tabela.doc

(30 KB) Pobierz
Romantyzm

 

Romantyzm

Transmisja kulturowa

Progresywizm

Wychowanie

Najważniejszy aspekt rozwoju: to, co pochodzi od dziecka; środowisko pedagogiczne: rozwinięcie wewnętrznego „dobra" dziecka, kontrola wewnętrznego „zło”

Przekazywanie wiedzy, umiejętności, norm społecznych i moralnych danej kultury; wychowanie jest, więc transmisją zdobyczy kulturowych

Podtrzymywanie naturalnej interakcji dziecka z rozwijającym je społeczeństwem lub środowiskiem

Podłoże psychologiczne

Teoria rozwoju jako dojrzewania

Teoria uczenia się asocjacyjna/t. zależności środowiskowych

Poznawczo-rozwojowa lub interakcjonistyczna teoria rozwojowa

Metafora rozwoju

Metafora organicznego wzrostu

Metafora maszyny

Metafora poznawczo-rozwojowa

Epistemologiczne składniki ideologii wychowania

Wiedza i rzeczywistość jako odnoszące się do bezpośredniego wewnętrznego doświadczenia jednostki; świadomość siebie lub wgląd w siebie

Wiedza jako to, co jest powtarzalne i „obiektywne”, co można wskazać poprzez zmysły i pomiary, a co może być treściowo dzielone i sprawdzane

Wiedza jako silny związek pomiędzy dociekającą istotą ludzką a sytuacją problemową; Bezpośrednie lub introspektywne doświadczenie dziecka nie cechuje się ostateczną prawdą czy realnością

Stanowisko wobec wartości

„Dobroć dziecka” jest wiarą, że to, czego dzieci rzeczywiście pragną, o ile pozostawione zostaną samym sobie, może zrównać się z tym, czego powinny one pragnąc z etycznego punktu widzenia

Wartości są względne, jak i oparte na strukturach danej kultury i nie mogą być kwestionowane lub dalej uzasadniane

Liberalizm etyczny; stanowisko to odrzuca tradycyjne standardy i relatywizm wartości na korzyść ogólnych sądów etycznych

Strategia definiowania celów wychowawczych i oceniania doświadczenia wychowawczego

Strategia „zasoby cnót” lub „pożądanych rysów cnót”

Strategia „psychologii przemysłowej” lun „przewidywania sukcesu”

Strategia „logiki rozwojowej”

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin