Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub
„ Projekt i raz…i dwa…” dla dzieci 5-6 letnich do programu
Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”
Scenariusz zajęć nr 28
TEMAT: Schody
ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i ich zdolności do
wysiłku intelektualnego
1. „Na dzień dobry”
§ „Mam na imię ..” – autoprezentacja
CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika zajęć, wita dzieci które się np. uśmiechają
JAK?: dzieci kolejno przedstawiają się (głośno i wyraźnie): Mam na imię …..! witam wszystkie dzieci , które mają granatowe spodenki itp.
Te dzieci, które zauważyły u siebie taki szczegół machają do siebie ręką
2„Prawa ręka”
§ „Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa
CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała
JAK? Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np.
Np. prawa ręka do prawej, lewe ramię do lewego… Na hasło : Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie
§ „Sroczka” – zabawa paluszkowa
CEL: uświadamianie świadomości ciała i przestrzeni
JAK? Nauczycielka mówi wierszyk, dzieci naśladują ruchy nauczycielki, ilustrują treść wierszyka
SROCZKA
Tu sroczka kaszkę warzyła, /Naśladujący sroczkę stuka palcem wskazującym
Tu swój ogonek sparzyła . /jednej dłoni w zagłębieniu drugiej dłoni
Temu dała na miseczkę /chwyta za kciuk
Temu dała na łyżeczkę /chwyta za wskazujący
Temu dała do garnuszka /za środkowy
Temu dała do dzbanuszka /za serdeczny
Dla małego nic nie miała, /wykonuje ręką ruchy odfruwania
Więc po kaszkę poleciała.
3 „Ile ? Tyle?
§ „Schody w górę”- gra planszowa
CEL: wdrażanie do zaakceptowania porażki bez przerywania i porzucania czynności, zgodna zabawa w zespole, utrwalenie pojęć o tyle więcej , o tyle mniej
JAK?
1)Przygotowujemy planszę w formie schodów( kształt góry, schody schodzą się na szczycie, tam jest meta) na szczyt wychodzą postacie bajkowe np. Kopciuszek i Królewicz
2) na wybranych schodkach ustawiamy kartonik z odpowiednią ilością kropek np 2,3,5 lub ustawiamy odpowiednią liczbę liczmanów np. kasztanów, kółeczek
3) dzieci dzielimy na 2 zespoły, które naprzemiennie rzucają kostką,
4) wybieramy dwóch kapitanów drużyn , którzy przesuwają pionki i zbierają punkty
5)która drużyna pierwsza ustawi na mecie Kopciuszka i Królewicza wygrywa , po dotarciu do mety liczymy zebrane kropki(punkty) , przeliczamy, kto ma najwięcej ten wygrywa,
W zależności od zainteresowania dzieci grę można powtórzyć lub udoskonalić
4. „Ważny wyraz” - słuchanie wiersza „Czary –mary”
CEL: doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia
doskonalące pamięć oraz ćwiczenia logopedyczne głoski „cz”
JAK? Dzielenie wyrazu na sylaby, określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie , rozmowa
na temat wiersza, dzieci próbują układać zaklęcia
Czary – mary
Czapla czarną ma czuprynę,
Kaczka wpadła w pajęczynę,
Puchacz włożył rękawiczki,
Pączki wpadły do doniczki.
Kaczor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biegacz wpadł na metę czwarty,
Kto tu robi takie żarty?
To królewicz January-
On uczynił takie czary.
Czarodziejkę ma pałeczkę
I namieszał tu troszeczkę.
Dorota Krupa. „Rymowanki-utrwalamki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych”.
5.ćwiczenia grafomotoryczne
CEL: kreślenie po śladzie, samodzielne kreślenie kresek pionowych i poziomych
JAK? Dzieci rysują po śladach zaczarowane linie, wykonują odpowiednie ćwiczenia na
karcie pracy nr II-4
„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz
POMOCE:
1. melodia
2. gra planszowa,
3. 2 kostki do gry
4. kartoniki z kropkami( punkty)
5. wiersz
6. karty pracy
Kopciuszek
Królewicz
Start Start
Meta Meta
2
Agashi