Badania_marketingowe - K.pdf

(3882 KB) Pobierz
Microsoft Word - Kaczmarczyk_Badania_marketingowe
Stanisław
'. Ɠ :!i : /.-:i-; : \
Metody
i
techniki
636040258.006.png 636040258.007.png 636040258.008.png 636040258.009.png 636040258.001.png
Stanisław
Kaczmarczyk
Badania
marketingowe
Metody i
techniki
Wydanie III zmienione
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
Warszawa 2003
636040258.002.png
Spis tre Ļ ci
Wstħp ...........................................................................
9
Rozdział 1. Badania marketingowe a podejmowanie decyzji. .
11
1.1. Rozwój praktyki i teorii bada ı ............................................................
11
1.2. Rola bada ı w zarz Ģ dzaniu ..................................................................
17
1.2.1. Faza identyfikacji problemów decyzyjnych lub okoliczno Ļ ci
sprzyjaj Ģ cych............................................................................
20
1.2.2. Faza ustalania problemów do rozwi Ģ zania ..............................
21
1.2.3. Faza rozwi Ģ zywania problemu.................................................
22
1.2.4. Faza kontroli ......................................................................
23
1.3. Marketingowe systemy informacyjne .............................................
23
Rozdział 2. Projektowanie badania marketingowego ..........
31
2.1. Etapy i rodzaje bada ı ..........................................................................
31
2.1.1. Etapy badania ...........................................................................
31
2.1.2. Rodzaje bada ı ..........................................................................
37
2.2. Bł ħ dy popełniane w trakcie bada ı .......................................................
40
2.2.1. Rodzaje bł ħ dów ........................................................................
43
2.2.2. Przykłady bł ħ dów .....................................................................
45
2.2.3. Sposoby redukcji bł ħ dów..........................................................
47
2.3. Metody projektowania badania ............................................................
48
2.4. Projekt doboru próby ...........................................................................
57
2.4.1. Proces doboru próby.................................................................
57
2.4.2. Elementy teorii próby losowej..................................................
64
2.4.3. Ustalenie liczebno Ļ ci próby ......................................................
69
636040258.003.png
Rozdział 3. Budowa instrumentu pomiarowego.......................
74
3.1. Pomiar jako element badania ..............................................................
74
3.1.1. Uogólnione poj ħ cie pomiaru ....................................................
75
3.1.2. Przedmiot pomiaru ...................................................................
78
3.1.3. Instrument pomiarowy i proces pomiaru ..................................
81
3.2. Poziomy i wiarygodno Ļę pomiaru .......................................................
84
3.2.2. Wiarygodno Ļę pomiaru.............................................................
92
3.3. Metody budowy kwestionariusza ........................................................
96
3.3.1. Istota kwestionariusza ..............................................................
97
3.3.2. Rodzaje pyta ı i zasady ich budowy .........................................
100
3.3.3. Skalowanie odpowiedzi ............................................................
108
3.3.4. Kwestionariusz próbny .............................................................
111
3.4. Skale do pomiaru postaw.....................................................................
115
3.4.1. Kategoria postaw......................................................................
115
3.4.2. Zasady skalowania ...................................................................
116
3.4.3. Jednowymiarowe skale do pomiaru postaw .............................
120
3.4.4. Wielowymiarowe skale do pomiaru postaw .............................
130
Rozdział 4. Metody zbierania danych ze Ņródeł pierwotnych
i wtórnych ....................................................................................... 136
4.1. Klasyfikacja Ņ ródeł informacji ............................................................
136
4.1.1. ń ródła pierwotne......................................................................
138
4.1.2. ń ródła wtórne ..........................................................................
139
4.2. Internet jako nowa droga dost ħ pu do Ņ ródeł informacji ......................
157
4.3. Pomiary pierwotne i wtórne................................................................
163
4.3.1. Przedmiot i istota pomiarów .................................................... 163
4.3.2. Wiarygodno Ļę pomiaru wtórnego ...................................... 164
4.4. Metody po Ļ rednich pomiarów sonda Ň owych ................................ 170
4.4.1. Charakterystyka pomiarów sonda Ň owych ................................ 170
4.4.2. ħ dy pomiarów sonda Ň owych ................................................ 172
4.4.3. Opis ankietowych metod pomiaru............................................ 173
4.4.4. Inne formy pomiarów po Ļ rednich ..................................... 184
4.4.5. Kryteria wyboru sonda Ň owych form pomiaru.......................... 189
4.4.6. Ģ d braku odpowiedzi ............................................................ 193
4.4.7. Panel ........................................................................................ 199
4.5. Metody bezpo Ļ rednich pomiarów sonda Ň owych ................................. 202
4.5.1. Rodzaje wywiadów i ich wybór .............................................. 203
4.5.2. Wywiady grupowe ............................................................. 205
4.5.3. Metody projekcyjne ................................................................. 209
4.5.4. Pomiary fizjologiczne .............................................................. 219
3.2.1. Poziomy pomiaru .....................................................................
83
636040258.004.png
4.5.5. Metody obserwacji................................................................... 225
4.5.6. Rejestracje................................................................................ 229
4.5.7. Degustacje i ocena próbek ....................................................... 234
4.6. Pomiary w formie eksperymentu....................................................... 235
4.6.1. Potencjalne bł ħ dy pomiaru w formie eksperymentu................ 235
4.6.2. Projektowanie eksperymentu.................................................... 238
4.6.3. Eksperyment naturalny i sztuczny............................................ 246
4.6.4. Metody symulacyjne................................................................ 250
Rozdział 5. Metody redukcji i analizy danych ............................ 252
5.1. Metody redukcji danych ..................................................................... 252
5.1.1. Kontrola pomiaru..................................................................... 253
5.1.2. Redakcja danych ................................................................. 254
5.1.3. Klasyfikacja i zliczanie danych................................................ 257
5.1.4. Tabulacja danych ..................................................................... 261
5.2. Zastosowanie komputerów w badaniach............................................. 263
5.2.1. Kodowanie i wprowadzanie danych ......................................... 263
5.2.2. Rozwój metod transmisji danych.............................................. 274
5.2.3. Komputerowa redakcja i tabulacja danych .............................. 281
5.2.4. Sumaryczne mierniki statystyczne............................................ 283
5.3. Wybrane metody analizy danych ......................................................... 285
5.3.1. Metody estymacji parametrów populacji .................................. 286
5.3.2. Metody testowania hipotez ....................................................... 288
5.3.3. Wybrane wielowymiarowe metody analizy .............................. 294
5.4. Metody prognozowania........................................................................ 302
5.4.1. Metody jako Ļ ciowe................................................................... 304
5.4.2. Metody ekstrapolacyjne ............................................................ 306
5.4.3. Metody przyczynowo-skutkowe ........................................... 311
Rozdział 6. Metody prezentacj i i oceny wynik ów badania
marketingowego ............................................................................ 315
6.1. Metody prezentacji wyników badania ................................................. 315
6.1.1. Znaczenie prezentacji w procesie badania marketingowego . . 316
6.1.2. Prezentacja pisemna ........................................................... 318
6.1.3. Prezentacja ustna ...................................................................... 329
6.2. Metody kontroli badania i oceny jego wyników ................................. 330
6.2.1. Kontrola badania ...................................................................... 331
6.2.2. Ocena wyników badania .......................................................... 331
6.2.3. Zastosowanie wyników badania .......................................... 333
6.3. Etyczne aspekty bada ı ......................................................................... 334
636040258.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin