TEMAT: Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem działań na
ułamkach dziesiętnych.
CELE:
OGÓLNY: utrwalenie wykorzystania czterech działań na ułamkach dziesiętnych do
rozwiązywania zadań tekstowych, które uwzględniają standardy
wymagań.
OPERACYJNE:
Uczeń :
· Zna podstawowe wiadomości o ułamkach.
· Potrafi dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne.
· Umie analizować dane.
· Potrafi przedstawić dane na diagramie.
· Umie odczytywać i interpretować problem.
· Potrafi zbierać informacje.
· Umie porządkować dane w tabeli.
WYCHOWAWCZY: Rozwijanie zdolności poznawczych, wytrwałości w wysiłku umysłowym, odpowiedzialności za wynik pracy oraz respektowania przyjętych zasad w grupie..
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· Plansze dla każdego ucznia z treścią zadań (załącznik: nr 1)
· Plansze dla grup (załącznik nr 2)
· Mapa Polski z odległościami pomiędzy niektórymi miastami.
· Papier A-3.
· Kolorowe karteczki (załącznik nr 3).
METODA PRACY:
· Poszukująca .
· Aktywizująca – (aktywność kreatywna).
· Eksponująca.
FORMA PRACY :
· Indywidualna.
· Grupowa.
· Zbiorowa.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Uczniowie samodzielnie zebrali dane dotyczące ocen semestralnych z matematyki w klasach piątych i przedstawili je odpowiednio porządkując w tabeli.
Sprawy organizacyjne:
Podzieliłam klasę na pięcioosobowe grupy o niewielkim zróżnicowaniu poziomów. Wszystkie grupy miały do rozwiązania te same zadania.
Lekcja właściwa:
Zadanie 1 (załącznik nr 1) dla każdego ucznia.
a) Zaangażowanie i badanie problemu. Po otrzymaniu zadań uczniowie najpierw indywidualnie zapoznali się z treścią poleceń, przeanalizowali mapkę i rozwiązali zadania. W grupie uzgodnili wyniki poprzez negocjacje.
b) Prezentacja – przedstawiciele grup dokonali prezentacji, pozostali uczniowie mieli możliwość porównania wyników.
c) Nauczyciel obserwuje, sprawdza, ile wiadomości wnoszą do pracy uczniowie oraz dokonuje oceny punktowej pracy w grupie.
Zadanie 2 (załącznik nr 2) jeden zestaw na grupę.
a) Zaangażowanie i badanie problemu. Uczniowie zapoznali się z treścią zadań. Wypracowali wspólną metodę postępowania, każdy uczeń był zaangażowany w rozwiązywanie problemu. Po dokonaniu niezbędnych obliczeń grupy przystępują do tworzenia plakatu – diagramu słupkowego.
b) Prezentacja – plakaty każdej grupy zostają zawieszone na tablicy. Przedstawiciele grup relacjonują efekty pracy swojej grupy.
c) Nauczyciel obserwuje, dokonuje oceny punktowej prezentowanych prac oraz zbiorowo z klasą analizuje diagramy słupkowe.
Refleksje, ewentualne uwagi - nauczyciel pyta uczniów:
· Które z zadań wydało im się najtrudniejsze;
· Jak została zorganizowana praca w ich grupach.
Każdy uczeń miał możliwość ocenić swój udział w grupie (samoocena, poprzez rysunek na kolorowej kartce papieru ) (załącznik nr 3).
Zadanie domowe: zeszyt ćwiczeń „Matematyka wokół nas” ćwiczenie 4 str. 76.
Opracowała
mgr Elżbieta Maciejasz
Załącznik nr 1.
Liczby umieszczone na tej mapie oznaczają odległości drogowe w kilometrach pomiędzy niektórymi miastami.
Zadanie 1;
a) Z Gdańska do Warszawy jest …………. km.
b) Z Krakowa do Warszawy przez Lublin jest …………km.
Zadanie 2.
a) Podróż Piotrka z Lublina do Koszalina przez Poznań wynosi ………km.
b) Podróż Ewy z Lublina do Wrocławia przez Kraków wynosi ……………km.
c) Które z nich odbyło dłuższą podróż………………. i o ile……………. km?
Zadanie 3.
a) Na stacji benzynowej „BIEDRONKA” za 50 litrów benzyny zapłacono 160 zł. Jaki będzie przybliżony koszt podróży z Warszawy do Wrocławia (najkrótszą trasą) jeżeli samochód osobowy zużywa 6 litrów na 100 km?
Załącznik nr 2.
Tabela przedstawia zestawienie ocen z matematyki klas piątych za I semestr roku szkolnego 2005/2006.
Klasa
Ilość uczniów
Celujące
Bardzo dobre
Dobre
Dostateczne
Dopuszczające
Niedostateczne
Średnia ocen
5a
25
2
7
6
8
0
5b
26
9
3
5c
21
5
5d
24
10
1
dodo1081