Kijas_Zdzisław_OFM_-_Odpowiedzi_na_101_pytań_o_rzeczy_ostateczne.pdf

(3580 KB) Pobierz
447134467 UNPDF
ODPOWIEDZI NA 101 PYTAŃ
O RZECZY OSTATECZNE
Autor Zdzisław Józef Kijas OFMCorw
Wydawnictwo WAM
WSTĘP
I. SKOŃCZONOŚĆ CZŁOWIEKA I PERSPEKTYWA NOWEGO ŻYCIA
1. Czym różni się eschatologia od apokaliptyki? Czy w ogóle można mówić o jakiejś
między nimi różnicy?
2. Skąd się wzięła śmierć i jakie jest jej znaczenie?
3. Na czym polega rola Jezusa w eschatologii, mówi się bowiem, że jest On miarą
doskonałości człowieka?
4. We Mszy świętej kapłan modli się słowami: „Przez Chrystusa, z Chrystusem i w
Chrystusie"... Sugerują one, że Jezus Chrystus panuje nad wszystkim, że wszystko
Mu podlega i w Nim znajduje wypełnienie, to znaczy, że osoba Chrystusa znajduje
się w samym centrum chrześcijańskiej nadziei. Na czym więc polega konkretnie to
Boże panowanie, zapowiadane przez Jezusa? Jakie są 24 charakterystyczne cechy
Bożego królestwa?
5. Co to oznacza, że eschatologia chrześcijańska jest swoistym napięciem pomiędzy już
i jeszcze nie?
6. Kiedy nastąpi powtórne przyjście Chrystusa i jaki sens ma czas dzielący nas od
niego?
7. Gdy będzie nadchodził Sąd Ostateczny, czy pojawią się jakieś znaki ułatwiające
rozpoznanie tego czasu i czy będą skłaniać ludzi do nawrócenia?
8. Co na temat przyszłości świata, piekła i nieba mówią objawienia maryjne z Fatimy?
9. Dlaczego śmierć jest tak bardzo związana z lękiem?
10. Co będzie z ludźmi, którzy zgodzili się na eutanazję -„lekką śmierć"? Czy będą
mogli być zbawieni?
11. Czy Bóg odwołuje ludzi do siebie tylko wtedy, kiedy są na to przygotowani?
12. Czy wolno katolikom poddawać ciało kremacji?
13. Czy teologicznie poprawny jest zwrot „wieczny odpoczynek racz im dać Panie"?
14. Jak rozumieć używany często zwrot „Ratuj duszę swoją"? Czy jest on teologicznie
poprawny?
II. SĄD I ŻYCIE WIECZNE
15. Co się dzieje z człowiekiem, kiedy umiera? Czy jest prawdą, że jego dusza oddziela
się wówczas od ciała?
16. Jak będzie wyglądał Sąd Ostateczny? Kiedy następuje sąd szczegółowy? Czym
różni się sąd szczegółowy od sądu powszechnego? Czy aniołowie również będą
sądzeni w czasie Sądu Ostatecznego? Czy święci też będą podlegać sądowi?
17. Czy Bóg jako sprawiedliwy sędzia będzie nas sądził czy może człowiek sam będzie
widział swoje życie w prawdziwym świetle i osądzi siebie?
18. Czy po Sądzie Ostatecznym ci, którzy będą zbawieni, będą mogli nadal popełniać
grzechy?
19. Czy Sąd Ostateczny będzie się odbywał w jakimś konkretnym miejscu?
20. Co będzie podstawowym kryterium na Sądzie Ostatecznym, które będzie
decydowało o osiągnięciu zbawienia lub potępieniu? Czy można uzyskać pewność
co do swego zbawienia już teraz?
21. Co się dzieje z aniołem stróżem osoby, która umiera?
TREŚCI
SPIS
447134467.002.png
2
22. Jeśli Jezus zmartwychwstał w swoim ciele, dlaczego nie rozpoznali Go uczniowie?
Gdyby miał po zmartwychwstaniu to samo ciało, które posiadał przed
zmartwychwstaniem, uczniowie powinni byli rozpoznać Go natychmiast?
23. W jakim ciele zmartwychwstaniemy i jakie ono będzie miało właściwości? Co to
znaczy ciało uwielbione?
24. Czy podczas zmartwychwstania spotkamy się z naszą rodziną i przyjaciółmi,
rozkoszując się pełną miłością i opowiadając im o przeżywanej radości?
25. Czy dzieci nie ochrzczone będą zbawione?
26. Jakie ciało będą posiadać nie narodzone dzieci?
27. Co oznacza sformułowanie „nowe niebo i nowa ziemia"?
28. Jeżeli na innych planetach istnieją byty rozumne, czy będą one objęte zbawieniem?
29. Czy zwierzęta zmartwychwstaną?
30. Czy innowiercy będą mogli być zbawieni?
III. OCZYSZCZAJĄCE SPOTKANIE Z CHRYSTUSEM
31. Jaki jest początek nauki o czyśćcu? Czy Biblia mówi o nim?
32. Jeżeli Biblia milczy na temat czyśćca, czy w takim razie ma on rację bytu?
33. W innych religiach nie spotkałem się z terminem czyściec, czy istnieje więc jakiś
odpowiednik i jak tam jest pojmowany ten etap?
34. W jaki sposób nasza modlitwa wspiera dusze czyśćcowe?
35. Czy można się zgodzić z powiedzeniem, że czyściec pełni rolę jakiegoś pedagoga?
36. Czy wszyscy zmarli najpierw trafiają do czyśćca?
37. Czym jest czyściec?
38. Czy dusze czyśćcowe wiedzą, że będą zbawione?
39. Jak długo dusza może być w czyśćcu?
40. O jaki ogień chodzi w nauce o czyśćcu?
41. Gdzie znajduje się czyściec?
42. Czy da się pogodzić istnienie czyśćca, który wiąże się z cierpieniem i oddaleniem od
Boga, z obrazem Boga miłosiernego?
43. Czy dusze czyśćcowe mogą mieć wpływ na nasze życie? Czy istnieją jakieś więzy
solidarności między żywymi i cierpiącymi w czyśćcu?
44. Co to jest odpust? Czy ma on jeszcze jakieś znaczenie w życiu człowieka?
Jaką korzyść może nieść dla dusz w czyśćcu cierpiących?
45. Czy chrześcijanin może wierzyć w reinkarnację?
46. Czy możliwa jest antycypacja czyśćca na ziemi? Czy osobie, która dopuściła się
w swoim życiu poważnych grzechów, lecz przed śmiercią znosiła srogie cierpienia,
nie wynikające z jej winy - czy będą jej one zaliczone jako forma cierpień
czyśćcowych?
47. Za jakie grzechy można spodziewać się czyśćca?
48. Czy czyściec jest stanem ostatecznym czy przejściowym? Czy przebywający w nim
pozostaną tam do końca świata?
49. Czy temat czyśćca nie jest tematem staroświeckim? Czy wypada o nim mówić
w okresie dialogu ekumenicznego? W jaki sposób należałoby go przedstawiać
ludziom żyjącym współcześnie?
IV. CHWALEBNE ZJEDNOCZENIE Z BOGIEM
50. Czy myślenie o niebie nie osłabia zaangażowania się człowieka w obecne życie?
51. Czy współczesny człowiek też tęskni za niebem?
52. Co na temat nieba mówi Pismo Święte?
53. Jakie będzie nasze niebo?
54. Czy do nieba idziemy w pojedynkę?
55. Czy można się dostać do nieba o własnych siłach?
447134467.003.png
3
56. Czy możemy mieć już tutaj na ziemi jakiś przedsmak nieba?
57. Czy w niebie będzie zawsze tak samo, w związku z tym czy będzie tam nudno?
58. Mówimy, że niebo trwa wiecznie, co to oznacza? Czy wieczność to tyle samo co
niezmienność i bierność?
59. Czy w niebie człowiek nadal będzie się rozwijał intelektualnie?
60. Czy w niebie ludzie będą piękni?
61. Na czym polega tajemnica bycia w Bogu -szczęśliwości?
62. Co to oznacza, kiedy mówimy, że duch i ciało dostąpią zbawienia? Na ile ciała po
zmartwychwstaniu będą tożsame z ciałami ziemskimi?
63. Jak w kontekście powyższych rozważań odczytać poprawnie słowa pieśni żałobnej,
w której śpiewamy: „Wieczny odpoczynek"? O jaki odpoczynek tutaj chodzi?
64. Jak w kilku słowach możemy określić atmosferę panującą w niebie?
65. Jak to będzie, że w niebie każdy będzie szczęśliwy na swoją miarę i nikt nikomu nie
będzie zazdrościł, że jest np. szczęśliwszy?
66. Czy wśród wielu różnych obrazów nieba istnieje jakiś jeden, który zajmuje
szczególnie ważne miejsce w teologii chrześcijańskiej?
57. W jaki sposób pojęcie nieba jako kontemplacji może być uzupełnione np. przez
metaforę nieba jako miejsca światłości?
68. Czy w niebie będzie miejsce na przyjaźń między ludźmi?
69. Czy człowiek sklonowany będzie mógł się cieszyć radością nieba?
70. Jak wygląda niebo w innych religiach, np. w islamie?
71. Czy w niebie będziemy się rozpoznawać?
72. Czy w niebie będziemy bardziej podobni do aniołów?
V. BEZSENS PIEKŁA
73. Czy Pismo Święte Starego Testamentu naucza o piekle?
74. Czy Jezus mówi coś na temat piekła?
75. Co chce powiedzieć Pismo Święte, kiedy określa piekło jako „miejsce wiecznego
potępienia"?
76. Czy Kościoły prawosławne i protestanckie również głoszą naukę na temat piekła?
77. Czy tylko chrześcijaństwo uczy o istnieniu piekła, czy może spotykamy się z nim
również w innych kulturach?
78. Co jest najważniejszą przyczyną cierpień piekielnych?
79. Jakie znaczenie posiadają metafory ognia, wody czy robaka w opisie cierpień
piekielnych?
80. Czy można mówić również o cierpieniach cielesnych skazanych do piekła?
81. Czy piekło to tylko i wyłącznie decyzja człowieka?
82. Czy można mówić, że Bóg jest pełen miłości i zarazem sprawiedliwy?
83. Czy posiadanie wolności jest jakimś ryzykiem dla człowieka? Czy wolność, która
jest tak bardzo cenna, może się stać przyczyną duchowej degradacji człowieka?
84. Czy istnienie piekła jest prawdą dogmatyczną?
85. Czy Kościół nie skazuje na potępienie?
86. Dlaczego piekło chrześcijańskie jest najsroższe?
87. Czy Bogu „uda się" zbawić wszystkich?
88. Co na temat obecnego życia może nam powiedzieć rzeczywistość piekła?
89. Czy można być pewnym, że ktoś z umarłych, kogo życie było złe, doczekał się z
pewnością wiecznego potępienia?
90. Żaden kochający ojciec nie posłałby swoich dzieci w takie miejsce, jakim jest
piekło. Jeżeli przeto mówi się, iż Bóg jest naszym Ojcem, to czy może karać
piekłem?
91. Czy wszyscy skazani na potępienie cierpieć będą równo?
447134467.004.png
4
92. Czy należy się modlić w intencji tych zmarłych, o których wiemy, że żyli grzesznie?
93. Czy człowiek skazany przez Boga na piekło ma jakąś możliwość uzyskania łaski
zbawienia? Jeśli tak, to czy będzie wiedział na jakich warunkach?
94. Czy można sądzić, że piekło jest puste?
95. Czy szatan może być zbawiony? Jeśli tak, to co musiałby zrobić za tyle
wyrządzonego zła?
96. Czy piekło przestanie istnieć wraz z końcem świata?
97. Jak się zachować, którą stronę obrać w czasie sporu między zwolennikami i
przeciwnikami istnienia piekła i możliwości wiecznego potępienia?
98. Dlaczego szatan nie zachwycił się Bogiem?
99. Jak wygląda piekło w islamie?
100. Czy prawdą jest, na co wskazują niektórzy, że pewien gorzki przedsmak piekła
możemy przeżywać już w warunkach ziemskich?
101. Czy współczesny kryzys ekologiczny, jakim jest umieranie ziemi, niszczenie
obecnego na niej życia, zatruwanie atmosfery, poszerzanie obszarów pustynnych,
bezmyślne wycinanie lasów, rabunkowa gospodarka bogactwami naturalnymi itd.
- czy nie jest on jakąś formą piekła na ziemi?
WSTĘP
Pytania dotyczące życia pozagrobowego od dawna, właściwie od początku intrygowały ludzi.
Odpowiedzi na nie szukają także współcześni, chociaż nie zawsze otwarcie umieją się do tego
przyznać, sądząc, że era nauki rozwiązała wszystkie dotychczas istniejące wątpliwości i nie
wyjaśnione pytania. Tymczasem jest odwrotnie! Im dłużej człowiek pielgrzymuje przez
ziemię, tym bardziej powiększa się bagaż jego pytań i nie rozwiązanych kwestii, a zarazem
tym mocniejsze jest w nim pragnienie rozwikłania niewiadomych. Wobec pogłębiających się
podziałów w świecie, narastających coraz bardziej konfliktów i krzyczącej niesprawie-
dliwości, w obliczu cierpienia wielu niewinnych ludzi i uchodzenia kary tych, którzy ją
ponieść powinni, wielu stawia pełne dramatu pytanie, czy tak będzie już zawsze? Czy Bóg,
który jest Bogiem sprawiedliwym, wynagrodzi niewinnych i ukarze obciążonych winą? Czy
w przyszłym życiu królować będzie sprawiedliwość? Takie i wiele innych pytań stawia sobie
człowiek współczesny i szuka na nie odpowiedzi. Potwierdzają to pytania zapisane w
niniejszej pozycji. Postawili je studenci uczelni wyższych i uczniowie niektórych szkół
średnich. Jakość tych pytań jest świadectwem jakości ich zainteresowania życiem przyszłym.
W tym miejscu pragnę podziękować im wszystkim. Ufam jednocześnie, że udzieliłem na nie
możliwie pełnej odpowiedzi.
Na współczesne zainteresowanie się życiem pozagrobowym wpłynęło wiele różnych
czynników, których wyliczanie zajęłoby zbyt wiele miejsca, grożąc i tak pewną
wybiórczością. Pomijam więc tę kwestię, skupiając się na tych sprawach, które pojawiły się w
pytaniach stawianych przez studentów i uczniów, a które bezpośrednio dotyczą
rzeczywistości pośmiertnej. Umieściłem je w pięciu bardziej ogólnych tematach, którymi są:
Skończoność człowieka i perspektywa nowego życia (rozdział I); Sąd i życie wieczne
(rozdział II); Oczyszczające spotkanie z Chrystusem (rozdział III); Chwalebne zjednoczenie z
Bogiem (rozdział IV) oraz Bezsens piekła (rozdział V). Wydaje się, że ujmują one za-
gadnienia te chyba najbardziej interesujące i jednocześnie niepokojące umysł człowieka, i to
nie tylko w obecnych czasach.
447134467.005.png
5
Mam nadzieję, że udzielone odpowiedzi na pytania, tak często stawiane przez nas lub przez
osoby nam bliskie, dotyczące cierpienia, śmierci, sądu, Bożego miłosierdzia i
sprawiedliwości, czyśćca, nieba czy piekła - będą zrozumiałe. Udzielałem ich, opierając się
na nauce Pisma Świętego, długiej tradycji teologicznej refleksji, zarówno katolickiej jak
również prawosławnej i protestanckiej, wrażliwości duchowej wielu ludzi, także niewie-
rzących, oraz nauczaniu Kościoła. Formułując odpowiedzi, starałem się pamiętać o słowach
Chrystusa, który „w owym czasie przemówił tymi słowami: «Wysławiam Cię, Ojcze, Panie
nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom.
Tak, Ojcze, gdyż takie było Twoje upodobanie»" (Mt 11,25-26).
Istotnie, Jezus nie odsłonił nam wszystkich tajemnic wiecznego królestwa, ale jedynie te jego
prawdy, które są konieczne do zbawienia. Kiedy więc pytamy o takie czy inne kwestie odno-
szące się do przyszłości i życia po śmierci, pamiętać nam trzeba, że nie wiemy wszystkiego i
że o wiele więcej jest pytań niż odpowiedzi.
Podwyższenie Krzyża świętego
Zdzisław Józef Kijas OFMConv 14 września 2003 r.
I. SKOŃCZONOŚĆ CZŁOWIEKA I PERSPEKTYWA NOWEGO ŻYCIA
1. Czym różni się eschatologia od apokaliptyki? Czy w ogóle można mówić o jakiejś
między nimi różnicy?
Są to dwa pojęcia, które różnią się między sobą pod względem znaczeniowym. Termin
„eschatologia” składa się z dwóch greckich słów: eschatos - ostatni, najgorszy; logos - nauka.
Tak więc w sensie metodologicznym eschatologia jest nauką o rzeczach ostatecznych, które
mająnadejść. Natomiast w sensie węższym eschatologia interesuje się wiekuistym i
społecznym osiągnięciem przez ludzi Boga jako życia i miłości. Również 'apokaliptyka'
interesuje się podobnym zakresem tematów, odsłaniając i wyjawiając rzeczy przyszłe, ale
różni się od eschatologii sposobem oceny przyszłych wydarzeń. Eschatologia podkreśla
powolne, aczkolwiek stałe i systematyczne dojrzewanie człowieka i świata na spotkanie z
odwiecznym Panem. Całe stworzenie pielgrzymuje ku wieczności, do osiągnięcia swojej
upragnionej pełni w Jezusie Chrystusie. Apokaliptyka tymczasem charakteryzuje się pewnym
katastrofizmem i sądzi, że ostateczne przyjście Zbawiciela poprzedzić musi łańcuch katastrof,
nieszczęść, cierpień. Wszystko, cała ziemia, zostanie spalona i zniszczona, a na jej gruzach
powstanie dopiero nowe życie, które należeć będzie w całości do Boga. Katastrofizm,
radykalny pesymizm względem istniejącej rzeczywistości, a zarazem niemożliwość
nawrócenia się do Boga - oto cechy charakterystyczne dla myślenia typu apokaliptycznego.
Szuka ono nadziei poza doczesnym i materialnym horyzontem, spodziewając się jej nadejścia
z zewnątrz, bezpośrednio od Boga.
Z tego względu apokaliptyka posiada ambiwalentne znaczenie. Obok aspektów pozytywnych
można w niej wyróżnić także negatywne. Zobaczmy bliżej, jakie są jedne i drugie. Do aspek-
tów pozytywnych myślenia apokaliptycznego można zaliczyć między innymi:
1) uniwersalizm zbawczy - zwolennicy apokaliptyki rozważają kwestię zbawienia w
terminach bardzo szerokich, uważając, że obejmuje ono wszystkich ludzi i całą ziemię;
2) zmartwychwstanie po śmierci - apokaliptyka starotestamentowa jako pierwsza
sygnalizowała silną wiarę w zmartwychwstanie po śmierci, co tymczasem ignorowały teksty o
charakterze eschatologicznym;
447134467.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin