awaria%20turbosprezarki.pdf
(
1850 KB
)
Pobierz
awaria.cdr
MOTO-REMO
Autoryzowany przedstawiciel - serwis
PRZYCZYNY AWARII
TURBOSPRʯAREK
Uszkodzenie przez
obcy materia³
Brudny olej
Przerwy w
dostarczaniu oleju
Niedobór
ciœnienia oleju
Przegrzanie
Uszkodzenia spowodowane przez obcy
materia³ wpadaj¹cy do korpusu wydechowego
lub ss¹cego s¹ wyraŸnie widoczne na ko³ach
turbiny i kompresora. Przed wymian¹
turbosprê¿arki nale¿y sprawdziæ dro¿noœæ i
czystoœæ uk³adów ss¹cego i wydechowego
silnika.
Na zdjêciu g³êbokie rysy na ³o¿yskach
spowodowane przez zanieczyszczony olej. Aby
zapobiec tego typu uszkodzeniom, olej i filtry
powinny byæ dobrej jakoœci i wymienione
podczas ka¿dej naprawy turbosprê¿arki.
Ponadto olej i filtry wymieniaæ regularnie
zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Tego typu uszkodzenia mog¹ byæ spowodowane
przez:
!
Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzaj¹cych
siê krótkich okresach (4-5 sekund ) powoduj¹
wypolerowanie i wypalanie powierzchni ³o¿ysk
Przyczyn¹ mo¿e byæ:
Znaczny niedobór ciœnienia oleju ponad
przed³u¿ony okres ( powy¿ej 8-10 sekund )
oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni
³o¿ysk powoduje w systemie ³o¿ysk
turbosprê¿arki pokazywane powy¿ej objawy -
przebarwienia. Niedobór ciœnienia jest
najgroŸniejsz¹ form¹ przerw w dostarczaniu
oleju a przyczyn¹ mo¿e byæ:
Nagromadzenie wêgla ( wypalony olej ) jest
spowodowane nadmiern¹ temperatur¹ spalin lub
zbyt szybkim wy³¹czaniem silnika po pracy.
Zaleca siê pozostawienie silnika po pracy na czas
2 - 3 minut na biegu ja³owym ( czas potrzebny do
ostudzenia turbosprê¿arki ).
Przejœcie wysokiej temperatury z korpusu
wydechowego turbosprê¿arki na korpus
œrodkowy powoduje wypalanie oleju i korozjê
³o¿ysk turbosprê¿arki. G³ówne uszkodzenia
wystêpuj¹ na pierœcieniu i rowkach wa³ka turbiny
a tak¿e ³o¿ysku turbiny. Zwêglony olej powoduje
równie¿ zablokowanie odp³ywu oleju w korpusie
œrodkowym. Nagromadzenie siê wêgla powoduje
tarcie, a w konsekwencji prowadzi do zgiêæ i
pêkniêæ czêœci turbosprê¿arki. Przyczyny:
!
Wymiana turbosprê¿arki bez zalania jej
olejem,
Nigdy nie próbuj prostowaæ ³opatek !!!
Uk³ad wiruj¹cy musi byæ wywa¿ony dynamicznie !!!
!
Wymiana oleju i filtra oleju,
Zablokowany, zniszczony lub z³ej jakoœci
filtr oleju,
!
Zgiêty, z³amany lub niedro¿ny przewód
smaruj¹cy turbosprê¿arkê,
!
D³ugi okres nie u¿ywania samochodu,
!
Zu¿ycie silnika,
!
Nieodpowiednie uruchomienie silnika po
wymianie lub naprawie turbosprê¿arki,
!
NiesprawnoϾ zaworu przelewowego filtra
oleju,
!
Niesprawna pompa olejowa,
!
Zbyt szybkie wy³¹czanie silnika po pracy,
!
Zablokowany lub zu¿yty filtr powietrza,
!
NiesprawnoϾ zaworu przelewowego filtra
oleju,
!
Niskie ciœnienie oleju z powodu z³ego
funkcjonowania systemu smarowania,
!
Niski poziom oleju w misce olejowej,
!
Z³ej jakoœci olej silnikowy,
!
Z³ej jakoœci olej silnikowy.
!
Zbyt rzadka wymiana oleju w silniku,
!
Zanieczyszczenie oleju np. glycol, paliwo.
!
Zanik smarowania z powodu zbyt d³ugiej
pracy pojazdu na du¿ym pochyleniu terenu.
!
Przedmuchy powietrza i spalin,
!
Niesprawne wtryskiwacze,
!
le zamocowany korpus turbiny,
!
Niesprawny system smarowania
!
Niesprawny system odprowadzenia oleju
(wady odpowietrzania skrzyni korbowej
silnika).
MOTO-REMO
ul. Biskupska 7 14-200 I³awa Tel./fax 0-89-6486776
www.MOTOARENA.pl. E-mail: mremo@motoarena.pl
www.MOTOARENA.pl.
Plik z chomika:
wojtekmatu
Inne pliki z tego folderu:
instrukcja_spoiler-klapa.pdf
(130 KB)
tdi.rar
(13881 KB)
stozek w TDI.pdf
(185 KB)
PORADNIK CAR AUDIO PL.rar
(7256 KB)
pompowtryskiwacze_19tdi.pdf
(2580 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akwarium
Elektronika
Elektryka
Energia odnawialna
Komputery
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin