Lista-kontrolna-dla-MALARZY[1].pdf

(152 KB) Pobierz
Lista kontrolna dla MALARZY
Dokument ten został przetłumaczony i przystosowany za zgodą i zgodnie z
oryginałem wydanym przez Danish Working Environment Authority i jest dostępny
na stronie http://www.at.dk/sw6404.asp. Przy odnoszeniu się do tego tłumaczenia
proszę również podać oryginalne źródło. Listy kontrolne zostały pierwotne
opublikowane w kontekście ustawodawstwa duńskiego, dlatego też proszę upewnić
się, czy są one zgodne z odpowiednim ustawodawstwem, normami i standardami w
Państwa kraju. Autorzy oryginalnej publikacji oraz tłumaczenia nie będą
odpowiedzialni za szkody oraz inne roszczenia i żądania wynikające z użycia
informacji zawartych w poniższym tekście.
Lista kontrolna dla
MALARZY
Lista kontrolna zawiera zestaw pytań, na które przedsiębiorstwo powinno
odpowiedzieć tak lub nie. Wszystkie pytania, na które przedsiębiorstwo odpowie tak,
stanowią problem w środowisku pracy, który należy uwzględnić w planie działania,
jaki przedsiębiorstwo powinno przygotować w związku z wynikami oceny według
listy kontrolnej.
W związku z oceną prowadzoną wg listy kontrolnej, przedsiębiorstwo powinno:
udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania z listy kontrolnej;
• skomentować pytania, na które udzielono odpowiedzi „tak” w planie działania
do listy kontrolnej;
• zastanowić się, jakie mogą być przyczyny problemów w środowisku pracy;
opracować rozwiązania problemów w środowisku pracy;
• określić osoby odpowiedzialne za rozwiązanie problemów w środowisku
pracy i terminy ich rozwiązania;
• przedstawić pisemną informację o głównych problemach stanowiska pracy w
przedsiębiorstwie, które nie zostały uwzględnione w liście kontrolnej.
 
WYPADKI
Tak
Nie
1. Czy są pracownicy, którzy nie stosują środków ochrony
indywidualnej, np. hełmów?
2. Czy zdarzają się wypadki, które nie podlegają wyjaśnieniu, co
mogłoby zapobiec ich powtarzaniu się?
3. Czy są pracownicy, którzy nie zostali pouczeni i przeszkoleni w
zakresie wykonywanej pracy?
4. Czy jest sprzęt ochronny, który nie jest przedmiotem częstych
kontroli pod kątem uszkodzeń?
5. Czy są pracownicy, którzy nie mają wystarczająco dużo czasu na
wykonywanie swoich zadań w wystarczająco bezpieczny sposób?
6. Czy są pracownicy wykonujący szczególnie niebezpieczne prace,
patrz: Załącznik 1 do regulaminu placu budowy?
RYZYKO UPADKU
7. Czy istnieje ryzyko upadku pracowników podczas pracy na
wysokości, np. z rusztowania, drabiny, piętra, kabiny/podnośnika?
8. Czy istnieje ryzyko upadku przez niezabezpieczone stropy?
MASZYNY
9. Czy pracownicy mogą przypadkowo uruchomić maszyny?
10. Czy występują nieosłonięte części ruchome maszyn?
11. Czy są maszyny bez wyłączników awaryjnych?
12. Czy brak jest do maszyn instrukcji zawierających wskazania
dotyczące prawidłowego użytkowania, konserwacji itp.?
13. Czy są maszyny niekonserwowane zgodnie z instrukcjami
producenta lub niepoddawane obowiązkowym kontrolom, np.
podnośniki?
NARZĘDZIA RĘCZNE I INNE URZĄDZENIA TECHNICZNE
14. Czy pracownicy nieostrożnie pracują z ostrymi elementami lub
narzędziami, takimi jak ostrza, szpachle czy skrobaki?
15. Czy pracownicy nieostrożnie posługują się narzędziami do
piaskowania, piłowania, strugania, krojenia itp.?
16. Czy do urządzeń technicznych brakuje instrukcji zawierających
wskazania dotyczące prawidłowego ich użytkowania, konserwacji,
np. do rusztowań i drabin?
17. Czy są urządzenia techniczne niekonserwowane zgodnie z
instrukcjami producenta?
TRANSPORT I RUCH WEWNĘTRZNY
18. Czy występują niewysprzątane i nieodpowiednio oświetlone
strefy wykonywania pracy?
19. Czy warunki pracy stwarzają zagrożenie potknięciem się
pracowników, np. o leżące przedmioty lub o nierówności podłoża?
20. Czy ludzie narażeni są na ryzyko uderzenia lub przygniecenia,
np. przez dźwig, ciężarówkę lub wózek na terenie przedsiębiorstwa
lub placu budowy/w miejscu pracy?
74393401.057.png 74393401.058.png 74393401.059.png 74393401.001.png 74393401.002.png 74393401.003.png 74393401.004.png 74393401.005.png 74393401.006.png 74393401.007.png 74393401.008.png 74393401.009.png 74393401.010.png 74393401.011.png
PRZECIĄŻENIA, UPADKI ITP.
Tak
Nie
21. Czy brak jest urządzeń do podnoszenia umożliwiających
przenoszenie ciężarów o masie powyżej 11 kg, i zapobiegających ich
nieprawidłowemu przenoszeniu, ciągnieniu lub pchaniu?
22. Czy w przedsiębiorstwie lub na placu budowy/w miejscu pracy
pracownicy są narażeni na uderzenia np. narzędziami, częściami
budynku lub odpadami lub na potknięcia o wymienione elementy?
INNE ZAGROŻENIA WYPADKOWE
23. Czy pracownikom zostały przekazane instrukcje stosowania
używanych produktów malarskich?
24. Czy występują sytuacje, w których pracownicy nie stosują
środków ochrony wskazanych w instrukcji stosowania?
25. Czy realizacja procesów roboczych stwarza ryzyko wybuchu,
pożaru, poparzeń chemicznych lub zatrucia?
26. Czy pracownicy pracują pod przedmiotami, które nie są
podparte, zamocowane lub zabezpieczone w sposób eliminujący
zagrożenie ich upadkiem?
SUBSTANCJE CHEMICZNE
27. Czy pracownicy pracują nieostrożnie z niebezpiecznymi
substancjami chemicznymi (np. oznaczonymi pomarańczowymi
symbolami ostrzegawczymi)?
28. Czy przedsiębiorstwo nie sprawdza możliwości zastąpienia
niebezpiecznych substancji chemicznych mniej niebezpiecznymi lub
bezpiecznymi substancjami chemicznymi?
29. Czy przedsiębiorstwo nie sprawdza możliwości zmiany metod
produkcji w taki sposób, aby zastąpić niebezpieczne substancje
chemiczne bezpiecznymi?
30. Czy pracownicy pracują z niebezpiecznymi substancjami
chemicznymi, nawet jeśli nie opracowano instrukcji obowiązujących
na stanowiskach pracy, dostosowanych do warunków istniejących w
przedsiębiorstwie?
31. Czy są pracownicy pracujący z substancjami chemicznymi,
którzy nie przeszli obowiązkowego szkolenia, jeśli jest ono
wymagane, np. jeśli pracują z epoksydami?
32. Czy w pobliżu miejsc realizacji procesów i przechowywania
substancji chemicznych, będących źródłem zanieczyszczeń, np.
pyłów lub oparów, brak jest zainstalowanych odciągów?
33. Czy pracownicy pracują z substancjami chemicznymi w sposób
zwiększający ryzyko zdrowotne, np. malują metodą natryskową?
34. Czy pracownicy realizują procesy lub działania, w których
stosowane są substancje chemiczne powodujące zanieczyszczenie
lub, w których następuje zanieczyszczenie powietrza, jeśli inni
robotnicy lub pracownicy mogą być narażeni na ich niekorzystne
działanie?
35. Czy są pracownicy pracujący z niebezpiecznymi substancjami
chemicznymi, którzy nie zostali poinformowani o zagrożeniach
związanych z tym rodzajem pracy?
36. Czy są pracownicy, którzy nie używają środków ochrony
indywidualnej, nawet jeśli są one wymagane?
74393401.012.png 74393401.013.png 74393401.014.png 74393401.015.png 74393401.016.png 74393401.017.png 74393401.018.png 74393401.019.png 74393401.020.png 74393401.021.png 74393401.022.png 74393401.023.png 74393401.024.png
ERGONOMIA
Tak
Nie
DUŻE OBCIĄŻENIA
37. Czy ciężkie przedmioty są podnoszone ręcznie?
38. Czy ciężkie materiały lub urządzenia są przenoszone ręcznie?
PCHANIE I CIĄGNIĘCIE CIĘŻARÓW
39. Czy konieczne jest użycie dużej siły do pchania lub ciągnięcia
urządzeń, takich jak wózki?
40. Czy pracownicy uważają, że przedmioty, które popychają lub
przeciągają, są ciężkie?
POWTARZANIE JEDNAKOWYCH CZYNNOŚCI
41. Czy występuje powtarzanie jednakowych czynności, tzn. praca,
w której przez większą część zmiany robocze ciągle powtarzane są
podobne ruchy, np. malowanie natryskowe dużych powierzchni,
malowanie dużych powierzchni wałkiem, wypełnianie pęknięć w
ścianach i wygładzanie dużych powierzchni (złączeń w płytach
gipsowo-kartonowych)?
42. Czy powtarzające się jednakowe czynności są wykonywane z
dużą szybkością lub w ograniczonym czasie?
POZYCJA ROBOCZA
43. Czy pracownicy pracują w niewygodnej pozycji?
44. Czy pracownicy pracują z nachylonymi plecami lub z głową
wygiętą do przodu lub do tyłu?
45. Czy pracownicy pracują z rękami uniesionymi powyżej ramion?
46. Czy praca wymaga sięgania na duże odległości?
47. Czy pracownicy pracują w kucki lub na kolanach?
48. Czy pracownicy pracują w tej samej pozycji przez długi czas?
HAŁAS
49. Czy pracownicy są narażeni na hałas, wskutek którego muszą
krzyczeć do osoby stojącej w odległości 0,5-1 m, aby się z nią
porozumieć?
50. Czy istnieje możliwość wygłuszenia, lepszego obudowania lub
przeniesienia źródła hałasu do wydzielonego pomieszczenia?
51. Czy brak jest ekranów ochronnych pomiędzy źródłami hałasu i
strefami pracy?
52. Czy przedsiębiorstwo unika kupowania dostępnych na rynku
maszyn emitujących najniższy poziom hałasu?
53. Czy są pracownicy, którzy nie stosują ochronników słuchu,
nawet przy dużym hałasie?
74393401.025.png 74393401.026.png 74393401.027.png 74393401.028.png 74393401.029.png 74393401.030.png 74393401.031.png 74393401.032.png 74393401.033.png 74393401.034.png 74393401.035.png 74393401.036.png 74393401.037.png 74393401.038.png 74393401.039.png 74393401.040.png
DRGANIA MECHANICZNE
Tak
Nie
54. Czy przedsiębiorstwo unika kupowania dostępnych na rynku
maszyn o stosunkowo niskim poziomie drgań mechanicznych?
DRGANIA RĄK I RAMION
55. Czy pracownicy nieostrożnie posługują się narzędziami lub
maszynami, które podczas pracy drgają, obracają się lub trzęsą się,
np. szlifierkami?
56. Czy pracownicy używają narzędzi lub maszyn, których poziom
drgań podany w instrukcji obsługi, przekracza 3 m/s 2 ?
ZIMNO I CIEPŁO
57. Czy pracownicy narażeni są na działanie warunków
atmosferycznych, np. skrajne zimno lub gorąco, zimny wiatr, deszcz,
przeciągi?
ABSENCJA CHOROBOWA
58. Czy niektóre warunki środowiska pracy mogą przyczyniać się do
absencji chorobowej?
59. Czy zmiany środowiska pracy mogłyby przyczyniać się do
ograniczenia absencji chorobowej?
INNE
Należy pamiętać, że ocena miejsca pracy podlega w wielu obszarach specjalnym
wymaganiom . Wymagania specjalne dotyczą między innymi, poniższych obszarów i
należy to uwzględnić w swojej liście kontrolnej, jeśli zostanie stwierdzone
występowanie tych obszarów:
• środowisko pracy dla kobiet w ciąży;
• praca z monitorami ekranowymi;
• czynniki biologiczne;
• substancje i materiały rakotwórcze.
Należy także zwrócić uwagę na następujące aspekty, których nie uwzględniono w
liście kontrolnej:
• czynniki biologiczne
• klimat wewnątrz pomieszczeń;
• dzieci i młodociani;
• psychologiczne uwarunkowania w środowisku pracy.
74393401.041.png 74393401.042.png 74393401.043.png 74393401.044.png 74393401.045.png 74393401.046.png 74393401.047.png 74393401.048.png 74393401.049.png 74393401.050.png 74393401.051.png 74393401.052.png 74393401.053.png 74393401.054.png 74393401.055.png 74393401.056.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin