kr�lewskim w Tebach.

ANTYGONA
O ukochana siostro ma, Ismeno!
Czy ty nie widzisz, �e z kl�sk Edypowych
�adnej za �ycia los nam nie oszcz�dza?
Bo nie ma cierpie� i nie ma ohydy,
Nie ma nies�awy i ha�by, kt�re by
Nas spo�r�d nieszcz�� pasma nie dotkn�y.
C� bo za rozkaz zn�w obwie�ci� miastu
Ten, kt�ry teraz w�adz� w r�ku dzier�y?
Czy� zas�ysza�a? Czy usz�o twej wiedzy,
�e zn�w wrogowie godz� w naszych mi�ych?

ISMENA
O Antygono; �adna wie�� nie dosz�a
Do mnie, ni s�odka, ni goryczy pe�na,
Od dnia, gdy braci stracili�my obu,
W bratnim zabitych razem pojedynku.
Odk�d tej nocy odesz�y Argiw�w
Hufce, niczego wi�cej nie zazna�am
Ni ku pociesze, ni ku wi�kszej trosce.

ANTYGONA
Lecz mnie wie�� dosz�a, i dlatego z domu
Ci� wywo�a�am, by rzecz ci powierzy�.

ISMENA
C� to? Ty jakie� ci�kie wa�ysz s�owa.

ANTYGONA
O tak! Czy� nie wiesz, �e z poleg�ych braci
Kreon jednemu wr�cz odm�wi� grobu? 
�e Eteokla, jak czyni� przystoi,
Pogrzeba� w ziemi w�r�d umar�ych rzeszy,
A za� obwie�ci�, aby Polinika
Nieszcz�sne zw�oki bez czci pozosta�y,
By nikt ich p�aka�, nikt grze�� si� nie wa�y�;
Maj� wi�c le�e� bez �ez i bez grobu,
Na pastw� ptakom �ar�ocznym i straw�.
S�ycha�, �e Kreon czci godny dla ciebie,
Co m�wi�, dla mnie te� wyda� ten ukaz
I �e tu przyjdzie, by tym go og�osi�,
Co go nie znaj�, nie na wiatr zaiste
Rzecz t� stanowi�c, lecz gro��c zarazem
Kamienowaniem ukazu przest�pcom,
Tak si� ma sprawa; teraz wraz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin