Możliwe są skargi:
1. międzypaństwowa – art. 33 – niekoniecznie w obronie własnych obywateli, można ogólnie [ Irlandia v. UK – w obronie własnych obywateli, państwa skandynawskie v. Grecji – w obronie Greków]. Skargę może złożyć każde państwo – strona, nie trzeba mieć interesu.
2. indywidualna – art. 34
Skargi indywidualne:
Przesłanka podstawowa - wyrażenie przez państwo zgody na jurysdykcję Trybunału – tak do 1998, obecnie samo ratyfikowanie konwencji jest automatycznym wyrażeniem zgody na rozpatrywanie skarg przez Trybunał.
Kto może złożyć skargę:
1. jednostka - osoba fizyczna, zarówno bezpośrednio jak i pośrednio poszkodowana
2. grupy jednostek – np. osoby, którym są odmówił rejestracji stowarzyszenia i w ten sposób naruszona została wolność zrzeszania się – art. 11.
3. organizacja pozarządowa
Skargę można wnieść po wyczerpaniu krajowych środków odwoławczych. Jest to warunek wywodzący się z klasycznego prawa międzynarodowego, skargę do sądu międzynarodowego można wnieść dopiero po wyczerpaniu wszystkich dostępnych krajowych środków odwoławczych istniejących w danym systemie krajowym [w zależności od tego ile instancji przewidzianych jest w systemie sądów krajowych – dwa czy trzy, tyle środków złożyć trzeba.]
Są niektóre środki istniejące w systemach krajowych, które mogą budzić wątpliwości, czy muszą być wykorzystane, czy też nie – np. polska skarga konstytucyjna: jest to skarga na akt prawny, na podstawie którego zapadło orzeczenie, natomiast nie jest to środek podważenia decyzji sądu (jak np. w Niemczech). Dlatego też uważa się, że złożenie skargi konstytucyjnej w Polsce nie jest konieczne.
Wyczerpanie krajowych środków odwoławczych ma dwa aspekty:
1. formalny – jeśli istnieją, to muszą być wykorzystane
2. materialny – trzeba w toku instancji krajowych przynajmniej zasygnalizować zarzut naruszenia EKPC
Przesłanki niedopuszczalności skargi:
1. Niewyczerpanie krajowych środków odwoławczych (patrz powyżej)
2. Niedochowanie terminu na złożenie skargi – art. 35 stanowi, że skargę można wnieść w ciągu 6 miesięcy od daty podjęcia ostatecznej decyzji przez sąd krajowy.
3. Anonimowość skargi
4. Lis pendens lub res iudicata - sprawa jest lub była już raz rozpatrywana przed innym organem międzynarodowym (ONZ-towski Komitet Praw Człowieka w Genewie)
5. Zarzut naruszenia prawa niechronionego przez Konwencję – np. prawo dostępu do służby publicznej, prawo do obywatelstwa (MPPOiP)
6. Oczywista bezzasadność skargi – już po wstępnym badaniu widać, że skarga jest pozbawiona podstaw: błędna interpretacja Konwencji, nieuzasadnione zarzuty pod adresem władz, brak dowodów na naruszenie Konwencji przez władze,
7. Skarga jest nadużyciem prawa do skargi – motywy skargi są polityczne lub propagandowe – zwłaszcza propagandy sprzecznej z duchem Konwencji, skarżący chce „zaszantażować” władze (LAWLESS v. Irlandia), jeśli jedynym celem złożenia skargi jest uniknięcie odpowiedzialności karnej (KOCH v. Niemcy)
Skarga musi dotyczyć zdarzeń, które nastąpiły po wejściu w życie Konwencji w stosunku do państwa, któremu się zarzuca naruszenie – w stosunku do Polski od 1 maja 1993.
Postępowanie przed Trybunałem:
Procedura postępowania przed Trybunałem została zmieniona w 1998 roku Protokołem XI do Konwencji. Została zlikwidowana Europejska Komisja Praw Człowieka, utworzono Izby i Wielką Izbę.
Skarga wpływa bezpośrednio do Trybunału:
- Międzypaństwowa à od razu do Izby, która orzeka w składzie 7 sędziów.
- Indywidualna – najpierw trafia do Komitetu 3 Sędziów, którzy orzekają o dopuszczalności skargi. Jeżeli sędziowie jednomyślnie orzekną, że skarga jest niedopuszczalna, wtedy skarga jest odrzucana, sprawa się kończy. W innym przypadku (albo dopuszczalna, albo niejednomyślnie) wtedy skarga trafia do Izby 7 sędziów.
Izba 7 sędziów:
- bada dopuszczalność skargi – ostateczne orzeczenie o dopuszczalności jeśli niedopuszczalna, zakończenie sprawy jeśli skarga dopuszczona
- postępowanie merytoryczne: ustalenie faktów, stanowiska stron, możliwa ugoda z państwem à wtedy zakończenie sprawyIzba 7 sędziów może zrzec się kompetencji na rzecz Wielkiej Izby (17 Sędziów) – art. 30 – jeśli zagadnienie dotyczące interpretacji Konwencji lub doprowadzi do sprzeczności z dotychczasową interpretacją Konwencji.
Izba 7 sędziów wydaje orzeczenie – czy było naruszenie, czy nie, ewentualnie słuszne zadośćuczynienie – art. 41 (ostatni moment na wnoszenie o zasądzenie słusznego odszkodowania to wniosek w terminie 2 miesięcy od powiadomienia od postanowienia o dopuszczalności skargi (art. 60 Regulaminu Trybunału)
Państwo ma prawo do swojego sędziego w składzie orzekającym(Polska – sędzia Leszek Garlicki)
Orzeczenie Izby może w szczególnych przypadkach zostać zaskarżone – quasi-apelacja do wielkiej Izby – art. 43:
Strona w terminie 3 miesięcy od daty wydania wyroku przez Izbę może wnioskować o przekazanie sprawy do Wielkiej Izby. Strona we wniosku musi przedstawić poważne zagadnienie prawne (dotyczące interpretacji Konwencji lub „kwestia o znaczeniu ogólnym”), które jej zdaniem uzasadnia konieczność rozstrzygnięcia sprawy przez Wielką Izbę.
O przyjęciu sprawy przez Wielką Izbę orzeka Panel 5 Sędziów Wielkiej Izby, orzeka wyłącznie na podstawie akt. Odmowa przyjęcia sprawy nie wymaga uzasadnienia. Jeżeli Panel 5 Sędziów orzeknie, że sprawa jest niedopuszczalna, wtedy orzeczenie Izby jest utrzymane w mocy.
Jeśli sprawa dopuszczalna, wtedy Wielka Izba orzeka w wyroku, wyrok jest ostateczny.
Wyroki są publikowane (francuski lub angielski)
Nad wykonaniem wyroku czuwa Komitet Ministrów Rady Europy
2
przemekn5