Rozporzadzenia.pdf

(206 KB) Pobierz
Dokument1
ROZPORZ Ą DZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 21 maja 2001 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.
Na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr
67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz.
759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.
1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Określa się ramowy statut:
1) publicznego przedszkola, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2) publicznej szkoły podstawowej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3) publicznego gimnazjum, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4) publicznego liceum profilowanego, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5) publicznej szkoły zawodowej, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, o której
mowa w pkt 4, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia,
6) publicznej szkoły ponadpodstawowej:
a) szkoły zasadniczej,
b) szkoły średniej ogólnokształcącej,
c) liceum technicznego,
d) szkoły średniej zawodowej
- stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia.
2. Ramowy statut, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się w przedszkolach ogólnodostępnych,
integracyjnych i specjalnych.
3. Ramowe statuty, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, stosuje się w szkołach dla dzieci i młodzieŜy
ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych oraz w szkołach dla dorosłych.
§ 2. Tracą moc:
1) zarządzenie nr 14 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 czerwca 1992 r. w sprawie
ramowego statutu szkół publicznych dla dzieci i młodzieŜy (Dz. Urz. MEN Nr 4, poz. 18),
2) zarządzenie nr 37 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1992 r. w sprawie
ramowego statutu szkół publicznych dla dorosłych (Dz. Urz. MEN Nr 8, poz. 39),
3) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych
statutów publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej, publicznego gimnazjum oraz
publicznego przedszkola (Dz. U. Nr 14, poz. 131 i z 2000 r. Nr 2, poz. 20).
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w Ŝycie z dniem 1 września 2001 r.
Minister Edukacji Narodowej: E. Wittbrodt
Załączniki do rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 21 maja 2001 r. (poz. 624)
Zał ą cznik nr 1
RAMOWY STATUT PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
§ 1. 1. Statut publicznego przedszkola, zwanego dalej "przedszkolem", określa nazwę przedszkola.
Nazwa przedszkola zawiera:
1) określenie "Przedszkole", a w przypadku przedszkola specjalnego, integracyjnego oraz
ogólnodostępnego z oddziałami integracyjnymi - odpowiednio określenie "Przedszkole
Specjalne", "Przedszkole Integracyjne" oraz "Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi",
2) ustalony przez organ prowadzący numer porządkowy przedszkola, wyraŜony cyfrą arabską,
jeŜeli w danej miejscowości jest więcej niŜ jedno przedszkole,
3) imię przedszkola, jeŜeli imię takie nadano,
4) oznaczenie siedziby przedszkola,
5) ewentualne określenie innego niŜ polski języka nauczania w przedszkolach dla mniejszości
narodowych lub grup etnicznych oraz w przedszkolach dwujęzycznych dla mniejszości
narodowych lub grup etnicznych,
6) w przypadku przedszkola specjalnego - określenie rodzaju niepełnosprawności dzieci.
2. W przypadku filii przedszkola specjalnego nazwa filii zawiera określenie "Filia" oraz nazwę
przedszkola specjalnego, któremu filia jest organizacyjnie podporządkowana.
3. Nazwa przedszkola wchodzącego w skład zespołu szkół lub specjalnego ośrodka szkolno-
wychowawczego składa się z nazwy zespołu lub ośrodka i nazwy tego przedszkola.
4. Przedszkolu nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady przedszkola lub rady
pedagogicznej.
5. Nazwa przedszkola jest uŜywana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach moŜe być uŜywany skrót
nazwy. Przedszkola z językiem nauczania mniejszości narodowych lub grup etnicznych, oprócz nazwy
w języku polskim, mogą uŜywać nazwy w języku danej mniejszości narodowej lub grupy etnicznej.
6. W nazwie przedszkola specjalnego umieszczonej na tablicy urzędowej pomija się określenie
"specjalne".
§ 2. 1. Statut przedszkola określa:
1) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w szczególności w zakresie:
a) udzielania dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
b) organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
c) umoŜliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia toŜsamości narodowej, etnicznej,
językowej i religijnej,
2) sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego
rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do
nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem
rodzaju i stopnia niepełnosprawności,
3) sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć
poza przedszkolem,
4) szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców
(prawnych opiekunów) lub upowaŜnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne
bezpieczeństwo, z zastrzeŜeniem ust. 2.
2. W przedszkolu specjalnym funkcjonującym w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym dzieci
są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez wychowawcę grupy wychowawczej internatu
ośrodka.
3. Warunki tworzenia oddziałów w przedszkolach organizujących zajęcia dla mniejszości
narodowych lub grup etnicznych określają odrębne przepisy.
§ 3. Statut przedszkola określa:
1) szczegółowe kompetencje organów przedszkola, którymi są:
a) dyrektor przedszkola,
b) rada pedagogiczna,
c) rada przedszkola oraz rada rodziców - jeŜeli zostały utworzone,
2) tryb wyboru członków rady przedszkola,
3) zasady współdziałania organów przedszkola, zapewniające w szczególności właściwe
wykonywanie kompetencji tych organów określonych w przepisach prawa i w statucie
przedszkola oraz zapewniające bieŜącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola,
4) sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola.
§ 4. Statut przedszkola określa organizację przedszkola, z uwzględnieniem przepisów § 5-7.
§ 5. 1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w
zbliŜonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia
niepełnosprawności.
2. Liczba dzieci w oddziale nie moŜe przekraczać 25, z zastrzeŜeniem ust. 3-5.
3. Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego oraz w oddziale integracyjnym w
przedszkolu ogólnodostępnym powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci
niepełnosprawnych.
4. Liczba dzieci w oddziale przedszkola specjalnego oraz w oddziale specjalnym w przedszkolu
ogólnodostępnym powinna wynosić:
1) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niesłyszących i słabo słyszących - od 6 do 8,
2) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci niewidomych i słabo widzących - od 6 do 10,
3) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z chorobami przewlekłymi - od 10 do 16,
4) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z zaburzeniami psychicznymi - od 6 do 8,
5) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową - od 8 do 12,
6) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym
i znacznym - od 6 do 10,
7) w przedszkolu (oddziale) dla dzieci z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi -
od 2 do 4.
5. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego przedszkole, liczba dzieci w
oddziale moŜe być niŜsza od liczby określonej w ust. 4.
§ 6. 1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu
wychowania przedszkolnego.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki
języka obcego, nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do moŜliwości
rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
4. W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci z
upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 7. 1. Przedszkole moŜe być jedno- lub wielooddziałowe.
2. W uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niŜ 6 oddziałów, mogą
być zlokalizowane w róŜnych miejscach, jeŜeli organ prowadzący zapewni dyrektorowi przedszkola
warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami.
§ 8. 1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa
arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Arkusz organizacji
przedszkola zatwierdza organ prowadzący.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący przedszkole.
§ 9. 1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny
pracy, zasady określonej w § 5 ust. 2-5 oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad
danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i
zainteresowań dzieci.
§ 10. 1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ
prowadzący, zgodnie z ust. 2 pkt 2.
2. Statut przedszkola określa:
1) dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora
przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy
programowej wychowania przedszkolnego, nie krótszy niŜ 5 godzin dziennie,
2) terminy przerw w pracy przedszkola ustalone przez organ prowadzący na wniosek
dyrektora przedszkola i rady przedszkola,
3) dodatkowe informacje o organizacji pracy przedszkola,
4) zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i odpłatności za korzystanie z
wyŜywienia przez pracowników, ustalone przez organ prowadzący.
§ 11. Statut przedszkola określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z
uwzględnieniem przepisów § 12-15.
§ 12. 1. W przedszkolu:
1) liczącym co najmniej 6 oddziałów lub
2) posiadającym oddziały zlokalizowane w róŜnych miejscach albo
3) w którym co najmniej 2 oddziały pracują dłuŜej niŜ 10 godzin dziennie,
moŜe być utworzone stanowisko wicedyrektora przedszkola.
2. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, moŜe utworzyć stanowisko wicedyrektora
w innych przypadkach niŜ określone w ust. 1, a takŜe, za zgodą organu prowadzącego, moŜe tworzyć
inne stanowiska kierownicze.
§ 13. 1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli
zaleŜnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań oraz z uwzględnieniem propozycji rodziców
(prawnych opiekunów).
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej wskazane jest, aby
nauczyciel (nauczyciele) opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do
przedszkola.
§ 14. 1. W przedszkolu integracyjnym i w przedszkolu ogólnodostępnym z oddziałami
integracyjnymi zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie
pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne.
2. W przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i
znacznym, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzęŜonymi
zatrudnia się pomoc nauczyciela.
§ 15. 1. Statut przedszkola określa szczegółowo zakres zadań nauczycieli związanych z:
1) współdziałaniem z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania
dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań
wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w
danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
2) planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością
za jej jakość,
3) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie
potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji,
4) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę
zdrowotną i inną.
2. Statut przedszkola ponadto określa formy współdziałania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, oraz
częstotliwość organizowania stałych spotkań z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 16. 1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, z zastrzeŜeniem ust. 2.
2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, moŜe uczęszczać do
przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
3. Statut przedszkola określa szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola oraz ich prawa i
obowiązki, w tym:
1) warunki pobytu w przedszkolu zapewniające dzieciom bezpieczeństwo, ochronę przed
przemocą, ochronę i poszanowanie ich godności osobistej oraz Ŝyczliwe i podmiotowe
traktowanie,
2) przypadki, w których dyrektor przedszkola moŜe skreślić dziecko z listy wychowanków.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin