Scenariusz28.doc

(41 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 28

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 28

 

TEMAT: Schody

ZAGADNIENIE: Kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci i ich zdolności do

        wysiłku intelektualnego

 

1. „Na dzień dobry”

§                           „Mam na imię ..” – autoprezentacja

CEL: samodzielne przedstawienie się każdego uczestnika zajęć, wita dzieci które się np. uśmiechają

JAK?: dzieci kolejno przedstawiają się (głośno i wyraźnie): Mam na imię …..! witam wszystkie dzieci , które mają  granatowe spodenki  itp.

Te dzieci, które zauważyły u siebie taki szczegół machają  do siebie ręką

 

2„Prawa ręka

§         „Ludzie do ludzi” – zabawa ruchowa

CEL: doskonalenie prawej ręki, doskonalenie orientacji w schemacie ciała

JAK? Dzieci mają na prawej ręce frotki, spacerują po sali poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka  cichnie jak najszybciej znajdują sobie parę, by wykonać polecenie prowadzącego np.

Np. prawa ręka do prawej, lewe ramię do lewego… Na hasło : Ludzie do ludzi – dzieci przytulają się do siebie

 

§         „Sroczka” – zabawa paluszkowa

CEL: uświadamianie świadomości ciała i przestrzeni

JAK? Nauczycielka mówi wierszyk, dzieci naśladują ruchy nauczycielki, ilustrują treść wierszyka

 

SROCZKA

Tu sroczka kaszkę warzyła,              /Naśladujący sroczkę stuka palcem wskazującym

Tu swój ogonek sparzyła               .              /jednej dłoni w zagłębieniu drugiej dłoni

Temu dała na miseczkę                            /chwyta za kciuk

Temu dała na łyżeczkę                            /chwyta za wskazujący

Temu dała do garnuszka                            /za środkowy

Temu dała do dzbanuszka              /za serdeczny

Dla małego nic nie miała,              /wykonuje ręką ruchy odfruwania

Więc po kaszkę poleciała.

 

3 „Ile ? Tyle?

§         Schody  w górę”- gra planszowa

CEL: wdrażanie do zaakceptowania porażki bez przerywania i porzucania czynności, zgodna zabawa w zespole, utrwalenie pojęć o tyle więcej , o tyle mniej

JAK?

1)Przygotowujemy planszę w formie schodów( kształt góry, schody schodzą się na szczycie, tam jest meta) na szczyt wychodzą postacie bajkowe np. Kopciuszek i Królewicz

2) na wybranych  schodkach ustawiamy kartonik z odpowiednią ilością kropek np 2,3,5 lub ustawiamy odpowiednią liczbę liczmanów np. kasztanów, kółeczek

3) dzieci dzielimy na 2 zespoły, które naprzemiennie rzucają kostką,

4) wybieramy dwóch kapitanów drużyn , którzy przesuwają pionki i zbierają punkty

5)która drużyna pierwsza ustawi  na mecie Kopciuszka i Królewicza wygrywa , po dotarciu do mety liczymy zebrane kropki(punkty) , przeliczamy, kto ma najwięcej ten wygrywa,

W zależności od zainteresowania dzieci grę można powtórzyć lub udoskonalić

 

4. „Ważny wyraz”  - słuchanie wiersza  „Czary –mary”

      CEL:  doskonalenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów, ćwiczenia  

       doskonalące pamięć oraz ćwiczenia logopedyczne głoski „cz”

       JAK? Dzielenie wyrazu na sylaby, określanie ile jest sylab, głosek w wyrazie , rozmowa  

       na temat wiersza, dzieci próbują  układać  zaklęcia

 

              Czary – mary

   Czapla czarną ma czuprynę,

   Kaczka wpadła w pajęczynę,

   Puchacz włożył rękawiczki,

   Pączki wpadły do doniczki.

    Kaczor loczki  ma czerwone,

    Cztery rączki i ogonek.

    Biegacz wpadł na metę czwarty,

    Kto tu robi takie żarty?   

    To królewicz January-

   On uczynił takie czary.

   Czarodziejkę ma pałecz

    I namieszał tu troszeczkę.

 

Dorota Krupa. „Rymowanki-utrwalamki. Materiały do ćwiczeń logopedycznych”.

 

     5.ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: kreślenie po śladzie, samodzielne kreślenie kresek pionowych i poziomych

       JAK? Dzieci rysują po śladach zaczarowane linie, wykonują  odpowiednie ćwiczenia na

      karcie pracy nr II-4

    „Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE:

1.      melodia

2.      gra planszowa,

3.      2 kostki do gry

4.      kartoniki z kropkami( punkty)

5.      wiersz

6.      karty  pracy

 

 

 

 

 

Kopciuszek

 

Królewicz

 

 

Start          Start

 

Meta        Meta

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin