plany.pdf

(150 KB) Pobierz
(Microsoft Word - org. za\263\271czniki 2.doc)
Opracowanie: Mirosława Suchocka
Załącznik nr 5
PRZYKŁADOWY ROCZNY PLAN PRACY ZESPOŁU/PUNKTU PRZEDSZKOLNEGO
(propozycja na pierwszy rok funkcjonowania)
Miesiąc
Zadanie do wykonania
Osoba
odpowiedzialna
Uwagi
sierpień
1. Przygotowanie pomieszczeń.
2. Zakup potrzebnych pomocy i sprzętów.
3. Zorganizowanie zajęć integrujących
dzieci i ich rodziców.
org. prowadzący
org. prowadzący
nauczyciel
wrzesień 1. Rozpoczęcie roku szkolnego, integracja
grupy.
2. Wstępna diagnoza dzieci.
3. Zebranie z rodzicami dotyczące
współpracy z zespołem/punktem.
nauczyciel
nauczyciel
psycholog,
nauczyciel
październik 1. Święto pieczonego ziemniaka impreza
rodzinna.
2. Porządkowanie terenu zabaw dla dzieci.
nauczyciel
nauczyciel,
chętni rodzice
psycholog
3. Spotkanie z psychologiem.
listopad
1. Zajęcia otwarte dla rodziców.
2. Pierwsze spotkanie warsztatowe z
rodzicami na temat umiejętności
wychowawczych.
3. Spotkanie andrzejkowe, zwyczaje
związane z andrzejkami.
nauczyciel
psycholog
nauczyciel,
chętni rodzice
grudzień 1. Drugie spotkanie warsztatowe z
rodzicami na temat umiejętności
wychowawczych.
2. Spotkanie z twórcami ludowymi,
„zwyczaje adwentowe”.
3. Spotkanie rodzinne „Jasełka”.
psycholog
nauczyciel
nauczyciel,
chętni rodzice
styczeń
1. Zebranie z rodzicami.
2. Bal karnawałowy dla dzieci.
nauczyciel
nauczyciel,
chętni rodzice
nauczyciel,
chętni rodzice
3. Spotkanie przy herbatce „Dzień dla Babci
i Dziadka”.
luty
1. Trzecie spotkanie warsztatowe z
rodzicami na temat umiejętności
wychowawczych.
2. Spotkanie rodzinne „zabawy na śniegu”,
kulig, ognisko.
psycholog
nauczyciel,
chętni rodzice
marzec
1. Zebranie z rodzicami.
2. Zajęcia otwarte dla rodziców.
nauczyciel
nauczyciel
owe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych
COD, PRKZSO, 2008
1
87836754.014.png 87836754.015.png 87836754.016.png 87836754.017.png 87836754.001.png
kwiecień 1. Spotkanie z twórcami ludowymi
„zwyczaje wielkanocne”.
2. Udział dzieci w konkursie parafialnym na
najpiękniejszą palmę wielkanocną.
3. Przygotowanie ogródka przedszkolnego.
nauczyciel
nauczyciel
nauczyciel,
chętni rodzice
maj
1. Zebranie z rodzicami.
2. Wycieczka autokarowa lub piesza,
odwiedzenie miejsca atrakcyjnego dla
dzieci, np. ZOO, gospodarstwo
hodowlane, stadnina koni.
nauczyciel
nauczyciel, chętni
rodzice
czerwiec 1. Końcowa diagnoza dzieci.
2. Piknik rodzinny, spotkanie społeczności
przedszkolnej i zaproszonych gości.
3. Podsumowanie rocznej pracy
zespołu/punktu przedszkolnego.
nauczyciel,
psycholog
org. prowadzący
nauczyciel,
chętni rodzice
lipiec
1. Przerwa wakacyjna.
2. „Świetlica letnia” dla dzieci z
najbliższego środowiska.
organ
prowadzący
Załącznik nr 6
PRZYKŁADOWY SCHEMAT MIESIĘCZNEGO PLANU PRACY ZESPOŁU/PUNKTU
PRZEDSZKOLNEGO
Data
Temat tygodnia Treści programowe Sposoby ich realizacji
Pomoce
dydaktyczne
Tydzień 1
Tydzień 2
Tydzień 3
Tydzień 4
owe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych
COD, PRKZSO, 2008
2
87836754.002.png
Opracowanie: Lidia Pielaszek, Dorota Kaczmarek
Załącznik nr 7
PRZYKŁADOWY PLAN PRACY DLA PUNKTU/ZESPOŁU PRZEDSZKOLNEGO NA MIESIĄC MARZEC
Prezentowany plan pracy przygotowany został z myślą o pracy w grupie różnowiekowej.
Krąg tematyczny
Wiosną przyroda budzi się do życia
Temat
tygodnia
Aktywności: słowne, ruchowe,
artystyczne
Środki dydaktyczne
Przewidywane osiągnięcia
(wiadomości, umiejętności,
efekty wychowawcze)
dla dzieci starszych
Przewidywane
osiągnięcia dla
dzieci młodszych
Współpraca z
rodzicami
i środowiskiem
Zwiastuny
wiosny
1. Spacer po okolicy (łąka, park)
szukanie oznak wiosny.
Rozmowa i oglądanie zdjęć.
1. Aparat fotograficzny,
zdjęcia.
1. Dziecko zauważa
zmiany w otoczeniu i
potrafi o tym opowiedzieć.
1. Dziecko odnajduje w
otoczeniu wybrane oznaki
wiosny, krokusy, bazie.
1. Opieka rodzica
nad dziećmi
podczas spaceru.
2. Tworzenie z grupą kalendarza
pogody.
2. Tablica i kartoniki z
symbolami różnych stanów
pogody.
2. Dziecko obserwuje stany
pogody, potrafi je nazwać,
oznacza w umowny
sposób.
2. Dziecko obserwuje
stany pogody, próbuje je
nazwać.
2. Rodzice mogą
prowadzić
domowy
kalendarz.
3. Dziecko słucha tekstu
wiersza ze zrozumieniem,
rozpoznaje krokusy.
Starannie wykonuje pracę
plastyczną.
3. Czary na śniegu – słuchanie
wiersza, oglądanie kwiatów i
wykonanie krokusów różnymi
technikami (malowanie,
wyklejanie kuleczkami z
krepiny).
3. Tekst wiersza: „Czary na
śniegu” H. Zdzitowieckiej
krokusy w doniczce,
krepina fioletowa, zielona, i
farby, biały karton.
3. Dziecko słucha tekstu
wiersza, wskazuje
krokusy na ilustracji.
Zamaluje obrazek
krokusa.
3. Chętni rodzice
przynoszą
krokusy.
4. Sprawnie pokonuje tor
przeszkód, dzieci wspierają
się, potrafią zapamiętać
sekwencję zadań.
4. Szukamy wiosny – tor
przeszkód, zabawy ruchowe.
4. Sprzęty do ćwiczeń,
symbole wiosny, np.: kwiat,
zielona wstążka itd.
4. Dziecko próbuje
pokonać tor przeszkód,
realizuje niektóre zadania.
owe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych
COD, PRKZSO, 2008
3
87836754.003.png 87836754.004.png 87836754.005.png 87836754.006.png
5. Bazie praca plastyczna
inspirowana wierszem „Kotki
marcowe”. Doklejanie kulek z
waty do patyczków lub szablonu
papierowego.
5. Wiersz J. Kulmowej „Kotki
marcowe”, gałązki bazie,
patyczki, karton brązowy,
wata.
5. Dzieci rozumieją
wieloznaczność słowa
„kotki”. Wykonują pracę
plastyczną zgodnie z
instrukcją, dbają o
porządek i bezpieczeństwo
podczas pracy.
5. Dzieci kojarzą nazwę
„kotki” z baziami.
Wykonują pracę
plastyczną na podstawie
pokazu nauczyciela.
5. Rodzice
pomagają w
poszukiwaniu
gałązek z baziami
i przynoszą je na
zajęcia.
6. Rytm pór roku zajęcia
matematyczne wg prof. E.
GruszczykKolczyńskiej.
6. Klocki, kartoniki w 4
kolorach, obręcze, karta pracy
ze schematem pór roku w
kole.
6. Dzieci potrafią po kolei
nazwać pory roku,
dostrzegają rytmiczność
pór i odtwarzają ją na
różne sposoby.
6. Dziecko dostrzega i
powtarza rytm.
6. Rodzice tworzą
z dziećmi
rymowanki np. :
zima mróz
trzyma, wiosna
radosna, lato co ty
na to, jesień dary
niesie.
Wiosna w
sali
Zajęcia polisensoryczne:
Cele ogólne, dotyczą dzieci w każdym wieku, dla
całych zajęć polisensorycznych:
– dostrzeganie różnorodności świata,
– wspólne doświadczanie i przeżywanie go
– bardziej świadome wykorzystanie ekspresji własnego
ciała (mimika, głos, ruch ciała) jako odpowiedź na te
przeżycia.
Dzieci potrafią :
– rozpoznać poznany utwór muzyczny, zapach i smak
cytrynowy, dotykiem ziemię i piasek,
– tworzyć wiosenne skojarzenia,
– tworzyć improwizacje muzyczne na bębenku,
– potrafią się wyciszyć,
– potrafią pracować w małych zespołach pod
kierunkiem nauczyciela,
– znają schemat ciała i kierunki w przestrzeni.
Rodzice
pomagają w
zgromadzeniu
środków
dydaktycznych do
zajęć. Chętni
włączają się w
przygotowanie i
prowadzenie
zajęć.
1. Utwór „Cztery pory roku –
Wiosna” A. Vivaldiego:
słuchanie, taniec do muzyki z
zielonymi wstążkami,
malowanie ilustracji do utworu .
1. CD nagranie „Cztery pory
roku” A. Vivaldiego,
zielone wstążki, farby .
2. Słuchanie nagrania
instrumentalnego „Barwy
wiosny” i improwizowanie na
bębenkach.
2. Nagranie CD, bębenki.
3. Wąchanie olejku
cytrynowego, cytrynowych
świec zapachowych i cytryny,
3. Olejek cytrynowy, cytryny,
świeca zapachowa .
owe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych
COD, PRKZSO, 2008
4
87836754.007.png 87836754.008.png 87836754.009.png 87836754.010.png
degustacja plasterków cytryny
posypanych cukrem.
4. Układanie wiosennego słonka
z pasków krepiny, żółtej
wstążki…
4. Krepina żółta i zielona,
żółte wstążki...
5. Rozpoznawanie dotykiem
piasku, ziemi.
5. Naczynia z piaskiem,
ziemią.
6. Sadzenie cebul kwiatowych
w doniczkach.
6. Cebulki kwiatów, doniczki
z ziemią.
7. Aranżacja wspólnie z dziećmi
wiosennego kącika, elementy:
błękitne niebo ze słońcem,
gałązki, drzewo z zielonymi
pąkami/ listkami, wiosenne
kwiaty (w doniczkach i
sztuczne), kominek na olejek
zapachowy, symbole wiosny,
7. Błękitny materiał, materiały
plastyczne, materiał
przyrodniczy.
8. Zajęcia matematyczne:
utrwalanie schematu ciała.
Zabawy ruchowe z
wykorzystaniem chust, wstążek,
patyczków, np. przekładanie
patyczka pod lewym kolanem,
machanie chustą nad głową,
zwijanie wstążki, chowanie w
dłoni chusty i podrzucanie jej.
8. Chusty w pastelowych
kolorach, patyczki
owe formy wychowania przedszkolnego – zakładanie i organizacja zespołów i punktów przedszkolnych
COD, PRKZSO, 2008
5
87836754.011.png 87836754.012.png 87836754.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin