Biznesplan
Spis tresci:
I. WSTĘP.....................................................................................................................1
II. FIRMA.....................................................................................................................2
1. Opis firmy...........................................................................................................2
2. Historia firmy......................................................................................................2
3. Produkty..............................................................................................................3
4. Zarząd i pracownicy............................................................................................8
5. Lokalizacja........................................................................................................10
III. ANALIZA RYNKU...............................................................................................11
1. Rynki docelowe.................................................................................................11
2. Konkurencja......................................................................................................11
3. Analiza SWOT..................................................................................................12
IV. STRATEGIE MARKETINGOWE.....................................................................17
1. Unikalna jakoś produktów................................................................................17
2. Dystrybucja.......................................................................................................17
3. Formy promocji.................................................................................................18
V. KREDYT I JEGO WYKORZYSTANIE............................................................20
VI. ANALIZA FINANSOWA....................................................................................22
1. Bilans na 01.01.2001. i jego prognoza na 31.12.2002......................................22
2. Rachunek zysków i strat na 31.12.2001 i jego prognoza na 2002....................25
3. Sprawozdanie z produkcji za rok 2001.............................................................27
I. WSTĘP
Gospodarka rynkowa oraz konkurencja wymaga od przedsiębiorców, bez względu na wielkość i rodzaj podjętej działalności, przynajmniej elementarnego poznania praw i mechanizmów rynkowych. Swoje szanse może wykorzystać jedynie przedsiębiorstwo, które dostosowuje swoją działalność do oczekiwań nabywców.
Jak wejść i utrzymać swoja pozycje na rynku? Jak sprostać wymaganiom klientów, a przy tym maksymalizować zysk? Takie pytania zadaje sobie każdy właściciel czy menedżer firmy. Odpowiedź na nie możliwa jest poprzez sporządzenie dokładnego planu działań. Tworzenie wariantów postępowania oraz porównywanie i wybór najlepszego tzn. najkorzystniejszego dla przedsiębiorstwa, powinno odbywać się we wszystkich firmach. Jednak samo sporządzenie nawet najdoskonalszego planu nie zapewnia osiągnięcia sukcesu w prowadzeniu działalności gospodarczej. Trzeba go wprowadzić w życie i ciągle dostosowywać do zmieniających się warunków rynkowych.
Niniejsza praca zawiera projekt rozszerzenia zakresu oraz skali działalności Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Krasnymstawie. Nasza spółdzielnia zdając sobie sprawę z konieczności innowacyjności postanowiła zakupić nowoczesne urządzenia, maszyny i technologie, a także podjąć próbę dostosowania produkcji do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej.
Inwestycja powinna być w części sfinansowana z kredytu (91000zł), zabezpieczonego hipoteką oraz w części ze środków własnych (49000) pochodzących z wypracowanego zysku. Powinna zwrócić się w okresie około dwóch lat. Pożądany okres kredytowania to 4 lata, a okres karencji sześć miesięcy. Umożliwiłoby to firmie terminowe spłacanie rat kredytu wraz z odsetkami i nie przysparzałoby jej trudności finansowych.
Niniejszy biznes plan przygotowano z myślą o przedstawieniu go w jednym z banków, celem jego jest przekonanie kredytodawcy do udzielenia kredytu w wysokości 91 tyś zł.
II. FIRMA
1. Opis firmy
Nasza Spółdzielnia została powołana do działalności w dniu 26 lipca 1957 pod nazwą Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska z siedzibą w Zażółkwi, jednak jej historia sięga 1913 roku. Można powiedzieć, że firma posiada prawie 80 letnie doświadczenie w branży przetwórstwa żywności. Podstawowym zakresem działalności jest produkcja szerokiej gamy produktów nabiałowych o sprawdzonej marce.
2. Historia firmy
W dniu 1 stycznia 1963 nastąpiło połączenie z OSM Małochwiej, a z dniem 1 stycznia 1972 z OSM Żółkiewką i Stryjno. W wyniku połączeń Spółdzielni na terenie powiatu Krasnystaw powstała jedna prężna, dobrze funkcjonująca OSM w Krasnymstawie z siedzibą w Zażółkwi. Okres rozbudowy zakładów produkcyjnych oraz punktów skupu mleka rozpoczął się po reaktywowaniu Spółdzielni.
W 1958 roku oddano do eksploatacji przebudowaną masłownię, a w następnym kotłownię. Rok później wybudowano magazyn paszowy, a w roku 1969 wybudowano budynek z przeznaczeniem na produkcję kazeiny.
Największą inwestycją w działalności Spółdzielni była budowa nowoczesnej proszkowni mleka, o zdolności przerobowej 400 tys. litrów mleka dziennie. Oddano do eksploatacji w dniu 11 września 1974 roku. Zakład specjalizował się w produkcji mleka w proszku odtłuszczonego, masła oraz twarogu. Przez wszystkie te lata zakład z Krasnegostawu był uznawany za najlepiej zarządzany i wzorcowy w wielu aspektach.
Lata 1994-1996 były latami przełomowymi, w tym czasie poczyniono najważniejsze inwestycje w zakładzie. Produkcja jogurtu wzrosła z 300 litrów dziennie w 1992 roku do kilkudziesięciu ton na dobę w dniu dzisiejszym. Taki skok był możliwy dzięki odważnym inwestycjom, zakupie nowych linii technologicznych, rozbudowie magazynów oraz zintensyfikowanej sprzedaży.
W 1995 roku uruchomiono linię produkcyjną serków wiejskich oraz serów twardych.
Rok ’99 był znaczącym rokiem w sprzedaży jogurtów. OSM w Krasnymstawie została jednym z trzech największych producentów tego napoju.
OSM Krasnystaw jest przekonana o trafności swojej strategii, opartej na wysokiej jakości i cenach relatywnie niższych w stosunku do produktów konkurencyjnych. Do tej pory okazuje się ona bardzo skuteczna, biorąc pod uwagę sytuację marketingową innych spółdzielni mleczarskich na tle dostosowywania się do wymagań stawianych przez Unię Europejską.
Zakres działalności Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Krasnymstawie obejmuje produkcję szerokiej gamy produktów nabiałowych. Są to :
Ø Napoje mleczne:
· Mleko
· Jogusie:
· Maślanki
· Kefir luksusowy
Ø Śmietany { 12 %, 18 %, 22 % }
Ø Twarogi:
· Serki homogenizowane
· Serusie
· Serki
· Twarogi
Ø Sery twarde
Ø Masło extra
Ø Produkty proszkowe – Mleko w proszku pełne
Rodzaje Jogusiów:
Gruszkowy Kremowy orzechowy Truskawkowy
Jabłkowy Kremowy brzoskwiniowy Wiśniowy
Jabłkowy z rodzynkami Kremowy truskawkowy Waniliowy
Bananowy Malinowy Śliwkowy
Brzoskwiniowy Poziomkowy
Pomarańczowy Z orzechami laskowymi
Rodzaje Maślanki:
Truskawkowa Maślanka 1 %
Jagodowa
Rodzaje Serków homogenizowanych:
Brzoskwiniowy Czekoladowy
Truskawkowy Waniliowy
Wiśniowy
Rodzaje Serusiów:
Kanapkowy z warzywami Waniliowy
Kanapkowy śmietankowy Truskawkowy
Rodzaje Serków:
Biały
Z papryką
Rodzaje Serów twarogowych:
Wiejski
Rodzaje Serów twardych:
Krasdamer Edamski
Mini Gouda Mini Gouda pełnotłusty
...
Moc_On