Problem, który przedstawię za pomocą pięciu metod dotyczyć będzie parametrów eksploatacji wpływających ujemnie na opony.
Oto metody, które posłużą mi do przedstawienia danego zagadnienia:
1. Diagram przyczynowo-skutkowy ISHIKAWY
2. Diagram PARETO-LORENZA
3. Analiza FMEA
4. Diagram pokrewieństwa
5. Diagram relacji
1
Diagram przyczynowo-skutkowy ISHIKAWY
Przeciążenia 30% Ciśnienie 20% Obręcze 10%
jazda na zakrętach z nieprawidłowe niedobór
dużą prędkością 7% ułożenie ładunku ciśnienia w
przewożonego 11% nadmiar oponie 10% wąskie
ciśnienia w obręcze 5%
oponie 10%
niskie kołnierze
jazda po dużych zamontowanie na boczne obręczy 5%
nierównościach i koła bliźniacze opon
krawężnikach 8% o nierównej średnicy 4%
nieodpowiednia
eksploatacja
opon
niska nieodpowiedni najazd na krawężnik
wilgotność dobór pod małym kątem
powietrza 3% materiałów 5% i zbyt dużą
wysoka prędkością 6%
temperatura nieprawidłowy wjechanie w zbyt
rodzaj powietrza 4% układ włókien dużą dziurę na
nawierzchni 8% opasania 5% jezdni 9%
Otoczenie 15% Produkcja 10% Uszkodzenia mechaniczne 15%
Jak widzimy na diagramie ISHIKAWY zostały przedstawione przyczyny, które powodują złe eksploatowanie opon.
Poszczególne przyczyny dają w sumie 100%
Ø nieprawidłowe ułożenie ładunku przewożonego 11%
Ø jazda po dużych nierównościach i krawężnikach 8%
Ø jazda na zakrętach z dużą prędkością 7%
Ø zamontowanie na koła bliźniacze opon o nierównej średnicy 4%
Ø nadmiar ciśnienia w oponie 10%
Ø niedobór ciśnienia w oponie 10%
Ø niskie kołnierze boczne obręczy 5%
Ø wąskie obręcze 5%
Ø rodzaj nawierzchni 8%
Ø wysoka temperatura powietrza 4%
Ø niska wilgotność powietrza 3%
Ø nieodpowiedni dobór materiałów 5%
Ø nieprawidłowy układ włókien opasania 5%
Ø wjechanie w zbyt dużą dziurę na jezdni 9%
Ø najazd na krawężnik pod małym kątem i zbyt dużą prędkością 6%
Rodzaj przyczyn z procentowym odzwierciedleniem liczby częstotliwości ich występowania przedstawia się następująco:
P1 - nieprawidłowe ułożenie ładunku przewożonego 11%
P2 - jazda po dużych nierównościach i krawężnikach 8%
P3 - jazda na zakrętach z dużą prędkością 7%
P4 - zamontowanie na koła bliźniacze opon o nierównej średnicy 4%
P5 - nadmiar ciśnienia w oponie 10%
P6 - niedobór ciśnienia w oponie 10%
P7 - niskie kołnierze boczne obręczy 5%
P8 - wąskie obręcze 5%
P9 - rodzaj nawierzchni 8%
P10 - wysoka temperatura powietrza 4%
P11 - niska wilgotność powietrza 3%
P12 - nieodpowiedni dobór materiałów 5%
P13 - nieprawidłowy układ włókien opasania 5%
P14 - wjechanie w zbyt dużą dziurę na jezdni 9%
P15 - najazd na krawężnik pod małym kątem i zbyt dużą prędkością 6%
Porządkowe przedstawienie przyczyn od najczęściej występujących:
Symbol
przyczyny
Nazwa
Procentowy udział
Skumulowany udział przyczyny
P1
nieprawidłowe ułożenie ładunku przewożonego
11%
P5
nadmiar ciśnienia w oponie
10%
21%
P6
niedobór ciśnienia w oponie
31%
P14
wjechanie w zbyt dużą dziurę na jezdni
9%
40%
P2
jazda po dużych nierównościach i krawężnikach
8%
48%
P9
rodzaj nawierzchni
56%
P3
jazda na zakrętach z dużą prędkością
7%
63%
P15
najazd na krawężnik pod małym kątem i zbyt dużą prędkością
6%
69%
P7
niskie kołnierze boczne obręczy
5%
74%
P8
wąskie obręcze
79%
P12
nieodpowiedni dobór materiałów
amigo47