Romantyzm
Transmisja kulturowa
Progresywizm
Wychowanie
Najważniejszy aspekt rozwoju: to, co pochodzi od dziecka; środowisko pedagogiczne: rozwinięcie wewnętrznego „dobra" dziecka, kontrola wewnętrznego „zło”
Przekazywanie wiedzy, umiejętności, norm społecznych i moralnych danej kultury; wychowanie jest, więc transmisją zdobyczy kulturowych
Podtrzymywanie naturalnej interakcji dziecka z rozwijającym je społeczeństwem lub środowiskiem
Podłoże psychologiczne
Teoria rozwoju jako dojrzewania
Teoria uczenia się asocjacyjna/t. zależności środowiskowych
Poznawczo-rozwojowa lub interakcjonistyczna teoria rozwojowa
Metafora rozwoju
Metafora organicznego wzrostu
Metafora maszyny
Metafora poznawczo-rozwojowa
Epistemologiczne składniki ideologii wychowania
Wiedza i rzeczywistość jako odnoszące się do bezpośredniego wewnętrznego doświadczenia jednostki; świadomość siebie lub wgląd w siebie
Wiedza jako to, co jest powtarzalne i „obiektywne”, co można wskazać poprzez zmysły i pomiary, a co może być treściowo dzielone i sprawdzane
Wiedza jako silny związek pomiędzy dociekającą istotą ludzką a sytuacją problemową; Bezpośrednie lub introspektywne doświadczenie dziecka nie cechuje się ostateczną prawdą czy realnością
Stanowisko wobec wartości
„Dobroć dziecka” jest wiarą, że to, czego dzieci rzeczywiście pragną, o ile pozostawione zostaną samym sobie, może zrównać się z tym, czego powinny one pragnąc z etycznego punktu widzenia
Wartości są względne, jak i oparte na strukturach danej kultury i nie mogą być kwestionowane lub dalej uzasadniane
Liberalizm etyczny; stanowisko to odrzuca tradycyjne standardy i relatywizm wartości na korzyść ogólnych sądów etycznych
Strategia definiowania celów wychowawczych i oceniania doświadczenia wychowawczego
Strategia „zasoby cnót” lub „pożądanych rysów cnót”
Strategia „psychologii przemysłowej” lun „przewidywania sukcesu”
Strategia „logiki rozwojowej”
betina641