Międzynarodowe standardy rachunkowości.pdf

(1185 KB) Pobierz
0190gp10.pdf
NR 90 (1199) PONIEDZIAŁEK 10 MAJA 2004
Księgowość i Płace
TYGODNIK DLA KSIĘGOWYCH I FINANSISTÓW
TEMAT TYGODNIA
W NUMERZE
OPINIE – KOMENTARZE .. 2
TEMAT TYGODNIA
Międzunarodowe Standardy
Rachunkowości......................... 3–6
Rola standardów .......................... 3
Kłopotliwe nazwy.......................... 3
Dla kogo standardy ...................... 4
Bariery stosowania ..................... 4
Przychody i koszty ...................... 4
Stosować trzeba wszystkie........ 5
Proces wdrażania MSSF.............. 5
Standardy pierwszy raz .............. 5
Konwersja na MSR – potrzebna
i możliwa, ale trudna ................... 6
VAT 2004
VAT od umów zlecenia i umów
o dzieło....................................... 7–8
Jak ustalić obrót........................... 7
Które umowy bez VAT ...................8
Jeden limit zwolnienia dla
wszystkich .......................................9
Faktury VAT RR.............................10
Pięć lat na korektę ......................10
DEKLARACJA INTRASTAT
Deklaracja Intrastat cz.II ..... 11-13
UBEZPIECZENIA
Obrót z asekuracją ..................... 15
Gdy pracodawca jest
ubezpieczającym......................... 15
Obrót z asekuracją ..................... 15
GP radzi ........................................ 15
ZMIANY PRAWA ....................16
Międzynarodowe
Standardy
Rachunkowości
Kto musi stosować międzynarodowe standardy
Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości
dotyczący zakresu MSR
Nowe Międzynarodowe Standardy
Sprawozdawczości Finansowej
Zastosowanie MSSF po raz pierwszy
Zakres zmian w międzynarodowych standardach
Jak przygotować się do konwersji na MSR
Skutki źle zorganizowanego przejścia na MSR
TEMAT TYGODNIA
WIĘCEJ STR. 3–6
JUTRO
Wszystko, co trzeba wiedzieç
o umowach w obrocie
gospodarczym
Czytaj jutro w Gazecie Prawnej
w dodatku Doradca Firmy
106786755.055.png 106786755.065.png 106786755.076.png 106786755.086.png 106786755.001.png 106786755.008.png
 
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 90 (1199) 10 MAJA 2004
2 Opinie – komentarze
www.gazetaprawna.pl
TERMINARZ PODATNIKA
I PŁATNIKA
LICZBY TYGODNIA
Cła i podatki
pobrane przez służbę celną
Wpływy z cła i podatków
za lata 2001, 2002, 2003
Kwoty wpływów z ceł i podatków podane są
według stanu na koniec stycznia 2004 r.
RAZEM:
45 963 865
składka na ubezpieczenie zdrowot-
ne i ubezpieczenia społeczne od
osób fizycznych opłacających skład-
kę wyłącznie za siebie.
Przypominamy, że składka na ubezpie-
czenie zdrowotne wynosi w tym roku 8,25 proc.
podstawy jej wymiaru. Zaś od podatku można od-
liczyć tylko 7,75 proc. podstawy wymiaru tej
składki.
3 812 138
10
MAJA
2004
42 151 727
RAZEM:
43 621 521
RAZEM:
62 929 973
4 086 092
39 535 429
3 752 046
59 177 927
WSKAŹNIK (4:3)* 100% w tys. zł
Wpływy z cła
Wpływy z podatków
Razem
98
140
137
rejestracja umów licencyjnych
i sublicencyjnych w celu ich zwolnie-
nia od VAT.
W okresie do 31 grudnia 2005 r. zwal-
nia się od podatku usługi udzielania
licencji i sublicencji, z wyjątkiem:
1) sprzedaży praw lub udzielania licencji i subli-
cencji w rozumieniu przepisów prawa własności
przemysłowej,
2) udzielania licencji lub upoważniania do korzy-
stania z licencji oraz przeniesienie autorskiego
prawa majątkowego w rozumieniu przepisów pra-
wa autorskiego – w odniesieniu do programu
komputerowego.
Aby umowy korzystały ze zwolnienia, powinny być
zawarte do 19 kwietnia 2004 r. oraz zarejestrowa-
ne w urzędzie skarbowym przed dniem 14 maja
2004 r.
*kwoty
przekazane
na rachunki
bankowe IC
2001
2003
Wpływy z cła
Wpływy z podatków
2002
Źródło: Biuletyn Statystyczny Służby Celnej
KB
GP
KOMENTARZ
Niekontrolowany zalew przepisów
ścią nowych aktów prawnych. Co-
dziennie wychodzi kilka Dzienników
Ustaw, najczęściej oznaczanych datą
wsteczną. Trudno się w tej masie zoriento-
wać przeciętnemu obywatelowi, a nawet
prawnikom. Co więcej – od czasu wejścia
do Unii Europejskiej, czyli od 1 maja – za-
interesowani: przedstawiciele biznesu, oso-
by zajmujące się finansami, doradcy podat-
kowi, a także wiele innych grup zawodo-
wych, choćby urzędnicy, powinni zapoznać
się z rozporządzeniami wspólnotowymi. Te
zaś są tylko dostępne w internecie i niekie-
dy bardzo trudno je znaleźć. Ci użytkowni-
cy, którzy już się przyzwyczaili do wyszuki-
wania dokumentów w języku polskim na
stronie internetowej UKIE, zostali zasko-
czeni ostatnią zmianą układu stron. Teraz
dotarcie do unijnych dyrektyw i rozporzą-
dzeń stało się dużo trudniejsze. Lepsze jest
wrogiem dobrego. Nadal tylko skomputery-
zowani i podłączeni do internetu mogą
przeczytać Dziennik Urzędowy Unii Euro-
pejskiej po polsku, papierowej wersji jesz-
cze nie ma.
Najgorsze jest jednak to, że nowe faktury
trzeba już teraz wystawiać, że już teraz trze-
ba to prawo stosować, a wszyscy się go
uczą. Trwają intensywne szkolenia urzędni-
ków, kadrowych, księgowych. Zamiast pra-
cować, uczymy się i pracując przechodzimy
szkolenie na swój własny koszt. Wiele osób
boryka się ze składaniem kaucji, ze zgłosze-
niami staty-
stycznymi, z zu-
pełnie nowymi
przepisami celnymi. Piekarze i cukiernicy
zostali w ostatniej chwili przed akcesją za-
skoczeni ustawą o finansowym wspieraniu
inwestycji, która wykluczyła ich z kręgu
osób mogących ubiegać się o dotacje z fun-
duszy strukturalnych. Są zaszokowani i roz-
czarowani, gdyż przed akcesją taka pomoc
im się należała i mogli korzystać z progra-
mów wsparcia.
Jednym słowem, można było wcześniej wy-
dać przepisy, można było lepiej je zredagować.
Rynek jest wreszcie wspólny, ale bałagan
nadal jest nasz.
rejestracja umów leasingu samo-
chodów, które po 1 maja 2004 r. nie
będą spełniały kryteriów przewi-
dzianych dla samochodów ciężaro-
wych.
Podatnicy, którzy do 19 kwietnia 2004 r. zawarli
umowę leasingu samochodu, od której – pod rzą-
dami dotychczasowej ustawy o VAT – przysługi-
wało pełne odliczenie VAT, mogą rozliczać się na
dotychczasowych zasadach, tj. mają prawo do
obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę po-
datku naliczonego od czynszu (raty) lub innych
płatności wynikających z umowy, pod warun-
kiem zarejestrowania umowy do dnia 14 maja
2004 r.
Katarzyna Żaczkiewicz
katarzyna.zaczkiewicz@infor.pl
GP
Materiał czy usługa?
INTERWENCJE
miesięczna kwota podatku leśnego
i podatku od nieruchomości od
osób prawnych i jednostek organi-
zacyjnych nieposiadających osobo-
wości prawnej zatrudniających pra-
cowników.
pierwsza rata podatku rolnego wpłacana
przez osoby prawne i jednostki organizacyjne
nieposiadające osobowości prawnej,
wpłata przez osoby fizyczne drugiej raty po-
datku od nieruchomości, leśnego i rolnego,
wpłata przez osoby prawne i jednostki organi-
zacyjne nieposiadające osobowości prawnej
drugiej raty podatku rolnego,
składka na ubezpieczenia społeczne odprowa-
dzana przez płatników, niebędących jednostka-
mi budżetowymi,
składka na Fundusz Pracy i Fundusz Gwaran-
towanych Świadczeń Pracowniczych.
17
MAJA
2004
– Prowadzę działalność gospodarczą
polegającą na sprzedaży okien. Od
1 maja 2004 r. materiały budowlane ob-
jęte są stawką 22-proc. VAT. Chciałam
uniknąć tak wysokiej stawki podatkowej
i zwróciłam się z pytaniem do swojego
urzędu skarbowego, czy mogę coś zro-
bić, aby uniknąć wyższej stawki. W od-
powiedzi usłyszałam, że powinnam za-
przestać sprzedaży okien, a w zamian
na fakturze wpisywać sprzedaż okien ra-
zem z montażem, co będzie traktowane
jako usługa, która w związku z okresem
przejściowym jest do końca 2007 r. opo-
datkowana stawką 7-proc. Czy rzeczywi-
ście taka rada urzędu jest słuszna – py-
ta Agnieszka P. z Suwałk
Jak wyjaśnił profesor Witold Modzelew-
ski z Instytutu Studiów Podatkowych, samo
stwierdzenie jest nie do końca dobre. Jeżeli
podatniczka będzie fakturowała okna wraz
z montażem, to nikt nie potraktuje takiego
zapisu tylko jako usługę, gdyż od montażu
będzie 7 proc. VAT, ale od okna nadal bę-
dzie stawka 22-proc., gdyż będą to dwie
czynności. Wydaje się, że w przedstawionej
sytuacji chodzi o coś innego. Mianowicie,
aby podatniczka zmieniła działalność pro-
dukcji i sprzedaży na działalność na pro-
dukcję i usługowy montaż okien. A więc jej
działalność po takiej zmianie polegałaby na
produkcji okien, a następnie zawiera umo-
wę o dzieło, której przedmiotem jest za-
montowanie czy też wymiana okien na no-
we, czyli nie jest to dostawa i montaż. Waż-
na jest zmiana formy działalności, a nie spo-
sobu wypisywania faktur, gdyż chodzi o to,
aby działalność faktycznie polegała na wy-
konywaniu działalności usługowej.
O wyjaśnienie tego problemu zapytali-
śmy również eksperta z firmy HLB Frącko-
wiak i Wspólnicy Sp. z o.o. w Poznaniu. Jak
nam wyjaśnił Przemysław Prymas, konsul-
tant podatkowy, ustawa z dnia 11 marca
2004 r. o podatku od towarów i usług (da-
lej: ustawa o VAT) zmieniła zakres opodat-
kowania w porównaniu z przepisami obo-
wiązującymi do 1 maja br. Wprowadzono
nowe dla polskiego podatnika pojęcie „do-
stawa” w miejsce obowiązującego pojęcia
„sprzedaż”. Różnica polega na rozszerze-
niu zakresu czynności podlegających opo-
datkowaniu.
Dostawa towarów w rozumieniu nowej
ustawy o VAT jest przeniesieniem prawa do
rozporządzania towarami jak właściciel.
Oznacza to, że dostawa towarów obejmuje
– oprócz sytuacji właściwych dla umowy
sprzedaży – również sytuacje, w których do-
chodzi do przekazania szeroko pojętej kon-
troli ekonomicznej nad rzeczą w taki spo-
sób, że nabywca może nią w określonych
sytuacjach dysponować jak właściciel. Przy-
kładem takiej sytuacji może być dostawa za
wynagrodzeniem rzeczy znalezionej, co do
której nie upłynął okres zasiedzenia pozwa-
lający uznać daną transakcję za sprzedaż
w rozumieniu przepisów kodeksu cywilne-
go. Natomiast w rozumieniu przepisów
ustawy o VAT taka dostawa będzie podlega-
ła opodatkowaniu.
Wraz z nowym pojęciem dostawy towa-
rów ustawa o VAT wprowadza nową defini-
cję usługi zawartą w art. 8 ust. 1 tej ustawy.
Usługą jest zatem każde świadczenie, które
nie stanowi dostawy towarów. Jak możemy
zauważyć, definicja usług wynikająca z no-
wej ustawy o VAT pełni w stosunku do art.
7 ust. 1 rolę swego rodzaju dopełnienia
w zakresie opodatkowania VAT.
Podkreślić należy fakt, iż co do zasady ma-
teriały budowlane, jako niewymienione w za-
łączniku nr 3, jak również w innych artyku-
łach nowej ustawy o VAT, podlegają opodat-
kowaniu stawką podstawową, tj. 22 proc.
Biorąc pod uwagę orzecznictwo Europej-
skiego Trybunału Sprawiedliwości, w przy-
padku sprzedaży okien z montażem należy
rozstrzygnąć problem, co jest świadcze-
niem głównym – sprzedaż okna czy jego
montaż. Trudno na to pytanie odpowie-
dzieć w sposób uniwersalny, gdyż zależy to
od konkretnych okoliczności.
Można jednak przyjąć, iż możliwe jest
opodatkowanie wartości materiałów uży-
tych do budowy domu – stawką VAT w wy-
sokości 7 proc., jeżeli z punktu widzenia na-
bywcy świadczeniem głównym będzie mon-
taż tego okna (ze względu na fakt, że na-
bywca nie jest w stanie, z różnych wzglę-
dów, przeprowadzić tego we własnym za-
kresie). Jednak dopiero praktyka organów
podatkowych pozwoli bliżej ocenić stopień
ryzyka, związanego z analizowanym roz-
wiązaniem.
Należy zwrócić uwagę na fakt, iż usługa
montażu okna powinna być rzeczywiście
wykonana, aby w przypadku kontroli orga-
nów podatkowych można było jej wykona-
nie udowodnić.
EM
Księgowość i Płace
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (22) 530 40 35, 530 40 40, fax 530 40 39,
w Internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: gp@infor.pl
Redaktor prowadzący: Marek Kutarba, tel. 530 40 23.
Sekretarz redakcji: Krystyna Kanecka, tel. 530 40 24.
Kierownicy działów: Marek Kutarba – podatki, rachunkowość, tel. 530 40 23;
Małgorzata Jankowska – prawo pracy, tel. 530 42 48;
Biuro Reklamy: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72, tel.: (0–22) 530 44 61,
530 40 26–29, fax (0-22) 530 40 25.
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz tel. (0–22) 530 41 23;
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. 530 42 24.
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
13
MAJA
2004
W maju zostaliśmy zalani ogromną ilo-
14
MAJA
2004
106786755.009.png 106786755.010.png 106786755.011.png 106786755.012.png 106786755.013.png 106786755.014.png 106786755.015.png 106786755.016.png 106786755.017.png 106786755.018.png 106786755.019.png 106786755.020.png 106786755.021.png 106786755.022.png 106786755.023.png 106786755.024.png 106786755.025.png 106786755.026.png 106786755.027.png 106786755.028.png 106786755.029.png 106786755.030.png 106786755.031.png 106786755.032.png
 
106786755.033.png 106786755.034.png 106786755.035.png 106786755.036.png 106786755.037.png 106786755.038.png 106786755.039.png 106786755.040.png 106786755.041.png 106786755.042.png 106786755.043.png 106786755.044.png 106786755.045.png 106786755.046.png 106786755.047.png 106786755.048.png 106786755.049.png 106786755.050.png 106786755.051.png 106786755.052.png 106786755.053.png 106786755.054.png 106786755.056.png
 
106786755.057.png 106786755.058.png 106786755.059.png 106786755.060.png 106786755.061.png 106786755.062.png 106786755.063.png 106786755.064.png 106786755.066.png 106786755.067.png 106786755.068.png 106786755.069.png 106786755.070.png 106786755.071.png 106786755.072.png 106786755.073.png 106786755.074.png 106786755.075.png 106786755.077.png 106786755.078.png 106786755.079.png 106786755.080.png 106786755.081.png
 
106786755.082.png 106786755.083.png 106786755.084.png 106786755.085.png 106786755.087.png 106786755.088.png 106786755.089.png 106786755.090.png 106786755.091.png 106786755.092.png 106786755.093.png 106786755.094.png
GAZETA PRAWNA NR 90 (1199) 10 MAJA 2004
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Temat tygodnia Standardy rachunkowości 3
www.gazetaprawna.pl
Międzynarodowe Standardy
Rachunkowości
Komisja Europejska przyjęła Międzynarodowe Standardy Ra-
chunkowości (MSR) jako wspólny język prawa bilansowego
w Unii Europejskiej. Wejście Polski do Unii wymusza na nas ko-
nieczność respektowania postanowień unijnych także na grun-
cie prawa bilansowego. Departament Rachunkowości Mini-
sterstwa Finansów po szerokich konsultacjach podjął decyzję
w sprawie, kto i w jakim zakresie w naszym kraju będzie miał
obowiązek stosowania MSR. Przygotowany został kolejny pro-
jekt nowelizacji ustawy o rachunkowości, zawierający stosow-
ne regulacje. Wiele jednostek gospodarczych czeka proces
konwersji na MSR. W niniejszym opracowaniu postaramy się
przybliżyć problematykę związaną z procesem zastosowania
MSR po raz pierwszy, zwracając uwagę na najistotniejsze kwe-
stie i problemy, których nie można w tym procesie pominąć.
Rola standardów
w zakresie ujawniania informacji, a Między-
narodowymi Standardami Rachunkowości.
Wspomniane rozporządzenie, które musimy
respektować, nakłada obowiązek sporządza-
nia sprawozdań finansowych zgodnie
z MSR na podmioty będące emitentami pa-
pierów wartościowych dopuszczonych do
publicznego obrotu na regulowanych ryn-
kach państw członkowskich. Stosowanie
MSSF może wzmocnić zaufanie inwesto-
rów, zwiększyć zdolność pozyskiwania kapi-
tału, poprawić porównywalność wyników
z konkurencją oraz zapewnić spójną infor-
mację finansową dla potrzeb zarządczych.
Rachunkowość to uniwersalny, świato-
wy język ekonomiczny. Przy pomocy
liczb i relacji między nimi przedstawia
stan majątku, procesy ekonomiczne
i skutki finansowe podjętych decyzji.
Wejście Polski do Unii wystawia naszą
tożsamość narodową na poważną pró-
bę. Jest to bowiem trudne wyzwanie,
któremu musi sprostać teoria i prakty-
ka gospodarcza. Niepodważalne miej-
sce zajmuje w niej rachunkowość, któ-
ra jest narzędziem i instrumentem de-
cyzji gospodarczych. Jak twierdzi prof.
Aldona Kamela-Sowińska, „siła naro-
dowego dziedzictwa intelektualnego,
naukowego i praktycznego, jakie mie-
ści w sobie rachunkowość z jednej
strony, a także konieczność dostoso-
wania się do globalizującej się gospo-
darki i stosowania MSSF, z drugiej
strony, wymusi myślenie po polsku
i działanie po europejsku”.
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
(t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn.
zm.). Artykuł 10 ust. 3 znowelizowanej usta-
wy stanowi, iż w sprawach nieuregulowa-
nych przepisami ustawy, przyjmując zasady
(politykę) rachunkowości, jednostka może
stosować krajowe standardy rachunkowości
wydane przez uprawniony w myśl ustawy
Komitet Standardów Rachunkowości,
a w przypadku braku odpowiedniego stan-
dardu krajowego może stosować Międzyna-
rodowe Standardy Rachunkowości. Przepis
ten co prawda nie nakazuje stosowania
MSR-ów, wskazuje tylko na możliwość ich
stosowania, jednak w niedługim czasie na-
stąpi w tym zakresie istotna zmiana, o czym
w dalszej części opracowania.
Rolą MSR jest zapewnienie porównywal-
ności sprawozdań finansowych w skali świa-
towej (nowe standardy nazywane są: Mię-
dzynarodowe Standardy Sprawozdawczości
Finansowej – MSSF). Stanowią one ponad-
to gotowy wzorzec dla krajów, które chcą
wprowadzić lub rozwinąć standardy rachun-
kowości. MSR zyskały poparcie najwięk-
szych instytucji finansowych. Bank Świato-
wy wydał im następującą opinię: „W sytuacji
braku doskonałych standardów narodowych
Bank Światowy wymaga stosowania MSSF
w sporządzaniu sprawozdań finansowych”.
Z kolei Komisja Europejska stwierdziła, iż
„MSSF są najlepszym punktem odniesienia
dla każdego zestawu sprawozdań finanso-
wych, który umożliwia firmom pozyskiwa-
nie kapitału na rynkach międzynarodo-
wych”. Dlatego Komisja Europejska zdecy-
dowała o zakresie obligatoryjnego stosowa-
nia Międzynarodowych Standardów Ra-
chunkowości od 1 stycznia 2005 r. Jednak
trzeba podkreślić, iż w obszarze zarówno
dyrektyw, jak też samych standardów nastę-
pują wciąż liczne i znaczące zmiany. Głów-
ne obszary zmian w księgowych dyrekty-
wach Unii wprowadzone zostały Dyrektywą
2003/51/EC z dnia 18 czerwca 2003 r.
zmieniającą Dyrektywy Czwartą, Siódmą,
86/635/EEC i 91/674/EEC o rocznych
sprawozdaniach finansowych i skonsolido-
wanych sprawozdaniach finansowych.
Zmiany te wynikały z przyjęcia przez Unię
rozporządzenia nr 1606/2002 Parlamentu
Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 19
lipca 2002 r. w sprawie stosowania Między-
narodowych Standardów Rachunkowości.
Akcesja oznacza dla nas konieczność re-
spektowania tego rozporządzenia. Główne
przesłanki i postanowienia przyjętej Dyrek-
tywy MSR polegają na wprowadzeniu
zmian, które usuwają wszystkie dotychcza-
sowe niezgodności między księgowymi Dy-
rektywami i w konsekwencji Dyrektywą
68/151/EEC o skoordynowaniu wymogów
PRZYPOMINA
Rolą MSR jest zapewnienie porówny-
walności sprawozdań finansowych
w skali światowej. Stanowią one po-
nadto gotowy wzorzec dla krajów, któ-
re chcą wprowadzić lub rozwinąć stan-
dardy rachunkowości.
Kłopotliwe nazwy
W praktyce stosowane są dwie nazwy
określające międzynarodowe standar-
dy: Międzynarodowe Standardy Ra-
chunkowości i Międzynarodowe Stan-
dardy Sprawozdawczości Finansowej.
Dlaczego powstało takie rozdwojenie
i co ono oznacza?
Podlegały one wielu zmianom przez ostatnie
lata, niektóre likwidowano, tworząc w ich
miejsce nowe. W 2001 r. nowo powstała Ra-
da Międzynarodowych Standardów Rachun-
kowości IASB przejęła wszystkie istniejące
standardy, kontynuując cele swego poprzed-
nika IASC. Rada podjęła istotną decyzję,
która, nie da się ukryć, wprowadziła nieco
zamieszania. Mianowicie, wszystkie nowo
powstałe standardy nazywane są teraz Mię-
dzynarodowymi Standardami Sprawozdaw-
czości Finansowej. Mamy już pierwszy stan-
dard o tej nazwie MSSF nr 1 „Zastosowanie
MSR po raz pierwszy”. Jest to szczególnie
Rola Międzynarodowych Standardów Ra-
chunkowości wzrosła w Polsce od 1 stycznia
2002 r. Do tego czasu standardy te znane
były tylko wśród niektórych księgowych
spółek publicznych. Komisja Papierów War-
tościowych i Giełd postawiła bowiem wy-
mogi prezentacji danych porównawczych
według MSR. Jednak od 1 stycznia 2002 r.
o standardach zaczęło się mówić coraz czę-
ściej w środowisku księgowych. Nastąpiło to
wskutek wejścia w życie obszernej noweliza-
cji ustawy o rachunkowości, odwołującej się
w sposób bezpośredni do MSR. Bezpośred-
nie odwołanie się do międzynarodowych
standardów było wówczas w polskim prawie
bilansowym absolutną nowością. W art. 10
znowelizowanej ustawy o rachunkowości
ustawodawca stwierdził, iż w sytuacjach nie-
uregulowanych w ustawie i polskich krajo-
wych standardach rachunkowości jednostka
może zastosować rozwiązania proponowa-
ne przez Międzynarodowe Standardy Ra-
chunkowości. Jednak uregulowania znoweli-
zowanej ustawy o rachunkowości różniły się
nadal w wielu obszarach od uregulowań
MSR. Dlatego zainteresowanie tymi stan-
dardami było nadal wśród księgowych nie-
wielkie. Sytuacja ta jednak musi ulec zmia-
nie. Akcesja Polski do Unii wymusza na nas
respektowanie postanowień unijnych także
w zakresie uregulowań odnoszących się do
prawa bilansowego.
Dlaczego jednak MSR-y ważne są rów-
nież dla polskich księgowych, dyrektorów fi-
nansowych i innych reprezentantów służb
finansowych? Jak już wspomniałam, ranga
Międzynarodowych Standardów Rachunko-
wości wzrosła z dniem 1 stycznia 2002 r.,
wraz z wejściem w życie nowelizacji ustawy
Otóż Międzynarodowe Standardy Rachun-
kowości to obecnie zestaw 32 aktywnych stan-
dardów opisujących wymogi w zakresie ujmo-
wania, wyceny, prezentacji i ujawnień większo-
ści pozycji sprawozdania finansowego oraz 33
dokumenty interpretacyjne SIC. Regulacje te,
zawarte w olbrzymich tomach, możemy dziś
stosować, na podstawie art. 10 ustawy o ra-
chunkowości.
Przepis ten
w sprawach nie-
uregulowanych
w polskiej usta-
wie o rachunko-
wości i standar-
dach krajowych
odsyła do Mię-
dzynarodowych
Standardów Ra-
chunkowości. Na
razie polscy księ-
gowi mają możli-
wość stosowania
MSR, ale wkrót-
ce dla niektórych
podmiotów moż-
liwość ta zmieni
się w obowiązek.
Proces two-
rzenia między-
narodowych
standardów zo-
stał rozpoczęty
przez IASC
(Komitet Mię-
dzynarodowych
Standardów Ra-
chunkowości)
w latach 70.
ciąg dalszy na str. 4
106786755.095.png 106786755.096.png 106786755.002.png 106786755.003.png
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
GAZETA PRAWNA NR 90 (1199) 10 MAJA 2004
4 Temat tygodnia Standardy rachunkowości
www.gazetaprawna.pl
Międzynarodowe Standardy Rachunkowości
dalszy ciąg ze str. 3
wany w Katedrze Rachunkowości Uniwersy-
tetu Łódzkiego. Kolejny standard obejmują-
cy problematykę podatku dochodowego,
w tym odroczonego podatku dochodowego,
poddany został właśnie publicznej dyskusji.
Komitet Standardów Rachunkowości zakoń-
czył pierwszą swoją kadencję. Wkrótce roz-
pocznie pracę Komitet w nowym składzie.
W przygotowaniu są kolejne krajowe stan-
dardy.
Bariery stosowania
ważny standard, gdyż zgodnie z jego wymo-
gami będzie się odbywać cały proces kon-
wersji sprawozdawczości finansowej spółek
publicznych do wymogów MRS/MSSF od
2005 r.
Warto przypomnieć, iż nasz polski Komi-
tet Standardów Rachunkowości wydał
pierwszy krajowy standard rachunkowości,
dotyczący przepływów pieniężnych, opraco-
Międzynarodowe Standardy Rachun-
kowości przedstawiają zasady, które
leżą u podstaw sporządzania i pre-
zentacji sprawozdań finansowych
dla potrzeb użytkowników zewnętrz-
nych.
Wracając do MSR, warto zwrócić uwagę,
iż omawiają one:
cele sprawozdań finansowych,
cechy jakościowe stanowiące o użyteczno-
ści informacji zawartych w sprawozda-
niach finansowych,
definicje, kryteria uznania i pomiaru ele-
mentów sprawozdań finansowych,
koncepcje kapitału i zachowania kapitału.
Aby informacje finansowe były uży-
teczne, muszą posiadać pewne cechy. Za-
łożenia MSR wymagają, aby informacje
finansowe były zrozumiałe, przydatne,
wiarygodne i porównywalne. Elementy te
znalazły swoje miejsce w znowelizowanej
ustawie o rachunkowości. Celem spra-
wozdań finansowych jest dostarczenie
zróżnicowanym odbiorcom zewnętrznym
rzetelnych, obiektywnych i porównywal-
nych informacji. MSR posiadają własne
założenia koncepcyjne. Zasady przedsta-
wione w tych założeniach stanowią pod-
stawę do ustalania standardów rachunko-
wości oraz punkt odniesienia przy spo-
rządzaniu informacji finansowych w ra-
zie braku konkretnych wskazówek lub
przepisów.
Dlaczego księgowi mogą napotykać barie-
ry w stosowaniu MSR? Otóż trzeba podkre-
ślić, iż Międzynarodowe Standardy Rachun-
kowości to wzorce decyzyjne, a nie gotowe
rozwiązania i dokumenty ewidencyjne. Stan-
dardy te nie są gotową receptą. Jest to ob-
szar do podejmowania decyzji na podstawie
także innej wiedzy niż rachunkowość. Pro-
blemem w stosowaniu MSR mogą być nowe
obszary ewidencji dotychczas niestosowane
w Polsce, np. rachunkowość odpowiedzial-
ności społecznej. Problemy potęgować mo-
że też intensywność zmian i skomplikowanie
procesów gospodarczych po rozszerzeniu
Unii i wejściu Polski do tego obszaru. Trze-
ba pamiętać, iż ewidencja w księgach to
ostatni etap zdarzenia gospodarczego, który
może być konsekwencją zastosowania czę-
sto wielu nowych skomplikowanych przepi-
sów, np. o VAT.
Wykaz skrótów instytucji unijnych ważnych
dla księgowych
1. FEE – European Federation of Accountants – Europejska Federacja Księgowych
2. FSF – Financial Stability Forum – Forum ds. Stabilności Finansowej
3. IAASB – International Auditing and Assurance Standards Board – Rada Między-
narodowych Standardów Rewizji Finansowej i Prac Poświadczających
4. IAS International Accounting Standards – Międzynarodowe Standardy Rachun-
kowości
5. IFAC – International Federation of Accountants – Międzynarodowa Federacja
Księgowych
6. IOSCO – International Organization for Securities Commission – Międzynarodo-
wa Organizacja Komisji Papierów Wartościowych
7. ISA – International Standards on Auditing – Międzynarodowe Standardy Rewizji
Finansowej
8. PCAOB – Public Company Accounting Oversight Board – Rada Nadzoru Rachun-
kowości Spółek Publicznych
9. SEC – Securities and Exchange Commission – Komisja Papierów Wartościowych
i Giełd
10. SME – Small and Medium Sized Enterprises – Małe i Średnie Przedsiębiorstwa
11. SOA – Sarbanes-Oxley Act – Ustawa Sarbanes-Oxley
Przychody i koszty
Dla kogo standardy
Decyzja w sprawie, kto i w jakim zakre-
sie ma w Polsce stosować MSR, wła-
ściwie została już podjęta. Księgowych
czeka kolejna nowelizacja ustawy o ra-
chunkowości. Przygotowany został już
bowiem projekt nowelizacji ustawy
o rachunkowości, dotyczący zakresu
stosowania w Polsce Międzynarodo-
wych Standardów Rachunkowości.
Ważną regulacją, zawartą w projekcie,
jest przepis stanowiący, iż sprawozda-
nie sporządzone zgodnie z MSSF bę-
dzie uznane za sprawozdanie zgodne
z polskim prawem bilansowym.
konawczych w zakresie nieuregulowanym
przez Międzynarodowe Standardy Rachun-
kowości. Przypomnijmy, iż jest to regulacja
dokładnie odwrotna do aktualnie obowiązują-
cej, iż w zakresie nieuregulowanym ustawą
i krajowymi standardami możemy stosować
MSR. Ta regulacja zostanie zresztą nadal
i obowiązywać będzie te jednostki, które nie
będą musiały sporządzać sprawozdań według
MSR. Sprawozdania finansowe emitentów
papierów wartościowych dopuszczonych do
publicznego obrotu na rynkach regulowa-
nych krajów Unii Europejskiej, z wyłącze-
niem funduszy inwestycyjnych, mogą być
sporządzone zgodnie z MSR, począwszy od
roku obrotowego, rozpoczynającego się
w 2005 r. Możliwość, a nie obowiązek, stoso-
wania MSR od tej daty mają emitenci wyłącz-
nie dłużnych papierów wartościowych w za-
kresie skonsolidowanych sprawozdań finan-
sowych. Jednak obowiązek ten czeka ich do-
piero od roku obrotowego, rozpoczynającego
się w 2007 r. Jednostki, które będą stosowały
MSR, będą musiały zastosować się nie tylko
do standardów, ale także do interpretacji
ogłoszonych w języku polskim w formie roz-
porządzenia Komisji Europejskiej w Dzienni-
ku Urzędowym Unii Europejskiej. Warto pod-
kreślić, iż przedmiotowy projekt nowelizacji
może być zmieniony w toku prac sejmowych
i zakres jednostek objętych obowiązkiem sto-
sowania MSR może ulec zmianie. Nie wydaje
się jednak, aby były to zmiany znaczące. Jed-
nak, jak wielokrotnie mogliśmy się przekonać,
posłowie potrafią nas zaskoczyć.
Jednostki, które będą miały obowiązek
stosowania MSSF, muszą mieć na uwadze,
iż czasu na przygotowania już właściwie nie
mają. Rok 2004 jest bowiem dla nich okre-
sem przejściowym, okresem, który wymagać
będzie przygotowania odpowiednich danych
porównawczych. Pierwszy etap wdrażania
MSR i wywiązania się z wymogów, jakie one
nakładają, polega na sporządzeniu bilansu
otwarcia według MSSF.
Podstawowe założenia MSR opierają
się na: zasadzie memoriału i zasadzie
kontynuacji działania. Zgodnie z zasadą
memoriału efekty zdarzeń gospodar-
czych są uznawane w sprawozdaniach
finansowych w okresie, w którym zda-
rzenia te mają miejsce, a nie w okresie,
w którym środki pieniężne są otrzyma-
ne lub zapłacone. Oznacza to, że efekty
zdarzeń, które wystąpiły w okresie obję-
tym sprawozdaniem, będą w nim zapre-
zentowane niezależnie od tego, czy
w następstwie tych zdarzeń wystąpiły
wpływy i wydatki środków pieniężnych.
ostatnie, mogą to być koszty np. przy restruk-
turyzacji (utworzona na nią rezerwa), aktu-
alizacja wyceny zapasów, środków trwałych.
Koszty te pomniejszają przychód, ale nie do-
prowadzą do osiągnięcia przychodu. Ponie-
sienie nie jest jednak równoznaczne z wydat-
kiem pieniężnym. Określenie „poniesienie”
jest używane w rozumieniu zasady memoria-
łowej, a nie kasowej, w myśl której przycho-
dom przyporządkowane są współmierne do
ich osiągnięcia koszty, bez względu na to,
czy został dokonany wydatek pieniężny czy
nie.
PRZYPOMINA
Zasada memoriałowa jest fundamen-
tem rachunkowości finansowej, stano-
wi swojego rodzaju dogmat niepodle-
gający dyskusji. To z niej wywodzi się za-
sada współmierności, zgodnie z którą
koszty są uznawane w rachunku zysków
i strat na podstawie bezpośredniego
związku z osiągniętymi przychodami.
Zgodnie z MSR nr 18 przychody ujmuje
się wówczas, gdy jednostka gospodarcza
przekazała nabywcy znaczące ryzyko i ko-
rzyści związane z własnością dóbr. Zbiega
się to zwykle z przekazaniem tytułu prawne-
go lub fizycznym przekazaniem dóbr. Przy-
chody ujmuje się również wówczas, gdy jed-
nostka gospodarcza wykonała ustalone
w umowie zadania w ustalonym czasie.
W przypadku usług realizowanych na prze-
strzeni kilku okresów określa się w sposób
wiarygodny stopień zaawansowania realiza-
cji umowy. Do przychodów należą, zgodnie
z MSR nr 18, otrzymane lub należne, ustalo-
ne w sposób wiarygodny, korzyści ekono-
miczne. Nie zalicza się do przychodów kwot
zbieranych na rachunek osób trzecich. Wa-
runkiem jest, aby istniało prawdopodobień-
stwo uzyskania przez jednostkę korzyści
ekonomicznych z transakcji.
Koszty ujmuje się w rachunku zysków
i strat wówczas, gdy można w sposób bezpo-
średni powiązać poniesione w okresie obję-
tym sprawozdaniem koszty z przychodami
osiągniętymi w tym okresie oraz poniesione
koszty, których nie można bezpośrednio po-
wiązać z przychodami a które doprowadziły
do osiągnięcia korzyści ekonomicznych
w tym okresie. Ponadto, ujmuje się, zgodnie
z MSR nr 18, koszty, które nie doprowadziły
do osiągnięcia korzyści ekonomicznych
w okresie sprawozdawczym. Jeśli chodzi o te
Decyzję tę resort finansów podejmował wy-
jątkowo długo, poprzedzając jej podjęcie sze-
roko zakrojoną akcją konsultacji społecznych
w środowiskach związanych z rachunkowo-
ścią. Co do zakresu stosowania MSR w Polsce
wypowiedziały się takie instytucje, jak: Krajo-
wa Rada Biegłych Rewidentów, Stowarzysze-
nie Księgowych w Polsce, Komisja Papierów
Wartościowych i Giełd, firmy audytorskie
oraz katedry rachunkowości polskich uczelni.
Przygotowany projekt nowelizacji ustawy
o rachunkowości związany jest z realizacją
postanowień rozporządzenia Parlamentu Eu-
ropejskiego i Rady Unii Europejskiej w spra-
wie stosowania Międzynarodowych Standar-
dów Rachunkowości. Podjęcie decyzji, kto
i w jakim zakresie będzie miał w Polsce obo-
wiązek stosowania MSR, było szczególnie
trudne. Decyzja ta ma olbrzymie znaczenie
nie tylko dla księgowych. Po szerokiej akcji
konsultacyjnej resort finansów zdecydował
się nałożyć obowiązek stosowania MSR we-
dług wytycznych wynikających ze wspomnia-
nego rozporządzenia, czyli na spółki publicz-
ne w zakresie sprawozdań skonsolidowanych.
Podjęto decyzję, iż jednostki, które obligato-
ryjnie lub dobrowolnie będą sporządzały
sprawozdania finansowe zgodnie z MSR, bę-
dą miały obowiązek przestrzegać przepisów
ustawy o rachunkowości i rozporządzeń wy-
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o rachunko-
wości jednostka powinna ująć w księgach ra-
chunkowych wszystkie osiągnięte przychody
i obciążające ją koszty związane z tymi przy-
chodami, dotyczące danego roku obrotowe-
go, niezależnie od terminu ich zapłaty. Art.
6 ust. 2 ustawy dotyczy zasady współmierno-
ści przychodów i kosztów, zgodnie z którą
do aktywów lub pasywów danego okresu (a
nie miesiąca, jak to było w poprzedniej wer-
sji ustawy) należy zaliczyć koszty lub przy-
chody dotyczące przyszłych okresów oraz
przypadające na dany okres koszty, które zo-
staną poniesione w przyszłości.
Zgodnie z par. 23 Koncepcji Ramowej
MSR sprawozdanie finansowe sporządza się
przyjmując założenie, że jednostka będzie
kontynuowała w dającej się przewidzieć przy-
szłości działalność oraz nie zamierza ani nie
musi zaniechać działalności lub istotnie ogra-
niczyć jej zakresu. Oceniając zdolność jed-
nostki do kontynuowania działalności, kierow-
nik uwzględnia wszystkie informacje dostęp-
106786755.004.png 106786755.005.png
GAZETA PRAWNA NR 90 (1199) 10 MAJA 2004
KSIĘGOWOŚĆ I PŁACE
Temat tygodnia Standardy rachunkowości 5
www.gazetaprawna.pl
ne na dzień sporządzenia sprawozdania finan-
sowego, dotyczące dającej się przewidzieć
przyszłości, obejmującej okres nie krótszy niż
dwanaście miesięcy od dnia bilansowego.
Przepisy ustawy o rachunkowości stano-
wią, że przy stosowaniu przyjętych zasad ra-
chunkowości przyjmuje się założenie, że jed-
nostka będzie kontynuowała działalność
w dającej się przewidzieć przyszłości w nie-
zmniejszonym istotnie zakresie, bez posta-
wienia jej w stan upadłości lub likwidacji,
chyba że jest to niezgodne ze stanem fak-
tycznym lub prawnym (art. 5 ust. 2). W usta-
wie zapisano również, iż kierownik jednost-
ki uwzględnia wszystkie informacje dostęp-
ne na dzień sporządzania sprawozdania fi-
nansowego dotyczące dającej się przewi-
dzieć przyszłości, obejmującej okres nie
krótszy niż jeden rok od dnia bilansowego.
Załącznik nr 1 do ustawy o rachunkowości
określa zakres informacji wykazywanych
w sprawozdaniu finansowym jednostek in-
nych niż banki i zakłady ubezpieczeń. Zgod-
nie z tym załącznikiem we wprowadzeniu do
sprawozdania finansowego należy między
innymi wykazać, czy sprawozdanie finanso-
we zostało sporządzone przy założeniu kon-
tynuacji działania oraz czy istnieją okolicz-
ności wskazujące na zagrożenie zdolności
jednostki do kontynuacji działania. Nato-
miast w informacji dodatkowej należy opi-
sać niepewności, co do możliwości kontynu-
acji działania (oczywiście, jeśli takie wystę-
pują), wskazać ponadto, czy w sprawozda-
niu finansowym poczyniono z tego tytułu ja-
kieś korekty oraz opisać aktualne lub plano-
wane działania jednostki zmierzające do wy-
eliminowania źródłowych niepewności.
Ustawa nakazuje zatem kierownikowi jed-
nostki ustosunkowanie się do zdolności kon-
tynuacji działania, a nie jedynie milczące
przyjęcie, że taka zdolność występuje. Nie-
ujawnienie informacji o niepewności w za-
kresie możliwości kontynuacji w przypadku,
gdy takowe istnieją, powoduje, że sprawoz-
danie finansowe traci cechę rzetelności.
Przypomnijmy, iż podstawowe (nadrzędne)
zasady rachunkowości, które sprawiają, że
sprawozdanie finansowe zawiera informacje
o odpowiednich cechach jakościowych, to:
zrozumiałość, przydatność, porównywalność,
wiarygodność i rzetelność. Rozwiązania po-
wyższego problemu zostały, więc zaczerpnię-
te przez nowelizację ustawy o rachunkowości
z MSR i jako podstawowe zasady prawa bilan-
sowego nie powinny budzić wątpliwości
i stwarzać problemów w ich stosowaniu.
niki finansowe i sytuację finansową jednost-
ki, odzwierciedla ekonomiczną treść zdarzeń
i transakcji, a nie tylko ich formę prawną, jest
obiektywne, czyli bezstronne, jest zgodne
z zasadą ostrożnej wyceny oraz jest komplet-
ne we wszystkich istotnych aspektach.
W razie braku konkretnego MSR i inter-
pretacji, kierownictwo jednostki powinno
dokonać własnej oceny przy opracowywaniu
zasady rachunkowości, dzięki której użyt-
kownikom sprawozdania finansowego jed-
nostki dostarczane są, jak najbardziej uży-
teczne informacje.
Niezwykle przydatne byłoby dla tych
jednostek przyjęcie w ustawie o rachun-
kowości rozwiązania uznającego spra-
wozdanie finansowe sporządzone z Mię-
dzynarodowymi Standardami Rachunko-
wości za sporządzone zgodnie z przepi-
sami polskiego prawa bilansowego. Przy-
jęcie takiego rozwiązania ułatwiłoby ży-
cie wielu księgowym. Dodajmy, iż propo-
zycja taka znalazła się w przygotowanym
przez Departament Rachunkowości pro-
jekcie nowelizacji ustawy o rachunkowo-
ści.
Proces wdrażania MSSF
Konwersja na Międzynarodowe Stan-
dardy Sprawozdawczości Finansowej
powinna odbywać się w kilku etapach.
Sprawne przeprowadzenie tego proce-
su uzależnione jest od dobrej organi-
zacji i odpowiedniego jego zaplanowa-
nia oraz świadomości kierowników jed-
nostek i zarządów, co do konsekwencji
konwersji. Przygotowanie sprawozdań
według międzynarodowych standar-
dów poprzedzone musi być sporządze-
niem korekt według tych standardów
oraz ich zaksięgowaniem oraz analizą
wpływu na wyniki finansowe.
Kolejna faza to etap oceny pozycji spra-
wozdania finansowego. Na tym etapie nale-
ży ustalić zmiany zasad rachunkowości
i opracować nową tzw. politykę rachunko-
wości, z uwzględnieniem nowych i dodatko-
wych wymogów informacyjnych.
Sprawozdania według MSSF będą wyma-
gały nowych dodatkowych danych. Z pewno-
ścią powstaną problemy dotyczące ujęcia
księgowego niektórych zdarzeń, które na
tym etapie będą wymagały wyjaśnienia. Na-
stępnie powinno nastąpić sporządzenie ko-
rekt według MSSF i ich zaksięgowanie. Do
pełnej sprawozdawczości według MSSF nie-
zbędne będą zmiany w systemach informa-
tycznych, o których również należy pomy-
śleć odpowiednio wcześniej.
Ogólnie właśnie tak przedstawia się ten
proces, który nie jest łatwy i może wiązać
się z przykrymi konsekwencjami dla jedno-
stek. Jakie główne zagrożenia i ryzyka wią-
żą się z konwersją? Otóż, jak twierdzi Mi-
rosław Szmigielski z PricewaterhouseCo-
opers, nieefektywny lub źle zarządzany
projekt wdrożenia MSSF może prowadzić
do korekty publikowanych sprawozdań fi-
nansowych, co w konsekwencji grozi utra-
tą zaufania inwestorów. Ponadto może to
prowadzić do niezrozumienia współzależ-
ności poszczególnych zadań i etapów i po-
wodować niepotrzebne opóźnienia. Naj-
gorszym z możliwych scenariuszy byłaby
konieczność podjęcia następnego projektu,
w celu zapewnienia ciągłości raportowa-
nia, co w konsekwencji prowadziłoby do
straty sił i środków oraz konieczności an-
gażowania zarządu w rozwiązywanie pro-
blemów, zamiast koncentracji na bieżą-
cych sprawach.
WARTO WIEDZIEĆ
Nadrzędne zasady rachunkowości są
zbieżne z rozwiązaniami proponowany-
mi przez Międzynarodowe Standardy
Sprawozdawczości Finansowej. Polskie
prawo bilansowe stara się nadążać za
zmianami w regulacjach unijnych. Nadal
jednak istnieją różnice w uregulowa-
niach ustawy o rachunkowości a MSR.
Ogólnie rzecz ujmując, jednostka zobligo-
wana do stosowania MSR powinna wykonać
wiele czynności wstępnych i przygotowaw-
czych przed rozpoczęciem procesu konwer-
sji. Proces konwersji można podzielić na kil-
ka etapów.
Pierwszy z nich powinien stanowić analizę
wstępną, zawierającą analizę informacji fi-
nansowych, wstępną diagnozę, definicję jed-
nostek sprawozdawczych, ogólną organiza-
cję planu konwersji. Na tym etapie jednostka
powinna też oszacować wpływ konwersji na
finanse i systemy, koszty i potrzebne zasoby
oraz przygotować ogólny plan pracy.
Etap drugi to organizacja projektu. W tej
fazie niezbędne jest otwarcie biura projektu,
przygotowanie szczegółowego planu projek-
tu oraz przydzielenie ról i obowiązków.
W większych jednostkach niezbędne będzie
zatem powołanie odpowiednich zespołów
zadaniowych i wytypowanie liderów przed-
sięwzięcia. Trzeba podkreślić, iż im większa
jednostka, tym proces konwersji będzie bar-
dziej złożony.
Stosować trzeba wszystkie
Jednostka sporządzająca sprawozda-
nie finansowe zgodnie z Międzynaro-
dowymi Standardami Rachunkowości
powinna ten fakt ujawnić. MSR nie
można traktować wybiórczo. Mianowi-
cie, aby sprawozdanie finansowe moż-
na było uznać za sporządzone zgodnie
z Międzynarodowymi Standardami Ra-
chunkowości, powinno ono spełniać
wszystkie wymogi zawarte we wszyst-
kich (odpowiednich) standardach oraz
interpretacjach wydanych przez Stały
Komitet ds. Interpretacji.
informacji przydatnych, wiarygodnych, po-
równywalnych i zrozumiałych,
zapewnienie informacji uzupełniających,
jeśli spełnienie wymogów MSR nie wystar-
cza, aby umożliwić użytkownikom zrozu-
mienie wpływu poszczególnych transakcji
lub zdarzeń na sytuację finansową i finan-
sowe wyniki działalności jednostki.
W konsekwencji jednostka musi wziąć pod
uwagę fakt, iż podobnie, jak w przypadku
ustawy o rachunkowości, tak i w przypadku
MSR, musi ona mieć na uwadze rzetelne
przedstawienie informacji o sobie. Jeśli speł-
nienie wymogów Międzynarodowych Stan-
dardów Rachunkowości nie wystarcza, aby
informacja o jednostce była rzetelna, jednost-
ka musi zapewnić informacje uzupełniające.
Sprawozdanie finansowe powinno rzetel-
nie przedstawiać sytuację finansową jed-
nostki gospodarczej, jej wyniki finansowe
i przepływy środków pieniężnych. Prawidło-
we stosowanie MSR, wraz z ujawnianiem
w uzasadnionych przypadkach dodatko-
wych informacji, prowadzi w zasadzie
w każdej sytuacji do sporządzenia sprawoz-
dania finansowego spełniającego wymóg
rzetelnej prezentacji. Jednostki, które będą
od 2005 r. zobligowane do sporządzania
sprawozdań finansowych zgodnie z MSR
oraz te jednostki, które dobrowolnie zdecy-
dują się na stosowanie rozwiązań MSR, mu-
szą mieć świadomość podstawowego wa-
runku, jaki stawia MSR nr 1. Mianowicie,
aby sprawozdanie finansowe można było
uznać za sporządzone zgodnie z Międzyna-
rodowymi Standardami Rachunkowości,
powinno ono spełniać wszystkie wymogi za-
warte we wszystkich (odpowiednich) stan-
dardach oraz interpretacjach wydanych
przez Stały Komitet ds. Interpretacji. Skory-
gowanie rozwiązań rachunkowych w infor-
macji dodatkowej lub materiale objaśniają-
cym nie daje prawa do uznania tych rozwią-
zań za prawidłowe. W MSR nr 1 określono,
iż dla uzyskania rzetelnej prezentacji wyma-
gane jest:
dobór i stosowanie określonych (wskaza-
nych w MSR) zasad rachunkowości,
takie prezentowanie informacji, w tym
opis zasad rachunkowości, które dostarcza
PRZYPOMINA
Międzynarodowe Standardy Rachunko-
wości zobowiązują jednostki do ujaw-
nienia podstawowej informacji o tym,
że sprawozdanie zostało sporządzone
zgodnie z MSR. Nie wolno ujawniać
w sprawozdaniu finansowym zgodno-
ści z Międzynarodowymi Standardami
Rachunkowości, jeśli nie spełnia ono
wszystkich mających do niego zastoso-
wanie standardów i interpretacji.
Standardy pierwszy raz
Podstawą implementacji nowych roz-
wiązań w zakresie rachunkowości
w polskich jednostkach jest Międzyna-
rodowy Standard Sprawozdawczości
Finansowej MSSF nr 1. Nosi on nazwę
„Zastosowanie Międzynarodowych
Standardów Sprawozdawczości Finan-
sowej po raz pierwszy” (z ang. IFRS Fir-
st-time Adoption of International Finan-
cial Reporting Standards).
PRZYPOMINA
Podstawowa zasada MSSF nr 1 to: pełne
retrospektywne zastosowanie wszyst-
kich standardów MSSF obowiązujących
na dzień sprawozdawczy w pierwszym
sprawozdaniu finansowym przygotowa-
nym na podstawie MSSF.
Ustalając politykę rachunkowości, kierow-
nictwo jednostki powinno wybrać i stosować
takie zakładowe zasady rachunkowości, aby
sprawozdanie finansowe było zgodne ze
wszystkimi wymogami każdego mającego
zastosowanie Międzynarodowego Standar-
du Rachunkowości i każdej interpretacji Sta-
łego Komitetu ds. Interpretacji. W razie bra-
ku szczegółowych wymogów, kierownictwo
powinno opracować zasady gwarantujące,
że sprawozdanie finansowe przedstawia in-
formacje, które są:
przydatne dla użytkowników w procesie
podejmowania decyzji,
wiarygodne, czyli takie, dzięki którym spra-
wozdanie finansowe: wiernie przedstawia wy-
Kto powinien stosować standard MSSF nr
1? Standard ten powinny stosować jednostki,
które dobrowolnie lub z mocy prawa po raz
pierwszy będą sporządzać swoje sprawozda-
nia na podstawie MSSF. Tak więc jednostka
powinna zastosować MSSF nr 1 do swojego
pierwszego sprawozdania finansowego spo-
rządzonego w oparciu o Międzynarodowe
Standardy Sprawozdawczości Finansowej.
Pierwszym sprawozdaniem finansowym
sporządzonym w oparciu o MSSF jest to
sprawozdanie, w którym jednostka jasno
i wyraźnie wskazuje, iż jego podstawą są
standardy międzynarodowe. Jednostka po-
Standard ten zatwierdzony został
w czerwcu 2003 r. i obowiązuje od 1 stycz-
nia 2004 r. Zastępuje on interpretację SKI
nr 8 – „Zastosowanie po raz pierwszy MSR
jako podstawy rachunkowości”. MSSF okre-
śla procedury, do których muszą się stoso-
wać jednostki przechodzące na MSSF po
raz pierwszy.
Co oznacza termin – zastosowanie retro-
spektywne – wynikający z MSSF nr 1? Jest
to odniesienie zasad rachunkowości do
transakcji, określonych zdarzeń i stanów
tak, jak gdyby zasady te były stosowane od
zawsze.
dokończenie na str. 6
106786755.006.png 106786755.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin